![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#51
|
|||
|
|||
![]()
"Doamne, îți mulțumesc pentru tot ce mi-ai dat,/ pentru tot ce mi-ai luat,/ și pentru tot ce mi-ai lăsat." - o rugăciune a supraviețuitorilor (grațiați-lor) din AA.
|
#52
|
||||
|
||||
![]()
Foarte frumoasa mica rugaciune. Si se aplica la orice om; toti pierdem, toti primim si totusi tuturor ne si raman multe...
Dumnezeu stie ce e bine pentru noi.
__________________
Zambeste, maine poate fi mai rau. Iarta, maine poate ai tu nevoie de iertare. Iubeste si nu astepta nimic in schimb. Daruieste si vei primi la randul tau. Traieste ca si cum ar fi ultima ta zi de viata. |
#53
|
|||
|
|||
![]()
@Ioan-Cezar
Nu stiu de ce te-ai suparat. Eu nu criticam parerile tale ci a acelui arhimandrit Sofornie din care este citatul acesta: Trei lucruri nu înțeleg: 1) o credință adogmatică, 2) un creștinism nebisericesc, 3) un creștinism fără nevoință. Și aceste trei: Biserica, dogma și ascetica (adică nevoința creștină) sunt pentru mine un singur tot al vieții. Mie mi se pare nedrept a pretinde că în Biserică toate trebuie să fie "după gustul nostru". Atunci când vorbești despre îngustimea cadrelor confesionale, eu te înțeleg. Și eu de mii de ori am răbdat și rabd strâmtorări, dar le rabd pentru că de la Biserică am și darurile pozitive. Deci (asa se intelege, poate ca traducerea textului este mai nefericita) ca el diferentiaza si nu accepta acele 3 lucruri. Si eu incercam sa inteleg ce anume numeste el crestinism nebisericesc. Pentru mine, in limba romana, inseamna sa il traiesti in afara bisericii (lacas) si deci am inteles ca el nu accepta rugaciunea in afara bisericii (lacas), adica cea individuala, de acasa. Dar am spus mai spus, am inteles ca el vede lucrurile asa prin monahismul lui. Eu sustin ca aceste lucruri exista concomitent. Esti crestin (in speta ortodox, dar la fel de bine si catolic si etc.) si atunci cand te rogi acasa si cand te duci la biserica. Un crestinism fara nevointa - depinde ce intelege fiecare prin nevointa. Unii se izoleaza in varf de munte, altii se biciuiesc, altii tin postesc negru. Dar si cei care traiesc in lume, in familie si bolnavi fiind sau fara putere de oricare ar fi ea nu pot sa nu manance, tot in crestinism traiesc. Si a-ti lasa treburi, placeri, odihna, familie pentru ate ruga acasa sau la biserica, tot nevointa inseamna. Referitor la rugaciuni ti-a explicat si Mosh-Neagu si tu nu intelegi cumva. Exista oameni (multi) care se roaga simplu, cu vorbele lor, care nu cunosc limbajul aceala scolastic, care nu stiu sa citeasca. Si se roaga simplu, cu vorbele lor, din suflet. Nu inseamna ca nu sunt cresti si nici ca delireaza. Sigur atunci cand nu hulesc. Dar cand spui "Doamne Iisus Hristoase Fiul lui Dumnezeu miluieste pe mine credinciosul" sau "Iti multumesc Doamne pentru ajutor", te rogi din suflet. Poate ca in prima tu vezi o dogma. Eu nu. S-ar putea totusi sa nu ne intelegem asupra termenului de dogma sau nu stiu cum sa ma exprim. Asa cum spune Mihnea, termenul a ajuns sa fie rau folosit. Eu mi-l amintesc de cand am facut putina filozofie in facultate, ore la care nu am inteles nimic. Se foloseau niste termeni total abstracti, printre care si dogmatism. Eu cand spun dogma nu ma gandesc atat la legile astea simple ale ortodoxiei pe care le stie oricine, cat la toate scrierile astea teoretice teologice, incuiate, cu termeni mareti si abstracti. Si sunt oameni care numai la asta se rezuma: teoria. Dar credinta are si o latura practica, adeseori uitata. Si mai are si sufletul, omul, iubirea si alea uitate/neglijate. UIte citeste acum si ce ai scris aici: "Deci, vrem nu vrem, trebuie să alegem: ori învățăm să trăim, să iubim și să ne rugăm în cadrele trasate de Biserică prin reperele absolut necesare și revelate care sunt dogmele, ori ieșim din limitele adevărului de credință și, lipsiți de orice conștiință dogmatică, ne rugăm ca leii, ca vaca, precum struțul, ori așa cum ne suflă duhul ultimului drog consumat sau cum ne inspiră... nu știu cine. A treia cale nu văd să fie. Dacă ne voim creștini." Parca spuneai ca nu te impotrivesti rugaciunii individuale. Eu in fraza asta vad exact inversul. Copiii mici, oamenii care nu stiu multa carte se roaga totusi si asta este poate cea mai frumoasa si sincera si placuta lui Dumnezeu rugaciune. Nu desfiinta omul, doar atat spunem si eu si Iustin!
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape Last edited by sophia; 17.09.2014 at 13:08:28. |
#54
|
|||
|
|||
![]()
Eu nu am înțeles niciun moment că e vorba de o împotrivire ref la rugăciunea individuală.
Era vorba de cei care nu acceptă, nu cred, nu recunosc că Biserica și tainele sale sunt necesare pentru mântuire. Ne rugăm și acasă, desigur, fie că avem sau nu canon... Dar cu ce am putea înlocui Sfânta Liturghie, spovedania, Euharistia? Deci ne rugăm individual, este chiar recomandat, dar nu numai individual. |
#55
|
|||
|
|||
![]()
Forever, eu de exemplu ma rog cu ai mei, acasa sau oriunde. Nu e cinstit sa merg in biserica, din moment ce nu cred in natura reala a euharistiei. As fi "hot de cele sfinte".
|
#56
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Eu nu aș putea așa. Mai ales că în experiența vieții mele a existat și perioada când nu mergeam la biserică, nu intenționat, ci prin diverse concursuri de împrejurări - iar rezultatele s-au văzut. Dezastre... După cum experiența mersului la biserică, și a trăirii, după puteri, a celor ce mă învață Biserica, mi-au făcut mult bine. |
#57
|
|||
|
|||
![]() Citat:
* Dacă voiești să devii creștină, în adevăratul sens al cuvântului, cred că mai bine ar fi să faci cum facem mulți dintre noi: să critici mai puțin mesajul Părintelui Sofronie și să dai mulțumită lui Dumnezeu că avem parte de traduceri în limba română din cărțile acestui om minunat. Putem cere Domnului să ne lumineze mintea atunci când întâlnim un text de-al Părintelui, mai degrabă decât să criticăm. Așa cred că ne-am folosi întrucâtva... * Un om al Bisericii și un rugător ca Sofronie nu poate îndemna pe creștini să aleagă între rugăciunea colectivă din lăcașurile de cult SAU rugăciunea individuală. Tradiția Bisericii noastre, dintotdeauna până azi și în vecii vecilor, are în vedere rugăciunea permanentă și unitatea dintre rugăciunea individuală și rugăciunea de obște. Valabil și pentru mirean și pentru monah. Dacă e cineva care te pune să alegi între aceste două ipostaze ale rugăciunii, făcînd conflict între ele în sufletul tău, eu cred, Sophia, că acela nu e mădular al Bisericii lui Hristos, ci e unul din afară. * Nevoința nu e nici biciuire nici post negru. Nevoința e tăierea voii proprii, din iubire de Hristos și pentru a primi Harul Său. Se face în taina cuprinzătoare a ascultării, în Biserică. Și desigur, cunoaște mii și mii de forme, care au însă ca miez unul și același lucru: ascultare din iubire jertfelnică și împreunare cu Duhul lui Hristos. Orice altceva sunt neînțelegeri, vanități și alte prostioare lumești. Sau de-a dreptul ispitiri drăcești. * Singurul limbaj care cu siguranță NU este scolastic este limbajul rugăciunii din Biserică. Graiul liturgic este, cu certitudine, simplu și adevărat. El vine și viază din și prin Duhul Sfânt. Scolastică este flecăreala nesfârșită a trândavilor cu diplome care își închipuie prin academii și pe la colțuri de cafenea literară că sunt creștini. Or fi, doar prin Botez și prin ce va mai fi rămas în ei, din El... Scolastic sunt eu când flecăresc pe aici sau când mă rog prost, cu închipuiri livrești și teoretizări vane, adică cu mintea risipită, cu duh împrăștiat. * Dogma este adevărul de credință formulat în cuvinte omenești. Este limbaj ca ambalaj și energie necreată (Har) ca miez. Orice se întâmplă în afară sau în răspăr cu ea e deșertăciune și păcat. * Copiii mici nu se răzvrătesc împotriva Bisericii ca unii dintre noi. Ei sunt în rugăciune, firesc. * Ultima afirmație din postarea ta, te rog să mă ierți, nu o înțeleg. Nu știu ce ai vrut să zici... După cum și impresia că m-am supărat pe tine, iarăși nu o înțeleg. Când scriu lucruri care diferă de opiniile tale nu înseamnă că m-am supărat. Sunt, oare, supărați pe tine, toți cei care afirmă altceva și alfel decât tine? Cum așa?.... Nu sunt supărat, ci mâhnit. Că văd cum trec anii iar tu, în ciuda multor dezbateri de pe forum, o ții tot la fel, în răzvrătire... Sunt mâhnit că te rănești singură și că nu împărtășești duhul compasiunii și înfrățirii dintre mădularele Bisericii. Sunt mâhnit că nu mă pricep să îți fiu de vreun folos cât de mic, se pare. Sunt mâhnit de neputința mea. Doamne ajută! |
#58
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Fac parte din ceea ce numim Biserică, conținătoarea și miezul curat al sufletului nostru mereu cernit de păcate și căderi. Abia după experiere, eventual, sunt exprimate ca discurs, teorie etc., fie între oamenii Bisericii fie către toți oamenii. A perora pe margina credinței și a Bisericii înainte de experiență, așadar fără să deții o minimă experiere a prefacerii vieții tale în Biserică: e vânare de vânt. Cu tot ce urmează, din nefericire - pierderi, suferința, nonsensul și alte consecințe nefaste. Așa cunosc, așa cred, așa spun și altora, să fiu iertat de opinie. |
#59
|
||||
|
||||
![]()
Mi-a atras atenția această afirmație foarte importantă. Dogma, deci cuvântul, este energie. Nu în sens magic, cum putem fi tentați să interpretăm, ci, pur și simplu, având putere - cel dumnezeiesc să mântuiască, să creeze; cel omenesc, să creeze, și el, sau, din nefericire, să strice, să distrugă.
|
#60
|
|||
|
|||
![]() Citat:
DÓGMĂ, dogme, s. f. : Învătătură, teză etc. fundamentală a unei religii, obligatorie pentru adeptii ei, care nu poate fi supusă criticii si nu admite obiectii. Nu vreau sa deranjez discutia de aici, dar prin definitie, aparent, dogma nu ar trebui supusa criticii. Banuiesc ca stiti cazuri unde un set de idei nu a fost lasat supus criticii, si a fost impus asupra oamenilor, nu? Last edited by abaaaabbbb63; 17.09.2014 at 20:36:14. Motiv: aratau T-urile ciudat |
|