Arhitectura profana


Arhitectura profana

Textele nu ne-au pastrat amintirea nici unei constructii de seama in Marele Palat de la Constantinopol, in lungul secol care incepe cu Leon al III-lea (717-741) si se incheie cu Leon al V-lea (813-820). Fara indoiala ca imparatii au fost prea ocupati cu razboaiele impotriva arabilor si bulgarilor, sau cu conflictele interne spre a mai avea ragazul sa se gandeasca la constructii.

Situatia se schimba in chip radical sub ultimul dintre suveranii iconoclasti, Teofil (829-842), principe cultivat si rafinat, doritor sa rivalizeze cu splendorile de la curtea Abbasizilor si sa afirme in ochii lumii intregi ca Bizantul pastra cu orice pret suprematia. Cand in 831 Ioan Gramaticul s-a intors uluit de la Bagdad, unde condusese o ambasada cu misiunea de a negocia pacea, el si-a convins fostul elev - Teofil - sa ridice in fata Constantinopolului, pe coasta Asiei, la Bryas (la est de actualul Maltepe) un palat care "prin plan si decoratie reproducea fara nici o schimbare palatele sasanide ". Teofil a inconjurat constructia cu gradini vaste, numite paradeisoi (ceea ce implica poate ca in ele se cresteau si animale) si a adus apa din abundenta de la izvoarele din vecinatate.

Insa, chiar daca acest palat il imita pe acela al printilor arabi, el ramanea al unui imparat crestin prin prezenta unei sali inchinate Maicii Domnului si a unei biserici consacrate Sfantului Mihail si unor sfinti martiri. Dl. Semavi Eyice a gasit poate o parte din temeliile palatului de la Bryas la Kuciuk-kale.

Aici se mai vad inca resturile unei cisterne boltite si ale unei sali patrate, peste care s-ar fi putut ridca o cupola. La Marele Palat, Teofil a construit, dupa unele formule traditionale in arta bizantina, o noua sala a tronului numita, din cauza planului sau, Triconc si un portic semicircular, care datorita formei capata numele de Sigma (un portic asemanator se afla reprezentat pe mozaicurile din Marea Moschee de la Damasc). Boltile Triconcului si tavanul Sigmei erau acoperite in intregime de un fond mozaicat de aur. Din Sigma se cobora in curtea Fialei (fantana), al carui centru era ocupat de o fantana de bronz impodobita in mijloc cu un con de brad, de aur, si al carei ghizd era placat cu argint. Marginile curtii erau ocupate de trepte de marmura intrerupte de paliere. Pe unul din aceste paliere, un portic mic, tot de marmura, adapostea lei de bronz, din a caror gura tisnea apa. Acest anasamblu, inspirat dintr-o estetica a teraselor si a scarilor monumentale pe care Bizantul o mostenise de la Persia aheme-nida prin intermediul Pergamnlui si al Romei, alcatuia un cadru menit sa intareasca stralucirea serbarilor care se desfasurau inlauntru lui. Imitand chioscurile arabe, Teofil presara in vegetatia din jurul Trieoncului si Sigmei somptuoase pavilioane cu nume adesea poetice: Amor (Eros, unde se pastrau armele !), Perla (Margarites, care isi tragea numele din frumusetea decorului peretilor si pardoselii), Musicos (cu peretii acoperiti cu placi de marmura policroma imitand mozaicurile), Carianos (cu placaje de marmura din Caria), Pyxites (care slujea de vestiar) si Camilas.

Teofil daduse frau liber si gustului pentru miraculosul stiintific, care era propriu epocii sale pasionate dupa experientele de chimie si de fizica, si nu trebuie sa fim uimiti daca il aflam si la elevul lui Ioan Gramaticul. Sub Sigma era amenajat pavilionul Mysterion, unde se produceau surprinzatoare efecte de acustica. In marea sala a Magnaurei, dorinta sa de a exalta maretia imperiala pentru a-i ului pe spectatori l-a facut sa instaleze niste automate, foarte indragite de principii arabi de la Bagdad si de la Cairo. Astfel, un platan de aur, in care se cuibareau pasarele, ii umbrea tronul, numit "tronul lui Solomon" pentru ca era precedat de sase trepte si flancat de lei de aur, ca si acela al regelui Ierusalimului, in timpul audientelor, cand se prosternau ambasadorii, pasarile zburau si cantau, tronul se inalta, leii se ridicau pe labele dinapoi, rageau si loveau cu coada in podea. De cealalta parte a salii, se auzeau sunetele orgilor de aur impodobite cu emailuri si nestemate.

C. Delvoye

.

03 Iunie 2008

Vizualizari: 1538

Voteaza:

Arhitectura profana 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact