Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Fragment din Scara Sfantului Ioan Scararul Credinta, atunci cand se uneste cu o puternica convingere este mama lepadarii de lume; nadejdea nemstramutata este poarta spre nepa-timire; iubirea de Dumnezeu este cauza starii de vesnic calator pe acest pamant; infrangerea este mama sanatatii; infrangere
Daca vom trai ca si cum l-am iubi pe aproapele nostru, vom ajunge cu siguranta sa-l iubim, caci Dumnezeu va binecuvanta incordarea noastra de a nu cadea din dragoste si ne va darui cu adevarat harul Sau, "care pe cele slabe le intareste si pe cele cu lipsa le implineste".
Dupa Epistola catre Evrei, Iisus Hristos Se infatiseaza cu jertfa Sa in fata Tatalui si apoi Se aseaza de-a dreapta Lui, dar jertfa Lui are o vesnica putere sa curateasca pe cei ce cred. Apocalipsa exprima acest paradox al valabilitatii permanente
Ideea centrala a Sfantului Maxim, la fel ca si a intregii teologii rasaritene, a fost ideea de indumnezeire. Ca toate ideile sale teologice, si aceasta fusese preluata din Antichitatea crestina si fusese formulata de Parintii greci. Mantuirea definita ca indumnezeire a fost tema credintei crestine...
Cearta dintre isihasti si antiisihasti s-a indreptat in mare masura asupra problemei luminii taborice, daca era necreata sau creata. Necreatul acelei lumini a Schimbarii la Fata stabileste fundamentul imuabil al teologiei empirice a palamitilor
Relativitatea si superficialitatea dogmatica aparute in teologia ortodoxa datorita influentei curentului scolastic occidental a facut pe unii dintre teologii ortodocsi sa afirme egalitatea tuturor confesiunilor crestine in general si validitatea Tainelor la eterodocsi
CAPITOLUL IX Intelesul experientelor de "dupa moarte" de astazi Daca nu ascultade Moise si de prooroci, nu vor crede nici daca ar invia cineva dintre morti. ...
Mult prea usor ii este omului sa-L uite pe Dumnezeu, pentru ca prea nu intelegem ca fara de El suntem pierduti. Nu am inteles nimic din Dragostea Lui, nu am "vazut" nimic din iertarea mult prea rabdatoare cu care suntem inconjurati. Mai grav este ca ne complacem in aceasta lasa, in aceasta...
Martiriul in gandirea Bisericii si in intelegerea Sfintei Scripturi reprezinta experienta mortii hotarate prin credinta ca marturie fidela a dragostei pentru Hristos. in acest sens, martirul este marturisitor prin moartea cauzata de dusmanii credintei. Astfel, marturisirea si moartea presupun o...
Martiriul, jertfa si mucenicia in gandirea Bisericii noastre dreptslavitoare si in intelegerea Sfintei Scripturi reprezinta experienta mortii hotarate prin credinta, ca marturie fidela a dragostei pentru Domnul nostru Iisus Hristos. In acest sens, martirul ori mucenicul este marturisitor prin...
Martiriul, jertfa si mucenicia in gandirea Bisericii noastre dreptslavitoare si in intelegerea Sfintei Scripturi reprezinta experienta mortii hotarate prin credinta, ca marturie fidela a dragostei pentru Domnul nostru Iisus Hristos. In acest sens, martirul ori mucenicul este marturisitor prin...
Biserica nu cunoaste decat un singur mire: Mirele Hristos, rastignit si inviat, pe care-L iubeste, il urmeaza, pentru Care la randu-i se rastigneste si cu care inviaza. Sfintii, nu vorbesc despre nimic altceva decat despre cunoasterea si vederea lui Dumnezeu
In scurta sa pastorire ca arhiepiscop al Constantinopolului, Sfantul Ioan a avut ca scop principal reforma moravurilor clerului si ale credinciosilor deopotriva, propovaduind iubirea aproapelui concretizata in milostenie, indemnand la dispretuirea bogatiilor
In ciuda fervoarei credintei de curand dobandite direct de la Sfintii Apostoli, unii membri ai Bisericii primare au dat dovada curand de sentimente de viata crestina neingradita de adevarul evanghelic. Interventia Sfantului Pavel
In vremea lui Hristos, dupa scrierile lui Iosif Flaviu, iudeii erau impartiti in patru secte: saduchei, farisei, esenieni si zeloti, la care trebuiesc adaugati si samarinenii.
Evangheliile infatiseaza de asemenea aceste patru secte, dar numesc pe esenieni, irodieni sau prooroci mincinosi, iar pe ...
Daca akedia era patima specifica monahilor anahoreti, odata cu intrarea lor in viata chinoviala, trandaveala lor de alta data nu a disparut, dar a luat alta infatisare, comuna de altfel tuturor oamenilor. Aceasta este lenea. Datorita acestui fapt, inca din perioada patristica akedia a fost...
Slavitul prooroc Isaia a proorocit urmatoarele: Atunci cand Domnul se va ridica spre a lovi pamantul grozav... semetia oamenilor va fi doborata si singur Domnul va fi laudat in ziua aceea - Is. 2, 10-11 -. Iar Domnul s-a ridicat adesea spre a lovi pamantul fiindca oamenii se inchinau altor oameni...
Problema frecventei impartasanii este una foarte veche, datand din vremea bisericii timpurii, asa cum arata citatul sau din Sf. Vasile cel Mare, care deplange faptul ca, in vremea lui, credinciosii se impartaseau numai de patru ori pe saptamana
Memorarea si pomenirea pacatelor celorlalti il transforma pe om intr-un fel de colector de pacate, intr-un fel de depozit al raului, intr-un fel de hazna. Nu este deloc greu sa-ti dai seama, la un moment dat, ca, strangandu-le in mintea si in sufletul tau
Pacatul este o boala sufleteasca grea si complicata. De aceea, in calitatea sa de medic curant al sufletului, duhovnicul trebuie sa aiba si pricepere, dar si dragoste si rabdare. Chiar daca contextul istoric si social in care traim este mult diferit de cel in care traiau marii duhovnici de...