Sf. Petru Movila, Mitropolitul Kievului

Petru Movila s-a nascut la 21 decembrie 1596 ca al patrulea fiu al voievodului Moldovei Simion Movila. Tatal sau a murit la 1607 si sub domnia lui Stefan Tomsa (1611), familia lui Petru Movila s-a retras in Polonia, unde avea multe rudenii. Acolo copilul de 15 ani si-a continuat invatatura la Colegiul Fratiei Ortodoxe din Liov, a carui biserica era ctitoria neamului Movilestilor. La Liov se faceau studii ortodoxe la lui nivel inalt. Programul ortodox era completat cu studii umaniste.

Alaturi de limbile veche-slava, greaca si latina, se studiau gramatica, poetica, retorica, dialectica, teologia si omiletica. Petru Movila cunostea si limbile polona si ruteana. In anul 1622, dupa pacea dintre poloni si turci, regele Poloniei Sigismund (1587-1632) recomanda vizirului turc pe "magnificul Petru Movila", ca sa fie numit domn in Moldova.

Petru Movila a vizitat in 1622 vestita manastire Pecerska, de la Kiev, cunoscuta de mult moldovenilor pentru viata duhovniceasca si credinta calugarilor, cat si pentru moastele sfintilor aflate acolo. Aici, el s-a imprietenit cu staretul Zaharia Copistensclii si cu mitropolitul Iov Boretchi al Kievului. De la mosia familiei sale, Rubejovka, de langa Kiev, tanarul Petru mergea deseori sa vada pe mitropolitul Iov si manastirea Pecerska unde, in 1627, s-a calugarit la 31 de ani. Peste trei luni el a ajuns arhimandrit si staret al manastirii Pecerska, iar in 1632, la moartea mitropolitului Iov, a fost ales in unanimitate Mitropolit al Kievului, Galitiei si a toata Ucraina.

Prin intemeierea vestitelor scoli rusesti, Petru Movila a devenit unul dintre cei mai mari oameni de cultura ai vremii, vestit  in tot spatiul sud-est european si in tot Rasaritul ortodox unde a raspandit carti bisericesti. Desi Mitropolitul Petru Movila s-a identificat cu problemele si interesele poporului rutean, totusi activitatea lui a fost importanta si pentru viata spirituala si culturala a Principatelor Romane. Prin opera sa : Marturisirea Ortodoxa si prin cunoscuta Academie Movileana, infiintata in anul 1633, el a dat un nou impuls teologiei si vietii bisericesti ortodoxe. Opera mitropolitului Petru Movila s-a concentrat in trei directii mari : castigarea unui statut juridic pentru Biserica ortodoxa poloneza ; formarea unui cler instruit, care, sa faca fata confruntarilor interconfesionale si intarirea vietii dogmatice si liturgice pe temeiul traditiei ortodoxe. Cu ajutorul rudelor sale din Polonia, mitropolitul Petru Movila a obtinut sub regele Vladislav IV (1632), drepturi pentru restabilirea Bisericii Ortodoxe din Rusia Mica. Pentru formarea clerului, el a infiintat o Scoala in Pecerska, o alta in Bratska, apoi Scoala Fratiei din Kiev pe care a transformat-o in anul 1633 in Academie.

Mitropolitul Petru Movila a pus pe colaboratorii sai sa faca cunoscuta viata duhovniceasca a calugarilor si ieromonahilor din Lavra Pecerska. Astfel au aparut cartile : Patericul Sfintilor din Pecerska (Kiev 1634) si Minunile Pesterilor Kievului (Kiev 1638). De asemenea s-a scris si despre icoanele facatoare de minuni din Pecerska. El insusi a tradus si publicat tratate ale Sfintilor Parinti pentru indrumare in viata duhovniceasca si ascetica a preotimii si a conducatorilor sai.

La 22 decembrie 1646, Petru Movila a trecut la cele vesnice. Activitalea sa rodnica a fost continuata insa de colaboratorii sai. Ca fond si structura, opera lui Petru Movila pastreaza toate insusirile traditiei Sfintilor Parinti, pe care el a cautat s-o reinvie, prin toate asezamintele si mijloacele avute la indemana si in acest fel, Ortodoxia a putut face fata solicitarii maxime la care a fost supusa in prima jumatate a secolului al XVII-lea.

.

12 Februarie 2009

Vizualizari: 783

Voteaza:

Sf. Petru Movila, Mitropolitul Kievului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact