![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||||
|
||||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
In afara de afirmatia limpede a Sf Chiril al Alexandriei, potrivit caruia "Sf Duh purcede de la Tatal si de la Fiul", si alti Sfinti Parinti folosesc "Filioque". Iata, de exemplu, Crezul Atanasian, unul dintre Simbolurile de Credinta de importanta majora in Biserica Nedespartita, alaturi de Crezul de la Niceea (cu adaugirile ulterioare) de de Crezul Apostolic (numit de romano-catolici si "baptismal", fiindca il rostesc la Botez).
Astfel, Crezul Atanasian clarifica in mai mare amanuntime decat celelalte doua originea Persoanelor divine, invatand ca: Tatăl de nimeni nu s-a făcut, nici zidit, nici născut. Fiul din Tatăl singur e: nu făcut, nici zidit, ci născut. Duhul Sfânt din Tatăl și din Fiul e: nu făcut, nici zidit, nici născut, ci purcezând. Observam, deci, ca "a fi din Tatal singur" este insusire exclusiva a Fiului. Daca si Duhul Sfant ar fi tot "din Tatal singur", El s-ar reduce la A Doua Persoana. Aceasta este consecinta devierii fotiano-cerulariene: credinta in "Sfanta Doime". Valoarea Crezului Atanasian in controversa "Filioque" este data si de aceea ca el dateaza din jurul anului 400, fiind asadar anterior cu aproape doua secole Sinodului de la Toledo, primul care da formulare dogmatica acestei invataturi dintotdeauna a Bisericii. Dar care a fost primul dintre Sfintii Parinti, luati separat, care a afirmat clar doctrina Filioque, inainte chiar de Crezul Atanasian ? Din datele pe care le am, este vorba de Didim cel Orb. Despre el si despre ce ne transmite privind Duhul Sfant, intr-o postare viitoare.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Așa zisul Crez atanasian nu are nici cea mai mică legătură cu Sfântul Atanasie al Alexandriei, cel Mare. Este un text compus de latini și pus pe seama Sfântului Atanasie pentru a se crea falsa impresie că un sfânt părinte răsăritean de înălțimea și autoritatea teologică a lui Atanasie ar fi susținut filioque. Chiar și în acea pagină de pe "enciclopedia liberă" wikipedia se spune clar: "Literatura de dată mai nouă a stabilit că textul original este cel latin". Că sfântul Atanasie nu este autorul acelui așa zis crez și că este deci în mod eronat, fals și tendențios pus pe seama lui vedem și de pe pagina franceză a wikipedia: "Le symbole d'Athanase, est aussi appelé Quicumque, de son premier mot, pour éviter la mention d'Athanase qui n'en est pas l'auteur mais à qui il fut attribué en domaine latin dès le VIe siècle et tout au long du Moyen Âge." Pe lângă acestea și pagina engleză wikipedia confirmă că așa zisul "crez atanasian" nu a fost și nu este opera sfântului Atanasie: "This traditional attribution of the Creed to Athanasius was first called into question in 1642 by Dutch Protestant theologian G.J. Voss, and it has since been widely accepted by modern scholars that the creed was not authored by Athanasius." Alte argumente că așa zisul crez atanasian nu este al lui Atanasie și nu are nici o legătură propriu-zisă cu el: textul în original a fost scris în limba latină, pe când Atanasie a scris în greacă; nici sf Atanasie, nici vreunul dintre contemporanii săi nu fac nici cea mai mică referire la așa zisul simbol atanasian; abordează probleme teologice care s-au dezvoltat după adormirea lui Atanasie, spre exemplu filioque, de unde vedem și că Atanasie nu a fost un susținător al filioque; a circulat în principal între creștinii apuseni, "paradoxal" nefiind recunoscut și acceptat în creștinismul răsăritean; vehiculează începând undeva cu sec. VI, locul de origine fiind considerat sudul Galiei, teologia "simbolului" fiind considerată profund înrădăcinată în tradiția augustiniană.
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In schimb, domnul Dragomir a sustinut ca aceasta marturisire de credinta dateaza dinainte de controversa filioque, si ca a fost acceptat si in Rasarit, cea ce este adevarat si o recunosc chiar si sursele pe care le-ati citat. Last edited by MihaiG; 23.04.2013 at 07:49:17. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Nici eu nu am spus că Mihnea D. ar fi susținut așa ceva. Doar trebuiau aduse lămuriri asupra acestui fals crez al lui Atanasie. Și din moment ce nu este crez atanasian este bine nici să nu fie denumit și recomandat ca atare pentru că nu face decât să inducă lumea în eroare. Acel simbol nu este și nu exprimă credința sfântului Atanasie cel Mare. Deși există foarte multe aspecte ortodoxe în el fără îndoială.
Acel simbol a fost compus în apus și exprimă credința unor creștini apuseni. El nu numai că nu are recunoaștere și acceptare în ziua de azi în Biserica Creștină Răsăriteană, dar nu a avut niciodată. Posibil să fi fost vreo câțiva inși care să fi răspândit prin diverse medii acest simbol dinspre apus înspre răsărit, dar el nu a fost niciodată recunoscut și acceptat de Biserica Răsăriteană. Iar teologia Sfinților Părinți ai Răsăritului din care am dat citate arată foarte clar acest lucru. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In cazul Filioque sunt si pasaje ale sfintilor scoase din context, asa cum s-a vazut in unele citate. Last edited by catalin2; 25.04.2013 at 02:02:38. |
|