Cuv. Timotei; Sf. Eustatiu, episcopul Antiohiei

Sfantul Eustatie, Patriarhul Antiohiei

(21 februarie)

Filogonie, arhiepiscopul Antiohiei, murind, a luat dupa dansul scaunul acest fericit Evstatie, barbat cu adevarat vrednic de o dregatorie ca aceasta, ca unul ce era vestit, cu viata sfanta, cu intelepciune si cu mare ravna pentru dreapta credinta, care a si fost aratata la intaiul Sinod de la Niceea, al Sfintilor Parinti, pe vremea imparatiei lui Constantin cel Mare. Nevoindu-se cu Sfintii Parinti asupra lui Arie, a vadit eretica parere hulitoare a aceluia care zicea ca Fiul lui Dumnezeu este faptura, iar nu facator, strain de parinteasca cinste si putere. Deci, Sfantul Eustatie rusinand si dand blestemului acel hulitor eres si marturisind pe Fiul ca este de o fiinta cu Tatal, a pornit pe eretici spre zavistie, dar mai ales pe Eusebie al Nicomidiei si pe Teognie al Niceei.

Dupa moartea marelui Constantin, luand imparatia Constandie, fiul sau, a luat si eresul lui Arie si, foarte mult aparandu-l, a dat putere arienilor ca sa izgoneasca si sa faca rau Bisericii dreptcredinciosilor; intarind erezia cu acea fara de lege si nedreapta stapanire.

Atunci, Eusebie al Nicomidiei, cel mai sus pomenit, dupa izgonirea Sfantului Pavel Marturisitorul, patriarhul Constantinopolului, mergand la Ierusalim cu Teognie al Niceei, a intrat in Antiohia si acolo, adunand sinod nedrept asupra arhiereului lui Hristos, Eustatie, l-a scos din scaun si din cinste l-a lepadat, scornind asupra lui pricini nedrepte.

Pe de o parte ziceau ca n-ar crede drept, ci eretice, ca si Sauelie; iar pe de alta, cum ca ar petrece in necuratie. Caci Eusebie platise o femeie desfranata cu daruri mari ca sa cleveteasca asupra sfantului, ca si cum de la dansul luand in pantece, ar fi nascut prunc. Deci, a intrat femeia aceea in mijlocul sinodul, purtand pruncul pe maini, clevetind si strigand ca de la arhiepiscopul Eustatie a zamislit si a nascut.

Cei ce judecau au poruncit femeii sa-si intareasca cuvantul cu juramant; si s-a jurat ticaloasa ca nu de la altul, ci de la Eustatie are pruncul. Deci, judecand sinodul, a oprit pe sfant si l-a trimis in surghiun. Iar nevinovatul marturisitor al lui Hristos, Eustatie, rabdand acea nedreapta clevetire si izgonire, fiind in surghiun, s-a mutat catre Domnul si s-a dus in patria cereasca. Iar femeia aceea care a clevetit pe sfant, a cazut in boala cumplita si grea. Apoi, cunoscand ca asupra ei era pedeapsa lui Dumnezeu pentru clevetirea cea nedreapta si defaimarea sa asupra nevinovatului si curatului arhiereu, a marturisit adevarul ca a fost platita cu aur ca sa graiasca lucrul cel de desfranare asupra sfantului, cum si de cine se platise. Iar daca a jurat ca de la Eustatie a zamislit, este drept, dar acesta era Eustatie fierarul, iar nu arhiepiscopul Eustatie.

Apoi trecand 100 de ani si Zenon tinand imparatia greceasca, s-a adus din surghiun cinstitul si sfantul trup al celui intre sfinti parintelui nostru Eustatie Marturisitorul, in Antiohia, cu mare cinste, tot poporul iesind intru intampinarea lui, ca la 18 stadii si mai departe, cu cantari, cu lumanari si tamaieri, slavind pe Hristos Dumnezeu, Cel impreuna cu Tatal si cu Sfantul Duh, in veci. Amin.

Pomenirea Cuviosului Parintelui nostru Timotei cel din Simvoli(21 februarie)

Langa muntele Olimpului era un loc pustiu, ce se numea Simvoli, si o manastire intr-insul. In acea manastire era arhimandrit cuviosul Teoctist, un barbat imbunatatit, de care si cuviosul Platon marturisitorul se povatuia spre viata monahiceasca. La acest fericit arhimandrit Teoctist se afla unul din ucenici, adica acest cuvios Timotei, care din tinerete a primit viata monahiceasca si se nevoia in post, in infranare si in rugaciunile cele de toata noaptea, omorandu-si cu totul zburdarile cele patimase. El a fost nepatimas si desavarsit pana la sfarsitul sau, fiind feciorelnic cu trupul si cu sufletul, pentru ca a pus asezamant ochilor sai, din tineretile sale, ca sa nu priveasca niciodata la fata femeiasca. De aceea, s-a invrednicit a lua darul tamaduirii si putere asupra diavolilor si facea minuni cu rugaciunile sale, tamaduind toate neputintele si izgonind de la oameni duhurile cele viclene. Apoi a trecut din loc in loc multi ani, vietuind singur prin munti si prin pustietati intru Dumnezeu, si cu roua de lacrimi racorindu-si sufletul in neincetatele rugaciuni. Intr-o viata ca aceasta petrecandu-si zilele, a ajuns la adanci batraneti si s-a dus catre Domnul.

.

12 Februarie 2009

Vizualizari: 1469

Voteaza:

Cuv. Timotei; Sf. Eustatiu, episcopul Antiohiei 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact