![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
În aceastã operã, Vincent din Lerini nici mãcar n-a menþionat Biserica
Romei. Noi întrebãm pe tot omul de bunã credinþã: putea el sã nu vorbeascã de autoritatea doctrinarã a episcopului acestei Biserici, dacã el ar fi posedat-o? Dacã acest episcop ar fi fost privit, în secolul al cincilea, ca centru de unitate, interpretul infailibil al doctrinei, ecoul cuvântului dumnezeiesc, ºeful Bisericilor ºi al sinoadelor, ar fi pãstrat Vincent din Lerini în privinþa sa o tãcere atât de absolutã? Nu numai aceastã tãcere echivaleazã cu o negaþie, dar toate dezvoltãrile date de învãþatul ºi profundul scriitor sunt combaterea peremptorie a tuturor sistemelor în privinþa prerogativelor papalitãþii, în raport cu doctrina. „Unica sorginte a adevãrului, zice el, este cuvântul lui Dumnezeu, scris sau conservat prin tradiþie; unicul mijloc de a fi (cineva) în adevãrul revelat, este de a fi în comuniune de credinþã cu toate Bisericile apostolice”. El neagã existenþa a orice altã regulã catolicã. Ce devine autoritatea doctrinarã a papei sau a episcopilor din cutare sau cutare epocã în prezenþa acestui învãþãmânt atât de precis? O singurã autoritate existã, a Bisericii întregi profesând credinþa sa din vremea apostolilor. Putem dar sã rezumãm astfel doctrina Occidentului creºtin, în cursul primelor cinci secole, în privinþa Bisericii: 1. Nu este în Bisericã decât un singur episcopat, dupã cum nu era la început decât un singur apostolat; el este acelaºi în toþi episcopii, ºi este posedat în mod solidar de cãtre toþi, fãrã distincþie; 32 Vincent. Lirin., Comm., § 24 usque ad 29. 33 Ibid., § 29 usque ad finem. WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica 20 2. Precum apostolii posedarã o singurã ºi unicã demnitate sau autoritate; aºa, toþi episcopii posedã o singurã ºi unicã demnitate sau autoritate; 3. Nici un episcop în particular nu posedã prerogativã divinã asupra celorlalþi episcopi; 4. Unitatea episcopatului este semnul unitãþii Bisericii; 5. Numai singurã Biserica conservã în mod infailibil adevãrurile ce i s-au încredinþat dintru început prin propovãduirea ºi prin scrierile apostolice; 6. Episcopii nu au decât datoria de a veghea ca aceste adevãruri sã nu fie nicicum alterate în Bisericile ce sunt încredinþate supravegherii lor; 7. În sinoade, ei nu pot decât sã constate credinþa totdeauna admisã de Bisericile lor respective; 8. Nici o Bisericã particularã, cu atât mai mult nici un episcop, nu posedã autoritate doctrinarã; 9. Singura condiþie pentru a fi membru al Bisericii catolice, este de a fi în împãrtãºire cu toate Bisericile apostoleºti care n-au introdus înnoiri în doctrinã. Va urma cu Am putea cita, în afarã de cei trei scriitori ale cãror opere le-am examinat, un mare numãr de texte în sprijinul acestor noi afirmaþii;
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|