Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Relativitatea si superficialitatea dogmatica aparute in teologia ortodoxa datorita influentei curentului scolastic occidental a facut pe unii dintre teologii ortodocsi sa afirme egalitatea tuturor confesiunilor crestine in general si validitatea Tainelor la eterodocsi
Sfintenia este, pentru omul contemporan, o categorie ce depaseste sfera preocuparilor sale curente. Si nu este vorba doar despre faptul ca omul de azi, renuntand sa-si mai puna probleme legate de nivelul spiritual al realitatii, nu mai este preocupat de sfintenie. Oricat ar fi de ignorant
Trei elemente ne permit sa surprindem conceptia dominanta despre mantuire in Rasarit: invatatura Sfintilor Parinti despre chipul lui Dumnezeu in om si despre destinul sau originar, interpretarea pe care ei o dau pacatului originar
Relatia dintre universal si local a constituit permanent o problema pentru cultura europeana. A existat mai intai tendinta de a se supune universalul fata de local, adica de a se porni de la o cultura particulara ridicata la rang de cultura universala, care a intrat in conflict deschis
Cercetarea mea propune o succinta meditatie asupra randuielii si rugaciunilor Sfintei Liturghii, demers conceput ca o mystagogie in taina pe care o impartaseste Dumnezeu Bisericii Sale in kairos-ul euharistic
Schimbarea structurilor economice, politice, sociale, culturale si nu in ultimul rand religioase in lume, se datoreaza unor cauze istorice bine determinate, dar la randul lor acestea reusesc sa schimbe mentalitatea si apoi comportamentul moral-spiritual al omului
Omul este o fiinta aparte, singura fiinta rationala - in acceptia umana a termenului - pe care o cunoastem. Intre trasaturile caracteristice care-l deosebesc de restul fiintelor cunoscute
Ce este sufletul? Nu este doar o functie suprema a materiei ci, din punctul nostru de vedere, este o participare. Stiti ca suflet sau viata in general sunt sinonime. Ce va da omul in schimb pentru sufletul sau? a intrebat Mantuitorul
Toxicomania ca dependenta de drog inseamna o inrobire a vietii de aceasta patima. Aspiratiile sufletului sunt sufocate de otrava drogului. Increderea in Dumnezeu este stavilita de deznadejde, precum oprita este si lucrarea Duhului Sfant, de viata facatorul si mangaietorul, care indreapta faptele...
In introducerea ce urmeaza voi cauta sa pledez pentru existenta si cultivarea relatiei, a raportului si a armoniei dintre gandire, glasuire si faptuire in spiritualitatea noastra rasariteana, remarcand si subliniind sau, mai bine zis, pornind de la Evanghelia dupa Ioan
Parintele Dumitru Staniloae referindu-se la caracterul hristologic si bisericesc al misticii ortodoxe afirma: „Nimeni nu poate inainta spre unirea mistica cu Dumnezeu pasind pe o alta cale decat Iisus Hristos si nimenea nu poate ajunge la aceasta unire dincolo de Iisus Hristos. Iisus Hristos este...
Sfanta Treime este fundamentul invataturii si credintei ortodoxe despre Dumnezeu. Credinta in dogma Sfintei Treimi delimiteaza ivatatura crestina despre Dumnezeu de alte doctrine si conceptii, in sensul ca numai invatatura ortodoxa ne arata ca Dumnezeu lucreaza mantuirea in omul care vine la...
Omul isi da seama de existenta sacrului pentru ca acesta se manifesta, se infatiseaza ca un lucru cu totul diferit de profan. Pentru a reda actul acestei manifestari a sacrului, am propus termenul de hierofanie, care ne este la indemana, cu atat mai mult cu cat nu are nevoie de lamuriri...
Internetomania este extrem de distructiva si pentru relatiile familiale, fiindca la omul dependent apar o multime de noi cunoscuti on-line. Exista deja problema „vaduvelor de computer" - sotiile oamenilor impatimiti de computer. Se intampla ca familia sa se "despice" in doua: sotul traieste...
Cu siguranta, Iisus a inviat inainte ca femeile mironosite sa fi ajuns la mormant, iar piatra mormantului a fost rasturnata de inger dupa Invierea Sa, asa cum se vede din relatarea sfantului Evanghelist Matei, care spune ca femeile
Ridicarea la Dumnezeu presupune un adevarat razboi duhovnicesc cu noi insine, cu diavolul si cu atractia manifestata de materie asupra trupului material. Sfintii Parinti ne relateaza despre formele diferite de manifestare a omului cazut de la ascultarea
In marea Sa iubire de oameni, Dumnezeu nu i-a parasit pe acestia nici dupa ce ei i-au nesocotit porunca, ci a ales cea mai buna modalitate de a-i scoate din robia pacatului. In acest scop, la plinirea vremii, Dumnezeu a trimis in lume pe insusi Fiul Sau ca sa refaca legatura
Prin icoana, ca reprezentare a lui Dumnezeu cel intrupat, Biserica Ortodoxa marturiseste despre asumarea firii omenesti in ipostasul Cuvantului lui Dumnezeu si deci despre mantuirea firii noastre. Icoana izvoraste, astfel, din invatatura despre mantuire
Casatoria ca legatura naturala pe viata intre un barbat si o femeie se intemeiaza pe faptul ca barbatul si femeia numai impreuna alcatuiesc umanitatea completa. "Nu e decat o suferinta, a fi singur". Nici Dumnezeu nu e o singura persoana
Primul termen, cel de creatie este utilizat in dogmatica la capitolul de cosmologie si prin el crestinismul se deosebeste de religiile panteiste, conform carora lumea este vesnica la fel ca Dumnezeu, cu care, in fond, se amesteca sau se contopeste