Citat:
În prealabil postat de tikkun_olam
Eu vroiam să vă întreb dacă un credincios ortodox care este în Duh și Adevăr și care nu este hirotonit preot poate sau nu să săvârșească Sfânta Euharistie. adică una dintre Sfintele Taine ale Bisericii.
|
Fără credincioșii ortodocși nici preotul nu poate să săvârșească Sfânta Liturghie a cărei parte esențială este sfințirea darurilor și împărtișirea cu ele.
Sfânta Euharistie se dăruiește unei comunități, nu unei persoane anume, ca act liturgic esențial al unirii cu Hristos și în Hristos a tuturor celor prezenți. Hirotonia nu-l transformă pe preot într-un magician, ci în catalizatorul rugăciunii Bisericii.
Odată cu botezul și mirungerea, toți participăm la preoția universală dar în mod diferențiat, așa cum spune apostolul Pavel: ” Darurile sunt felurite, dar același Duh. Și felurite slujiri sunt, dar același Domn. Și lucrările sunt felurite, dar este același Dumnezeu, care lucrează toate în toți. (Corinteni 12: 4-6). Iar Sfântul Macarie Egipteanul spune: "Creștinismul nu este deloc ceva mediocru, este o mare taină. Cugetă la propria ta noblețe..., prin Mirungere, toți devin împărați, preoți și profeți ai cereștilor taine".
Deci răspunsul meu la întrebarea ta e: ”da și nu”, la care adaug un pasaj edificator din Paul Evdokimov : ”In actele de cult, axios (vrednic este), atunci când se hirotoneste un preot, sau aminul final, sunt ca o semnatură sfânta a Trupului în totalitatea sa pe toată lucrarea Bisericii. În timpul Liturghiei, orice credincios este împreună liturghisitor cu episcopul sau preotul; poporul participă activ la anaforaua euharistică. La epicleză totdeauna se folosește pluralul; preotul formulează cererea în numele tuturor: Te rugăm, Te chemăm..." și apoi el este martorul apostolic al miracolului împlinit. Comuniunea de duh între celebrant și obște este totală și răspunde sensului cuvântului liturghie care înseamnă ”lucrare comună”