Necuratia femeii si viata bisericeasca

Necuratia femeii si viata bisericeasca

 

Teologia are multe probleme atunci cand trebuie sa vorbeasca lumii moderne despre femeie. In fata sufragetelor si a feministelor, in fata emanciparii femeii si a dorintei acesteia de a-l egala si chiar de a-l intrece pe barbat, teologia apare mai degraba ca ofensatoare, de pilda atunci cand ii refuza femeii preotia, ii cere sa taca in biserica sau ii spune ca barbatul este capul ei. Acestea si multe alte subiecte sensibile macina relatia femeii moderne cu Biserica si constituie tot atatea pricini de revolta, mai ales printre tinere. Dar nu teologia inalta, care va gasi probabil solutii pentru eliminarea neintelegerilor, ma intereseaza acum, ci maruntisurile practicate in mod fanatic, care sapa la temelia relatiei femeilor credincioase cu viata bisericeasca.

 

Intre altele, continua sa ma suprinda cu cata inversunare aud sustinandu-se ca femeile aflate in perioada menstruatiei nu au voie sa intre in biserica. Multi preoti sustin asta, interzicandu-le accesul in biserici in zilele sensibile, iar multe femei cred acelasi lucru. Explicatia oferita indeobste este aceea ca, in aceasta perioada, femeia ar fi necurata. Aici e problema! In ce fel e necurata la ciclu femeia? Spiritual nu vad cum, din moment ce asa a fost ea lasata de Dumnezeu - si nu cred ca un credincios poate admite ca creatia este necurata. Fizic, atunci? Da, daca e sa fim amanuntiti si grijulii cu igiena, numai ca in lumea moderna problema a fost demult rezolvata, iar reclamele TV ne arata obsesiv si cum. Cred, mai degraba, ca impartasim inertial inca o credinta pagana, conform careia erau considerati necurati acei oameni care erau diferiti. Or, o data pe luna, femeia este diferita, dar asta nu o face - si nu o poate face - nepotrivita pentru viata bisericeasca. De altfel, nici un canon al Bisericii Ortodoxe nu prevede vreo interdictie in acest sens, ceea ce ma face sa cred ca inversunarea cu care femeia continua sa fie alungata temporar din biserici este dovada unei cumplite ignorante semidocte. Exista, ce-i drept, un canon care interzice varsarea de sange in biserica, dar asta e cu totul altceva si se refera strict la ucidere.


Din pacate, aceeasi ignoranta se prelungeste si in alta directie, anume atunci cand tanara mama afla (uneori chiar din gura preotului) ca nu are voie sa fie in biserica la botezul copilului ei. Stupefactie din nou! Oare nasterea unui prunc este sursa vreunui rau spiritual? Cum ar putea cineva sa creada asta, din moment ce Biblia insasi spune ca „femeia se mantuieste prin nasterea de prunci“?! Cum se poate intampla ca mamei, care a nascut trupeste, sa i se interzica sa asiste si la nasterea spirituala in Hristos a pruncului ei?! Sau o fi iar necuratia trupeasca? Ei bine, medicina si sapunul au rezolvat demult si aceasta situatie. Inseamna ca si unii credinciosi si unii slujitori trebuie sa-si rezolve problemele legate de ignoranta. Altfel, asa-zisa necuratie a femeii in situatiile de mai sus risca sa perpetueze acel curent nefast din mentalitatea romaneasca prin care femeia este inca sluga barbatului si inferioara acestuia.


De fapt, relatia corecta intre barbat si femeie este una de COMPLEMENTARITATE, nu una de CONCURENTA. Iar necuratia unuia sau a alteia sta in abaterea sa de la firesc, nu in manifestarile sale dupa fire si dupa masura. Slujitorii zelosi ar avea multe altele de indreptat, orientandu-si ravna spre cauze mai bune, iar nu spre formalisme superstitioase de origine precrestina, care nu fac decat sa creeze tensiuni inutile si sa intretina mentalitati retrograde, confundandu-se inca o data Traditia cu apucatura...


                                                                                            Cristian TABARA
                                                                                    Lumea credintei, anul II, nr. 3(8)

Pe aceeaşi temă

03 Iulie 2012

Vizualizari: 23870

Voteaza:

Necuratia femeii si viata bisericeasca 0 / 5 din 0 voturi. 3 review utilizatori.

Comentarii (3)

  • ADRIAN DRAGUSINPostat la 2013-09-23 11:49

    Sa lamurim lucrurile:femeia are voie sa intre in biserica si sa asiste la botezul propriului copil unde e chiar necesar sa fie prezenta.In perioda de menstruatie nu are voie sa se impartaseasca,deoarece acest lucru nu se poate face in stare de pierdere de sange,iar slujbele de dezlegare si sfintire a apei care se fac imediat dupa nastere nu sunt destinate inlaturarii vreunei necuratii ci vindecarii trupesti dar si sufletesti a celei ce tocmai a nascut.

  • Stela Claudia CiobanuPostat la 2013-01-23 19:09

    Pana acum nu sunt lamurita! Are femeia voie sa mearga la biserica daca este in perioada menstruatiei?Cred ca IPS Bisericii ortodoxe romane ar trebui sa ne lamureasca!Femeia e vinovata ca nu a facut prunc? Pai sunt femei care vor dar din cauza unei boli nu pot avea! Nu au voie sa se atinga de cele sfinte? Dupa cum stiu popa da dezlegare miresei daca se intampla sa fie in acea perioada.

  • Ioan FloreaPostat la 2009-11-19 20:03

    Citim adesea sfintele carti si adevarurile credintei ortodoxe ni se par asa de grele, incat cautam felurite cai de a le ocoli si a nu le implini in viata noastra. Aceasta este cea mai pagubiroare purtare a unui crestin!
    Oricat de grele ar fi ADEVARURILE credintei noastre trebuiesc primite si implinite intocmai. Noi trebuie sa ne ridicam la inaltimea lor si nu sa le pogoram pe ele la masura slabiciunilor si neputintelor noastre(izvorate din comoditate si nepasare). Chemarea noastra este sa avem ochii pururea atintiti la Hristos, incepatorul si plinitorul credintei, straduindu-ne sa urcam din treapta in treapta pe calea desavarsirii, pana la sfintenie.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact