Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Din a doua jumatate a secolului al XX – lea, cultura occidentala, apuseana s-a remarcat ca o cultura deschisa, plina de intrebari, profana, fara autoritate spirituala, duhovniceasca recunoscuta si fara ideologie religioasa dominanta si unificatoare. Domeniile existentei colective, precum politic...
Existenta unei varietati mari de religii, mult diferite intre ele, nu numai in reprezentarea externa a cultului, dar si in intreaga lor invatatura si in valorile lor spirituale si morale, a fost abordata in diverse modalitati.
Mantuitorul si-a intemeiat Biserica Sa pe piatra credintii in El si in opera Lui, ceea ce, in ultima analiza inseamna credinta in puterea mantuitoare a jertfei Sale. Biserica este o prelungire peste veacuri a lui Hristos, este Trupul Sau cel mistic, este organismul insufletit de lucrarea Sa
A. DARURILE SFANTULUI DUH Darul Duhului Sfant care se putea pastra numai prin Cuvantul lui Dumnezeu a fost pierdut de oameni in urma pacatului stramosesc. Fiul lui Dumnezeu S-a nascut ca om din Sfanta Fecioara Maria fara pacatul stramosesc, dar nu a stat in rai ca primii oameni. El "S-a nascut s
De ce trebuie sa fie o persoana asa de diferita de altele? In Orient la aceasta intrebare se da un raspuns satisfacator numai prin teoria karman din hinduism. Daca un om se naste diferit de altul este numai datorita legii karman
Secularizarea - Una dintre problemele cu care Biserica se confrunta in prezent este problema secularizarii, care, odata cu epoca moderna, a devenit din ce in ce mai presanta. Lumea are impresia ca ea nu exista. De ce? Pentru ca este un lucru nevazut, dar mai ales pentru ca planteaza in inimile...
Sub presiunea premiselor metafizice, teologii protestanti sunt obligati in multe cazuri sa nege chiar si evidenta biblica, folosindu-se chiar de argumentari trunchiate pentru a dovedi cu orice pret o teza. Un astfel de caz il reprezinta invatatura veterotestamentara a crearii omului
1. "RENASTEREA HARISMATICA" CA SEMN AL VREMILOR "Pana la sfarsitul acestui veac nu vor lipsi de pe pamant alesii lui Dumnezeu, dar nu vor lipsi nici slugile satanei. Dar in vremurile din urma, cei care intr-adevar Il vor sluji pe Dumnezeu cu credinta, o vor face reusind sa se ascunda de oameni
Termenii de sfant si sfintenie sunt cei mai frecvent intalniti in cartile Sfintei Scripturi. Asfel sfintenia este trasatura cea mai caracteristica lui Dumnezeu, asa cum se desprinde din textul sfant al Vechiului si Noului Testament. Sfintenia desemneaza esenta sacrului si in acelasi timp
Cuvintele lui Hristos, desi au o intentie particulara, au si o semnificatie universala: fiind adresate intr-un context istoric si social precis, unei persoane anume pentru a-i da ajutorul de care avea nevoie in situatia sa, ele sunt valabile si pentru toti
Autoritatea ecleziala nu a fost niciodata un monopol detinut de cativa alesi (Efeseni 4, 11-12) - fie ei episcopi sau clerici de rand. Ea este responsabilitatea tuturor. In aceeasi ordine de idei, ascultarea nu e o obligatie a laicatului sau a cleru
Una dintre problemele cu care Biserica se confrunta in prezent este problema (post)modernismului si secularizarii, care, odata cu epoca moderna, a devenit din ce in ce mai presanta. Lumea are impresia ca ea nu exista. De ce? Pentru ca este un lucru nevazut, dar mai ales pentru ca planteaza in...
Nu exista o definitie general valabila a notiunii de satanism care sa lamureasca in mod exhaustiv toate aspectele legate de acest fenomen. Acele grupari, care se percep si se autodefinesc explicit ca fiind de sorginte satanista sunt in mod evident minoritare
Notiunea insasi, aici in discutie, o putem desprinde chiar din titlul acestei carti unice de spiritualitate ortodoxa. Astfel, in versiunea greaca moderna, el prezinta urmatoarea formulare: Filocalia sfintelor nevointe
Trei elemente ne permit sa surprindem conceptia dominanta despre mantuire in Rasarit: invatatura Sfintilor Parinti despre chipul lui Dumnezeu in om si despre destinul sau originar, interpretarea pe care ei o dau pacatului originar
Destinul imaginilor in Biserica veche este fara indoiala unul din capitolele cele mai fascinante si instructive din intreaga istorie si teologie crestina. In evolutia artistica si ideologica a imaginii in spatiul eclesial se impletesc in constelatii diferite si conexiuni elocvente
Crestinul este un om care asteapta. Domnul ne spune in Evanghelie: Sa fie mijloacele voastre incinse si facliile voastre aprinse; si voi fiti asemenea oamenilor care asteapta pe stapanul lor cand se va intoarce de la nunta, ca, venind si batand, indata sa-i deschida
De cand exista, Biserica n-a fost niciodata o insula; ea s-a dezvoltat in sanul unei lumi alcatuita din societati umane: pe de-o parte, s-a infiltrat in ideologiile si institutiile lor, imprumutandu-le in mod spontan sau dupa o reflectie mode1e pe care le-a transpus la ea insasi
Cine vrea sa-si vindece patimile, adica cine vrea sa-si schimbe patimile, sa le intoarca catre Dumnezeu si sa se vindece inauntru, acela are nevoie sa scape de imaginatie. Deoarece pentru realizarea oricarui pacat joaca un important rol imaginarul
In istoria spiritualitatii tema imitarii ocupa un loc important. Hristos este Dar si Exemplu, de aceea nu se poate imita Hristos ca un erou uman, caci El fiind Dumnezeu, exista intre El si ai Sai o participare radical diferita, care nu se poate identifica, in relatia pe care Increatul o sustine cu...