Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Pocainta reprezinta o cale de insanatosire si de desavarsire a sufletului. Pentru crestin valoarea ei se intemeiaza pe Sfanta Scriptura si pe Sfanta Traditie. Sfantul Ioan Botezatorul, Mantuitorul, Apostolul Petru in ziua Cincizecimii incep activitatea predicand pocainta
In cazul Parintilor, am mai vorbit despre acest lucru, cuvintele nu intoneaza niciodata monodia pe care o cauta, reductionist, mintile simpliste ale timpurilor noastre. Asa se face ca, spre exemplu, Sfantul Efrem, sirianul care a dedicat un sobru comentariu in proza Cartii Facerii
Puteti crede ca Mantuitorul Hristos s-a infatisat pe Sine in chipul unei femei, in doua din parabolele Sale? Una este cea a femeii ce a luat trei masuri de faina si a facut aluat. Dar mai intai sa vorbim despre cealalta, in care Domnul ne spune despre femeia
Cand o casa ia foc, se aprind mai intai partile ce ard cel mai repede. Mai intai se aprind paiele si trestia, apoi scandurile, si tot asa - pana ce flacarile cuprind intreaga constructie. Asa se petrece si cu omul
Aducerea aminte de moarte consta in a deveni constient de propriul sfarsit, de apropiata venire a mortii. Aducerea aminte joaca aici rolul de a actualiza un eveniment viitor si vom vedea de-a lungul acestui studiu ca ea este asemanatoare anamnezei liturgice din Biserica
Vai noua, fratilor! Acelea sunt lucrurile de capatai - cu adevarat de capatai. Cum de le-am lasat sa se incetoseze, ca un geam prin care nu se mai vede nimic? Cum de le-am lasat sa slabeasca, incat nu mai putem spune ce sufla dinspre Rasarit si dinspre Apus
Putem folosi rugaciunea spontana, adica acel gen de rugaciune care tasneste dintr-o data din sufletele noastre; putem folosi scurte rugaciuni exprimate cu voce tare, care sunt foarte scurte, deosebit de intense in continutul lor si atat de largi, incat pot cuprinde cat mai multe
Ce este cuvantul? Cum sa intelegem? Si as vrea sa leg acest cuvant, cu ajutorul Domnului, si de notiunea de cultura, cultura Duhului, cum am spus. Scriptura ne arata ca Dumnezeu, cand a facut pe om - daca ma iertati, ma duc un pas mai indarat
Iti vine greu sa-ti pui buzele pe o bucata de craniu galbena si lustruita, care se iveste prin ferestruica vreunei racle din cine stie ce biserica, pentru ca iti imaginezi tot felul de lucruri.
Teologia are multe probleme atunci cand trebuie sa vorbeasca lumii moderne despre femeie. In fata sufragetelor si a feministelor
Catolicitatea a fost definita ca atribut al Bisericii la Sinodul al II-lea ecumenic de la Constantinopol (381), in partea a doua a Simbolului Credintei, cand s-a stabilit ca Biserica este una, sfanta, soborniceasca
Notiunea de inima ocupa locul central in mistica, in religia si in poezia tuturor popoarelor. Unii autori rasariteni iau inima drept emblema pentru a se deosebi de Occidentul "rationalist", care pare adeseori sa uite
"Toate gandurile demonice introduc in suflet reprezentarile lucrurilor sensibile." "Demonii ii cunoastem dupa ganduri, iar gandurile le cunoastem dupa lucruri." Aceste consideratii l-au condus pe avva Evagrie
Desi epoca apostolica nu avea neaparata nevoie de icoane, pentru ca amintirea Celui intrupat marturisea nemijlocit despre existenta Sa, iar cuvantul Evangheliei propovaduit la toate neamurile lumii de atunci pastra inca vie prezenta Sa, totusi, graiul imaginii, ca marturie a
Intreaga disputa iconoclasta constituie de fapt un ecou al disputelor hristologice din secolele IV-VII. Secolele de inceput ale erei crestine au fost zguduite de numeroase tulburari, provocate de incercarile de a explica doar prin puterile mintii, ale ratiunii marginite, dogmele
Problema credintei prezinta aspecte diferite si poate fi abordata din unghiuri diferite. As vrea sa situez problema mai ales din punct de vedere al raporturilor dintre credinta si libertatea spiritului. Ceea ce ne frapeaza in momentul in care examinam natura credintei, este
Caracterul fundamental al experientei crestine se totalizeaza intr-un singur cuvant care fixeaza in traditia rasariteana cursul si finalitatea vietii crestine: indumnezeirea. Doctrina patristica a indumnezeirii omului implica dotrina palamita despre distinctia reala in Dumnezeu intre fiinta
Invatatura religiei crestine este cuprinsa in Revelatia divina, de aceea orice deosebire doctrinala si morala interconfesionala si interreligioasa trebuie raportata in primul rand la Revelatie. Revelatia divina cuprinde in sine nu numai doctrina si morala religiei crestine, dar ea
Taina Marturisirii, impreuna cu celelalte Taine ale Bisericii, e o lucrare sfanta a mantuirii si zidirii noastre in Hristos. Cuvantul marturisire, - inseamna a te afla in "acelasi cuvant". Se intelege aici, cu Dumnezeu-Cuvantul in acelasi
Baza pentru concilierea acestor doua aspecte ale crestinismului a fost pusa de evenimentul Cincizecimii, cand acelasi Duh Sfant al aceluiasi Hristos si al aceleiasi intelegeri si propovaduiri a Lui s-a coborat in chipul limbilor diferitelor neamuri