![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu doar din punct de vedere teologic sunt niste invataturi false, dar sunt si fara logica. Ar insemna ca oricine isi face o secta e la fel ca Biserica, are botez si Sfinte Taine, orice aberatie ar sustine. De exemplu, daca unui vecin al tau se apuca sa isi faca un cult crestin in apartament si sutine o invatatura aiuristica, botezul facut de el si tainele sunt la fel ca in Biserica, ori te duci la biserca, ori la vecin e acelasi lucru. Cum sa crezi un asemenea lucru fara noima? Cum nu te intereseaza adevarul si orice dialog este doar o pierdere de vreme, o sa scriu doar ca sa spun adevarul. Inca din perioada apostolica avem invatatura despre botezul din afara Bisericii. Canonul 46 apostolic: Tainele ereticilor nu sunt taine "Poruncim să se caterisească episcopul sau presbiterul care a primit (cavalid) botezul ori jertfa (euharistia) ereticilor. Căci ce fel de împărtășire are Hristos cu Veliar ? Sau ce parte are credinciosul cu necredinciosul ?" Pidalionul explica acest canon, dar si iconomia: "Schismaticii… s-au despărțit la început de Biserică, și despărțindu-se nu mai aveau în sineși Darul Duhului Sfânt, fiindcă darea acestuia se tăiase." Si despre iconomie: "Pentru ce [Părinții] al altor eretici le-au primit botezul, iar al altora nu? Pentru ca să se facă dar lesne de înțeles dezlegarea nedumeririi acesteia, este trebuință a ști cineva mai înainte că două feluri de chivernisire și de îndreptare se păzesc în Biserica lui Hristos. Un fel se numește scumpătate, iar celălalt se numește iconomie sau pogorământ, cu care chivernisesc mântuirea sufletelor iconomii Sfântului Duh, uneori cu unul, alteori cu altul." Asa cum am mai scris, Sinoadele Cartagina din 250 explica mai clar acest canon apostolic, reafirmand ca in afara Bisericii nu este Botez si har. Canonul Sfantului Vasile cel Mare da lamuriri mai detaliate despre pierderea harului la cei ce devin schismatici, aratand si iconomia ce se face la unele grupari in privina botezului. Sinoadele ecumenice precizeaza iconomia aplicata in cazul diverselor grupari rupte de Biserica, pe unii primindu-i prin iconomie (cei ce pastrau forma botezului, inclusiv arieni), iar altii prin acrivie (cei ce foloseau alte formule la botez). Citatele date din catehisme nu lasa loc la interpetari si arata clar care e invatatura ortodoxa. Acum legat de aceste invataturi venite din invatatura protestanta si ecumenism. Miscarea ecumenista s-a nascut in randurile protestantilor in sec. XIX. Acestia, vazand explozia de denominatiuni din acel secol, s-au gandit sa ajunga la o intelegere. Fiind o multime de denominatii, fiecare cu adevarul sau, si nedorind sa se contopeasca, evident ca au sustinut ca fiecare e la fel de bun si fiecare e biserica si au har. Au adoptat invatatura ramificarii harului, harul (cum il inteleg ei) se ramifica in fiecare cult crestin, de aceea fiecare e biserica si au botez si taine. Nu are nicio legatura cu invatatura ortodoxa. |
|