![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
J.-F. — Fie. Dar să ne întoarcem la problema transmigrației sufletelor sau a reîncarnării. Tu dai exemplul fluviului pe care nu se află nici o barcă... Ceea ce mă șochează este mai întâi această noțiune de fluviu impersonal care circulă de la individ la individ, fie că indivizii sunt ființe umane sau animale...
M. — ... sau alte forme de viață... J.-F. — Sau alte forme de viață, iar scopul practicii budiste este deci de a ajunge la dispersarea sinelui în Nirvana - adică, dacă am înțeles eu bine, la depersonalizarea completă a elementului spiritual. Atunci, în aceste condiții, cum putem decreta că un anumit individ - o personalitate foarte bine conturată - s-a reîncarnat într-un alt individ anume? Dat fiind că există mai mult de șase miliarde de ființe umane pe pământ, plus nu știu câte zeci de miliarde de animale etc., sunt deci tot atâtea fluvii care circulă... Și identificarea formelor provizorii concrete, individualizate, în care cutare sau cutare dintre aceste fluvii curge după dispariția încarnării precedente mi se pare o întreprindere absolut imposibilă. Asta dacă nu cumva recurgem la principii magice sau subiective de identificare, care țin de miraculos și nu sunt foarte convingătoare. M. — Aceste fluvii diferite sunt impersonale în măsura în care persoana nu este considerată o entitate autonomă. Nu există transferul unei entități discontinue, ci continuarea unei funcții. Faptul că o anumită entitate nu există în sine nu împiedică un anumit flux de conștiință să aibă calități care să-i fie proprii. Absența bărcii de pe fluviu nu înseamnă că nu poate fi încărcat de sedimente, poluat de o fabrică de hârtie sau curat și limpede. Starea unui fluviu la un moment dat este imaginea, rezultatul istoriei sale. La fel, fluxurile de conștiință ale indivizilor sunt marcate de rezultatul gândurilor pozitive sau negative, precum și de urmele lăsate în conștiință de faptele și vorbele provocate de aceste gânduri. Scopul practicii spirituale este de a purifica acest fluviu, încetul cu încetul. Starea finală de limpezime este ceea ce numim realizare spirituală. Toate emoțiile negative, toate vălurile care maschează conștiința sunt atunci îndepărtate. Nu este vorba despre distrugerea eului, care oricum nu a existat niciodată cu adevărat, ci pur și simplu de a-i demasca impostura. De fapt, dacă acest „eu" ar avea o existență intrinsecă, n-ar putea fi trecut de la existență la non-existență. J.-F. — Vrei deci să desființezi ceva ce nu există de la bun început. M. — Nu putem „aboli" un eu inexistent, dar îi putem recunoaște inexistența. Vrem să abolim o iluzie. Greșeala nu are o existență proprie. Să luăm următorul exemplu: dacă zărim, în penumbră, o sfoară încolăcită și avem impresia că este un șarpe, simțim teamă. Vom încerca, poate, să fugim sau să îndepărtăm acest șarpe cu un băț. Dar dacă cineva aprinde lumina, vom vedea imediat că nu era nicidecum vorba de un șarpe. De fapt, nu s-a întâmplat nimic, nu am „nimicit" șarpele, din moment ce el nu a existat niciodată. Am risipit doar o iluzie. Atâta timp cât „eul" este perceput ca o entitate cât se poate de reală, avem tendința de a atrage tot ce considerăm agreabil, benefic și de a respinge tot ce ni se pare dezagreabil și dăunător. Din momentul în care recunoaștem că „eul" nu are existență reală, toate aceste atracții și repulsii dispar, așa cum dispare teama de sfoara pe care o luasem drept șarpe. „Eul" nu are nici început, nici sfârșit și, prin urmare, nu are altă existență în prezent în afara celei pe care i-o atribuie mentalul. Pe scurt, Nirvana nu este o aneantizare, ci cunoașterea finală a naturii lucrurilor. Matthieu Ricard
__________________
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Cand vedem pe cineva flamand ne dorim din suflet sa-l vedem satul, cand vedem pe cineva bolnav ne dorim sa se insanatoseasca...Pe cel ce cere o bucata de paine ii dam, pe cel bolnav il ajutam.
Insa nici foamea nu poate fi cu adevarat potolita si nici sanatatea nu poate fi cu adevarat pastrata. Satietatea adevarata si sanatatea indestructibila pot fi gasite doar prin unire cu Dumnezeu. Astfel ca, dorirea profund rationala este ca toti cei care sufera de non-cunoastere a Lui Dumnezeu sa fie indumnezeiti. In aceasta dorire fierbinte sunt adunate toate bogatiile pe care le dorim aproapelui, toate bunatatile, toata dreptatea si bucurii fara de sfarsit. In general, suntem inclinati sa simtim compasiune doar pentru cei napastuiti de soarta. Pentru cei care par fericiti nu simtim nimic sau cateodata invidie. Pentru cei care au opinii diferite de ale noastre simtim respingere. Insa, daca privim atent, cu totii suntem suferinzi. Fericirea lumeasca este nesigura si repede schimbatoare. Cel ce pare fericit dimineata, pana seara poate fi cuprins de disperare. Cel ce este bogat seara, pana dimineata poate sa piarda totul. A dori ca aproapele sa se indumnezeiasca nu este o dorire obisnuita, ci una exceptionala. Nu poate fi gasita nici la mame pentru proprii lor copii. Este o dorinta care insa o gasim la Dumnezeu, ceea ce ne aseamana cu El. Ne uneste cu El prin voire si ratiune.
__________________
Last edited by florin.oltean75; 13.11.2016 at 20:51:00. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Nu are nici o tangenta cu lumea materiala, vesnica si necreata (care e un alt dumnezeu, da' inert sufleteste) ca altfel nu ar mai fi Dumnezeu, deci ce este de cunoscut? Singura chestie care "fiintele" trebuie sa o cunoasca este ca nu sunt dumnezeu ci o manifestare tranzitorie, iluzorie, bla bla in raportul cu dumnezeul-concept. Mai mult, sunt o eroare tragica, inutila, fara un drum, scop si finalitate precisa. Citat:
Astfel de dorinte provin din regretabile erori de cunoastere care fac distinctii de genul "eu-tu", "bogat-sarac" etc. iluzii care tin de "lumile samsarice". Dorinta care privine din ignoranta, care nu stie ca ceea ce e schimbabil si tranzitoriu nu are acces la ceea ce este vesnic si fara schimbare, etc. Iar "adevarul" din sistemul tau, este ca totul e o supa cosmica iluzorie, fara cap si coada, scop si finalitate, bine si rau, etc. De la Budha citire.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Budismul nu este un sistem teist in sensul adorarii unei Zeitati externe, separata de lumea sensibila, insa poate fi considerat teist in sensul recunoasterii unei surse unice a tot ceea ce este manifestat, recunoasterii interdependentei dintre sensibil si natura absoluta.
Dumnezeul budist (Dharmakaya) nu este persoana, ci supra-persoana pentru ca transcende elementele cognitive sensibile care genereaza constientizarea "persoanei". Liturghiile tibetane contin o paleta larga prin care aceasta Supra-persoana este laudata, adorata, cu care credinciosul budist aspira sa se uneasca. Dumnezeul crestin a luat trup de carne, insa nu carnea, nu finitudinea formei este Trupul Sau. Bine ai revenit Alin.
__________________
|
#5
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
Si daca exsita "interdependenta" atunci cum mai exista diferenta, "natura absoluta" nu mai e atat de absoluta si aia "samsarica" nu mai e atat de relativa. Citat:
Citat:
Citat:
Si cum sa se uneasca ceea ce este "fenomen" sau hai sa zicem, persoana (credinciosul) cu ceea ce este "supra-persona" si de o natura total diferita, fara schimbari "samsarice" spre deosebire de "credincios" a carui natura e total diferita? Citat:
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Este interesant ca sesizezi faptul ca Sursa a creat "o lume atat de stramba plina de fiinte defecte din start". Daca inlocuim cuvantul Sursa cu cuvantul Dumnezeu...? In conceptia iudeo-crestina, copilul este pedepsit pentru greseala tatului/bunicului/strabunicului/...pana la Adam, suporta consecintele actiunilor acestora. Este o creatie stramba, precum afirmi. Insa vezi tu Alin, budismul impotriva unor evidente ale lumii sensibile, afirma ca un copil se naste suferind nu din cauza pacatelor parintilor/stramosilor ci din cauza propriilor pacate. Nasterea dintr-un anumit tip de parinti este efectul unei conduite care precede nasterea. Orbul din nastere oare s-a nascut asa din princina pacatelor sale? Dupa cum intreaba ucenicii Lui. Un copil se naste handicapat sau plin de sfintenie ca rezultat al propriilor pacate sau virtuti faptuite anterior nasterii sale. Nu datorita altor factori. Omul isi ia tot timpul plata pentru ceea ce savarseste el, nu pentru ceea ce fac ceilalti. Patima nu te lasa sa vezi justetea acestui punct de vedere. Dumnezeu sa fie cu tine!
__________________
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
__________________
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() "Mulțumesc lui Dumnezeu că mi-a dat multe boli. De multe ori îi spun: „Hristoase al meu, iubirea Ta nu are hotar!''. E o minune cum de mai trăiesc. Printre alte boli ale mele, am și cancer la hipofiză. S-a făcut acolo o tumoare care crește și apasă pe nervul optic. De-asta nu mai văd acum. Mă doare înfricoșător. Mă rog, însă, ridicând Crucea lui Hristos cu răbdare. Vedeți inima mea cum este? S-a mărit, nu mai este cum era. Este tot din pricina cancerului de la cap. Și cu cât merg, o să se înrăutățească. Se va mai mări, o să-mi fie greu să vorbesc. Mă doare mult, sufăr, dar este foarte frumoasă boala mea. O simt ca iubire a lui Hristos. Mă străpung la inimă și mulțumesc lui Dumnezeu. Este pentru păcatele mele. Sunt păcătos și Dumnezeu Se străduiește să mă curățească. Atunci când eram de șaisprezece ani, îl rugam pe Dumnezeu să-mi dea o boală grea, un cancer, ca să mă doară pentru iubirea Lui și să-L slăvesc în durere. Multă vreme m-am rugat așa. Dar Bătrânul meu mi-a spus că asta este egoism și astfel îl constrâng pe Dumnezeu. Dumnezeu știe ce-o să facă. Așa că n-am mai stăruit. Vedeți însă că Dumnezeu n-a uitat cererea mea și mi-a dat această binefacere după atâția ani! Acum nu-L rog pe Dumnezeu să-mi ia ce l-am cerut. Mă bucur că o am, ca să fiu și eu părtaș la Patimile Lui, din multa mea iubire. Am certarea Iui Dumnezeu. Căci pe cine îl iubește, Domnul îl ceartă (Evr. 12, 6). Boala mea este o deosebită bunăvoință a lui Dumnezeu, Care mă cheamă să pătrund în taina iubirii Lui și prin harul Lui să mă străduiesc să-l răspund. Dar eu nu sunt vrednic. O să-mi spuneți „Toate astea pe care ți le descoperă Dumnezeu nu te fac vrednic?" Acestea mă judecă. Pentru că ele sunt ale harului lui Dumnezeu. Nu-i nimic al meu. Dumnezeu mi-a dat multe harisme, dar eu nu am răspuns, m-am dovedit nevrednic. Strădania, însă, n-am părăsit-o, Poate că Dumnezeu o să-mi dea ajutorul Lui, ca să mă dăruiesc iubirii Sale. Pentru aceasta nu mă rog ca să mă facă Dumnezeu bine. Mă rog să mă facă bun." (Cuviosul Bătrân a suferit de următoarele boli: infarct miocardic, insuficiență renală cronică, ulcer cu nișă , cataractă, herpes zosterial pe față, dermatidă stafilococică pe mână, hernie inghinală , gușă endemică cronică, adenom la hipofiză.) Despre care Dumnezeu vorbesti ? Daca este cel in care crede el ,e doar o ipocrizie ieftina din partea ta.Daca e cel in care crezi tu este doar o blasfemie din partea ta...Deci abtine-te... ![]()
__________________
https://youtu.be/mvZARLkQmLk |
#9
|
||||||
|
||||||
![]() Citat:
Creatia are un inceput, nu si Dumnezeu. Citat:
Ce anume ti se pare ilogic in faptul ca, mama daca bea si/sau fumeaza in sarcina copilul va avea probleme de sanatate? Si asa cum exista un bagaj genetic, exista si un bagaj spiritual. Daca parintii n-au un sistem moral sanatos, de unde sa-l aiba copilul? Nu pacatele propriuzise se transmit ci o atitudine, o mentalitate. Citat:
Au fost adaugate mai tarziu pentru ca o filosofie a-teista nu poate supravietui ca si religie intr-o lume cu religii teiste sau impotriva convingerilor religioase deja adoptate cvasi-universal. Si unde e logica afirmatiei "impotriva unor evidente ale lumii sensibile"? Sa lansezi astfel de speculatii este usor, dar se pare ca pana si tu le contrazici. Citat:
Deci pedeapsa care o sufera din partea "karmei" nu este justificata, lucru de altfel care e usor de observat din perspectiva faptului ca "fluxul de constiinta" nu are nici o "constiinta" a relatiei cauza-efect. I se intampla anumite lucruri rele dar nu poate intelege de ce, neavand amintiri despre faptele sale "dintr-o viata anterioara". Deci ipoteza functiei "educative" a karmei pica. Citat:
Citat:
Ceea ce arata ca pana la urma, in budhism trebuie sa pasesti prin (oarba) credinta altfel nu rezisti. Personal nu vei aveai niciodata "revelatiile" despre reincarnare, budhasi si alte povesti iar observatii elementare care contrazic flagrant alte aspecte esentiale ale acestei credinte se pare ca esti obligat sa le ignori, nu? P.S. Ma bucur ca restul aspectelor nu le-ai mai comentat, le ignori intentionat sau imi dai dreptate? :)
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Citate preferate, cugetari, vorbe de duh | silverstar | Generalitati | 1175 | 03.08.2016 14:54:36 |
Cugetari ORTODOXE ! | cristiboss56 | Pocainta | 80 | 02.07.2015 21:05:47 |
Cugetari si Citate Ortodoxe | adorcrysti | Generalitati | 90 | 12.11.2014 21:55:18 |
Cugetari despre Hristos | florin.oltean75 | Generalitati | 55 | 07.04.2012 10:13:01 |
Cugetari de Craciun | florin.oltean75 | Generalitati | 5 | 25.12.2011 20:14:10 |
|