Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
V. SFANTA SCRIPTURA - MARTURIE A CUVANTULUI LUI DUMNEZEU INTRUPAT IN SFINTI PRIN HRISTOS 1. CANONUL TEANDRIC AL SFINTEI SCRIPTURI. Prin puterea Duhului Sfant ucenicii Mantuitorului au implinit porunca Mantuitorului "In dar ati luat, in dar sa dati" (Mt. 10,8). Din ceea ce Sfintii Apostoli au "dat
Marturisirea liturgica a credintei apostolice a. Marturisirea apostolica teandrica a Sfintilor Parinti de la Niceea, insemnatatea Duminicii a 7-a dupa Pasti Anul Liturgic bisericesc reflecta istoria mantuirii, dar nu istoria Bisericii. Din istoria bisericeasca numai marturisirea credintei apostoli
Intaia faza a vietii spirituale e purificarea. Nota ei deosebitoare o constituie asprele stradaniei codificate de ascetica. Asceza inseamna exercitiu. Si nici un exercitiu fie de natura corporala, fie de natura psihologica
Un vestit teolog protestant contemporan a facut afirmatia ca invatatura despre imago Dei hotaraste destinul oricarei teologii. Fiindca daca noi suntem, pe temeiul transcendendarii, fiinte inclinate spre Dumnezeu si daca o fiinta are posibilitatea sa fie si altcum decat a creat-o Dumnezeu, atunci...
Articolul de fata vrea sa surprinda semnificatiile artistice si mai ales teologice care corespund fondului de aur, nimbului sau mandorlei, ca simboluri ale manifestarii divine luminoase. Teologiei mistice a slavei in traditia crestina ii corespunde in plan vizual artistic un intreg vocabular...
A vorbi despre incorporarea in Biserica inseamna a vorbi despre incorporarea in Hristos, intrucat Biserica este comunitatea celor "impreuna saditi" in Hristos. Ea este prin aceasta transparenta pentru Hristos. Aceasta transparenta e si un dat, si o misiune, o indatorire.
O privire atenta in jurul nostru conduce la o constatare dureroasa: civilizatia moderna a esuat in urat; supra-dimensionarea arhitectonica a marilor metropole, sugerand babilonicul si infernul, favorizeaza un mod
Ale aceluiasi: Sfantul Grigorie Palama, arhiepiscopul Tesalonicului 150 Capete despre cunostinta naturala, despre cunoasterea lui Dumnezeu, despre viata morala si despre faptuire 1. Ca lumea a inceput, ne invata si firea, ne incredinteaza si istoria si ne infatiseaza limpede si inventiile...
Indreptarea prin credinta este in teologia Sfantului Pavel in primul rand o lucrare a preotiei in Biserica. Preotia este un dar al Duhului Sfant care a randuit in Hristos "parinti si invatatori" (Efeseni 4,11). Cei care nu sunt "parinti" nu pot avea fii duhovnicesti (I Corinteni 4, 15). Preotia
Lumea este opera vointei divine, dupa cum marturiseste Sfantul Ioan in Apocalipsa (4,11): Vrednic esti, Doamne si Dumnezeul nostru, sa primesti slava si cinstea si puterea, caci Tu ai zidit toate lucrurile si prin vointa Ta ele erau si s-au facut
In teologia Sfantului Ioan Gura de Aur ceea ce este divin tine de Revelatie. Nu Intruparea Logosului este Revelatie, ci Jertfa lui Hristos ca incununare a lucrarii Sale, care a pus in lumina venirea prin Nastere
Crestinismul de limba si spiritualitate siriaca, a fost si ramane parte activa in trupul Bisericii Domnului nostru Iisus Hristos, fiind reprezentat de numeroase personalitati crestine in istorie si de numerosi sfinti in calendar
Teologii bizantini, in special teologii secolului al XIV-lea, isi intemeiaza doctrina lor privind vederea lui Dumnezeu pe doua serii de texte ce par a se contrazice si exclude reciproc. Intr-adevar, alaturi de pasajele din Sfanta Scriptura in care poate fi gasita negarea formala a oricarei vederi a...
TEANDRIA APOSTOLICA SI MARTURISIREA LITURGICA A CREDINTEI APOSTOLICE Arianismul, incercare de deformare a teandriei apostolice Cat timp au durat persecutiile, unitatea Bisericii prin teandria apostolica nu a putut fi clatinata. Din acea sangeroasa incercare Biserica a iesit intarita. Insa, credint
Lucrarea mantuitoare a lui Hristos se indreapta spre firea Sa omeneasca, pe care o umple de dumnezeirea Lui si o elibereaza de afectele, patimirile si moartea, consecinte ale pacatului stramosesc. Aceasta constituie aspectul ontologic
Viata se naste din iubire. Omul apare pe culmile ierarhiei fapturilor ca un rod al iubirii, al unirii intre ceresc si pamantesc. Nunta pare a fi prima lui sarbatoare, cand, contempland femeia, zidita din sine, isi canta bucuria celei dintai creatii
Cunoasterea crestina in dorul ei nostalgic dupa divin il cauta pe Dumnezeu nu ca obiect, ci ca realitate vie, sesizand divinul ca ceva de se alfla dincolo de obiect. Dumnezeu in teologia crestina este Tu-ul suprem al existentei
Existenta unei varietati mari de religii, mult diferite intre ele, nu numai in reprezentarea externa a cultului, dar si in intreaga lor invatatura si in valorile lor spirituale si morale, a fost abordata in diverse modalitati.
Noi ne inchinam Domnului Hristos si cinstim pe Maica Domnului si pe Sfinti, si prin icoanele care ii reprezinta. Pe Maica Domnului si pe Sfinti ii cinstim in ultima analiza pentru faptul ca in ei straluceste Hristos, pentru faptul ca in ei s-a imprimat chipul lui Hristos. Deci cinstim icoanele lor...
Pentru spiritualitatea rasariteana, problema cunoasterii lui Dumnezeu este una presanta, existentiala, de gradul si intensitatea ei depinzand, pe de o parte, amploarea eforturilor ascetice ale credinciosului, iar pe de alta parte