Despre Evanghelii

Despre Evanghelii

 

Despre Evanghelii 

                                  

Primele scrieri ale Noului Testament care cuprind viata si invatatura Domnului Hristos se numesc Evanghelii. Ele sunt in numar de patru. Cuvantul "evanghelie" vine din greceste si inseamnna vestea cea buna. Acest sens l-a luat cuvantul ceva mai tarziu.

 

In Vechiul Testament cuvantul "evanghelie" cunoaste doua sensuri: rasplata pentru o veste buna (traducerea Septuagintei), in (II Regi 4, 10) si "veste buna"(II Regi 18, 22, 25) .

 

In Noul Testament cuvantul "evanghelie" se intrebuinteaza cu sensul de "veste buna" privitor la o persoana sau un lucru. "Evanghelia imparatiei" (Matei 4, 23), "Evanghelia lui Iisus" (Marcu 1, 1) inseamna vestea buna despre Iisus sau despre imparatia cerurilor. Cu timpul, Evanghelia a luat un sens mai larg, insemnand invataturile Mantuitorului predicate de Apostoli (Matei 26, 13), sau invatatura despre Domnul Hristos si doctrina Sa adusa lumii, socotita ca o veste buna (Efes. 1, 13). Mai tarziu, "vestea buna" despre Mantuitorul si invatatura Sa, adica evanghelia, predicata oral, s-a fixat in scris. Denumirea de "evanghelie" a trecut astfel la scrierea insasi.

 

Sfantul Clement Romanul si Sfantul Iustin Martirul vor­besc clar despre "memorii" scrise de Apostoli. Deci, din sec. II intelesul de "evanghelie" se da scrierilor care contin viata si invataturile Mantuitorului. Acest inteles a ramas valabil pana astazi.

 

Evanghelia, dupa cuprins, este una singura, dar ea a fost fixata in scris de diferiti autori, ale caror nume le poarta pana azi: Evanghelia dupa Matei, dupa Marcu, dupa Luca si dupa Ioan.

Suprascrierile Evangheliilor canonice (titlurile), au fost sta­bilite de Biserica, la inceputul secolului II. Ele vor sa arate ca Evanghelia cea una dupa continut si revelatie are patru "forme" dupa autorii inspirati care au redactat Evangheliile canonice.

 

Numarul evangheliilor

 

Sfantul Evanghelist Luca (1, 1-4) afirma ca, atunci cand a compus Evanghelia sa, existau si alte istorisiri despre viata si faptele lui Iisus pe care el le-a consultat. Desigur ca e vorba de cele de la Matei si Marcu. Probabil ca existau si unele fragmente scrise. Sfintii Parinti pun numarul lor in legatura cu cele patru rauri ale raiului, sau cu cele patru fiare descrise de pro­fetul Iezechiel (1,5).

 

Inca din sec. II Biserica a confirmat drept inspirate si auten­tice numarul celor patru Evanghelii amintite, respingand ca apo­crife alte evanghelii care au mai aparut.

 

Ordinea evangheliilor a fost dintru inceput cea pe care o avem astazi: Matei, Marcu, Luca si Ioan. Astfel o gasim mentio­nata aproape la toti Sfintii Parinti, in cele mai vechi manuscrise si in vechile traduceri ale Sfintei Scripturi. Criteriul insiruirii evangheliilor este vechimea scrierii lor.

 

Formarea si caracterul evangheliilor

 

Dupa invierea si inaltarea Sa la cer, Sfintii Apostoli  continua si  amplifica predica orala a Mantuitorului , adaugand invataturilor Domnului istoria faptelor Sale, mai ales a Patimilor, Rastignirii, Mortii si invierii Sale, care au format nucleul in jurul caruia s-a centralizat Evanghelia Sa.

 

Din anumite nevoi de aparare a adevaratei cre­dinte si pentru a ramane neschimbat ceea ce Mantuitorul ne-a impartasit, unii martori ai Domnului sau ucenici ai lor au fixat in scris invatatura si faptele Mantuitorului, adica predica apos­tolica. Au facut acest lucru din nevoia de a instrui pe credinciosi si nu pentru a elabora opere istorice in intelesul de astazi al cuvantului.

 

Evanghelistii n-au fost istoriografi, dar au respectat cu scrupulozitate faptul istoric. Ei au cunoscut pe Mantuitorul, au fost martori directi ai evenimentelor pe care le istorisesc. Evangheliile s-au adresat Bisericii care se dezvolta sub directa autoritate a Apostolilor. In ele nu se putea strecura nimic fals, fiind carti inspirate de Duhul Sfant, scrise de martori autentici. Biserica a vegheat in cursul veacurilor, prin conducatorii ei, asistata de acelasi Duh Sfant, Care i-a inspirat pe alcatuitori, la mentinerea neschimbata a tex­telor evanghelice.

 

Timpul in care au fost scrise este epoca de la 43-100, adica a doua jumatate a secolului I. Limba evangheliilor a fost aramaica, pentru cea de la Matei si greaca elenistica pentru celelalte. 

.

26 Septembrie 2006

Vizualizari: 17640

Voteaza:

Despre Evanghelii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact