Sfanta Xenia, pribeaga cea ciudata

Sfanta Xenia, pribeaga cea ciudata

Biserica Ortodoxă o sărbătoreşte pe 24 ianuarie, pe Sfânta Cuvioasă Xenia. Sfânta Xenia s-a născut pe la anul 1731. Xenia Grigorievna a fost educată într-o familie nobilă. După vârsta de 22 de ani, s-a căsătorit cu colonelul Andrei Teodorovici Petrov. Au avut o căsnicie de trei ani, pentru că in timpul epidemiei de tifos, Andrei Teodorovici a murit. După moartea sotului, Xenia și-a dăruit casa săracilor din Petersburg, iar lucrurile și banii celor nevoiași și bisericii. Pentru ea a păstrat doar haina de militar și numele soțului ei. Mărturisea tuturor că Xenia Grigorievna a murit, iar în locul ei va trăi veșnic Andrei Teodorovici. A trăit fără adăpost, ca un ascet, devenind nebună pentru Hristos.

Imbrăcată în costumul de ofiţer al soţului, fericita Xenia hoinărea ziua întreagă prin Storona Petersburgului, dar mai ales în zona parohială a bisericii Sfântului Apostol Matei.

Aici o cunoşteau mulţi şi când o întâlneau îşi exprimau compasiunea şi îi transmiteau condoleanţe pentru moartea soţului, dar fericita Xenia răspundea tuturor că nu a murit Andrei Teodorovici, ci soţia lui, Xenia Grigorievna.

„Lăsaţi-o, nu îi tulburaţi liniştea. De ce o tulburaţi?"!

Unde locuia, unde dormea noaptea fericita Xenia, aproape dezbrăcată şi desculţă, numai Dumnezeu ştia.

La 29 ianuarie 1757 a fost dat ordinul prin care se interzicea vagabondajul săracilor şi al schilozilor pe străzile Petersburgului - şi după ce a fost dat acest ordin, poliţia a început să o urmărească pe fericita Xenia. S-a descoperit faptul că fericita Xenia pleca noaptea pe câmp, cădea în genunchi şi se închina până la pământ spre cele patru puncte cardinale şi nu se ridica de la rugăciune până la răsăritul soarelui. Au văzut cum, după rugăciunea îndelungată în câmp, fericita Xenia mergea să plivească grădina de legume vecină a unui moşier sărac; obosind, dormea chiar acolo, printre straturile de zarzavaturi.

Dacă suntem de acord cu opinia lui N. Jivotova, că data naşterii fericitei Xenia este anul 1731, atunci această dată coincide întru totul cu apariţia mai sus amintitului ordin (Fericita Xenia a ales calea nebuniei pentru Hristos la vârsta de douăzeci şi şase de ani, adică în anul 1757).

In toţi cei 45 de ani, fericita Xenia a trăit neavând nici o cameră a ei, nici un colţişor, nici îmbrăcăminte călduroasă şi uneori neştiind ce va mânca a doua zi.

Nu putem decât să ne minunăm gândindu-ne cum a putut ea să reziste ploilor torenţiale de toamnă, care te pătrund până la piele, gerurilor grozave ruseşti care fac să crape pietrele! Trebuie să ai o sănătate supraomenească sau poate să porţi în tine o asemenea căldură sufletească, o credinţă atât de profundă, de sigură, încât prin ea imposibilul să devină posibil.

Dar, gândindu-ne la marii slujitori ai lui Dumnezeu, care prin forţa credinţei lor au făcut minuni extraordinare ce depăşesc puterile omeneşti şi pe care mintea omenească nu le poate pricepe, nu vom considera că faptele fericitei Xenia sunt nemaivăzute şi imposibil de realizat pentru omul în trup.

„Toţi vor să fie cu Hristos prea slăviţi şi prea măriţi. Dar puţini sunt aceia care vor să ducă împreună cu Hristos crucea, să suporte insultele, înjosirea şi batjocura şi să accepte durerea", scria marele sfânt Tihon din Zadonsk, contemporan cu fericita Xenia.

Şi dorind să urmeze întru totul Mântuitorul Hristos, fericita Xenia deveni blândă şi smerită- în toate zilele, iarna şi vara, pe arşiţă şi pe ger, rătăcind pe străduţele cartierului, expunându-se loviturilor şi batjocorii, fericita Xenia se ruga neîncetat şi îşi ducea cu resemnare crucea mântuitoare.

Oamenii răi, şi în special copiii străzii, glumeau şi râdeau nu numai de îmbrăcămintea ciudată a fericitei Xenia, dar şi de cuvintele ei de neînţeles pentru mulţi, de blândeţea ei, de bunătatea ei. Dar înaintea ochilor fericitei Xenia, stătea întotdeauna chipul marelui, nevinovatului Martir - Hristos, care a suportat neîncetat şi insultele şi scuipările şi ocările şi răstignirea şi moartea. Iată pentru ce şi fericita Xenia suporta cu smerenie glumele care se făceau la adresa ei.

„Trăsăturile şi semnele caracteristice ale omului care este cu adevărat smerit - ne învaţă preacuviosul Efrem Sirul - sunt următoarele: să se considere cel mai păcătos om înaintea lui Dumnezeu, în tot timpul, în orice loc şi pentru orice lucru să se dojenească. Să nu defăimeze pe nimeni şi să creadă că nu există om pe pământ mai ticălos ca el, sau mai păcătos, sau mai indolent, şi totdeauna să îi laude şi sa-i proslăvească pe toţi ceilalţi. Să nu judece niciodată pe nimeni, să nu umilească şi nici să bârfească pe cineva, să tacă în tot timpul şi să nu vorbească nimic decât dacă i se impune sau dacă există o necesitate extremă. Când este întrebat sau când există o necesitate extremă care îl obligă să vorbească sau să răspundă, atunci să vorbească încet, liniştit, rar, ca şi cum ar fi constrâns să o facă, şi cu ruşine. Sub nici o formă să nu considere a fi model pentru ceilalţi, să nu discute cu nimeni nici despre credinţă şi nici despre nimic altceva, dacă cineva îi spune că este bine, să-i spună „Da", iar dacă îi spune că este rău să-i răspundă: „Ştii singur". Să fie supus şi să simtă scârbă pentru dorinţele sale ca pentru ceva nefolositor, care îi aduce mare pagubă. Să privească totdeauna în pământ, să aibă tot timpul în faţa ochilor moartea sa. Niciodată să nu vorbească deşertăciuni, să nu trăncănească, să nu mintă, să nu-l contrazică pe superiorul său. Să suporte bucuros jignirile, umilinţele, pierderile. Să nu se supere, să nu ofenseze conştiinţa nimănui. Acestea sunt indiciile adevăratei smerenii. Fericit este acela care le are deoarece chiar de aici începe să devină templu al lui Dumnezeu şi Dumnezeu se află în el şi se face moştenitor al împărăţiei Cerurilor".

Acest fel de smerenie dobândise fericita Xenia.

„Smerenia - scria preacuviosul Ioan Casian - nu poate fi căpătată fără o sărăcie totală (adică fără împilările lumii, fără a renunţa la toate bogăţiile şi la toate lucrurile deşarte). Fără ea - adică fără sărăcie, nu este posibilă dobândirea virtuţii ascultării, nici puterea de a răbda, nici seninătatea blândeţii, nici desăvârşirea dragostei, fără de care inima noastră nu poate fi nicidecum sălaş al Duhului Sfânt".

Cum am putea să ajungem şi noi aici şi să mergem pe urmele fericitei Xenia? Iată ce ne învaţă marele ei contemporan, Sfântul Tihon din Zadonsk: "Trebuie să te consideri pe tine mai păcătos decât toţi ceilalţi. Să nu dispreţuieşti pe nimeni, să nu judeci pe nimeni, ci tot timpul atenţia să o ai îndreptată asupra ta însuţi. Să fugi de slavă şi de onoruri, astfel de lucruri să le deplângi. Să aştepţi cu bărbăţie dispreţul. Să te comporţi amabil, binevoitor, cu oamenii; să fii ascultător de bunăvoie, nu numai faţă de cei mai mari, ci şi faţă de cei mici. Toate faptele tale să le consideri ca inexistente. Să dispreţuieşti lauda. Să nu vorbeşti fără să fie nevoie, şi atunci să vorbeşti liniştit şi blând. Aceasta este calea îngustă care duce la Tatăl Ceresc. Dacă vrei să ajungi la acest Tată, mergi pe acest drum...

In ce mod să căutăm smerenia? A fost spus pe scurt aici. Trebuie să te străduieşti să te cunoşti pe tine însuţi, lipsurile tale, neputinţa şi limitele tale şi să analizezi cât mai des această neputinţă cu ochii sufletului. Să meditezi la măreţia lui Dumnezeu şi la păcătoşenia ta, la smerenia lui Hristos. Cât de mare este dragostea lui Hristos pentru noi şi cât de mare este smerenia Lui, mintea nu poate să înţeleagă. Să cugeti cu sârguinţă la ceea ce îţi propune Sfânta Evanghelie. Să nu iei seama la ceea ce ai bun, ci la ceea ce nu ai încă. Să îţi aminteşti de păcatele făcute rciai înainte... Binele pe care l-ai făcut să îl atribui lui Dumnezeu şi Lui să-i mulţumeşti, să nu ţi-l atribui ţie".

Când fericita Xenia mergea pe străzi, în permanenţă o mulţime de oameni o însoţea. Mulţi, crezând că fericita Xenia prezice viitorul, ghiceşte destinul oamenilor, citeşte gândurile oamenilor, o considerau nebună. Numai oamenii înduhovniciti înţelegeau că fericita Xenia este un om deosebit, care ascunde sub înfăţişarea unei ieşite din minţi, mari daruri duhovniceşti.

Sfanta Xenia cea smerita si nebuna pentru Hristos, Editura Egumenita

Cumpara cartea "Sfanta Xenia cea smerita si nebuna pentru Hristos"

Pe aceeaşi temă

23 Ianuarie 2020

Vizualizari: 9176

Voteaza:

Sfanta Xenia, pribeaga cea ciudata 5.00 / 5 din 3 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact