![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Argumentele pe care am incercat sa le aduc au fost de natura laica. In schimb, am primit raspunsuri dogmatice, prin care este definita Biserica asa cum scrie in Scripturi. Prin urmare, nu putem comunica. E ca si cum am incerca sa ne intelegem in doua limbi diferite. Am observat ca oamenii "credinciosi" refuza cu indarjire sa adopte o logica laica, sa rationeze deductiv. Insista sa treaca totul prin filtrul credintei. Devin astfel "profesionisti" ai credintei, adevarati cunoscatori, initiati, cu o atitudine - indraznesc sa spun - elitista. Ori nu acesta a fost mesajul lui Hristos. El nu a venit pentru a invata pe Om cu sa cladeasca o noua Biserica, nu a venit ca sa ii arate cum sa organizez o dogma complexa si pe alocuri ermetica. El a venit cu un mesaj simplu: iubiti-va aproapele, caci asa va apropiati de Domnul. In fine, poate ca ceea ce reprezinta Biserica astazi este rezultatul unor evolutii socio-istorice firesti, nu e vorba de rea-vointa, manipulare etc. Ceea ce ma revolta pe mine este suficienta de sine in care stau mai-marii Bisericii, bazata pe veneratia complet gratuita pe care o primesc de la oameni (mai ales oamenii simpli) si retragerea lor in acel "turn de fildes" de care am mai auzit pomenindu-se. Daca privim Biserica doar ca pe "trupul lui Hristos", de sorginte si determinare pur divine, devenim auto-suficienti, adica egoisti, adica pacatuim in sens crestin. Trebuie sa muncim pentru a implini scopul credintei noastre, care este - sau ar trebui sa fie - intr-ajutorarea aproapelui si efortul necontenit de a face lumea mai buna, si nu mantuirea personala prin post si rugaciune. De altfel, Pilda Talantilor (Matei 25, 14) vorbeste despre exact acelasi lucru. Mi se pare ca tendinta generala este sa ne punem in locul slugii smerite care a ascuns talantul si nu in al slugii intreprinzatoare, care a adus profit stapanului. Last edited by Garrett; 19.04.2010 at 10:45:09. |
|
#2
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
Citat:
Citat:
Citat:
Sa pretinda si cei de aici ca sunt atei? Citat:
Insista sa treaca totul prin filtrul scepticismului. Apropo, credinta nu exclude "ratiunea deductiva". Citat:
De ce? Pentru ca are acces la o informatie pe care ateul o respinge cvasi-aprioric. Citat:
Cu atat mai putin termenul de "iubire" sau "apropiarea de Domnul". Citat:
Citat:
Credinciosul sa caute Biserica, iar cei care conduc Biserica sa vina in intampinarea credinciosului. In acest sens fiecare are partea lui de responsabilitate si nimeni nu o sa fie scuzat ca nu si-a facut partea lui, prin prisma vinovatiei celuilalt. Citat:
Citat:
Daca nu crezi, fa un efort si citeste macar Noul Testament. Citat:
Last edited by AlinB; 19.04.2010 at 17:55:39. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Tonul general al raspunsului dumneavoastra tinde sa catalogheze cuvintele mele ca venind de la un ateu. De unde rezulta acest lucru? Am repetat de cateva ori ca eu nu critic credinta, ci critic Biserica-institutia.
De la Luther incoace avem posibilitatea sa citim si sa intelegem prin forte proprii Biblia. Inainte sa-mi gasesc credinta in Dumnezeu, cu ceva ani in urma, refuzam - prosteste - sa citesc Biblia, negasindu-i, in mintea mea, nicio utilitate. Intre timp am inceput sa citesc din ea, pornind - la sfatul unui prieten - cu Noul Testament. Nu am terminat lectura, dar va spun sincer ca ceea ce am inteles pana acum este tocmai faptul ca Iisus Hristos a venit pentru a ne arata cum putem noi, oamenii, sa "facem lumea mai buna" (expresie folosita in sens generic, evident) prin iubire de aproape si truda pentru ca impreuna cu acesta, sa ducem o viata in pace, fericire si armonie. Strict argumentativ, este curios cum dumneavoastra ati abordat numai o parte a frazei mele (referitoare la a face lumea mai buna), scotand-o din context, limitandu-va la aceasta. Prin urmare, raspunsul dvs. este pe langa subiect. Am ales forumul crestin-ortodox pentru ca am dorit sa discut cu oameni care imi pot da un raspuns coerent la intrebare, si nu cu "atei", al caror raspuns il cunosc deja. La celelalte precizari ale dvs. nu voi raspunde intrucat nu sunt coerente si nu tin cont de bunul-simt al argumentarii. Au un aer rau-voitor si impulsiv. Pacat (in sens laic). |
|
#4
|
||||||
|
||||||
|
Citat:
Depinde ce fel de credinta criticati. Tind sa cred din discurs ca e vorba de cea crestina asa cum este ea definita de crestinismul ortodox. Genul de credinta pe care incercati sa o treceti "adevarat crestina" nu are legatura cu crestinismul. Nu exista un dihotomism intre credinta crestina si Biserica Ortodoxa care o numiti "institutie". Exista aspecte mai mult sau mai putin obiective, criticabile, dar asta nu pune Biserica intr-un plan divergent fata de credinta. Citat:
Ca sunt infailibili. O pretentie papala extinsa la nivelul fiecarui individ. O trista si regretabila eroare de intelegere a Scripturii si ignoranta fata de istoria ei (PS. Nu e o carte coborata din cer). Citat:
Puteti detalia daca va este teama sa nu fiti inteles gresit. Citat:
Citat:
Schimbarea propriei persoane o definiti ca fiind o "gandire egoista" cand logica elementara spune ca lumea nu poate fi mai buna decat oamenii din care este compusa. Atunci cum ar trebui sa apara schimbarea? Nici un sistem social sau politic n-a reusit sa faca societatea mai buna decat suma binelui din indivizii care o compun. Atunci ce anume propuneti de fapt? Citat:
Puteti semnala acolo unde exista incoerenta si lipsa de bun-simt si am sa tin cont de aceste aspecte pe viitor. Eu cred in schimbarea personala, dvs.? Last edited by AlinB; 19.04.2010 at 19:13:42. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
"Nu exista un dihotomism intre credinta crestina si Biserica Ortodoxa care o numiti "institutie"." De acord. Nici nu am sustinut ca ar exista divergente intre cele doua. Daca a rezultat acest lucru din cuvintele mele, imi cer scuze. Intentia mea a fost sa ridic un semnal de alarma vizavi de tendinta Bisericii de a deveni irelevanta in lumea de azi. Aceasta intrucat oamenii au nevoie de Biserica si nu cred ca putem privi condescendent cum oamenii se departeaza de Dumnezeu si de Biserica. O serie de evenimente mai putin fericite m-au facut constient de importanta credintei in Dumnezeu si de functia de echilibru social pe care o joaca Biserica Ortodoxa. In acelasi timp, mi-am pus intrebarea cu are am deschis topicul. Semnalul de alarma de care vorbeam nu trebuie numai rostit, caci rostit a mai fost si inca este. Dar trebuie asumat. De catre cler si de catre credinciosi asemenea.
Nu ma voi pronunta asupra a ceea ce este Biblia sau asupra intinderii notiunii de "Biblie". Dupa cum am spus, cunostintele mele teologice sunt limitate. Ma rezum la a sustine inca o data mesajul pe care l-am primit din lectura Bibliei. Momentan, timpul nu imi permite sa caut cuvintele care mi-au inoculat o asemenea perceptie (de altfel, nici nu cred ca ar fi vorba de anumite cuvinte in sine si nici de anumite pasaje, este vorba despre un mesaj care transcende cuvintele), dar cand voi avea timp fagaduiesc sa ma aplec mai cu atentie asupra lor. Multumesc pentru sugestia (voita sau nu) de aprofundare. Este un exercitiu necesar. Nu mi-e teama sa fiu inteles gresit. Pentru ca nu am avut si nu am nicio clipa vreo intentie malitioasa sau distructiva. Orice interpretari de asemenea natura sunt din capul locului neavenite si incorecte. "Sau nu aveti un raspuns si ati gasit o scuza."Restul care v-a scapat il las bunei dumneavoastra judecati. Nu imi pot permite sa fac pedagogie cu dvs. Utilitarism social. Cred ca dvs. ati limitat drastic si nepermis iubirea de oameni rezumand-o la un concept filosofic. Poate fi mai mult decat atat, nu credeti? Ce propun de fapt? Ma feresc de la a face propuneri concrete inainte sa fiu pe deplin convins de natura si intinderea relatiei cauza-efect a problemei pe care o analizez. Este un principiu pe care incerc il aplic in viata. Dar voi risca un raspuns provocarii dvs.: sa fie urmat exemplul Maicii Tereza ca atitudine pro-activa a Bisericii (sa lasam diferentele dintre confesiuni la o parte). "Sau nu aveti un raspuns si ati gasit o scuza." Adevarul este ca nu am un raspuns concret, iar pentru aceasta apelez la buna dvs. intelegere pentru a inchide subiectul, intrucat nu aduce nimic constructiv discutiei. Da, cred in schimbarea personala, la care lucrez de foarte multa vreme. De asemenea, am devenit convins ca singura arma de care dispun concret pentru a lupta impotriva apatiei si delasarii pe care o constat in jurul meu este exemplul personal. Dar nu ma pot limita doar la atat. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Garrett, mergi mai departe, nu ramane doar la citirea Scripturii, e bine sa te si impartasesti cu Trupul si Sangele Domnului si vei vedea multe lucruri cu alti ochi.
Si eu am trecut prin diferite cautari si ma bucur ca nu am ajuns sa confund lumina data de luna cu cea data de soare. E bine ca esti prezent aici, cu ajutorul lui Dumnezeu ne putem lumina unii pe altii. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Citat:
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Ascultarea de Biserica - pana unde ? | Erethorn | Biserica Ortodoxa Romana | 30 | 03.08.2012 15:14:51 |
| O biserica unde se fac cateheze | Elenis | Generalitati | 18 | 14.04.2011 23:32:33 |
| Despre ura.. Cum iertam celui ce ne uraste si e greseste | ionut12 | Generalitati | 0 | 29.09.2010 00:46:17 |
| Pana unde poate patrunde biserica in viata noastra privata? | sophia | Despre Biserica Ortodoxa in general | 54 | 12.11.2009 14:54:22 |
|
|