![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Da-ti foc si nu mai sminti lumea
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
As adauga: Atunci cand avem un episcop despotic, tiran etc, este adevarat ca metodele de 'aparare' sau 'lupta' sau 'restabilire a relatiei crestine a ascultarii' (cum vreti sa-i ziceti) nu se poate face ca in politica, prin revolta. Ar trebui facuta in duhul iertarii si dragostei. Dupa parerea mea este cazul si pentru un monah pe care constiinta il indeamna sa aiba si sa exprime alta parere decat a igumenului sau episcopului sau. El poate deci, fara sa jigneasca, sa acuze etc, in duhul dragostei crestine (inculsiv fata de vrajmasi, daca este cazul - si am auzit de asemenea cazuri, cand un episcop persecuta in mod nedrept si crud pe cineva), sa isi exprime parerea public si sa o apere.
Pe unii i-a costat chiar viata. A se vedea cazul parintelui Paul Adelheim in Rusia, asasinat in vara asta. Pe altii ii costa multe alte lucruri. Dar cred ca nu trebuie sa lasam Biserica infestata de tirani care iau decizii aleatorii sau nedrepte si distrug munca altora de decenii.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) Last edited by Fani71; 12.12.2013 at 15:01:46. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Legatura cu subiectul fiind..care?
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Ca si el a avut probleme cu propriul episcop care nu era de acord cu ce scria el. El a continuat sa scrie drept care episcopul l-a persectuat in diverse feluri.
A avut probleme si cu KGB-ul (sau cum se mai numeste acum) pentru ca nu placea puterii iar moartea lui nu este clarificata (cel care l-a asasinat era un tanar dezechilibrat dar se presupune ca a fost pus - sua tratat ca sa devina violent). Exista din pacate legatura intre faptul ca a displacut KGB-ului si ca displacut episcopului - in Rusia. Dar i fine, nu, probabil nu are legatura - numitorul comun era intrebarea daca este drept / crestinesc sa ne opunem unui episcop caruia de fapt ii datoram ascultare. Sa ma iertati daca am deturnat discutia, puteti sa ignorati ce am scris.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Sunt întru totul de acord cu Fani71!!!
Toate mesajele ei sunt foarte pertinent argumentate, în duhul evanghelic al dreptei socotințe sau, cum îmi place mie să spun, al gândirii critice creștine. :) Întrebarea mea (recunosc, este, de fapt, o provocare...) se adresează celor care consideră ascultarea necondiționată drept virtute, bine moral intrinsec și, implicit, socotesc nesupunerea drept păcat. Dacă neascultarea, disidența, reprezintă un păcat în sine (indiferent de împrejurări), atunci datele pe care le-am menționat despre acel monah sunt suficiente: se află în neascultare față de superiori; ergo: trebuie pedepsit. Dacă veți spune așa, însă, vă voi dezvălui identitatea persoanei puse în discuție... și atunci... veți fi tentați să vă retrageți afirmația. :) Doar că nu veți putea face aceasta decât acceptând principiul potrivit căruia valori creștine autentice sunt libertatea de conștiință și discernământul duhovnicesc, iar NU OBEDIENȚA. Și nu, nu-i nici din BOR monahul cu pricina și... nici măcar nu trăiește în epoca noastră. Doar că el și-a dorit conștiința a fi liberă întru Hristos, iar nu supusă unor instituții. El a iubit o Persoană, n-a idolatrizat o serie de legi. Și totuși, a făcut... neascultare atât față de autoritățile eclesiastice legitime, cât și față de cele civile. Cum rezolvăm problema? a. Îl excomunicăm pe monahul disident? b. Acceptăm ideea că ascultarea necondiționată nu este o valoare creștină? c. Păstrăm principiul ascultării necondiționate și, totodată, spunem că monahul nu a păcătuit și, deci, încălcăm principiul noncontradicției din logică? a, b sau c?
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca Last edited by laurastifter; 12.12.2013 at 15:48:17. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Laura, nu o fi cumva vorba de sf. Maxim Martusisitorul? ;-)
Multumesc pentru apreciere.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Așa este. :) Dumnezeu să vă binecuvinteze, Fani și vă felicit din toată inima pentru toate mesajele pe care le postați aici, pe forum (mesaje din care am avut multe de învățat)!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Pai sa-l luam si pe Luther sa-l punem in contextul asta.
Se incadreaza? De ce nu?
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Nu, pentru ca nu ajunge un singur criteriu pentru dreptate si adevar - si sfintenie .. Nu trebuie nuai curaj, si inteligenta, si cunoastere, trebuie si smerenie, mai ales.
Asta inseamna dreapta socotinta.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Luther a avut o intenție cât se poate de sinceră și curajoasă: aceea a recuperării spiritului Bisericii primare, pervertit grav de Papalitatea de atunci. A obiectat față de teoria meritelor prisositoare (din care derivă atât doctrina purgatoriului, cât și practica vânzării indulgențelor) - de aici tendința lui către cealaltă extremă prin dogma "solla fide" -, față de monopolul Papalității asupra Scripturii (de aceea a și tradus Biblia în germană) etc etc etc. Intenția lui nu a fost aceea de a dezbina și mai grav Biserica, așa cum s-a întâmplat, din păcate... ![]() Și gândiți-vă: nu a avut dreptate în revolta sa?... Desigur, multe dintre dogmele luterane sunt diferite de cele ortodoxe. Mă refer, însă, la intenția lui de a se opune pervertirii credinței. În zilele noastre, din fericire, atât BC, cât și protestanții au, cel puțin la nivel oficial, o atitudine irenic-ecumenică și conștientizează greșelile trecutului. Da, s-a ajuns la sciziuni grave în interiorul creștinismului, persecuții interconfesionale și alte atitudini grave, care n-au nicio legătură cu Persoana și învățătura Domnului Dumnezeului nostru. Important cred că este, însă, să recunoaștem toți, cu sinceritate și smerenie, realitatea istorică și, vorba maicii Siluana, "să ne vindecăm iertând". Doamne ajută!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
|