Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Deasemenea, cruciadele sunt adesea numite Sfintele Cruciade. Și în cazul lor, Papa și-a cerut scuze nu pentru existența lor, ci pentru excesele și deturnările care s-au făcut atunci când Biserica a scăpat situația de sub control, cea mai regretabilă fiind tâlhărirea Constantinopolului în anul 1204.
De altfel, mi se pare tipic și amuzant în același timp faptul că mulți ortodocși din România (probabil aceiași care au ce au cu Sfânta Inchiziție și Sfintele Cruciade) îi acuză pe catolici pentru faptul că nu au furnizat destule ajutoare militare în rarele situații în care domnitorii români s-au opus turcilor. Cu alte cuvinte, Papa a greșit în următoarele două situații:
1) când a chemat la luptă împotriva expansiunii islamice
și
2) când nu a chemat la luptă împotriva expansiunii islamice.
|
De cruciade nu am mentionat, desi si aici sunt cateva aspecte. Cererea de ajutor militar apusului s-a transformat in sfanta lupta contra paganilor si apoi in sfanta lupta contra ereticilor. Citeam ca rasaritenii erau mirati sa vada in armata luptand preoti si alte persoane din cler.
Citez dintr-un link (nu e legat de ortodoxie, mai mult de istorie):
http://www.athenian-legacy.com/2011/...le-in-istorie/
"Pentru bizantini noțiunea de cruciadă este de neînțeles, căci luptele Impăratului contra perșilor și Islamului nu au îmbrăcat niciodată caracterul unui război sfânt. Războaiele lui Heraklios contra perșilor (sec.VII) nu au fost niciodată acele “cruciade”, pe care Occidentul, încă din Evul Mediu, încerca să le acrediteze. La sfârșitul sec.X, când Nikephor Phocas și Ioan Thimiskes întreprindeau campanii victorioase în Siria de Nord și Palestina,
patriarhul a refuzat să dea curs cererii imperiale de a onora cu titlu de martiri pe soldații căzuți în luptele contra necredincioșilor. Fidelă creștinismului patristic, Biserica greacă este ostilă folosirii armelor de către laici
un canon al Sf. Vasile cel Mare oprea de la împărtășanie pe cei ce au săvârșit omor la război, mai ales dacă erau clerici. În mai multe rânduri preoți sau călugări au fost caterisiți sau condamnați pentru că au luptat cu arma în mână împotriva turcilor. Când preoții latini au participat la Cruciada I, Ana Comnena este cuprinsă de indignare."
Mai observam ca dupa primele cruciade a fost evident ca acei cruciati erau manati si de cucerire de noi teritorii, dar papa a continuat sa indemne la cruciade si dupa acele lucruri. Pana la Papa Ioan nu a fost condamnat ceva dintr-o cruciada.
De asemenea, imediat cu aparitia cruciadelor a inceput in vest si o miscare de pedepsire a ereticilor, care la inceput i-a deranjat si pe unii episcopi catolici prin amploarea lor.