BOTEZUL ERETICILOR SI SCHISMATICILO R. SUCCESIUNEA APOSTOLICA - 1 Cartag

Iubitilor frati, fiind noi intruniti in sfat, am citit scrisorile trimise de voi in privinta celor care cred ca sunt botezati de eretici, ori de schismatici, si vin la catoliceasca biserica, care una este, in care ne botezam si ne renastem. In privinta carora suntem incredintati ca si voi insiva procedand in acelasi chip pastrati taria canonului Bisericii ecumenice. insa, fiindca sunteti in comuniune cu noi si voiti sa cercetati aceasta din dragoste obsteasca, nu va punem inainte o socotinta noua, acum formulata, ci pe cea din vechime, cercata cu toata acuratetea si sarguinta de inaintasii nostri si pastrata de noi, o impartasim voua si adaugam, hotarand si acum tot ceea ce cu tarie si statornicie totdeauna tinem, ca nimeni nu se poate boteza afara de catoliceasca biserica; fiindca botezul este unul si se afla numai in catoliceasca biserica. Ca scris este Pe mine m-a parasit izvorul de apa vie si si-au sapat lor groape gauroase, care nu pot tine apa (Ici 2, 13). Si iarasi Sfanta Scriptura, vestind inainte, zice Departati-va de apa straina, si sa nu beti din izvor strain (Pilde 5, 15- 16).
Si se cuvine cu mai intai apa sa se curateasca si sa se sfinteasca de preot, pentru ca cu insusi botezul sa poata sterge pacatele omului celui care se boteaza. Si prin proorocul Iezechiel zice Domnul Si va voi stropi pe voi cu apa curata si va voi curati pe voi, si voi da voua inima noua, si duh va voi da voua. Deci nu poate curati si sfinti apa cel ce insusi este necurat, si care nu este Duh Sfant (Iez. 36, 25), iar Ia Numerii zice Domnul Si de toate de care se va atinge cel necurat, necurate vor fi (Num. 19, 22). Deci cel ce nu poale lepada pacatele sale proprii, fiind afara de Biserica, cum poate, botezand, sa dea altuia iertare de pacate ? Caci insasi intrebarea care se pune la botez este dovada adevarului; caci zicand celui ce se cerceteaza Crezi ca primesti iertare de pacate si viata vesnica? , nu zice altceva decat ca aceasta se poate da in catoliceasca biserica. Dar Ia eretici, unde nu este biserica, e cu neputinta a primi iertarea pacatelor. Si prin urmare aparatorii ereticilor sunt datori sau sa schimbe intrebarea, sau sa apere adevarul, daca nu cumva sa le atribuie si biserica acelora despre care sustin ca au botez. Trebuie insa ca cel ce se boteaza sa se si unga cu Sfantul Mir, pentru ca, primind ungerea, sa se faca partas lui Hristos; deci ereticul, care nu are nici jertfelnic, nici biserica, nu poate sfinti untdelemnul; prin urmare, nicidecum nu poate fi ungere la eretici. Caci ne este lamurit ca la aceia cu nici un chip nu se poate sfinti untdelemn spre lucrarea harului. Fiindca suntem datori a sti si a nu ignora ca s-a scris Untdelemnul pacatosului sa nu unga capul meu (Ps. 140, 5), ceea ce chiar de demult a vestit Duhul Sfant in psalmi. Ca nu cumva, abatanduse vreunul, si ratacindu-se de la calea cea dreapta, sa se unga de eretici, dusmanii lui Hristos. Caci cum se va ruga pentru cel ce s-a botezat, cel ce nu este preot, ci sacrileg si pacatos, deoarece Scriptura zice ca Dumnezeu pe cei pacatosi nu asculta, ci de este cineva cinstitor de Dumnezeu si voia Lui o face, pe acela il asculta (Ioan 9, 31); prin Sfanta Biserica intelegem ca se da iertare pacatelor; dar cine poate sa dea ceea ce el insusi nu are? Sau cum poate savarsi cele duhovnicesti cel ce leapada pe Duhul Sfant? Pentru aceasta, cel ce vine catre Biserica este dator a se reinnoi, ca sa se sfinteasca inlauntru prin sfinti; caci scris este Fiti sfinti, precum sfant sunt Eu , zice Domnul (Lev. II, 44; 19, 2; 20, 7), pentru ca cel prins de ratacire sa se dezbrace si el insusi de aceasta prin Botezul adevarat si bisericesc, fiindca oricare om venind 62 ap. catre Dumneze, si cautand un preot, aflandu-se in ratacire, a cazut in sacrilegiu. Caci admiterea botezului ereticilor si schismasticilor cuprinde in sine si consimtirea din partea celor botezati de dansii. Fiindca nu poate fi valid in parte daca a putut sa boteze, a putut sa dea si pe Duhul Sfant; de n-a putut, din cauza ca este in afara de Biserica, n-are pe Duhul Sfant si nu poate boteza pe cel ce vine, deoarece botezul este unul, si unul este Duhul Sfant si una Biserica intemeiata de Hristos Domnul nostru, fiindca dintru inceput a zis Apostolul Petru ca ea este intemeiata pe unitate; prin urmare, cele ce se savarsesc de dansii, mincinoase si desarte fiind, toate sunt fara valoare. Ca nimic nu poate fi primit si ales de Dumnezeu dintre cele ce se fac de aceia, pe care Domnul in Evanghelii ii numeste vrajmasi, potrivnici ai Sai ( cel ce nu este cu Mine, impotriva mea este, si cel ce nu aduna cu Mine risipeste (Matei 12, 30). Si fericitul Apostol Ioan, pazind poruncile Domnului, a scris mai inainte in epistola Ati auzit ca vine Antihrist, si acum inca sau facut multi antihristi (I loan 2, 18); drept aceea, stim ca este vremea cea de pe urma. Dintre noi au iesit, dar n-au fost dintre noi. Drept aceea si noi datori suntem a pricepe si a intelege ca vrajmasii Domnului, si cei ce se numesc antihristi, nu sunt in stare a da harul Domnului.
Si pentru aceasta noi, cei ce suntem cu Domnul, si pastram unirea cu Domnul, si suntem inzestrati dupa vointa Lui, administrand preotia Lui in Biserica, suntem datori a lepada si a inlatura si a dispretui si a socoti ca spurcate pe toate ce le savarsesc potrivnicii lui, adica vrajmasii si antihristii. Si celor care vin de la ratacire si razvratire la cunoasterea credintei adevarate si bisericesti sa le dam indeobste taina puterii dumnezeiesti, si a unirii, si a credintei si a adevarului.

15 Mai 2009

Vizualizari: 1292

Voteaza:

BOTEZUL ERETICILOR SI SCHISMATICILO R. SUCCESIUNEA APOSTOLICA - 1 Cartag 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact