Pastorala de Sfintele Pasti 2010 a Preafericitului Parinte Daniel

Pastorala de Sfintele Pasti 2010 a Preafericitului Parinte Daniel Mareste imaginea.

INVIEREA LUI HRISTOS - ARVUNA VIETII NOASTRE: Pastorala de Sfintele Pasti 2010 a Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane

† D A N I E L
PRIN HARUL LUI DUMNEZEU
ARHIEPISCOPUL BUCURESTILOR,
MITROPOLITUL MUNTENIEI SI DOBROGEI,
LOCTIITOR AL TRONULUI CEZAREEI CAPADOCIEI
SI
PATRIARHUL BISERICII ORTODOXE ROMANE

PREACUCERNICULUI CLER,
PREACUVIOSULUI CIN MONAHAL
SI PREAIUBITILOR CREDINCIOSI
DIN ARHIEPISCOPIA BUCURESTILOR

HAR, MILA SI PACE DE LA HRISTOS-DOMNUL NOSTRU,
IAR DE LA NOI PARINTESTI BINECUVANTARI


„Astept invierea mortilor
si viata veacului ce va sa fie”
(Crezul ortodox)

HRISTOS A INVIAT!

Preacuviosi si preacucernici parinti,
Iubiti fii si fiice duhovnicesti,

Intrucat Hristos Cel Inviat din morti este numit in Sfanta Scriptura „incepatura (a invierii) celor adormiti” (I Corinteni 1, 18) sau „intai nascut intre multi frati” (Romani 8, 29), sarbatoarea Invierii lui Hristos nu este numai pomenire si marturisire a adevarului Invierii lui Hristos, ci si vedere duhovniceasca sau icoana profetica a invierii de obste a tuturor oamenilor din toate timpurile si din toate popoarele.

Credinta puternica in Invierea lui Hristos este in Ortodoxie si credinta puternica in invierea tuturor oamenilor. De aceea, Crezul pe care il marturisim in Biserica se incheie cu aceste cuvinte: „Astept invierea mortilor si viata veacului ce va sa fie”.

Invierea Domnului nostru Iisus Hristos este binevestita in noaptea de Pasti nu inauntrul bisericii, ci in afara bisericii, pentru ca ea priveste nu numai pe crestini, ci pe toti oamenii.

Invierea lui Hristos nu este revenire la viata pamanteasca amestecata cu suferinta si stricaciune, ci inceputul unei alte vieti: viata cereasca si vesnica pentru suflet si pentru trup. In acest inteles, Sfantul Apostol Pavel spune: „Precum toti (oamenii) mor in Adam, asa vor invia toti in Hristos” (I Corinteni 15, 22), iar „vrajmasul cel din urma, care va fi nimicit, este moartea” (I Corinteni 15, 26).

Legatura dintre adevarul Invierii lui Hristos si adevarul invierii de obste este atat de puternica, incat cine nu primeste adevarul Invierii lui Hristos respinge si adevarul invierii celei de obste sau universale, iar cine crede in Invierea lui Hristos trebuie sa marturiseasca si credinta in invierea mortilor.

In acest inteles, Sfantul Apostol Pavel scrie corintenilor: „Iar daca se propovaduieste ca Hristos a inviat din morti, cum zic unii dintre voi ca nu este invierea mortilor? Daca nu este inviere a mortilor, nici Hristos n-a inviat. Si daca Hristos n-a inviat, zadarnica este atunci propovaduirea noastra, zadarnica si credinta voastra (…). Atunci, si cei ce au adormit in Hristos au pierit. Iar daca nadajduim in Hristos numai in viata aceasta, suntem mai de plans decat toti oamenii” (I Corinteni 15, 12-14 si 18-19).

Vedem, asadar, ca taina Invierii lui Hristos si a omenirii intregi este inima Evangheliei propovaduita de Apostoli si temelia credintei marturisita de Biserica.

De aceea, Sarbatoarea Sfintelor Pasti este numita „Sarbatoarea sarbatorilor”, iar icoana Invierii lui Hristos se afla imprimata pe prima coperta a Sfintei Evanghelii si se ofera credinciosilor spre a fi cinstita si sarutata. Mai mult, fiecare saptamana din calendarul ortodox incepe cu ziua Invierii, cu duminica, orientand astfel timpul Bisericii si al istoriei catre invierea universala si catre viata vesnica. Lumina Invierii lui Hristos da sens vietii crestine zilnice, pentru ca Hristos Cel Inviat ramane tainic prezent si lucrator in Biserica Sa pana la sfarsitul veacurilor: „Iata, Eu voi fi cu voi in toate zilele, pana la sfarsitul veacurilor” (Matei 28, 20). Lumina Invierii lui Hristos da sens istoriei universale a omenirii, pentru ca o indreapta spre invierea tuturor oamenilor din toate timpurile si din toate locurile. In plus, lumina Invierii lui Hristos da sens intregii creatii, intregului univers sau cosmos, pentru ca ea indreapta intreg universul spre „un cer nou si un pamant nou”, in care „moarte nu va mai fi” (Apocalipsa 21, 1 si 4). De aceea, Biserica Ortodoxa canta in noaptea Sfintelor Pasti: „Acum toate s-au umplut de lumina si cerul si pamantul si cele de sub pamant”. Acum toate s-au umplut de sens, pentru ca toata existenta va fi eliberata de robia, de absurditatea si stricaciunea mortii (cf. I Corinteni 15, 51-58).

Lumanarile pe care le poarta in maini clerul si credinciosii in noaptea de Pasti, cand ies din biserica si stau in afara bisericii, sunt simbolul luminii pe care Invierea lui Hristos o aduce in lume si pentru lumea intreaga.

Lumina vesnica a Invierii lui Hristos este acum tainic prezenta in Biserica, fiind adunata in sufletele credinciosilor prin rugaciune, ca legatura vie cu Hristos, prin binevestirea si ascultarea Evangheliei lui Hristos, prin impartasirea cu Sfintele Taine, prin implinirea poruncii iubirii fata de aproapele, prin dobandirea sfinteniei, ca unire a omului cu Dumnezeu, dobandita prin pocainta si prin vietuire curata sau virtuoasa.

Lumina Invierii lui Hristos este exprimata sau simbolizata de vesmintele luminoase, de icoanele si obiectele liturgice aurite ce impodobesc biserica in noaptea de Pasti. Frumusetea vazuta a sarbatorii ne indreapta mintea si inima spre lumina nevazuta, spre slava netrecatoare a Imparatiei lui Dumnezeu in care vor locui dreptii si sfintii dupa Invierea de obste (cf. Apocalipsa 21, 23).

Intrucat Capul Bisericii este Hristos Cel Inviat din morti (cf. Coloseni 1, 18), misiunea Bisericii se desfasoara in lume, sfintind timpul mantuirii dintre Invierea lui Hristos si invierea intregii omeniri sau invierea cea de obste.

Iubiti frati si surori in Domnul,

Sfanta Scriptura ne invata ca invierea tuturor mortilor se va realiza cand Hristos va veni cu slava si putere multa ca sa judece viii si mortii: „Vine ceasul cand toti cei din morminte vor auzi glasul Lui (Hristos) si vor iesi cei care au facut cele bune, spre invierea vietii, iar cei care au facut cele rele, spre invierea judecatii” (cf. Ioan 5, 28-29; cf. Matei 16, 27; 25, 31-46; Romani 14, 10; II Corinteni 5, 10; I Tesaloniceni 4, 13-17; II Tesaloniceni 1, 7-10).

Legatura dintre venirea in slava a lui Hristos, invierea mortilor si Judecata Universala a tuturor popoarelor si persoanelor este marturisita in Crezul Bisericii noastre, unde se spune despre Hristos Cel Inviat din morti si Inaltat la ceruri ca El „va veni cu slava sa judece viii si mortii, iar imparatia Lui nu va avea sfarsit”.

Lumina care leaga taina invierii mortilor, a judecatii faptelor savarsite in lume si bucuria vietii vesnice este lumina insasi a vietii si lucrarii Bisericii in lume.

De aceea, cand ne pregatim pentru Sarbatoarea Invierii, in timpul Postului Sfintelor Pasti, ne pocaim de faptele noastre rele prin Taina Spovedaniei sau a Marturisirii pacatelor, judecandu-ne pe noi insine si cerand iertare pentru raul pe care l-am savarsit cu gandul, cu vorba si cu fapta. Totodata, incercam sa ne innoim si sa ne sfintim viata, sa iubim mai mult pe Dumnezeu in rugaciune si pe semenii nostri in fapte bune, sa iertam si sa ajutam. De aceea, in noaptea Sfintelor Pasti, Biserica ne indeamna „sa iertam toate pentru Inviere si sa zicem fratilor si celor ce ne urasc pe noi”.

Sarbatoarea Invierii lui Hristos ne indeamna pururea sa ne eliberam de pacate, sa savarsim fapte bune si sa traim in sfintenie. De aceea, Sfantul Apostol Pavel nu desparte credinta in Hristos de pregatirea pentru inviere, judecata si mantuire, motivand savarsirea binelui astfel: „Stiind fiecare, fie rob, fie de sine stapan, ca faptele bune pe care le va face, pe acelea le va lua ca plata” (Efeseni 6, 8; cf. II Corinteni 5, 10; Romani 2, 6 si 16).

Intreaga Sfanta Scriptura a Noului Testament este plina de indemnuri la vietuire in lumina Invierii lui Hristos si pregatire pentru invierea de obste: „Oare nu stiti ca toti cati in Hristos Iisus ne-am botezat, intru moartea Lui ne-am botezat? (…) Asa si voi, socotiti-va ca sunteti morti pacatului, dar vii pentru Dumnezeu, in Hristos Iisus, Domnul nostru” (Romani 6, 3 si 11).

„Nu va potriviti cu acest veac, ci sa va schimbati prin innoirea mintii (…). Dragostea sa va fie nefatarnica. Urati raul, alipiti-va de bine (…). Bucurati-va in nadejde; fiti rabdatori in suferinta, staruiti in rugaciune (… ). Nu rasplatiti nimanui raul cu rau. Purtati grija de cele bune inaintea tuturor oamenilor” (Romani 12, 2-17).

Iubiti credinciosi si credincioase,

Sarbatoarea Sfintelor Pasti, ca sarbatoare a Invierii lui Hristos si ca pregustare a bucuriei vesnice a sfintilor din Imparatia lui Dumnezeu, ne indeamna la pocainta si iertare, la fapte bune si viata sfanta.

Sa cerem lui Hristos Cel Inviat din morti sa ne daruiasca iubire din iubirea Sa, ajutor din puterea Sa, pentru a trai si a lucra dupa voia Lui.

Astazi, cand in jurul nostru vedem multe semne ale mortii fizice si spirituale: boala si suferinta, saracie si nedreptate, violenta si lacomie de bani si de putere, lipsa de iubire si de ajutorare, cutremure si tulburari in natura care afecteaza viata oamenilor, a animalelor si a plantelor, sa rugam pe Hristos Domnul Cel Inviat din morti sa ne daruiasca puterea de a nu pierde speranta si bunatatea sufletului. Sa-L rugam sa ne intareasca in lucrarea noastra de ajutorare a bolnavilor, batranilor, orfanilor si saracilor. Sa aratam in jurul nostru lumina din lumina Invierii lui Hristos; sa privim fata fiecarui om in lumina Invierii lui Hristos, ca pe o sfanta lumanare de Pasti aprinsa in lume de iubirea lui Hristos pentru oameni; sa vedem pe fiecare om ca pe un impreuna-calator cu noi spre invierea de obste, cand Hristos Cel Inviat va veni in slava sa judece viii si mortii si sa daruiasca slava si bucurie celor drepti si milostivi (cf. Matei 25, 31-46).

Sa ne bucuram si sa multumim lui Dumnezeu mai ales pentru lumina Invierii pe care ne-o daruieste atunci cand intalnim in jurul nostru oameni buni si sinceri, harnici si milostivi, curati si smeriti, copii ascultatori si parinti buni, tineri evlaviosi si batrani intelepti. Acestea sunt semne ale vietii crestine si ale pregatirii pentru invierea de obste, haine de sarbatoare pentru suflet, binecuvantare pentru Biserica si pentru tara.

In acest An omagial al Crezului ortodox si al Autocefaliei romanesti, sa ne intarim mai mult in credinta si sa ajutam si pe altii sa devina mai credinciosi. Sa invatam sa rostim Crezul ortodox si sa ne straduim sa intelegem bogatia si adancimea sa duhovniceasca privitoare la iubirea vesnica a Preasfintei Treimi aratata noua in Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Care S-a facut Om din iubire pentru oameni si pentru mantuirea lor. Sa vedem in Crezul ortodox lumina vietii noastre crestine ca viata sfanta care a inceput prin Taina Sfantului Botez si este indreptata spre invierea cea de obste, iar in Biserica sa vedem locul pregatirii noastre pentru mantuire si sfintire, pentru dobandirea vietii vesnice din Imparatia lui Dumnezeu.

Sa ajutam, cu evlavie si darnicie, la construirea de noi biserici in Romania si in diaspora romana, spre slava Preasfintei Treimi si spre mantuirea noastra, sa crestem copii in credinta ortodoxa pentru a fi acum credinciosi buni ai Bisericii noastre, cetateni intelepti si harnici ai Patriei noastre, dar si viitori cetateni ai Raiului, adica mostenitori ai Imparatiei ceresti a Preasfintei Treimi.

Sa inaltam rugaciuni si pentru toti romanii care se afla departe de tara, printre straini, ca sa pastreze credinta ortodoxa stramoseasca si sa cultive iubirea fata de valorile noastre spirituale!

Cu multa bucurie, asteptam ca anul acesta, 2010, in zilele de 25-29 octombrie, de Sarbatoarea Sfantului Cuvios Dimitrie cel Nou, sa primim la Patriarhie, in Bucuresti, o parte din lemnul Sfintei Cruci care va fi adusa din Grecia, spre a fi cinstita de pelerini, ca binecuvantare pentru Anul Crezului ortodox si al Autocefaliei romanesti.

Cu prilejul Sfintelor Pasti, va adresam tuturor parintesti doriri de sanatate si mantuire, pace si bucurie, dimpreuna cu salutarea pascala: Hristos a inviat!

„Harul Domnului nostru Iisus Hristos, dragostea lui Dumnezeu-Tatal si impartasirea Sfantului Duh sa fie cu voi cu toti!” (II Corinteni 13, 13).


Al vostru catre Hristos-Domnul rugator,

† D A N I E L
PATRIARHUL BISERICII ORTODOXE ROMANE

13 Martie 2012

Vizualizari: 1643

Voteaza:

Pastorala de Sfintele Pasti 2010 a Preafericitului Parinte Daniel 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE