
Coordonate si permanente teologice in opera parintelui Dumitru Staniloae
Nascut la 16 noiembrie 1903, in satul Vladeni, judetul Brasov, din parinti tarani saraci, buni crestini, dupa scoala primara in satul natal, tanarul Dimitrie Staniloae urmeaza liceul confesional "Andrei Saguna" din Brasov (1916-1922). A studiat teologia la Facultatea de Teologie din Cernauti, unde si-a luat licenta in anul 1927, cu teza: Botezul copiilor, dupa ce facuse un an de studii la Facultatea de Litere a Universitatii din Bucuresti. Dupa un an de studii la Facultatea de Teologie din Atena (1927-1928) a luat doctoratul in Teologie la Cernauti, cu teza pregatita la Atena: Viata si actualitatea Patriarhului Dositei al Ierusalimului si legaturile lui cu Tarile Romanesti, publicata in anul 1929 in revista "Candela" a Facultatii de Teologie din Cernauti si apoi in extras, in aceiasi an.
Marele teolog al vremii si patriot, Nicolae Balan, Mitropolitul Ardealului, care il intretinuse ca bursier la Cernauti si Atena, il trimite la studii de specializare in Istoria bisericeasca universala, peste hotare, la Miinchen, Berlin, Paris, Belgrad, cu intentia de a-1 folosi in invatamantul teologic universitar si in ierarhia Bisericii. Revenit in tara, in 1929, este numit - la varsta de 26 de ani - profesor la Academia Teologica din Sibiu, predand, pe rand sau concomitent, Dogmatica, Istoria bisericeasca universala si Pastorala, iar din 1936 a preluat definitiv si exclusiv catedra de Teologie Dogmatica Ia aceasta Academie pana in 1946, fiind in acelasi timp si rector al al acesteia (1936-1946) si redactor al "Telegrafului Roman" (1930-1945). La inceputul anului 1947 s-a transferat, prin chemare, la Facultatea de Teologie din Bucuresti, unde a functionat in anii 1947 si 1948 ca profesor de Ascetica si Apologetica, iar din ianuarie 1949 ca profesor la catedra de Teologia Dogmatica si Simbolica pentru cursurile de doctorat, si mai apoi pentru cursurile de licenta si doctorat (1970) pana la iesirea la pensie, in octombrie 1973. Iar din octombrie 1973 pana acum cativa ani in urma a functionat ca profesor consultant la cursurile de doctorat, conducand numeroase teze de doctorat in Teologia Dogmatica si Simbolica si fiind membru si presedinte in comisii de doctorat.
Dupa traducerea din greceste a Dogmaticii lui Hristu Andrutos (Sibiu, 1930), pe care o si foloseste cativa ani, la cursul de Teologia dogmatica si Simbolica, Parintele Profesor Staniloae orienteaza studiul Dogmaticii ortodoxe spre scrierile patristice si postpatristice, dand astfel, cu ajutorul acestora, prospetime, adancime si autentic duh teologic ortodox expunerilor dogmatice de la catedra si in scris. Inceputul viguros al noului discurs teologic marcheaza Viata si invatatura Sfantului Grigorie Palama,
Cu aceasta lucrare, Parintele Profesor Staniloae deschide drum coordonatei patristice a studiului Dogmaticii ortodoxe in literatura noastra teologica de specialitate. Urmand gandirii patristice, Dogmatica ortodoxa, in viziunea Parintelui Staniloae, va ramane in relatie stransa atat cu intreaga literatura teologica dogmatica ortodoxa ecumenica, cu cea interconfesionala, cat si cu cea filosofica care se dovedeste un auxiliar pretios pentru aprofundarea anumitor teme teologice, din domeniul creatiei, al antropologiei, al relatiei omului cu societatea si cu lumea, s.a. Marturie a acestei viziuni si un inceput consistent al acestei preocupari la teologul nostru il constituie lucrarea acestuia: Iisus Hristos sau restaurarea omului, Sibiu, 1943, 404 p., care este o aprofundare teologica si filosofica in acelasi timp privind hristologia si soteriologia obiectiva, cu luari de pozitie pertinente fata de teologia dialectica si, prin aceasta, fata de filosofia existentialista teista, in mare voga atunci, cu cele doua mari piscuri in teologia protestanta dialectica: Karl Barth si Emil Brunner. Este o carte de referinta in literatura teologica ortodoxa a epocii, prin faptul ca pune in relief, pentru prima data -, unul din aspectele fundamentale ale invataturii ortodoxe despre raspundere: aspectul ontologic, prezent la Parintii Bisericii din Rasarit si aprofundat de Parintele Staniloae intr-o consistenta si elevata expunere teologica si filosofica bine sustinuta si patristic, care urmareste sa evidentieze in acelasi timp, sensurile duhovnicesti ale adevarului dogmatic.
Acest aspect isi are explicatia in Iisus Hristos ca Dumnezeu adevarat si om adevarat, adica in consecintele unirii ipostatice si anume in comunicarea insusirilor si indumnezeirea firii omenesti asumate la intrupare de Fiul lui Dumnezeu, acestea fiind sursa de putere a indumnezeirii noastre a tuturor. Sfintii Parinti socotesc, in acest sens, ca in intrupare este data potential intreaga indumnezeire a firii umane a Cuvantului lui Dumnezeu si deci intreaga mantuire a noastra sau in orice caz, inceputul mantuirii. Caci daca omul Iisus n-ar fi fost in acelasi timp Dumnezeu si prin aceasta lipsit de pacat si intarit in lupta impotriva ispitelor, firea umana a Lui n-ar fi fost indumnezeita si noi nu ne-am fi mantuit. Prin insusi faptul ca Hristos a legat-o de ipostasul Sau, firea umana n-a mai putut cadea ca firea lui Adam. Intrupandu-se, Fiul lui Dumnezeu a intarit in Sine, cortul uman cel creat dupa chipul Sau si ruinat prin Adam. Iisus Hristos este noul Adam, pentru ca in El firea omeneasca apare innoita, cum a fost inainte de cadere, dar spre deosebire de primul Adam, El ramane mereu nou si izvor de innoire a firii omenesti. Iisus Hristos ramanand in ansamblul uman un punct fix, neschimbabil prin cadere, numai in legatura si in comuniune cu El se pot ridica din pacat si mantui si ceilalti oameni.
Aceasta idee o exprima concis Sfantul Grigorie Palama in cuvintele: "Si asa sa fie cu adevarat Adam nou si sa ramana cu adevarat nou si puternic, neinvechindu-se nicidecum si pe Adam cel vechi sa-l rezideasca in Sine si sa-l pastreze pururea nou" (P.G. 151, col. 193). Aspectul ontologic al rascumpararii redat de Parintele Profesor Staniloae intr-o prima sinteza bine articulata in manualul de "Teologie dogmatica si simbolica" din 1958 are la baza ampla aprofundare teologica hristologica si soteriologica si prin aceasta si antropologica, realizata de acesta in lucrarea: "Iisus Hristos sau restaurarea omului". Suportul patristic principal al acestei aprofundari din aceasta prima monografie de Teologie dogmatica il constituie scrierile Sfantului Maxim Marturisitorul, pe care Parintele Profesor Staniloae le va traduce aproape pe toate in romaneste in anii urmatori, pentru a fi la indemana tuturor teologilor si cititorilor de literatura teologica.
Legat de consecintele unirii ipostatice, Parintele Prof. D. Staniloae ne da, in aceeasi carte, un numar mare de pagini de antropologie crestina ortodoxa, punand la contributie atat gandirea patristica cat si gandirea filosofica a veacului (filosofia existentialista in varianta ei teologica a lui Karl Barth si Emil Brunner). Aceste pagini vor constitui un punct de plecare pentru monografiile teologice de mai tarziu consacrate omului in relatia lui cu Dumnezeu si cu semenii, pe drumul indumnezeirii lui ca madular al Trupului lui Hristos, Biserica (Spiritualitate si comuniune in liturghia ortodoxa, Craiova, 1988; Chipul nemuritor al Iui Dumnezeu, Craiova, 1987, Omul si Dumnezeu, in "Studii de Teologie dogmatica ortodoxa", Craiova, 1991, pp. 155-304 s.a.).
Mantuirea adusa de Hristos prin intruparea, invatatura, Patimile, moartea pe Cruce si invierea din morti, pecetluita si incununata prin inaltarea la Cer, si pusa in lucrare pentru toti la Cincizecime odata cu venirea personala a Duhului Sfant in lume trimis de Tatal in numele Fiului (loan 14, 26), dar si de Fiul de la Tatal cu Duhul Adevarului (Ioan 15, 26), si cu intrarea in istorie a Bisericii, ca comuniune si comunitate concreta a oamenilor cu Dumnezeu, prin Hristos, este inainte de toate, refacerea si innoirea ontologica a umanitatii intregi prin restaurarea si indumnezeirea firii umane din Iisus Hristos, Dumnezeu-Omul. Ideea aceasta este indicata chiar in titlul cartii.
Aspectul ontologic al rascumpararii sau mantuirii obiective este subliniat apoi de Parintele Profesor Dumitru Staniloae prin evidentierea, pentru prima data in teologia romaneasca, a raportului dintre persoana si opera lui Iisus Hristos. Venind in lume si facandu-se om adevarat intru toate asemenea noua, afara de pacat, Hristos, subliniaza autorul, "ramane de-a pururi in legatura cu noi, ca unicul izvor de la care ne vine mantuirea. Mantuirea inseamna relatie, comuniune intima cu Iisus Hristos, nu o conformare individualista cu o anumita doctrina. Mantuirea nu e o gnoza sau o etica. Ea nu se realizeaza prin a sti sau a face ceva, ci prin trairea cu Iisus Hristos. Din aceasta traire cu Hristos rezulta si a sti ce a face. Aceasta pentru ca Iisus Hristos nu e om simplu, ca ceilalti intemeietori de religii, ci Dumnezeu insusi venit in maxima apropiere de noi cu iubirea Sa". Deci, "a cauta mantuirea inseamna a cauta pe Iisus Hristos, comuniunea cu El. Starea de mantuire e starea de comuniune cu Iisus Hristos ca Dumnezeu si prin El sau datorita Lui si cu semenii. Mantuirea o avem numai daca Omul Iisus ni s-a descoperit ca Dumnezeu care ne-a devenit acel Tu suprem si totusi apropiat ..."
Din aceasta pricina, opera lui Iisus Hristos, adica rascumpararea neamului omenesc din robia pacatului si a mortii, si refacerea comuniunii omului cu Dumnezeu, odata cu innoirea fiintei umane insesi si indumnezeirea acesteia, prin lucrarea harului dumnezeiesc, "este inseparabila de persoana Lui. Prin opera cuiva intram in legatura cu persoana lui. Cuvantul rostit de cineva, fiind o opera a lui, e o manifestare a persoanei lui, o punte pe care ne-o arunca ca sa ne cheme in relatie, in comuniune cu el". De aceea, "persoana lui Hristos este nedespartita de opera Lui, de manifestarea dragostei
Inseparabilitatea acestora, adica a persoanei divine a lui Hristos si a operei Sale de mantuirea noastra a tuturor, prin jertfa si invierea Lui isi are temeiul in faptul ca Hristos este Dumnezeu, si anume Dumnezeu-Omul nu numai in momentul intruparii ci in toata lucrarea Lui de mantuire a noastra, si ramanand unul dintre noi chiar si pe scaunul slavei de-a dreapta Tatalui, fiindca este Dumnezeu, adevar subliniat magistral in aprofundarea teologica data. Intruparea a fost premisa, a fost primul mare act al iubirii lui Dumnezeu fata de noi oamenii. "Ea a pus baza desfasurarii intregii descoperiri a uluitoarei
Vorbind despre Hristos si lucrarea Sa mantuitoare Parintele Profesor Dumitru Staniloae aprofundeaza notiunea de persoana in, general si realitatea supraexistenta a persoanei divine a lui Iisus Hristos indeosebi, si implicatiile ei soteriologice pe care le va urmari constant in toate lucrarile sale, evidentiind, de fiecare data, noi semnificatii si nuante.
Cele trei demnitati ale Mantuitorului: chemarea de Profet, slujirea de Arhiereu si demnitatea de Imparat, si prin acestea cele trei directii ale operei de rascumparare: cea catre Dumnezeu-Tatal, cea catre firea umana proprie,, primita la intrupare si cea catre toti oamenii cuprinsi in Sine prin firea umana asumata, adica aspectul recapitulativ, isi afla explicatia si puterea lucratoare a mantuirii noastre in persoana Dumnezeu-Omului Iisus Hristos.
Pana la adancimea fiintei
In Sine si in raporturile
Pe toate aceste trei demnitati, chemari sau slujiri, Mantuitorul Iisus Hristos le intruneste intru Sine in grad suprem, pentru ca este Dumnezeu cel viu, adica Dumnezeu personal. Aprofundarea si argumentarea teologica a celor trei demnitati si lucrari ale lui Hristos, precum si evidentierea momentelor principale legate de fiecare dintre aceste slujiri si lucrari, in ansamblul rascumpararii sau mantuirii obiective, cu ajutorul Parintilor Bisericii si in fata diverselor teorii teologice occidentale si filosofice in general prezinta si astazi, la implinirea a cincizeci de ani de la aparitia cartii, acelasi interes in literatura teologica romaneasca si ortodoxa in general, in confruntarea ei cu teologia occidentala.
Monografia Iisus Hristos sau restaurarea omului,
Mantuirea inseamna comuniunea omului cu Dumnezeu in Iisus Hristos Dumnezeu-Omul, si cu Hristos, si prin Hristos plin de tot Duhul Sfant cu semenii nostri. Locul si spatiul in care are loc aceasta comuniune personala a omului cu Dumnezeu este Biserica, in calitatea ei de Trup al lui Hristos. Ea, Biserica, este un intreg format din toti cei care cred in El, dar si dintr-o realitate ce-i invaluie, avandu-L pe El ca centru. Biserica este un intreg temporal, supratemporal si anume o comuniune si comunitate de persoane, temporala si supranaturala, datorita lui Hristos care ramane in veac capul ei si legat de ea. Deci, dimensiunea ontologica si personala pe care ne-o descopera hristologia si soteriologia se prelungeste si se dezvolta in comunitatea ecleziala.
De realitatea si misterul persoanei este legata invatatura despre Revelatia si cunoasterea lui Dumnezeu, asupra carora, in dialog cu filosofia in general si cu o anumita filosofie, Parintele Profesor Dumitru Staniloae va starui in lucrarea: Pozitia Domnului Lucian Blaga fata de crestinism si ortodoxie,
Punctul culminant al cercetarii Parintelui Academician Profesor Dumitru Staniloae, in materie de Teologie dogmatica si simbolica il constituie tratatul: Teologia Dogmatica Ortodoxa, in trei volume, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1978.
Acest tratat a fost precedat dupa un numar mare de studii si articole, tratand diverse probleme de dogmatica, de o contributie substantiala, ca volum si continut de idei, in capitolele cheie ale invataturii ortodoxe, la Teologia dogmatica si simbolica, manual pentru Institutele Teologice, vol. I si II, Editura Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxa, Bucuresti, 1958, (voi. I si II, 1005 p.). Din aceasta contributie amintim: Cunoasterea lui Dumnezeu in Ortodoxie; Fiinta si lucrarile necreate ale lui Dumnezeu; Deosebiri interconfesionale asupra antropologiei (in voi. I) si: Aspectele esentiale ale operei de Rascumparare in conceptia ortodoxa; Doctrina ortodoxa despre raportul intre natura si har; Doctrina ortodoxa si catolica despre conditiile subiective ale intruparii in expunere comparativa; Doctrina protestanta si ortodoxa despre conditiile subiective, in expunere comparativa; Doctrina ortodoxa despre Biserica si unele subcapitole (in vol. II).
Capitolele, din acest manual universitar de Teologie dogmatica si simbolica, care nu mentioneaza intre coautorii sai pe Parintele Profesor Dumitru Staniloae, aflat atunci in inchisorile comuniste ca detinut politic, au la baza aceeasi coordonata patristica si ilustreaza dimensiunea ontologica si personalista a invataturii ortodoxe.
Teologia Dogmatica Ortodoxa in trei volume, nu este un simplu curs uiversitar si nici chiar un tratat, ci o sinteza atotcuprinzatoare de Teologie Dogmatica ortodoxa, gandita si elaborata la cel mai inalt nivel teologic, intr-o expunere personala care se adreseaza nu atat incepatorilor in studiul Dogmaticii, cat mai ales celor care au si ei o bogata si serioasa pregatire teologica in specialitate, precum si o frumoasa initiere si o buna cunoastere in cele ale filosofiei, in plus o audienta la adevarurile de credinta si o deschidere fata de sensurile duhovnicesti ale acestor adevaruri. Sub raportul continutului si al deschiderii ei ecumenice, aceasta sinteza dogmatica beneficiaza de bogata cercetare publicistica a autorului ei din anii 1950-1978, prezenta in toate periodicile centrale si mitropolitane ale Bisericii noastre, precum si in multe reviste teologice straine si in culegeri de studii. Capitolele si subcapitolele acestei sinteze isi au insa individualitatea si ineditul lor, ceea ce sporeste valoarea cartii si interesul cercetatorilor.
In prezentarea temelor, autorul a cautat, dupa propria-i marturisire "sa descopere semnificatia duhovniceasca a invataturii dogmatice, sa evidentieze adevarul lor in corespondenta cu trebuintele adanci ale sufletului, care-si cauta mantuirea si inainteaza pe drumul ei in comuniunea cat mai pozitiva cu semenii, prin care ajunge la o anumita experienta a lui Dumnezeu, ca comuniune suprema si ca izvor al puterii de comuniune" (Prefata). Parintele Profesor Dumitru Staniloae a parasit metoda scolastica a tratarii dogmelor ca propozitii abstracte, de un interes pur teoretic si in mare masura depasit, fara legatura cu viata adanca duhovniceasca a sufletului, conducandu-se de metoda de care s-ar fi folosit Sfintii Parinti, tradusa in vremea noastra: "Ne-am silit, subliniaza P. C. Sa, sa intelegem invatatura Bisericii, in spiritul Parintilor, dar in acelasi timp sa o intelegem asa cum credem ca ar fi inteles-o ei astazi. Caci ei n-ar fi facut abstractie de timpul nostru, asa cum n-au facut de al lor" (Prefata).
Cercetarea stiintifica a lucrarii intreprinse invedereaza pe deplin metoda folosita si scopul ce si l-a propus si realizat autorul, dand la iveala aceasta summa teologica (summa theologica) romaneasca, fata de care interesul teologilor in general si al celor de specialitate in special, precum si al celor iubitori ele gandire teologica aprofundata si de substanta s-a manifestat din plin chiar de la aparitie si este din ce in ce mai viu, reclamand noi editii ale acesteia.
Lectura cartii invita pe cititor la manecare adanca cu autorul in aprofundarea marelui mister al persoanei lui Dumnezeu, a lui Dumnezeu Cel in Treime inchinat, precum si la definirea conceptului de persoana umana, descoperit noua de Dumnezeu in Mantuitorul Iisus Hristos, Dumnezeu-Omul.
Prima idee majora care sintetizeaza si structureaza intreaga gandire teologica a Parintelui Profesor Dumitru Staniloae poate fi indicata printr-un singur nume sau prin doua cuvinte: Iisus Hristos, adica Fiul lui Dumnezeu intrupat pentru mantuirea noastra. De aceea, nu intamplator, prima lucrare de anvergura teologica a Parnitelui Dumitru Staniloae a fost Iisus Hristos sau restaurarea omului, Sibiu, 1943. Iisus Hristos este adevarul central al invataturii si credintei crestine ortodoxe privind mantuirea omului, in sens obiectiv si subiectiv. Acest adevar a fost aprofundat si explicitat de Parintele Staniloae in toate studiile sale, fie ca acestea se ocupau cu hristologia sau soteriologia, sau fie ca se ocupau cu Biserica, cu Sfintele Taine sau cu Eshatologia.
Iisus Hristos este Dumnezeu-Omul si Omul central fiindca este si ramane Dumnezeu, unind in Sine pe cele de Sus cu cele de Jos, adica pe Dumnezeu cu omul si, prin aceasta, pe Dumnezeu cu intreaga creatie. El. "s-a aratat astfel ca Dumnezeu minunat, intrucat s-a aratat ca fiinta cea mai omeneasca. El a aparut dintr-un punct de vedere, deplin incadrat in conditiile vietii umane, dar pe de alta parte, depasind limitele acestei vieti, savarsind nu numai faptele cele mai umane, ci si pe cele mai presus de lume. El a flamanzit, a insetat, a avut nevoie de somn, a suferit de dureri fizice, de neintelegerea semenilor sai pentru umanitate. S-a smerit mai mult ca toti umbland cu vamesii, cu oprimatii si batjocoritii societatii, dar nu s-a lasat abatut de la iubirea desavarsita, nu a invidiat, nu a cartit, desi a mustrat pe cei nedrepti, pe cei prefacuti, pe cei vicleni, pe cei silnici, dar fara sa le inchida calea mantuirii, calea revenirii la adevarata umanitate; s-a rugat pentru toti si a savarsit si putea savarsi oricand fapte de putere mai presus de ale naturii si ale oamenilor".
In Iisus Hristos avem atat inceputul cat si mijlocul si tinta sau capatul final al tuturor drumurilor lui Dumnezeu catre lume, catre om, precum si al tuturor drumurilor omului si lumii creatiei catre Dumnezeu. Actiunea lui Hristos ca Dumnezeu catre lume si catre om, privind mantuirea, incepe la intrupare si sfarseste cu invierea lui Hristos. "Aceasta actiune face umanitatea Sa mediu al faptelor minunate ale lui. Hristos ca Dumnezeu si partase la ele. Datorita acestei actiuni, Hristos este nu numai Dumnezeu, ci si omul desavarsit, sau deplin realizat prin puterea lui Dumnezeu, cum n-a fost si cum nu va fi altul".
Prin actiunea Sa ca Dumnezeu asupra umanitatii, Hristos a ridicat aceasta umanitate, dar nu fara contributia ei, la un nivel la care nu s-a mai aflat umanitatea nici unui alt om. "Dar in aceasta desavarsire Hristos ca om ramane totusi om autentic sau omul realizat in modul cel mai autentic. Si numai realitatea insasi a putut da autorilor Noului Testament capacitatea sa descrie aceasta umanitate atat de veridica, atat de superior autentica a lui Hristos. Toate insusirile umanitatii lui Hristos se armonizeaza cu indreptarea Lui prin viata si moarte spre ceilalti si spre Dumnezeu, dar si cu faptui dumnezeirii
Dar Mantuitorul Iisus Hristos este totdeauna unit cu Duhul Sfant, atat in creatie ca Logos al Tatalui, cat si in lucrarea de mantuire a omului si-a acesteia, idee prezenta la tot pasul in gandirea Parintelui Profesor Staniloae: "Daca Fiul lui Dumnezeu a dat la inceput existenta omului, adresandu-i-se ca unui alter-ego al subiectului sau", prin Duhul Sfant s-a facut omul fiinta vie. Omul este dupa chipul lui Dumnezeu (Fac. 1, 26), si in mod deosebit dupa chipul Logosului. Dar "omul se constituie in mod deplin inca de la inceputul existentei sale prin suflarea de viata a lui Dumnezeu, adica prin Duhul Sfant." Iar in lucrarea de mantuire a omului "cu atat mai mult se constituie acum Cuvantul lui Dumnezeu ca om prin impreuna-lucrarea Duhului Sfant. Prin lucrarea Duhului Sfant omul se constituie ca subiect prin care se afirma spiritul, ca un factor superior fata de natura, deci nu ca un obiect; prin lucrarea Duhului Sfant omul e chemat la un dialog cu Logosul, in Hristos omul afla implinirea suprema in identitatea sa, ca subiect cu Logosul, ca subiect divin, prin prezenta Duhului insusi ca persoana".
Deci in iconomia mantuirii noastre, Duhul Sfant si Cuvantul lucreaza impreuna de la inceput, din momentul intruparii in istorie a Fiului lui Dumnezeu: "Duhul nu creaza un trup in sine, ci trupul la a carui formare lucreaza Duhul e trupul pe care si-1 formeaza totodata Cuvantul prin imprimarea Sa in el, ca fiind ipostas al lui. Duhul ii da viata, Cuvantul ii da specificul de trup al Sau, ii da identitatea personala, prin incadrarea lui in Sine insusi ca ipostas al lui". Pogorarea Duhului Sfant la Cincizecime este actul de trecere de la lucrarea mantuitoare a lui Hristos in umanitatea Sa personala, la extinderea acestei lucrari la celelalte fiinte umane care se incorporeaza in Hristos ca madulare ale Trupului Sau, Biserica: La randul ei, Biserica aflata virtual in trupul lui Hristos ia fiinta actuala si intra in istorie ca o comunitate concreta de oameni in comuniune cu Dumnezeu prin iradierea Duhului Sfant din trupul lui Hristos in celelalte fiinte umane, la Rusalii. Fara Biserica, opera de mantuire savarsita de Hristos, prin intruparea, invatatura, Patimile, Jertfa Crucii si invierea Sa din morti, acestea toate incununate de inaltarea Lui la cer intru slavire, nu s-ar putea realiza.
Biserica este plina de Hristos si de viata Duhului Sfant incepand din ziua Cincizecimii. Iar "Duhul Sfant, cum subliniaza Parintele Profesor Dumitru Staniloae trebuie socotit totdeauna ca Duhul lui Hristos, deci nu trebuie vazut in nici un fel despartit de Hristos. E falsa imaginea unui Hristos in cer si a Duhului Sfant in Biserica, pentru ca nu ia in serios unitatea Persoanelor treimice. Aceasta duce sau la rationalism sau la sentimentalism, sau la amandoua ca atitudini paralele, ducand fie la instituirea unui loctiitor al lui Hristos, ca in catolicism, fie la afirmarea unui individualism, inspirat de capriciile sentimentale, considerate ca impulsuri ale Duhului Sfant si mentinute in frau de prezenta unui Hristos care ne infatiseaza o umanitate de model bine conturata si ne ofera prin Duhul Sfant puterea de a ne dezvolta dupa chipul ei".
Dupa invatatura ortodoxa cele doua iconomii, cea a lui Hristos si cea a Duhului Sfant, in creatie, in mantuire si in Biserica sunt inseparabile. "Prin Duhul Sfant patrunde in inimi insasi Hristos, dar acesta, intrucat trupul Lui s-a pnevmatizat in mod culminant prin Duhul care a penetrat si coplesit cu totul trupul lui Hristos. Prezenta Duhului Sfant in noi este atat de legata de a Fiului si Tatalui, incat, cum spune Sf. Ioan Gura de Aur, "daca n-ar fi Duhul, n-am putea numi pe Iisus Domn, nici pe Dumnezeu Tata", deci n-am putea rosti nici rugaciunea Tatal nostru. "Duhul ne vine ca purtator al infinitatii iubirii Tatalui fata de Fiul Sau, caci aceasta infinitate ne imbratiseaza prin Fiul si pe noi si ni se comunica si noua prin transparenta Fiului. Iar in transparenta Fiului se arata nu numai noua dumnezeirea Tatalui si iubirea Lui, ci se arata si Tatalui, persoanele omenesti, care cred in Hristos si se deschid Tatalui in El". Prin urmare, Iisus Hristos, Dumnezeu-Omul, plin de tot Duhul Sfant care odihneste in El si ca om si lucreaza prin El mantuirea noastra, este o prima mare permanenta teologica in toata gandirea Parintelui Profesor Dumitru Staniloae, marea sa sinteza dogmatica ilustrand-o din plin si la tot pasul.
b. Sfanta Treime, adevar atotcuprinzator si mantuitor. Dogma Sfintei Treimi se descopera, se face inteleasa si mantuitoare tot in Hristos, caci "pentru crestinism, subliniaza Parintele Profesor Staniloae, exista un singur adevar atotcuprinzator care ne mantuieste, Iisus Hristos, Dumnezeu-Omul Adevarul atotcuprinzator este propriu-zis Sfanta Treime, comuniunea Persoanelor supreme; dar Ea lucreaza mantuirea prin Fiul lui Dumnezeu, ipostasul divin care uneste in Sine dumnezeirea si umanitatea dorind sa adune in Sine toate. In Logosul divin isi au originea si baza, existenta si sensurile, toate si prin intruparea Lui aduna toate creaturile in Sine. Dogmele expliciteaza deci pe Hristos si lucrarea Lui de recapitulare a tuturor in El. Iisus insusi a spus: "Eu sunt adevarul" (Ioan, 14, 6). "Temelia credintei in Treime este Hristos, ca revelatie concretizata, si culminanta a ei." Aceasta, pentru ca prin intruparea Sa, Hristos intra in comuniune perfecta cu Dumnezeu ca om si in comuniune perfecta ca Dumnezeu cu oamenii. "In El (Hristos), fiecare om este in comuniune perfecta cu toate Persoanele treimice. In comuniune cu El fiecare om, devenit fiul Tatalui prin har, se bucura de dragostea deplina a Tatalui lui Hristos, iar Tatal se poate bucura de dragostea perfecta a omului Hristos, devenind Fiul Lui, dragoste in care se naste dragostea tuturor celor ce cred in El". Cunostinta Treimii de Persoane "este revelata ca realitate in Hristos. Dar odata revelata in realitatea Persoanei lui Hristos, adica traita in Acesta, Treimea isi descopera ca o presiune reala si calitatea Ei de sens suprem al existentei noastre, ca implinire a aspiratiei noastre dupa sensul ultim".
Comuniunea eterna cu Dumnezeu dupa care aspira omul, in virtutea faptului ca este creat dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu (Fac. 1, 26, 27), si pe care trebuie s-o realizeze in Hristos prin lucrarea Duhului Sfant, "isi are originea si implinirea, cum subliniaza Parintele Profesor Dumitru Staniloae, in deofiintimea eterna a Persoanelor treimice divine. Desigur, daca unitatea neconfundata intre Persoanele divine e asigurata de comunitatea de natura, comuniunea intre Dumnezeu si cei ce cred e asigurata de participarea lor la natura divina, dupa har, sau la energiile ce iradiaza din natura comuna a celor trei Persoane divine, adica din comunitatea lor iubitoare. Dar natura umana, subzistenta in mai multe persoane, trebuie sa aiba o anumita asemanare cu natura divina subzistenta in cele trei Persoane, pentru ca sa se poata uni intr-o Persoana divina cu natura divina. Dumnezeu, numai pentru ca El insusi este o unitate de persoane neconfundate, voieste sa atraga in comuniunea cu Sine si fiintele rationale create. Numai pentru ca intre Persoanele divine si intre cele umane exista o unitate de natura se poate ca Persoanele divine si persoanele umane sa aiba o unitate deplina fara sa se confunde, iar intre primele si ultimele sa se realizeze o unire deplina".
Comuniunea omului cu Dumnezeu cel in Treime inchinat isi are inceputul in Hristos, Cuvantul lui Dumnezeu intrupat, si numai in El se realizeaza concret si dinamic prin lucrarea Duhului Sfant in comunitatea Trupului lui Hristos, Cuvantul lui Dumnezeu intrupat, si numai in El se realizeaza concret si dinamic prin lucrarea Duhului Sfant in comunitatea Trupului lui Hristos, Biserica. Si comuniunea omului cu Sfanta Treime in Hristos si prin Hristos constituie, de fapt, insasi mantuirea noastra. Acest fapt este aratat in insasi lucrarea de rascumparare sau mantuire obiectiva a neamului omenesc savarsit de Hristos, cum ne incredinteaza Parintele Profesor Dumitru Staniloae aprofundand legatura ce exista intre dogma Sfintei Treimi si dogma unirii ipostatice a celor doua firi, dumnezeiasca si omeneasca in Iisus Hristos (p. 82-85) si mai apoi raportul dintre Sfanta Treime si inviere, sau dintre izvorul mantuirii si ultima implinire a ei (p. 85-90). Aprofundand raportul dintre Sfanta Treime si invierea lui Hristos, Parintele Profesor D. Staniloae afirma: "in invierea lui Hristos e activa si se reveleaza din novi, intr-un mod si mai vadit, intreaga Treime, ramanand astfel descoperita in vecii vecilor, pentru o comuniune deplina cu noi. Dupa Sfantul Chirii din
Sfantul Chiril din
Sfanta Treime a hotarat intruparea, rastignirea, invierea si Inaltarea ca om a uneia din Persoanele Ei -, pentru ca aceasta persoana sa-i recapituleze pe toti insii umani in Sine, si ca sa-i aduca astfel pe toti in comuniunea eterna cu Dumnezeu, cel in Treime. In aceasta recapitulare a intregului neam omenesc in pluritatea ipostasurilor lui, rolul principal ii revine lucrarii Duhului Sfant dar nu separat de Hristos si de Tatal. "Trebuia sa se inalte Hristos cu trupul la deplina spiritualitate si comunitate cu Tatal, pentru ca prin trupul Sau ajuns la suprema forta de iradiere spirituala sa reverse pe Duhul. Pe de alta parte, ridicarea celor ce cred la comuniunea cu Dumnezeu in Treime se face numai cand o Persoana divina reflecta in lucrarea Ei atat comunitatea cu o alta Persoana divina, cat si comunitatea cu celelalte Doua. De aceea, totdeauna o Persoana e trimisa de celelalte Doua in unitatea Lor neconfundabila."
Tot Duhul Sfant, prin lucrarea Sa, ridica creatia la starea de Biserica, incepand din ziua Cincizecimii. Prin El Revelatia deplina, sau Hristos, devine efectiva in oameni intrucat prin El produce credinta in acestia. Prin El Revelatia se dezvaluie in toata evidenta si eficienta ei si intr-un continut din ce in ce mai bogat. Revelatia s-a incheiat in Hristos, dar ea se dezvaluie tuturor generatiilor si acestea din urma o valorifica prin Duhul Sfant. Biserica insasi intra in istorie prin coborarea Duhului Sfant la Rusalii, pentru ca prin El se naste credinta. Dar se naste in mai multi si ei sunt umpluti de elanul transmiterii credintei. Biserica continua prin Duhul Sfant, pentru ca prin El sa se transmita credinta de la om la om, de la generatie la generatie, prin grai de foc.
Cele retinute mai sus invedereaza pe cea de a doua permanenta teologica a gandirii Parintelui Profesor Staniloae: Sfanta Treime ca Adevar atotcuprinzator si mantuitor, decoperit oamenilor prin Iisus Hristos, Dumnezeu-Omul. Prin Mantuitorul Iisus Hristos se reveleaza si lucreaza Sfanta Treime in lume si in viata omului. Prin Hristos este plina Biserica de Treime cum spunea Origen si tot prin Hristos viata de comuniune a Persoanelor Sfintei Treimi coboara in umanitate si o hraneste, Duhul Sfant fiind Acela care ridica pe om si umanitatea intreaga la aceasta comuniune si comunitate cu Dumnezeu in Biserica, trupul tainic si social al lui Hristos extins in timp si spatiu, cu, misiunea de a cuprinde in sine, deci, pe toti insii umani din toate timpurile si locurile precum si creatia intreaga.
O definire sintetica si ilustrativa a acestui adevar dumnezeiesc atotcuprinzator ne-o da Parintele Staniloae in studiul: Sfanta Treime creatoarea, mantuitoarea si tinta vesnica a tuturor credinciosilor, publicata ceva mai tarziu, dupa editarea Dogmaticii.
In aceasta definire de mare sinteza, dar si de mare forta ilustrativa, autorul nu pierde din vedere nici un element definitoriu pentru Sfanta Treime: ca existenta desavarsita, ca creatoare si proniatoare a luminii si omului, ca mantuitoare a noastra a tuturor si ca tinta vesnica a tuturor. Ba mai mult, pe toate acestea el le cuprinde intr-o imagine de inalta elevatie teologica si spirituala, duhovniceasca, ce se impune cu necesitate credintei si trairii crestine autetice. Dumnezeu este existenta desavarsita, pentru ca este si Unul si Trei in acelasi timp. "Infinitatea existentei desavarsite si infinitatea unui Tata care se daruieste din veci si pana in veci unui Fiu cu bucuria Lui de a se darui si a Fiului de a-L primi; dar si cu comunitatea bucuriei (ca experienta) unui al Treilea, in stare sa cunoasca printr-o experienta proprie si egala toata darnicia Tatalui insotita de bucurie si toata primirea ei insotita de bucurie de catre Fiul".
Infinitatea divina nu este o infinitate incremenita in ea insasi. Adevarata infinitate, care este cea divina, "e o infinitate constient-izvoratoare sau constient-generoasa, netematoare de epuizarea ei", si aceasta pentru ca este legata de Persoana, caci, numai persoana implica daruire de sine, si deci existenta constienta daruitoare si primitoare in relatie cu alta. "In Sfanta Treime Tatal e intr-o vesnica daruire de Sine; Fiul intr-o vesnica primire a Tatalui si Duhului Sfant intr-o vesnica participare la bucuria Tatalui care se daruieste si a Fiului care-L primeste". De aceea "numai Treimea ca existenta plenara identica cu binele desavarsit, trait de Tatal ca vesnica daruire de Sine si de Fiul ca vesnica primire fericita a Tatalui, avand fiecare participant la bucuria Unuia de Altul pe Duhul Sfant, umple de sens existenta".
Numai astfel inteleasa, Treimea, avem si explicatia aducerii, din nimic la existenta a lumii si omului, de catre Aceasta. Caci, subliniaza Parintele Profesor Staniloae, "numai pentru ca Dumnezeu este un Tatal care din veci si pana in veci se daruieste cu iubire unui Fiu, acest Dumnezeu voieste sa aiba si alte existente constiente carora sa le daruiasca existenta ca un bine si care sa primeasca cu multumire si pentru veci existenta, asemenea Fiului, si numai pentru ca in Dumnezeu e si un Fiu, acest Fiu voieste ca sa iubeasca si alte fiinte constiente pe Tatal asemenea Lui pentru primirea existentei de la El. De aceea, Tatal voieste ca Fiul Sau sa se faca dupa o vreme asemenea oamenilor, ca sa-i faca si pe ei asemenea Lui, strans uniti cu Sine, iar Fiul voieste si El aceasta. Si de aceea Fiul facandu-se om, Duhul Sfant il umple si ca om pentru ca si El sa se bucure si cu Fiul ca om de Tatal Sau si pentru ca sa se bucure toti oamenii ce se unesc cu Fiul intrupat de Tatal si Tatal sa se bucure impreuna cu Duhul de toti cei ce s-au unit cu Fiul Lui, vazand pe Fiul stralucind si peste ei ca peste Fiul Unul-Nascut de bucuria lor fata de Tatal si a Tatalui fata de ei."
Dumnezeu creaza lumea si pe om ca pe un dar, tocmai pentru a le arata iubirea Sa dar si pentru a le da acestora posibilitatea ca sa-si arate iubirea fata de El. "Dar numai un Dumnezeu in Treime, suficient Siesi sau un Dumnezeu al iubirii poate crea in modul acesta absolut liber si cu un astfel de scop lumea, dand fiintelor constiente putinta ca prin Creatorul lor sa se ridice la o viata de tot mai intima comuniune cu El".
De aceea, si omul a fost creat de Dumnezeu ca sa fie in relatie cu El si sa creasca in relatie cu El pana la atata participare la viata Lui, incat sa ajunga pana la indumnezeire. Aceasta capacitate a omului pentru dialogul cu Dumnezeu este insusi chipul lui Dumnezeu intiparit in om la crearea lui. Prin acest chip, omul traieste sentimentul ca e creat din nimic, dar in acelasi timp ca este creat de Dumnezeu insusi si inca dupa chipul Lui si pentru dialog cu El. De asemenea, "lumea cu insuficienta dar si cu posibilitatea ce o da omului pentru dezvoltarea lui spre viata de veci nu a putut fi adusa la existenta nici ea decat din iubirea constienta si libera a unui Dumnezeu mai presus de ea, este deci interpersonal, adica un Dumnezeu iubitor in Treime, din dorinta de a primi El insusi ca raspuns iubirea fiintelor constiente create. El a adus fiintele constiente create la existenta din iubire, pentru a le face sa creasca in veci in constiinta iubirii Lui fata de ele si impunerea lor de iubire fata de El si intre ele. Adica le-a creat ca fiinte constiente si libere, pentru ca iubirea presupune constiinta si libertate.
Sfanta Treime nu numai ca ne-a creat ci lucreaza si mantuirea noastra in Hristos. Parintele Profesor D. Staniloae ilustreaza pe larg acest adevar, caci, ceea ce a adus la existenta nu lasa sa se intoarca in neexistenta, ci salveaza si mantuieste: "in structura supremei iubiri interpersonale a Treimii, e data nu numai unica posibilitate a crearii altei forme de existenta in favoarea unor alte persoane constiente, libere si iubitoare, ci si unica posibilitate a crearii altei forme de existenta in favoarea unor alte persoane constiente, libere si iubitoare, ci si unica posibilitate de a fi mantuite aceste persoane cand ele, uzand rau de libertate, ies din legatura cu existenta plenara si-si diminueaza si-si stramba in mod chinuitor existenta."
Scaparea din aceasta stare si din moartea, ca urmare a acesteia le-o poate aduce numai sfanta Treime printr-una dintre Persoanele Ei, care se face si Persoana a firii omenesti create si deci Frate cu persoanele omenesti create punandu-le prin aceasta pe cele omenesti care se alipesc si in comunicare si comuniune cu Treimea supremei si neschimbatei iubiri interpersonale. Daca Hristos nu este "Unul din Treime", nu se poate mantui, pentru ca nu ne ridica in comuniunea Treimii nemuritoare. Caci daca Hristos este despartit de Dumnezeu, nefiind una din Persoanele dumnezeiesti, unirea noastra cu El este unire cu un simplu om supus si El mortii ca toti oamenii, si deci ramanem supusi legilor lumii noastre peste care nu ne putem ridica. De aceea, Biserica Ortodoxa marturiseste cantand in Liturghia ei, indata dupa impartasirea credinciosilor si inainte de Apolis, pe Sfanta Treime, mantuitoarea noastra: "Am vazut lumina cea adevarata, am primit Duhul cel Ceresc; am aflat credinta cea adevarata, nedespartitei Treimi inchinandu-ne, ca Aceasta ne-a mantuit pe noi." Din aceleasi motive, ca Sfanta Treime este mantuitoarea noastra prin Hristos, sau mai exact prin Hristos si Duhul Sfant, Biserica a condamnat atat arianismul si pnevmatomahismul cat si ereziile hristologice propriu-zise.
A condamnat, de pilda, nestorianismul, pentru ca acesta facea ineficienta Treimea in opera mantuirii noastre, intrucat vedea in Hristos un prooroc in care s-a salasluit Dumnezeu, poate ceva mai mult ca in altii, dar nu pe Fiul lui Dumnezeu intrupat ca om. Cea mai deplina respingere a intelegerii nestoriene a lui Hristos, si sublinierea implicarii Sfintei Treimi, in mantuirea noastra, au realizat-o calugarii daco-romani din Dobrogea, cunoscuti sub numele de calugarii sciti, din prima jumatate a secolului VI in explicarea formulei lor: "Unul din Treime a patimit cu trupul". In respingerea formulei lor de catre Roma ei au vazut o inclinare a acesteia spre nestorianism. De pilda, Maxentiu, unul dintre acesti calugari, in scrierea sa "Dialog contra nestorienilor" acuza Roma in mod direct de nestorianism.
In nemarginita iubire a lui Dumnezeu cel in Treime este data nu numai intruparea Logosului ci si patimile, moartea pe cruce si invierea lui Hristos din morti. Iubirea lui Dumnezeu aratata in Hristos a provocat pe oameni sa raspunda in Hristos cu iubirea lor.
Sfanta Treime este prezenta in invatatura lui Hristos si lucratoare in tot ceea ce El face. "El are pe Tatal si pe Duhul in Sine si ca om de la conceperea Sa, intrucat Cel ce se naste ca om e ipostas nedespartit de Tatal si de Duhul Sfant si de aceea se poate naste ca om din Fecioara si Maica Lui este "Nascatoare de Dumnezeu" .Unirea activa a Tatalui si a Duhului Sfant cu El in actul conceperii o arata ingerul care spune Fecioarei: "Duhul Sfant se va cobori peste Tine si puterea Celui Prea inalt te va umbri. De aceea Cel ce se va naste din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema" (Luca 1, 35), adica e Unul din Treime. Cand invata, de asemenea e Tatal si Duhul Sfant prezent in El (Ioan 5, 32, 35, 36; Mat. 8, 29).
Lucrarea Sfintei Treimi este prezenta prin Hristos in Biserica, caci prin comuniunea cu Hristos realizata prin invatatura si Tainele instituite de Hristos in Biserica ca mijloace de a ne impartasi harul dumnezeiesc, noi intram in comuniune si cu Tatal si cu Duhul Sfant. "Intreaga Sfanta Treime continua lucrarea Ei asupra oamenilor. Duhul Sfant din Hristos ca om trece din umanitatea Lui asupra oamenilor la Cincizecime, transmitandu-ne si noua iubirea pe care o are Tatal fata de El si El fata de Tatal. Acum se reface si se deschide pentru o dezvoltare nesfarsita relatia noastra iubitoare cu Sfanta Treime si intre noi insine in care am fost pusi la creatie cu Sfanta Treime dar din care am cazut". Noul Testament, cum remarca Parintele Profesor Staniloae, ne da bogate marturii despre lucrarea mantuitoare prin Hristos asupra noastra, atat in ce priveste rascumpararea cat si in ce priveste indreptarea sau mantuirea subiectiva in sanul Bisericii.
Dar despre lucrarea mantuitoare a intregii Sfintei Treimi in Biserica si in credniciosi, ne da marturii bogate insasi Biserica prin lucrarea ei inva-tatoreasca, sacramentala si de conducere a credinciosilor spre imparatia cerurilor, adevar ilustrat pe larg de Parintele Profesor. Tot pe baza Sfintei Scripturi si a marturiilor date de Biserica prin intreaga sa lucrare invatatoreasca si sacramentala, Parintele Profesor Dumitru Staniloae ilustreaza cu aceeasi forta adevarul ca Sfanta Treime este tinta ultima si vesnica a omului si lumii intregi. Deci, strans legata de prima permanenta teologica: Iisus Hristos Dumnezeu-Omul, Sfanta Treime descoperita de Hristos, este o permanenta teologica, foarte semnificativa pentru gandirea teologica a Parintelui Profesor D. Staniloae.
C. Rationalitatea creatiei. Intrupandu-se Fiul lui Dumnezeu a venit intru ale Sale si la ai Sai, adica in mijlocul creatiei si la cei creati dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Omul este dupa chipul lui Dumnezeu (Fac. 1, 26 si 27) si in mod special dupa chipul Logosului, iar lumea si lucrurile ei "sunt chipurile create ale ratiunilor divine plasticizate, chipuri pline de putere si purtate de tendinta unor nenumarate referiri intre ele. in starea lor plasticizata se reflecta sensul, puterea si viata ratiunilor divine in unitatea tor din Logosul divin".
Logosul divin da acestor chipuri plasticizate caracterul unor unitati rationale gandite, proprii obiectelor. Deci in gandirea Parintelui Profesor D. Staniloae, bazata pe Sfintii Parniti si infuzata de gandirea acestora, nu este vorba de o materie amorfa, care nu are nimic spiritual cum este in conceptia catolica. Ba mai mult, in consensul Parintilor Bisericii, incepand cu Sfantul Atanasie cel Mare si culminand cu Sfantul Maxim Marturisitorul, Parintele Profesor vorbeste despre o rationalitate a lumii ca o consecinta a faptului ca ea este o plasticizare a acelor "logoi" care isi au sursa in Logosul divin si conduc la Logosul divin. Ultimul substrat al lucrurilor este energia care are in ea un sens sau o complexitate de sensuri si include tendintele unor indefinite interferari producatoare ale atator unitati legate intre ele. Iata aici mai intai explicatia faptului ca Logosul sau Cuvantul lui Dumnezeu a fost in lume de la inceputul ei atat prin ratiunile lucrurilor care sunt chipuri create si sustinute de ratiunile Lui eterne cat si prin persoanele umane care, in rationalitatea lor vie, sunt chipurile ipostasului Lui insusi, create cu scopul de a gandi ratiunile lucrurilor impreuna cu Ratiunea divina personala intr-un dialog cu Ea. Iata aici aratata si puntea dintre materie si spirit, precum si premisa intruparii Logosului.
Calitatea omului de chip al lui Dumnezeu este, in ultima instanta, caracterul de persoana al omului. Dar "persoana umana, implicand in ea toate persoanele umane, e chemata la existenta ca un partener creat al Cuvantului lui Dumnezeu cel personal, ca un chip al Lui insusi, pentru a gandi si ea, in calitatea de subiect, ratiunile obiective ale lucrurilor impreuna cu Cuvantul dumnezeiesc, subiectul ganditor originar al lor. Fiecare om e un cuvant ganditor si in dialog cu Cuvantul personal dumnezeiesc si cu celelalte cuvinte personale umane; fiecare soarbe putere din Cuvantul dumnezeiesc, dar si din puterea lucrurilor, aduna ratiunile lor in gandirea sa si puterea lor in viata sa si le comunica altora si primeste de la ei comunicarea lor si prin aceasta adanceste legatura sa cu Logosul divin si intelegerea originei si sensului lor. Creand lucrurile cu chipuri rationale ale ratiunilor Sale pentru persoanele create ca chipuri ale persoanei Sale aflate intr-o referire fata de Tatal si Duhul Sfant. Cuvantul le-a adresat pe acestea oamenilor ca niste cuvinte rationale plasticizate".
Iata aici exprimata foarte concis relatia lui Dumnezeu cu omul, cu lumea, aar si relatia omului cu semenii sai, cu natura, cu intreaga creatie, tocmai datorita acestei rationalitati imprimate de Logos in ea si in lucrurile ei.
In rationalitatea creatiei si a lucrurilor, este data relatia omului cu Logosul si cu creatia Acestuia, dar si cresterea lui material-spirituala: "Subiectul uman este invitat la o viata spiritual-materiala constienta in comuniune cu Logosul, e invatat sa adune in sine toate ratiunile create plasticizate, pentru ca in felul acesta sa aiba un continut de gandire si de viata comun cu Logosul dumnezeiesc.
Doctrina catolica nu a putut sa depaseasca granita dintre natura si su-pranatura sau, mai exact, n-a putut sa explice de ce una este pentru cealalta. Si atunci a trebuit sa inventeze conceptul de supranatural creat, de gratie creata, pentru a explica comuniunea omului cu Dumnezeu in Taine, in Biserica. Ea nu poate sa vorbeasca in mod adecvat despre indumnezeirea omului in Hristos, caci o gratie creata, chiar daca este considerata supranaturala, tot creata ramane, si omul impartasindu-se de ea, nu ajunge sa participe efectiv la viata de comuniune a lui Dumnezeu.
Dupa invatatura ortodoxa cum vedem din aprofundarea teologica a Parintelui Profesor D. Staniloae, intalnirea naturalului cu supranaturalul trebuie cautata atat in rationalitatea creatiei si a lucrurilor cat mai ales in puterea Spiritului de a strabate si infuza creatia. Iar rationalitatea creatiei, ca efect al infuzarii ei de energiile divine necreate explica apoi prezenta si lucrarea lui Dumnezeu in om, in lume, precum si purtarea Lui de grija fata de intreaga creatie si fata de om in special.
Opera si intreaga gandire teologica a Parintelui Profesor Dr. Academician D. Staniloae sunt o implinire de exceptie a teologiei romanesti la acest sfarsit de veac si de mileniu, cu valente multiple si foarte semnificative pe plan panortodox si scumenic in general.
Suflul nou patristic si ecumenic adus teologiei romanesti, precum si reflexiunea teologica doctrinara de substanta si de mare elevatie duhovniceasca, dau majoritatii operelor Parintelui Academician Profesor D. Staniloae caracterul de lucrari de referinta inca pentru multe generatii de teologi de azi inainte.
Pr. Prof. Dr. Dumitru Radu
-
Parintele Dumitru Staniloae
Publicat in : Religie
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.