Sfintii Mucenici Agapie, Plisie si Timolau si cei impreuna cu dansii

 

Patimirea Sfintilor Mucenici Agapie, Plisie, Timolau, Romil, doi Alexandru si doi Dionisie

 

   

Acesti sfinti mucenici, multpatimitori, au fost pe vremea imparatiei lui Diocletian (284-305); Agapie era din cetatea Gazei, Timolau din Pontul Euxinului, cei doi Dionisie din Tripoli - Fenicia, Romil din Diospole, unde era ipodiacon la biserica, iar Plisie si cei doi Alexandri erau din Egipt. Si au patimit in Cezareea Palestinei, de la ighemonul Urban, intru al doilea an al prigonirii de atunci.

   

Dandu-se pagana porunca imparateasca prin toate tarile si cetatile, ca toti crestinii sa fie siliti la inchinarea la idoli si la necuratele lor jertfe, atunci, savarsindu-se un oarecare praznic de Dumnezeu urat in cetatea Cezareei si popor fara numar adunandu-se din satele cele de primprejur, s-a pregatit privelistea la care crestinii cei tinuti in legaturi aveau sa fie munciti. Tot poporul elinesc cel fara de numar s-a adunat la acea priveliste, unde mai intai Sfantul Mucenic Timotei - care se praznuieste in nouasprezece zile ale lunii august -, a fost ars, dupa multe munci.

   

Dupa aceea, Sfintii Mucenici Agapie si Tecla au fost dati spre mancare fiarelor.

Insa nu acest Agapie, care acum se cinsteste, ci altul cu acelasi nume, care a patimit mai inainte de acesta, impreuna cu Sfanta Tecla si cu cel mai sus amintit, cu Sfantul Mucenic Timotei, care se pomeneste in august. O priveliste ca aceasta plina de sange savarsindu-se, acesti sase tineri viteji, crestini cu credinta, care acum se cinstesc, adica mucenicii: Plisie, Timolau, Romil, doi Alexandru si un Dionisie, aprinzandu-se cu rivna dupa Hristos si-au legat singuri mainile inapoi, in semn ca fara teama doresc sa patimeasca pentru Hristos si sunt gata sa se dea ori in foc, ori la mancarea fiarelor pentru dragostea lui Hristos.

   

Apoi degraba alergand in mijlocul privelistei, inaintea ighemonului Urban cu mare glas au strigat: "Suntem crestini!"

   

Ighemonul, vazandu-i tineri cu trupul, nu voia sa-i piarda indata. Ci, mai intai i-a sfatuit mult cu amagiri ca sa se inchine idolilor si sa nu se piarda singuri, fiind intr-o frumusete ca aceea a tineretii. Dupa aceea, a poruncit sa-i arunce in temnita. Dupa cateva zile s-a scris in numarul legatilor lui Hristos, Sfantul Agapie, barbat cinstit intre crestini si slavit pentru nevointa sa cea purtatoare de chinuri. Caci mai inainte de multe ori aratase mare indraznire intru marturisirea numelui lui Hristos si suferise multe munci. Intr-acea vreme iarasi fiind prins, impreuna cu sluga lui, Dionisie Egipteanul, s-a aruncat langa cei sase tineri, facandu-se opt la numar. De multe ori ispitindu-i si in multe feluri muncindu-i, deoarece nu s-au lepadat de Hristos si toate muncile le-au rabdat cu vitejie, au fost osanditi la taiere.

   

Si toti in aceasta zi si-au pus capetele pentru Capul Bisericii, Hristos Domnul, in ale Carui maini si-au dat sfintele lor suflete; si au luat de la El cununile biruintei, in Biserica ce se bucura in ceruri.

.

12 Februarie 2009

Vizualizari: 1071

Voteaza:

Sfintii Mucenici Agapie, Plisie si Timolau si cei impreuna cu dansii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact