Sfintirea Bisericii - prezenta neincetata a Duhului Sfant

Sfintirea Bisericii - prezenta neincetata a Duhului Sfant

Sfintirea Bisericii - prezenta neincetata a Duhului Sfant

Cladirea destinata sa fie biserica devine prin sfintirea ei de catre arhiereu locasul lui Hristos, locasul in care se va putea savarsi Sfanta Liturghie, avand pe Hristos ca lucrator in ea, ca Cel in al carui Trup si Sange se vor preface Cinstitele Daruri, ca sa se impartaseasca credinciosii cu ele, si pe a carei Masa se va odihni in chivot neincetat cu Trupul si cu Sangele Lui sub chipul painii si vinului, ca punte neincetata intre pamant si cer, intre Dumnezeu si creatie, spre a fi de folos credinciosilor in orice clipa ar voi.

Rugaciunile si actele arhiereului de la sfintirea bisericii exprima intr-o mare varietate de forme acest fapt al salasluirii lui Hristos. Cel ce prin moarte biruie moartea, Cel ce vine impreuna cu Tatal si din ai carui ochi iradiaza darurile nesfarsite ale Duhului prin biserici peste tot pamantul (Apoc. 2, 23, 29).

In timpul sfintirii bisericii mirenii se scot afara, caci sfintirea bise­ricii sau a locului unde se sfintesc oamenii, nu vine de la ei, ci de la Hristos, inchipuit de arhiereu si lucrator prin el, inconjurat ultimul de preoti, iar primul de ingerii Lui nevazuti. Mirenii trebuie sa intre in bise­rica gata sfintita, caci ei nu se apropie de Hristos si nu primesc mantuirea de la El decat dupa ce a inviat si dupa ce este vestit de Apostoli peste care a coborat Duhul Lui cel Sfant si sfintitor. Caci sfintirea bisericii repre­zinta coborarea Duhului cel Sfant al lui Hristos peste Apostoli, in foisorul de sus, care devine primul locas bisericesc si este o extindere a acestei coborari in locasul bisericesc ce se sfinteste.

Mai amintim din actele de la sfintirea bisericii doar cateva, cu semni­ficatiile lor: masa propriu zisa se lipeste pe stalpii ei de piatra cu ajutorul unui amestec de ceara, sacaz, aloe si alte substante,"care toate inchipuiesc ingroparea Mantuitorului" (Simeon Tesaloniceanul, op. cit., p. 111, cap. 104). In acelasi timp acestea, prin puterea lor de lipire,"inchipuiesc dra­gostea si unirea ce a avut-o Hristos fata de noi pana la moarte"(Idem, op. cit., p.111, 106).

Apoi se spala Sfanta Masa cu apa, inchipuindu-se taina Botezului lui Hristos, dinainte de a incepe lucrarea Sa mantuitoare. Liturghia e o retraire de catre Hristos a tuturor actelor Sale pentru a ne face parte de efectul lor mantuitor. Sfanta Masa este si Iordanul in care S-a botezat Hristos.

Dupa spalarea cu apa (si sapun), Sfanta Masa se spala cu vin si cu apa de trandafiri, care inchipuie spalarea trupului lui Iisus dupa moarte, cu mir de pret, spre cinstirea Lui.

Urmeaza apoi ungerea Sfintei Mese cu Sfantul Mir, in chipul crucii. Prin aceasta coboara Sfantul Duh in unire cu Tatal si cu Fiul, in urma jertfei aduse de Hristos pentru noi. Duhul Sfant ramane astfel in Sfanta Masa, lucrand din ea prin preot in toate Tainele si ierurgiile, dar mai ales realizand prefacerea euharistica.

Se pun apoi patru bucati de panza pe cele patru colturi ale Sfintei Mese, cu icoanele celor patru Evanghelisti, aratandu-se ca pe Hristos, piatra cea din capul unghiului, sunt asezati Apostolii ca temelie, ca primul inceput al zidirii bisericii pe El si ca El e facut cunoscut in cele patru directii ale lumii prin Sfintele Evanghelii.

Sfanta Masa, inchipuind pe Hristos, e imbracata apoi in camasa care infatiseaza giulgiul lui Hristos. Iar deasupra ei se pune o panza alba, care reprezinta haina de slava si de lumina a Lui. Moartea si invie­rea sunt unite in El. Peste panza alba se asaza Sfantul Antimis, care reprezinta ingroparea sau jertfa lui Hristos, avand in el moastele u­nui mucenic.

Antimisul se da fiecarei biserici de catre arhiereul de care depinde, caci Biserica intemeiata de Hristos prin Duhul Sfant intai in Ierusalim, se intinde tot de catre El prin arhierei, ca organele Lui, in Bisericile locale ce se tin toate intr-o unitate de timp si spatiu prin episcopi, urmasii Apos­tolilor, care si ei se tin intr-o unitate.

Deasupra antimisului se pune Sfanta Evanghelie si crucea, pentru ca prin invatatura si jertfa Sa mantuieste Hristos pe credinciosii ce tin de ea (de Biserica). Dar acesta este si un mod al Bisericii de a se mentine in traditia apostolica vie. Acelasi Duh Sfant al lui Hristos cel jertfit si inviat, prin care Hristos a intemeiat in ziua Cincizecimii Biserica, vine prin sfinti­rea bisericii de catre arhiereu si a antimisului daruit de arhiereu dupa sfintirea lui, si continua sa lucreze si in timpul nostru si in fiecare Biserica locala, comunicandu-L credinciosilor pe acelasi Hristos adevarat si intreg.

Dupa aceea episcopul cadeste biserica si un preot, mergand dupa el, unge cu Sfantul Mir toata biserica. Duhul Sfant nu sta numai in Sfanta Masa, ci isi raspandeste prezenta in toata biserica, cum s-a raspandit unirea firii dumnezeiesti cu firea omeneasca in Hristos la toata firea omeneasca a celor ce primesc pe Hristos prin credinta.

Apoi arhiereul, intrand in Sfantul Altar, ingenunche in fata Sfintei Mese, si dupa alta rugaciune, incheie lucrarea de sfintire a noului locas cu urmatoarea rugaciune in care se arata ca sfintirea noului locas este o adevarata Cincizecime sau continuarea aceleia: "Multumim Tie, Doamne, ca darul pe care l-ai varsat peste Apostolii Tai, l-ai varsat si peste noi, paca­tosii. Drept aceea ne rugam Tie, ca jertfele ce se aduc intr-insa sa se prefaca intru Prea Sfantul Tau Trup si Sange al Unuia Nascut Fiului Tau, spre mantuirea a toata lumea si a nevredniciei noastre". Duhul Sfant nu se pogoara pentru ca Hristos ramane in cer, ci pentru a face ca Hristos sa vina cu Trupul si Sangele Sau pe Sfanta Masa sub chipul painii si vinului, ca sa se impartaseasca, pline de Duhul Sfant, credinciosilor. Cincizecimea s Euha­ristia sunt strans unite, cum e unita Cincizecimea cu toate Tainele, lucrarea Duhului Sfant fiind una cu lucrarea lui Hristos. Din Hristos se raspandeste Duhul Sfant; in Duhul Sfant e prezent Hristos in mod nevazut. Lucrarea Duhului Sfant e forma simtita a lucrarii lui Hristos.

Apoi arhiereul, dezbracandu-se de giulgiul ce l-a avut deasupra odaj­diilor sale, se duce la biserica veche si aduce cu pompa moastele sfintilor mucenici si le asaza in noua biserica, aratandu-se iarasi mentinerea tradi­tiei vii a Bisericii, cu transmiterea Duhului Sfant, ca transmitere a sfinte­niei si lucrarii aceluiasi Hristos adevarat si intreg.

Parintele Dumitru Staniloae

Pe aceeaşi temă

25 Septembrie 2014

Vizualizari: 23879

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 75.00 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 50.00 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact