Mucenicii intre jertfa si bucatarie

Mucenicii intre jertfa si bucatarie


        Sfintii Parinti ai crestinismului spuneau in repetate randuri ca puterea Bisericii se intemeiaza pe sangele martirilor, al mucenicilor, al celor care au jertfit pentru credinta lor pana si viata. Ii praznuim cu respect, ii avem trecuti in calendare, in sinaxare, in diferitele scrieri aghiografice si, daca vrem, putem afla multe despre viata si moartea lor pentru Hristos si pentru Biserica. Ne tulburam si ne infioram atunci cand aflam detalii despre supliciile suferite, despre felul in care mucenicii si-au privit cu seninatate moartea, sau chiar au cautat-o, atunci cand orice alta solutie de supravietuire ar fi insemnat renuntarea la Hristos. Ne intrebam, chiar, daca nu cumva anumite acte martirice sunt la limita ereziei, cata vreme seamana nedorit de mult cu niste sinucideri, poate un pic fanatice. Mintile noastre de oameni moderni analizeaza, cuantifica, clasifica si eticheteaza in conformitate cu un mod de gandire mult diferit de cel al perioadei crestinismului timpuriu, cand Biserica s-a intemeiat, intr-adevar, pe sangele celor morti pentru credinta si in care moartea pentru o cauza era nu doar dezirabila, dar era considerata chiar nobila.

Poate, insa, ca prea multa rationalizare, prea multa intelectualizare a credintei duce la filosofarea paguboasa a unor fapte de credinta extreme, dar sublime, prin care crestinismul s-a intarit si s-a rafinat doctrinar si institutional. Poate ca intelegerea mai simpla, dar mai directa, de tipul celei taranesti, ar putea fi o cheie mai potrivita pentru receptarea si interiorizarea unui act atat de radical precum mucenicia. Poate ca ar merita sa ne lasam cuceriti si educati de uriasa traditie populara, care a negociat cu crestinismul in diferite directii, asa incat si-au imprumutat reciproc ritualuri si invataturi, precum mucenicii sau macinicii. Oare?


Cu tot respectul sincer pe care il simt pentru folclor si pentru traditii, pe care le consider vitale pentru definirea si existenta oricarei natiuni, am cateva retineri atunci cand vine vorba despre utilitatea amestecarii credintei crestine cu credinta populara. Cred, bunaoara, ca acceptarea unor compromisuri care aduc in crestinism credinte si ritualuri straine este nociva, cata vreme de foarte multe ori acestea ajung sa capete mai multa autoritate decat invataturile crestine! Voi pomeni doar superstitiile legate de nunta sau inmormantare, despre care am mai scris. De asemenea, cred ca tolerarea acestor compromisuri si amestecuri duce la relaxarea constiintei religioase a credinciosilor crestini, care ajung deseori sa retina ritualurile pagane acceptate in crestinism in detrimentul fondului crestin de invataturi. Voi exemplifica tocmai prin cinstirea adusa mucenicilor, in aceasta perioada. Nu cred ca gresesc si nici ca exagerez atunci cand afirm ca pentru cei mai multi credinciosi crestini ortodocsi romani praznuirea mucenicilor este mai degraba un festin gastronomic decat o sarbatoare bisericeasca. Mai exact, cred ca lumea stie mai degraba cum se prepara „macinicii“, in tava sau in supa, decat sa stie ce s-a intamplat la Sevasta. Mai cred si ca cei mai multi crestini se rezuma la a aprecia finetea unor „macinici“ bine gatiti, sau poate mai stiu cateva credinte populare legate de ei, decat sa invete cate ceva despre mucenici. Ba chiar indraznesc sa spun ca multi nici nu stiu decat cuvantul „macinic“, cu referire la produsul gastronomic, si nu cuvantul „mucenic“, cu referire la  martirii crestini. De aceea, sustin ideea unei catehizari urgente si corecte a credinciosilor ortodocsi romani, asa incat, fara a minimaliza rostul si valoarea traditiei populare, aceasta sa fie bine separata de invataturile si practicile crestine, cel putin in mintea credinciosului. Consecinta ar fi eliminarea confuziilor si a superficialitatii, ale caror efecte nedorite se vor simti in generatia de maine, care, iesita de sub nostalgia patriotarda a parintilor, nu va mai sti nimic corect nici despre credinta, nici despre folclor. Nu vreau ca lucrurile sa sune dramatic, dar cred ca orice amanare ar putea duce la situatia din Occident, unde nu mai exista Nasterea Domnului, ci X-mas, nu mai exista Ziua Mortilor si a Tuturor Sfintilor, ci Halloween, si nici Sfantul Valentin, ci Valentine Day. Iar mucenicia si martirajul sunt reduse la actele sinucigase ale celor din Brigazile Martirilor Al Agca, sau alte organizatii teroriste, care nu au nimic in comun cu credinta. Ar fi mare pacat sa ajungem si noi tot aici.


                                                                                                Cristian Tabara
                                                                                  Lumea credintei, anul III, nr. 3(20)

.
Pe aceeaşi temă

03 Iulie 2012

Vizualizari: 6719

Voteaza:

Mucenicii intre jertfa si bucatarie 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

bucatarie jertfa mucenici

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact