Baba Dochia

Baba Dochia


Zilele Babei Dochia

Moartea Dochiei in ziua de 9 martie se considera hotar intre anotimpul friguros si cel calduros. Vremea in luna martie este insa foarte capricioasa, iar trecerea de la un anotimp la altul se realizeaza, de obicei, nu intr-o singura zi, ci intr-o perioada mai mare de timp. Din acest motiv poporul a incercat sa umple zilele friguroase care urmau dupa 9 martie cu asa numitele zile "imprumutate": Ziua Strutului, Ziua Mierlei, Ziua Cocostarcului, Ziua Ciocarliei, Ziua Cucului, Ziua Randunelelor, Ziua Omatului, Ziua Mieilor, Ziua Berzelor.

Zile "imprumutate” este o denumire generica a timpului schimbator, cu ninsoare, lapovita si vant care urmeaza dupa 9 martie. Acestea sunt dedicate pasarilor de padure, in special celor migratoare (Ziua Berzei, Ziua Mierlei, Ziua Sturzului, Ziua Cucului), mieilor care se nasc in aceasta perioada a anului (Ziua Mieilor). Adesea, aceste zile primesc determinativul "zapada": Zapada berzelor, Zapada Mieilor, Zapada Randunelelor etc.

In raport cu conditiile meteorologice, numarul zilelor imprumutate difera de la an la an (Muntenia, Moldova, Bucovina). In unele zone ale tarii se considera ca, dupa incheierea Zilelor Babelor, ar urma alte noua zile, Zilele Mosilor, ceva mai calduroase, intre 10 si 17 martie (Alexi) sau pana la Blagovestenie, 25 martie.

Bunavestire sau Blagovestenia este ziua cand Biserica crestina praznuieste vestea adusa Fecioarei Maria de Arhanghelul Gavriil ca va naste Fiul fara inaintasi, Iisus Hristos. Sarbatoarea, situata in imediata apropiere a echinoctiului de primavara, cand sosesc randunelele si incepe cucul a canta este numita in Calendarul popular si Ziua cucului.

La Blagovestenie se efectuau multe acte de purificare a spatiului, de alungare a serpilor de pe langa casa, a insectelor si omizilor din livezi: afumarea cu tamaie si carpe arse a cladirilor, curtilor, oamenilor si vitelor (Transilvania, Banat); producerea zgomotelor de care sa se sperie fortele malefice prin tragerea unui clopotel legat de picior (Transilvania) sau lovirea fiarelor (Banat); aprinderea focurilor in gradini si livezi; scoaterea din lazi a straielor si tesaturilor la aerisit.

Fertilitatea in noul an era invocata prin stropitul radacinii prunilor cu tuica si amenintarea cu securea a pomilor fructiferi ca vor fi taiati daca nu rodesc (Banat, Transilvania). In alte zone ziua de Blagovestenie era insa considerata neprielnica pentru rodul pasarilor, animalelor si plantelor: nu se puneau clostile sau se credea ca din ouale ouate in aceasta zi nu ies pui; vacile nu se "goneau"; nu se semana porumbul (Moldova, Bucovina).

Blagovestenia era un timp favorabil pentru aflarea norocului si rodului pomilor fructiferi, pentru previziuni meteorologice. Femeile strangeau apa provenita din neaua topita pentru a fi folosita in practicile de medicina si cosmetica populara. Importanta sarbatorii este subliniata de sacrificiul pestelui care se mananca, indiferent daca ziua de 25 martie este de post sau de dulce.

Repartizarea celor 9 sau 12 zile "cosmogonice" ale Babei Dochia (1-9 sau 1-12 martie) pe persoanele de sex feminin dintr-o colectivitate (familie, vecinatate, serviciu) pentru a afla, pe principiul Similia similibus, cum le va fi firea de-a lungul anului este cunoscuta sub numele de Pusul Babelor. Criteriul cel mai obisnuit pentru impartirea zilelor este varsta participantelor. Firea si sufletul persoanei se aprecia in raport cu vremea din ziua aleasa: insorita sau intunecoasa, frumoasa sau urata (Muntenia).

Materialul etnografic prezentat contine o mare nedumerire: este Dochia o reprezentare mitica bipolara, asemanatoare zeului Ianus, sau cele doua forte ale naturii, iarna si vara, aflate in permanenta opozitie, imbraca relatia soacra-nora? in al doilea caz Baba Dochia ar reprezenta anotimpul vechi (anul vechi), iarna, in timp ce nora sa ar simboliza anotimpul nou, vara. O lupta nedecisa se da intre aceste forte pana la 9 sau 12 martie: cand e frig, ger, viscol, invinge iarna; cand e cald, soare, invinge vara. In final, dupa moartea Dochiei la 9 martie, vara iese triumfatoare, intr-adevar, dupa echinoctiul de primavara ziua creste, neincetat pana la solstitiul de vara.

Daca ar fi sa dam crezare ipotezei, acceptata de unii cercetatori ca geto-dacii au avut o zeitate feminina, mama buna a pamantului si sotia lui Zamolxis, al carui nume s-a pierdut in vremuri, atunci Baba Dochia ar fi mama vitrega a pamantului despre care se vorbeste intr-o legenda bucovineana. Asemanarea dintre mama vitrega a pamantului si Dochia este evidenta: prima scoate brandusa afara in luna martie cand e frig si vreme rea, spunandu-i: "Du-te, du-te, afara, ce sezi, c-amu ii cald, e soare", a doua isi trimite nora in padure dupa fragi sau la rau sa spele lana pe timp de iarna. "Mama buna" si "Mama rea" reprezinta unul si acelasi personaj mitologic, aflat la varste diferite ale anului.

Spre deosebire de Mos Craciun, Baba Dochia este o reprezentare mitica lunara, echinoctiala si materna. Determinativele de "mos" si "baba" precizeaza ca cele doua zeitati au ajuns la batranete, la pragul mortii si al renasterii anuale. Prin intermediul riturilor si al ceremoniilor, acestea devin ceea ce au fost cu 365 de zile in urma: copii si apoi tineri, maturi si din nou mos si baba.

Schimbarile sezoniere ale naturii (infrunzitul si desfrunzitul copacilor, incoltitul si infloritul plantelor, coacerea semintelor etc.) erau asemuite cu varstele omului si puse pe seama unor zeitati care-si petreceau viata cu iuteala fulgerului in schimbul marelui avantaj al renasterii anuale. Plantele si animalele (natura in totalitatea ei) aveau patroni paterni (Santoaderul, Lazarelul, Sangiorzul, Santilie, Samedru, Nicoara, Ajun, Craciun) si materni (Dragaicele sau Sanzienele, Maica Precesta, Paraschiva, Dochia).

Cele doua perechi de reprezentari mitice romanesti, una dominata de Zeita mama, Dochia, si alta de zeul Tata, Craciun deschideau anul solar (Craciunul) si anul lunar (Dochia). In cel de al doilea caz, Dochia s-ar numi Dragaica la imparguirea si coacerea graului (24 iunie); Santamarie la semanatul si incoltitul graului (8 septembrie); Vinerea Mare la imperecherea oilor (14 octombrie); Stretenie la fatatul ursilor (2 februarie) s.a.m.d.

Exista argumente plauzibile ca Dochia si alte reprezentari mitice feminine ale Calendarului popular sunt de origine lunara. De altfel, scenariul ritual al renovarii timpului la echinoctiul de primavara dura 9 zile, cifra de origine lunara.

Pe aceeaşi temă

03 Iulie 2012

Vizualizari: 29462

Voteaza:

Baba Dochia 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact