Sfinti si sfintenie

Sfinti si sfintenie

In aceasta prima Duminica de dupa Rusalii sarbatorim sfintenia si pe sfinti. Ati ascultat pericopa evanghelica pe care Biserica a randuit-o pentru ziua de astazi. Sunt in ea cuvintele Mantuitorului pe care El le-a spus, pe de o parte, ucenicilor Sai, iar pe de alta, noua, tuturor. Spune Domnul: "Cel ce Ma va marturisi pe Mine in fata oamenilor, il voi marturisi si Eu in fata Tatalui Meu Care este in ceruri; dar pe cel ce se va lepada de Mine in fata oamenilor, de acela ma voi lepada si Eu in fata Tatalui Meu Care este in ceruri".

Asadar, prima cerinta pentru ca cineva sa devina sfant este aceea de a-L marturisi pe Iisus Hristos ca Fiu al Lui Dumnezeu si Mantuitor al lumii. Este esential insa ca aceasta marturisire sa fie facuta nu in taina sau in cerc restrans, ci public, in vazul si auzul tuturor, fara nici un fel de sfiala, rusine sau frica, limpede, rasunatoare, cu ecou in constiintele semenilor si cu roade in ogorul lui Dumnezeu. Pe aceasta au inteles-o cel mai bine sfintii apostoli. Spuneam in Duminica trecuta, de Rusalii, cum apostolii - fricosii, lasii de ieri - prin puterea Duhului Sfant au devenit curajosii si indraznetii de azi, iesind fara sfiala in fata multimilor si propovaduindu-L pe Iisus Hristos in toata plenitudinea Lui, mai intai acolo, in Ierusalim, apoi in Samaria, apoi in Antiohia, iar de aci, in special prin Sfintii Petru si Pavel, in toate cetatile si la toate popoarele din jurul Mediteranei, din Cilicia pana in Spania, dar si inaintand prin Macedonia spre gurile Dunarii, pana’n vatra stramosilor nostri, prin predica Sfantului Apostol Andrei.

Si de vreme ce L-au marturisit pe Hristos cu voce tare si puternica, toti, absolut toti, fara exceptie, au murit de moarte martirica. De la ei a invatat marturisirea deschisa Sfantul Arhidiacon Stefan, primul martir al Bisericii Crestine, cel care in fata tribunalului iudaic, in care clocotea ura si setea de razbunare, L-a marturisit raspicat pe Iisus Hristos ca Fiu al Lui Dumnezeu, pe Care el, atunci, inaintea mortii Sale, intr-o clipa de extaz, II vedea inconjurat de slava Parintelui Ceresc. Pentru aceasta marturisire, Stefan a fost scos afara din cetate si ucis cu pietre.

Cu el, cu Stefan, a inceput lungul sir al martirilor crestini, care, cel putin in primele trei secole, adica pana cand la carma imperiului a venit Constantin cel Mare, au suferit aspre prigoane din partea celor mai multi din imparatii Romei, care i-au tarat in fata tribunalelor cerandu-le sa se lepede de credinta in Iisus Hristos, sa-L abjure in fata judecatorilor si’n fata uneltelor de tortura. Unii dintre ei, oameni fiind, au abjurat, fie ca le-a fost frica, fie ca si-au menajat familiile, devenind "cazuti", asa cum i-a numit Biserica; dupa ce trecea prigoana, ei puteau fi reprimiti in Biserica, cu multa greutate si dupa multe probe, dar fara dreptul de a intra in cler, adica de a deveni diaconi sau preoti.

Asadar, Biserica era destul de aspra cu ei, dar, din fericire, acestia au fost putini. Imensa majoritate au fost aceia care, intariti de Duhul Sfant si incurajati de semenii lor, L-au marturisit pe Iisus Hristos in fata prigonitorilor, preferand sa moara de sabie sau sulita, fiind incredintati ca sufletele lor merg de-a dreptul la Acela Care ii astepta in pragul imparatiei.(E momentul sa va amintesc ca termenul de "martir" inseamna martor, adica cel ce depune marturie si care, prin aceasta, devine marturisitor). Credinta lor nestramutata in ceea ce marturiseau le-a dat putere, curaj si tarie in fata chinurilor si a mortii. Numarul lor a fost imens, si tocmai de aceea nu-i cunoastem pe toti. Jertfa lor a fost imensa, dar si roditoare, ceea ce l-a facut pe marele apologet crestin Tertulian sa afirme, printr’o fraza celebra, ca sangele martirilor e samanta din care creste Biserica. Asta inseamna ca in timp ce ei piereau, numarul crestinilor se inmultea vertiginos pe masura ce cunosteau avertismentul rostit de insusi Domnul: "Nu va temeti de cei ce ucid trupul, dar sufletul nu pot sa-l ucida; ci mai degraba temeti-va de acela care poate ca si sufletul si trupul sa le piarda in gheena". Acest adevar a fost cunoscut de sfintii martiri ai Bisericii Crestine, si de aceea au mers ei bucurosi la moarte pentru Hristos, convinsi fiind ca cei ce ofereau chinurile si moartea nu le puteau ucide decat trupul, nu si sufletul.

De aceea, dragii mei, aceasta conditie esentiala, aceea a marturisirii deschise, a fost valabila nu doar pentru credinciosii vremilor trecute, ci ramane in picioare si pentru noi, cei de astazi, ca si pentru cei din veacurile viitoare. Ma gandesc la aceia dintre noi, mai varstnici - si ma gandesc cu destula mahnire si amaraciune - din vremea cand in deceniile comuniste din tara noastra era interzisa marturisirea deschisa a lui Hristos, interzisa era practicarea deschisa a Sfintelor Taine, era interzisa rugaciunea in public, multi dintre noi au preferat sa creada in taina si sa nu marturiseasca deschis. Au socotit ca asa e mai bine, sa se menajeze pe ei insisi, sa-si menajeze serviciile prin care-si castigau painea pentru ei si familiile lor, sa-si protejeze copiii din scoala sau universitate.

Pentru asemenea cazuri, nu noi avem caderea sa judecam, ca unii care nu dispunem de instrumentele necesare unei judecati drepte, caci doar Dumnezeu este cel Care-l judeca pe fiecare in parte, numai El cunoscand motivatiile, scopurile si mijloacele, doar El cunoscand universul launtric al fiecaruia, adancurile constiintei, acolo unde se petrec arderile de taina ale fiintei omenesti. Dar daca ne punem in fata avertismentul Mantuitorului: "Pe cel ce Ma va marturisi pe Mine in fata oamenilor, il voi marturisi si Eu in fata Tatalui Meu Care este in ceruri; dar de cel ce se va lepada de Mine in fata oamenilor, de acela ma voi lepada si Eu in fata Tatalui Meu Care este in ceruri". Cel putin aceia dintre noi, care atunci, in vremi de restriste, nu au avut curajul sa-L marturiseasca deschis pe Hristos, sa-L marturiseasca cel putin astazi, cand nu mai exista primejdia unei astfel de marturisiri.

IPS Bartolomeu Anania

Pe aceeaşi temă

07 Iunie 2017

Vizualizari: 7516

Voteaza:

Sfinti si sfintenie 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact