Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Omul nu poate trai inchis in nici o clipa in prezent El nu e satisfacut niciodata de ceea ce ii da prezentul. El spera la ceva mai mult de la viitor. El spera ca poate scapa de greutatile prezente, in viitorul mai apropiat sau mai departat
Dupa teofania de la Botez, care a insemnat primul moment de proslavire a Fiului, urmeaza cel mai misterios episod relatat de Evanghelie: ispitirea lui Hristos de catre diavol. Este semnificativ ca intalnirea dintre Cuvantul cel intrupat
Viata se naste din iubire. Omul apare pe culmile ierarhiei fapturilor ca un rod al iubirii, al unirii intre ceresc si pamantesc. Nunta pare a fi prima lui sarbatoare, cand, contempland femeia, zidita din sine, isi canta bucuria celei dintai creatii
Pogorarea Duhului Sfant la Cincizecime in descrierea autorului Faptelor Apostolilor constituie o experienta fundamentala a crestinismului primar, care i-a transformat pe ucenicii Mantuitorului din urmatori descurajati si ascultatori putin perspicaci in martori bucurosi ai invierii si vestitori
Intr-una dintre schematizarile discutabile, dar sugestive, Soloviov scria: Fundamentul culturii orientale este supunerea, in orice lucru, in fata unei forte supraumane; fundamentul culturii occidentale este initiativa pe care insusi omul o are in actele sale
Departarea de duhul Traditiei si stingerea treptata a experientei reale din vremea liturghiei, a comuniunii cu Sfanta Treime, cu puterile ceresti, cu sfintii si cu intreaga creatie a dus la degradarea intelegerii simbolurilor prin care era perceput Dumnezeu
Nascute dintr-un sentiment moral-religios care s-a suprapus unor interese materiale, cruciadele au fost rand pe rand privite de istoriografie cand ca o epopee eroica hranita de un ideal nobil, cand ca o exaltare mistica sau forma de agresiune nejustificata
Maria Magdalena a fost intotdeauna una din cele mai populare sfinte, poate din pricina extremelor carierei sale: de la prostituata la eremita, de la pacat la sfintenie, de la durere la slava. Din cele mai timpurii vremuri ea a fost vazuta in Scriptura
Eros si Agape sunt doua notiuni ce definesc iubirea ca un simtamant profund uman, care ridica sufletul omenesc spre zarile absolute si eterne. Le vom intelege mai bine sensul si rolul lor in viata omeneasca si crestina, tratandu-le separat si apoi comparandu-le intre ele
Biserica Ortodoxa crede si ea ca o impartasire in comun a credinciosilor de diferite confesiuni, atata vreme cat ei nu cred si nu marturissc intr-un gand, nu-i poate duce la o unitate adevarata
Structura organizatorica a Bisericii constituie o preocupare actuala pentru teologia biblica si dogmatica, pentru istoria bisericeasca, ca si pentru dreptul bisericesc, datorita crizei in care a ajuns organizarea bisericeasca in decursul vremii si in actualitate, datorita urmarilor firesti ale
Cea de-a saptea Adunare a Consiliului Ecumenic al Bisericilor (Canberra, 1991) atingea, in discutia centratii pe lucrarea Duhului Sfant in creatie, in mod serios - din perspectiva crestina - problematicii ecologica, pusa in termenii relatiei dintre om si lume
Crestinul apartine de fapt la doua lumi. El este cetatean al cerului si fixat deja in starea definitiva a Noului Testament. El este, de asemenea, un cetatean al pamantului, nascut ca un rezultat al fortelor ce opereaza aici jos. El se dezvolta, se schimba, devine mai desavarsit ori decade prin
Dihotomia existenta intre dogmaticile de scoala si viata liturgica a Bisericii Ortodoxe a fost evidentiata si condamnata de parintele George Florovsky, care a vorbit la Primul Congres al Facultatilor de Teologie Ortodoxa de la Atena
Ceea ce frapeaza in atitudinea Sfintilor Parinti fata de nebunie/posesie este caracterul ei pozitiv. Intai de toate, adesea posesia e considerata nu drept o pedeapsa divina, nici pur si simplu drept consecinta naturala a unei stari de pacat care semnifica pierderea definitiva a celui care
Nascut la 16 noiembrie 1903, in satul Vladeni, judetul Brasov, din parinti tarani saraci, buni crestini, dupa scoala primara in satul natal, tanarul Dimitrie Staniloae urmeaza liceul confesional
Umanitatea pe care o observam si din care facem parte este o umanitate divizata. Este divizata in primul rand in fiecare dintre noi: eul este un teatru de umbre, de personaje nevrotice ale caror sfori nu le tragem noi, ci mai degraba
Locul pe care Biserica i-l recunoaste Maicii Domnului, in dogma si viata liturgica, dar si in inimile credinciosilor este atat de important, incat icoanele inchinate Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu sunt nenumarate
Fericitul Augustin sublinia ca misiunea Sfantului Ioan Botezatorul a fost de a-L descoperi oamenilor pe Hristos. Inaintemergatorul a fost iradiat cu lumina divina, pe care apoi a raspandit-o asupra celor din jur. Era necesara aceasta interpunere umana, spune autorul Confesiunilor, spre a atenua...
In general, aproape de cate ori s-a vorbit despre raportul culturii romanesti cu cultura occidentala s-a exprimat regretul ca poporul roman n-a parcurs impreuna cu Occidentul drumul cultural al aceluia si am asistat la o goana gafaita de a ajunge din urma Occidentul