Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Lumina dumnezeiasca se poate pregusta inca din aceasta viata de cei care traiesc bineplacut Domnului. Ea nu se arata noua in mod obisnuit pentru ca nu este lumina din lumea aceasta vazuta. Sa retinem ca si pe Muntele Taborului chipul lui Hristos nu a devenit soare, ci ca soarele
Cearta dintre isihasti si antiisihasti s-a indreptat in mare masura asupra problemei luminii taborice, daca era necreata sau creata. Necreatul acelei lumini a Schimbarii la Fata stabileste fundamentul imuabil al teologiei empirice a palamitilor
Spiritualitatea ortodoxa a dat marturie de-a lungul veacurilor despre cunoasterea lui Dumnezeu prin lumina sau despre vederea luminii dumnezeiesti. Potrivit invataturii noastre de credinta, exista o distinctie ontologica, intre cele doua “lumini” de care se impartaseste omul pe parcursul...
Sfantul Grigorie Palama dovedeste ca lumina de pe fata lui Moise, sau cea din Tabor nu au fost sensibile, ci insasi slava Dumnezeirii, pe care o vor vedea sfintii si in viata viitoare. Varlaam sustinea ca lumina aceea a fost sensibila si vazuta prin aer; atunci s-a produs pentru a uimi, dar...
Grigorie Palama s-a nascut, cum rezulta din indicatiile patriarhului Constantinopolului, Filotei, ucenicul lui Palama, ca primul copil al unei familii distinse, stabilita la Constantinopol. Tatal sau, cu numele Constantin, unul dintre inaltii demnitari ai curtii imparatesti
La Sfantul Grigorie Palama, lumina dumnezeiasca se subintelege totdeauna ca o manifestare personala a lui Dumnezeu cel personal. Insa aceasta observatie este valabila numai daca tinem cont de distinctia intre aceasta lumina
Capitolul 11 Lumina dumnezeiasca Unirea cu Dumnezeu este o taina care se implineste in persoanele omenesti. O fiinta umana pe calea unirii nu este niciodata micsorata in calitatea ei de persoana, desi renunta la vointa proprie, la inclinarile sale firesti. Renuntind liber la tot ceea ce ii este p
In spiritualitatea si cultul Bisericii Ortodoxe se afirma credinta in intalnirea credinciosului care se roaga prelungit, cu Dumnezeu, in lumina, in cazul cand credinciosul a facut eforturi de a se curati de patimi
Daca fiinta si energia lui Dumnezeu sunt acelasi lucru, atunci cele din fiinta vor fi si din energie, si cele din energie vor fi si din fiinta. Si asa, pe de o parte, Fiul si Duhul vor fi si din energie, si prin urmare vor fi nu numai un rezultat al nasterii si al purcederii, ci rezultate ale...
Aceasta experienta e superioara cunostintei si e potrivit sa se numeasca chiar nestiinta nu numai pentru ca, primindu-se prin puterea Duhului, reprezinta un plus cantitativ si calitativ ce depaseste orice cunostinta posibila puterilor noastre naturale
Cunoasterea lui Dumnezeu, in vederea unirii cu El, asa cum o demonstreaza experienta umana, in general si viata crestina, in special, este experiata ca iubire, ori nu putem iubi cu adevarat decat pe cine cunoastem cu adevarat. In acelasi mod, nu putem cunoaste cu adevarat decat pe cei pe care ii...
Pentru Sf. Maxim, cunoasterea lui Dumnezeu - epistemologia, de care se ocupa dogmatica - e o problema de spiritualitate teologica, o problema in care se pune in discutie desavarsirea si transcenderea fapturii rationale sub razele infinite ale dumnezeirii
Articolul de fata vrea sa surprinda semnificatiile artistice si mai ales teologice care corespund fondului de aur, nimbului sau mandorlei, ca simboluri ale manifestarii divine luminoase. Teologiei mistice a slavei in traditia crestina ii corespunde in plan vizual artistic un intreg vocabular...
Intre Dumnezeu si om exista si trebuie sa fie o masura comuna, in ciuda a tot ceea ce este incomensurabil intre ei. Eliminarea acestei idei a comensurabilitatii face cu totul imposibila interpretarea oricarei forme de cunoastere ca adevar - adica ca o corespondenta cu realitatea Fiintei Primordiale...
Iubirea si judecata dumnezeiasca sunt de obicei concepute intr-o relatie antinomica. Dumnezeul milei, al indurarilor si al iubirii de oameni se gaseste fata in fata cu Dreptul si nemitarnicul Judecator. Ziua invierii universale, ziua in care
Priveste mai des in inima ta, coboara-te in adancul ei (adanca este inima omului);scoate la lumina limpede a constiintei tot ce e rau in ea, si cu suspine de parere de rau sau cu lacrimi amare de cainta schimba tot raul ce se ascunde in adancul inimii
Se cuvine sa aducem multumire, inainte de toate, Domnului Hristos ca ne-a invrednicit sa ajungem si anul acesta la slavitul praznic al Invierii, la noaptea cea plina de lumina a Sfintelor Pasti. Ne bucuram pentru aceste clipe, anticipand bucuriile pe care le vom trai timp de cateva zile in ritm de...
Omul aflat in comuniune cu Dumnezeu cunoaste cum sa isi faca vocea mai auzita si cum sa se bucure aflandu-se pe locul al doilea, neravnind niciodata locul cel dintai. Acesta stie cum sa fie prieten pana si cu cei straini si cum sa se multumeasca si cu putin. El stie cum sa se pocaiasca in lacrimi...
Cunoasterea/vedere a lui Dumnezeu este culmea urcusului duhovnicesc inceput de om prin convertirea sa duhovniceasca; prin asceza teantropica, omul incepe mai intai sa-si desprinda puterile fiintei sale bolnave din lumea in care se afundasera urmand patimilor; apoi, intr-un al doilea timp al...
Pentru mistic intotdeauna exista un inceput, o legatura sau o punte care i se arata in permanenta dinspre divin cand se retrage in sine pentru contemplatie si rugaciune. Vointa si stradania unesc potecile ce vin din strafundurile fiintei sale cu ceea ce exista deja de la Dumnezeu intr-o asceza a...