Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Rusaliile sunt sarbatoarea nasterii in chip vazut a Bisericii lui Hristos. Paradoxal, desi viata in Duhul Sfant presupune pace si dragoste, aceasta nu se poate obtine decat prin razboi. Astfel, Biserica devine loc al luptei. Duhovnicesti, dar si lumesti. Inainte de Patimile Sale, Hristos le...
Din cele mai vechi timpuri, omenirea a gasit in artisti instrumentele ideale prin care putea ajunge la o forma de dialog cu divinul. Astfel ca, alaturi de cuvant, si imaginea respectivei divinitati - materializata intr-una din formele socotita
Una din invataturile Sfintei Evanghelii din Duminica de azi spune: De atunci a inceput Iisus a propovadui si a zice: Pocaiti-va, ca s-a apropiat Imparatia Cerurilor (Matei 4, 17). Acelasi cuvant l-a spus si Sfantul Ioan Botezatorul cand a inceput sa propovaduiasca in pustiul Iordanului: Pocaiti-va...
Invierea lui Hristos a. Realitatea invierii lui Hristos. Mult timp critica teologiei liberale a contestat invierea lui Iisus Hristos, socotind-o produsul nalucirilor unora dintre ucenicii Lui, sau ale unora din femeile din cercul apropiat Lui. Astazi aproape toti teologii protestanti accepta...
Parintele Dumitru Staniloae referindu-se la caracterul hristologic si bisericesc al misticii ortodoxe afirma: Nimeni nu poate inainta spre unirea mistica cu Dumnezeu pasind pe o alta cale decat Hristos si nimenea nu poate ajunge la aceasta unire dincolo de Hristos
Aceasta moarte si aceasta inviere din morti nu sunt lucruri vizibile, palpabile, ci sunt ceva care se petrece in chip nevazut, inlauntru, in inima omului. Apostolul Pavel spune despre pagani: erati morti (Ef. 2, 1), si apoi adauga: si noi adica iudeii eram morti, cand eram asemenea voua
Ale aceluiasi: Sfantul Grigorie Palama, arhiepiscopul Tesalonicului 150 Capete despre cunostinta naturala, despre cunoasterea lui Dumnezeu, despre viata morala si despre faptuire 1. Ca lumea a inceput, ne invata si firea, ne incredinteaza si istoria si ne infatiseaza limpede si inventiile...
Teandria apostolica si fundamentul hristologic si liturgic al Sfintelor Scripturi in teologia patristica a. De la sola scriptura Reformei la hristologie teandrica prin metoda istorico-critica in protestantism "Sfanta Liturghie este o problema de Traditie, care a fiintat impreuna cu cateheza apost
Pogorarea Duhului Sfant la Cincizecime in descrierea autorului Faptelor Apostolilor constituie o experienta fundamentala a crestinismului primar, care i-a transformat pe ucenicii Mantuitorului Iisus Hristos din urmatori descurajati si ascultatori putin perspicaci, in martori bucurosi ai Invierii si...
Ascultand de porunca Domnului si reintorcandu-se la Ierusalim, dupa ce privisera cu ochii lor trupesti inaltarea lui Hristos, Apostolii ramasera in cetatea sfanta, asteptand implinirea fagaduintelor. Sfantul Luca arata ca in tot timpul ei
Parasind biserica dupa Liturghie, intram din nou in timp, si timpul, deci, este primul "obiect" al credintei si faptei noastre crestine. Pentru ca el este, intr-adevar, imaginea realitatii noastre fundamentale, a optimismului, ca si a pesimismului vietii noastre, a vietii ca viata, si a vietii ca...
Intreaga disputa iconoclasta constituie de fapt un ecou al disputelor hristologice din secolele IV-VII. Secolele de inceput ale erei crestine au fost zguduite de numeroase tulburari, provocate de incercarile de a explica doar prin puterile mintii, ale ratiunii marginite, dogmele
De cand exista, Biserica n-a fost niciodata o insula; ea s-a dezvoltat in sanul unei lumi alcatuita din societati umane: pe de-o parte, s-a infiltrat in ideologiile si institutiile lor, imprumutandu-le in mod spontan sau dupa o reflectie mode1e pe care le-a transpus la ea insasi
Cultul sfintilor in Ortodoxie se intemeiaza pe doua puncte de credinta: a) pe credinta ca omul, primind Tainele Bisericii, primeste harul ca energie necreata a lui Dumnezeu si prin aceasta energie sau lucrare, insasi lucrarea Sa omeneasca poate sa inainteze intr-o viata curatita de patimi si b) pe...
2. Etapele sau treptele mantuirii In general, treptele principale comune sunt urmatoarele: a. Pregatirea renasterii omului sau a salasluirii lui Hristos, sau a harului in el. Pregatirea aceasta are diferite forme. Pregatirea celor ce s-au botezat in ziua pogoraii Duhului Sfant a inceput prin cuv
Parintele Dumitru Staniloae referindu-se la caracterul hristologic si bisericesc al misticii ortodoxe afirma: „Nimeni nu poate inainta spre unirea mistica cu Dumnezeu pasind pe o alta cale decat Iisus Hristos si nimenea nu poate ajunge la aceasta unire dincolo de Iisus Hristos. Iisus Hristos este...
Potrivit teoriei evolutiei, omul s-a ridicat din salbaticie, si tocmai de aceea cartile il arata pe omul de Cro-Magnon sau pe omul de Neanderthal foarte salbatici la infatisare
Creatia constituie, din punct de vedere al cunoasterii, o descoperire naturala a Aceluia Care din vointa libera si iubire a adus-o la existenta. Ori omul, ca si coroana a creatiei, e capabil, datorita ratiunii cu care e inzestrat, sa cunoasca corect pe Creatorul tuturor
Viata Cuviosului Parintelui nostru Eftimie cel Mare (20 ianuarie) Eftimie, cetateanul cel ceresc, era fiu al imparatilor care se numeau Pavel si Dionisia, care erau oameni de bun neam si impodobiti cu toata fapta buna cea dupa Dumnezeu; avand ca patrie si locuinta Melitine, Mitropolia cea vestita
Viata Cuviosului Parintelui nostru Eftimie cel Mare (20 ianuarie) Eftimie, cetateanul cel ceresc, era fiu al imparatilor care se numeau Pavel si Dionisia, care erau oameni de bun neam si impodobiti cu toata fapta buna cea dupa Dumnezeu; avand ca patrie si locuinta Melitine, Mitropolia cea vestita