Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Putem folosi rugaciunea spontana, adica acel gen de rugaciune care tasneste dintr-o data din sufletele noastre; putem folosi scurte rugaciuni exprimate cu voce tare, care sunt foarte scurte, deosebit de intense in continutul lor si atat de largi, incat pot cuprinde cat mai multe
Ce inseamna numele de crestin si ce indatoriri decurg din el? Sunt sigur ca nu va fi fara de folos o astfel de cercetare. Pentru ca, daca ne-am seama de ceea ce se ascunde sub numele de crestin, atunci am avea un mai mare spor in viata duhovnicesca
Dumnezeu l-a creat de la inceput pe om, cununa creatiei Sale vazute, cu trupul si sufletul nemuritor. Cu sufletul, omul a fost creat dupa chipul lui Dumnezeu, fiind inzestrat cu ratiune, cu dreapta socotinta, cu logica intelegerii
Cele trei mari confesiuni crestine impartasesc in comun ideea ca imediat dupa moarte sufletul defunctului este supus unei prime evaluari a evolutiei sale morale din timpul vietii
In decursul indelungatei sale activitati ecumenice, W. A. Visser't Hooft, unul din fondatorii Consiliului Mondial al Bisericilor si primul ei secretar general, a publicat numeroase lucrari consacrate miscarii ecumenice contemporane. Una dintre ele, poate cea mai interesanta, cauta
Biserica ne invata ca atat omul, ca valoare suprema a creatiei, cat si lumea pe care i-a dat-o in dar Dumnezeu, vor ajunge cand va voi Dumnezeu la un sfarsit al chipului lor actual, dupa care, in urma judecatii Celui ce le-a zidit, oamenii vor trece intr-un alt plan de existenta, vesnica
Deosebirea radicala si esentiala intre idol si icoana sta in faptul ca idolul e reprezentarea confectionata a fortelor imanente ale naturii. Omul insusi e conceput ca fiind cu totul stapanit de ele sau incadrat in ele, chiar daca sta pe treapta cea mai inalta in cadrul naturii
Invatatura ortodoxa a accentuat intotdeauna caracterul de Realitate personala suprema a lui Dumnezeu. Ca Persoana suprema, Dumnezeu poate fi cunoscut de catre noi, dar nu asa cum este cunoscuta orice realitate personala sau obiectuala, ci intr-un mod care, in ultima instanta
Daca Scriptura Vechiului Testament arata dintru inceput cum lumina dumnezeiasca este mediu al Creatiei, Evanghelia, in versiunea Aposolului Ioan, debuteaza cu o alta marturie despre lumina, despre Lumina cea vesnica a lui Dumnezeu-Cuvantul, Lumina cea adevarata
Crestinatatea apuseana pune accentul in opera de mantuire a Domnului pe moartea Lui. Domnul ne-a mantuit, dupa ea, pentru ca a platit, prin moarte, pretul de rascumparare pentru pacatele noastre. Noi suntem mantuiti pentru moartea Lui.
Inspiratia Revelatiei divine e integrata organic in anumite procese ale actului de descoperire a lui Dumnezeu si apare de obicei in stiinta teologica sub denumirea de Revelatie interna. Ea este unul din modurile sau mijloacele in care si prin care se face Revelatia divina.
Parusia lui Hristos si sfarsitul lumii. - Eshatologia crestina cuprinde invatatura despre ultimele momente din istoria mantuirii ; moartea fizica a omului si judecata particulara ; venirea a doua a Domnului Hristos si semnele ei premergatoare; invierea mortilor si judecata obsteasca
Astazi, mai mult ca oricand, foarte multi crestini si mai ales tineri, sunt atrasi de fenomenele mistice din afara crestinismului si a Bisericii Ortodoxe. Ei sunt captati de religiile orientale, de mistica indiana, de cultele misterice, de spiritism, de teosofie, de Yoga, de meditatia...
Biserica Ortodoxa a pastrat nealterata invatatura despre Taina preotiei asa cum a primit-o de la Mantuitorul Hristos si Sfintii Apostoli. Daca s-a transformat totusi in obiectul unei dezbateri teologice aprinse in cadrul ecumenismului contemporan
Lucrarea mantuitoare a lui Hristos se indreapta spre firea Sa omeneasca, pe care o umple de dumnezeirea Lui si o elibereaza de afectele, patimirile si moartea, consecinte ale pacatului stramosesc. Aceasta constituie aspectul ontologic
Articolul de fata vrea sa surprinda semnificatiile artistice si mai ales teologice care corespund fondului de aur, nimbului sau mandorlei, ca simboluri ale manifestarii divine luminoase. Teologiei mistice a slavei in traditia crestina ii corespunde in plan vizual artistic un intreg vocabular...
Nici Imparatia Cerurilor, nici iadul, dupa cum am mai spus-o, nu sunt simplu locuri, tinuturi situate undeva anume, ci realitati duhovnicesti, ce nu se vad cu ochii trupesti. Dupa cum spune Sfantul Marcu Eugenicul ele sunt locuri ce se cugeta cu mintea
Pentru teologia occidentala, omul duhovnicesc este un om natural caruia i se supraadauga harul. Natura umana cuprinde viata intelectuala si viata animala, iar viata spirituala -supranatural- se supraadauga si intr-o oarecare
"Hainele de piele" au fost adaugate omului dupa cadere si ca astfel ele nu reprezinta un element constitutiv natural al lui. Ceea ce observatia empirica numeste "naturalitatea" omului este pentru invatatura biblica si patristica o stare ulterioara, de dupa cadere, nu insasi natura lui originara, si...
Avva Daniel, unul din marii parinti ai Patericului a povestit despre un alt mare batran din partile de jos ale Egiptului ca acesta, in simplitatea lui, zicea ca Melchisedec este Fiu al lui Dumnezeu. I s-a dat, asadar, despre el de veste fericitului Chiril