Manastirea Vodita

Manastirea Vodita

Manastirea Vodita

Manastirea Vodita este cea mai veche ctitorie voievodala atestata documentar si, totodata, primul asezamant monahal din tara noastra administrat autonom, dupa regulile specifice Bisericii Ortodoxe, stabilite in canoane de Sfantul Vasile cel Mare.

Inchinata Nasterii Maicii Domnului si Sfantului Antonie cel Mare, manastirea asezata la numai un kilometru distanta de apele Dunarii, in judetul Mehedinti, este situata la o distanta de 17 kilometri vest de orasul Drobeta Turnu Severin si la aproximativ opt kilometri est de Orsova; in dreptul manastirii, pe drumul principal, se afla asezata o troita de lemn.

Manastirea Vodita - scurt istoric

Manastirea Vodita a fost intemeiata in secolul al XIV-lea, pe teritoriul comunei Varciorova, in apropierea granitei dintre imperiul Austro-ungar si Tara Romaneasca. Manastirea a fost ridicata intre anii 1370-1372, de catre Sfantul Cuvios Nicodim cel Sfintit de la Tismana, pe cheltuiala domnitorului Vladislav I - Vlaicu Voda.

Manastirea Vodita 

Inca de la infiintare, manastirea a fost inzestrata cu toate odoarele bisericesti necesare, cu bani si cu alte venituri. Toate daniile facute manastirii de voievodul Vladislav au fost intarite ulterior, de catre urmasii acestuia: Dan I, Mircea cel Batran, Dan al II-lea, Vlad Dracul si Radu cel Frumos. Sigismund de Luxemburg, regele Ungariei (1387-1437), recunoaste si confirma avutul Manastirii Vodita, iar Stefan Lazarovici, despotul Serbiei, ii daruieste acesteia, in anul 1406, zece sate sarbesti.

Manastirea Vodita, recunoscuta drept autonoma, a devenit cel mai puternic centru duhovnicesc, cultural si misionar al zonei. Desele atacuri ale turcilor asupra cetatilor de la Dunare au determinat insa mutarea centrului monahal intr-o zona mai sigura. Sfantul Cuvios Nicodim, calugarul originar din Serbia, ajuns in Tara Romaneasca pe la anul 1359, a zidit astfel, intre anii 1377-1378, cinstita Manastire Tismana, cu sprjinul voievozilor Radu I si Dan I ai Tarii Romanesti.

 Manastirea Vodita

Pentru o bucata de vreme, Manastirea Vodita a functionat ca metoc al Manastirii Tismana. Odata cu ocuparea cetatii Severin, de catre armatele turcesti conduse de Baliberg, in anul 1524, toate mosiile Manastirii Tismana, aflate in jurul Manastirii Vodita, au fost confiscate. Fiind refacuta de domnitorul Radu cel Mare, in anul 1500, cinstita Manastire Vodita va fi devastata complet de turci, pe la sfarsitul secolului al XVII-lea.

Urmatoarea aparitie in istorie a Manastirii Vodita va avea loc in data de 14 octombrie 1662, cand un hrisov aminteste primirea unei danii de 350 de ruble, din partea tarului Alexei Mihailovici, de catre arhimandritul Nicodim, staretul de la Vodita. Mai apoi, un document din data de 15 iunie 1689 aminteste ca Manastirea Vodita a fost rezidita de Cornea Brailoiu, care detinea functia de "mare aga". In anul 1700, cinstita Manastire Vodita apare iarasi, de aceasta data, pe harta manastirilor din Oltenia, intocmita de stolnicul Constantin Cantacuzino. In data de 10 martie 1705, un hrisov emis de Sfantul voievod Constantin Brancoveanu acorda Manastirii Vodita scutiri de taxe.

 Manastirea Vodita

Dupa anul 1718, in urma razboiului austro-turc, incheiat cu pacea de la Passarovitz, manastirea decade iarasi, ea mai aparand doar pe o harta intocmita in anul 1720. In data de 5 septembrie 1891, cand episcopul Ghenadie al Ramnicului efectueaza o vizita canonica la Manastirea Vodita, el constata starea avansata de degradare: biserica mai avea decat cateva ziduri, iar chiliile erau daramate pana la temelie.

In vederea reconstruirii stravechii manastiri, in primavara anului 1990, in municipiul Drobeta Turnu Severin, s-a infiintat "Societatea Vodita", cu binecuvantarea Preasfintitului Nestor Vornicescu, Mitropolitul Olteniei. In luna ianuarie a anului urmator, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a aprobat reinfiintarea Manastirii Vodita, ca manastire de calugari cu viata de obste.

 Manastirea Vodita

Manastirea Vodita

Lucrarile pentru refacerea Manastirii Vodita au inceput dupa anul 1991, piatra de temelie a noii manastiri fiind sfintita in anul 2001. Mai apoi, intre anii 1991-1995, putin mai sus de ruinele originale, s-a construit un corp mare de chilii, in care se afla staretia si trapeza manastirii; in anul 1995 s-a inceput ridicarea unei biserici din lemn, in stil maramuresan. Catapeteasma si stranile au fost sculptate de mesterul Vasile, din Sighetul Marmatiei, iar pictura in fresca, pe tencuiala, a fost lucrata de mesterii Eugen si Florica Papici.

Manastirea Vodtia a fost sfintita in data de 29 iulie 2001, de catre Inalt Preasfintitul Teofan, Mitropolitul Oltenie. In drum spre actuala manastire, pe partea stanga a drumului, se pot vedea si astazi cateva ruine ramase de la cea mai veche manastire ortodoxa din Tara Romaneasca.

Teodor Danalache

Manastirea Vodita

Pe aceeaşi temă

15 Iunie 2012

Vizualizari: 39294

Voteaza:

Manastirea Vodita 1.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact