![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#111
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De altfel, în postarea de mai sus există o contradicție clară de fond când se vorbește, pe de o parte, despre o lege (fie ea și naturală), așadar, despre un universal care să dea o coerență și o soluție de continuitate și de organizare unui multiplu care dezvăluie, astfel, că este traversat de o necesitate internă și transcendentă contingenței elementelor sale multiple; pe de altă parte, despre lipsa unei finalități ontologice ca lipsă a interiorității ontologice a elementelor. Dar dintr-o strictă juxtapunere aleatorie elementară nu pot fi date structuri de coerență. Ci e presupus necritic ca deja dat un șir cauzal nedeterminat prin care elementele juxtapuse, mai întâi, există, al doilea, au anumite proprietăți, cantități și materii, al treilea, au anumite forme, al patrulea, formele lor le permit juxtapunerea, al cincilea, locul și poziția lor reciprocă favorizează posibilitatea acestei juxtapuneri; în sfârșit, al șaselea, este dată posibilitatea juxtapunerii ca atare, în genere. Această excludere oarbă a principiului rațiunii suficiente din corpusul științific atunci când vine vorba despre evoluționism nu poate genera decât contradicții (în condițiile în care contradicția nu e acceptată ca formulă validă de către știință) și ridicol pseudoștiințific. |
#112
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#113
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Evolutionismul incearca a fi o profetie despre trecut, din moment ce desfasurarea "legilor" ei nu poate fi observata nemijlocit in zilele noastre. Prin urmare, el pretinde ca ne spune de unde venim, nu si incotro mergem. Predictibilitatea evolutionismului d.p.d.v. biologic este nula. Apoi, el presupune niste legi imanente, dar nu are in mana punctele in care acele "legi" s-au manifestat propriu-zis (verigile lipsa, care ar fi trebuit sa fie atatea..). In definitia de mai sus apare si termenul explica, ori evolutionismul doreste umil sa explice "ce" si "cum" (nu ca ar fi reusit), nu si "de ce"-ul (ai vazut ca ai2 a pus la un moment dat sclipitoarea intrebare "de ce trebuie mereu sa fie un <<de ce?>>) |
#114
|
|||
|
|||
![]() Citat:
N-am sa fiu avocatul memoriei mele, pentru ca stiu ca e un caz slab (daca nu pierdut). Vreau sa te intreb doar daca te-ai uitat pe "Modern logic" al lui G. Forbes, din cate imi amintesc acolo se regasea..Forma rationamentului era desigur selectata de autori, insa ca s a nu vorbesc in dodii, poti confirma tu. Si de asemenea, daca in cuvintele mele mai gasesti (si e imposibil sa nu) erori nu ma cruta. |
#115
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Acum, da, știu, ai dreptate, cunosc și eu teoriile de tip Gilbert Ryle sau Daniel Dennett în care se încearcă dinamitarea chiar și a dualismului cognitivist care mai păstrează ceea ce eu numesc diferențiere ontologică, tocmai pentru a colapsa ființa umană în concepția unei stări de nedivizare în care ar fi nemijlocit traversată de Real, fără posibilitatea unui recul reflexiv care să țină de subiectivare și recunoașterea prezenței în ea a ceva din afara naturii. Psihanaliza freudian-lacaniană, de pildă, este unul dintre bastioanele care luptă din greu împotriva acestei paradigme moniste. Nu le lipsesc deloc argumentele, ci partenerii de dialog. La rândul meu, îmi petrec o bună parte din timp studiind filosofia idealistă germană pentru a găsi contraargumente la acest monism pozitivist extrem de periculos. În genere, aș anticipa prin a spune că acest gen de poziție este o consecință a unei grave neînțelegeri a relației dintre principiile fundamentale ale identității și diferenței, ale continuumului și discretului, ale nemijlocirii și mijlocirii. Poate că ești la curent cu tipul de argument împotriva consistenței reflexive a conștiinței noastre care este adus prin postulatul homunculului cu adresare directă cogito-ului și dubito-ului cartezian. Se spune că diferențierea dintre așa-zisul eu și materie ar fi doar o iluzie căci acceptarea ei duce la următorul, îl voi numi, "șir infinit spart": eu sunt conștient de mine însumi pentru că mă văd pe mine însumi; dar, eu sunt conștient că sunt conștient de mine însumi pentru că mă văd văzându-mă pe mine însumi etc. etc.. Acest regressus ad indefinitum este reprezentat oarecum caricatural prin închipuirea unui fel de om în miniatură care e în capul meu sau în mintea mea și care îl vede pe cel care sunt eu, cel din realitatea sensibilă; la rândul său, omul miniatural sau homunculul din capul meu, are și el un homuncul ș.a.m.d.. În acest postulat se încearcă negarea existenței unui termen final, de exhaustiune reflexivă, deci de reunire în identitate a tuturor palierelor, etajelor de diferențiere tocmai prin aceea că se constată la fiecare oprire sau determinare cogitativă care ar ține de un astfel de sfârșit sau de o astfel de împlinire, că se poate merge mai departe, că se poate diferenția mai departe. Paradoxul care survine aici este faptul că, după ce se neagă orice realitate a diferențierii sau a realității diferențierii față de materie și se proclamă monismul material, numita conștiință este împinsă, cum ai spus, în zona programelor cibernetice în care este întotdeauna vorba despre o multiplicare nereflexivă, deci neexhaustivă a planurilor de realitate: o pluralitate de termeni este corelată regulilor mecanice de agregare ale unui sistem în care există o multitudine de planuri sau paliere operaționale ce acționează mecanic, nereflexiv (software-ul este tot un sistem mecanic pentru că este lipsit de știința faptului că este el însuși) și care se raportează la un nivel de bază ce ține de impulsiile electronice ale echipamentului hardware. În acest fel, se crede că orice multiplicare infinită a nivelelor software nu e altceva decât o multiplicare de planuri tipizate și paratactice - adică lipsite de o unificare pe interior, de o coerență diferită de cea a manifestării fenomenale a materiei. Exterioritatea, indiferența juxtapusă a termenilor de bază ai materiei e considerată drept model nominalist pentru orice diferențiere față de acest plan, diferențiere care ar fi lipsită de dimensiunea semantică și ar fi decompozabilă întotdeauna la nivele considerate inferioare. Regresul la infinit se arată în momentul în care vedem că materia însăși e decompozabilă la infinit, de unde iluzia că nu ar exista un termen în care unul și multiplul să coincidă (această poziție nu e păstrată de toți reducționiștii de acest tip; am întâlnit și oameni care spun că, pe fond, în materia însăși e de întâlnit această coincidență și, atunci, nu ar exista decât iluzia acestei descompuneri, materia fiind, în ultimă instanță, situsul întregului Real: cu toate acestea, tot la "cibernetica apercepției" ajung și ei căci, și dacă materia e considerată drept de sine stătătoare, juxtapunerea sau exterioritatea termenilor săi de bază se menține ca evidență și atunci ea devine postulat fundamental). La o astfel de poziție există însă o replică suficientă și totală care spune: nu putem avea un șir spart de sine stătător, căci, privind ansamblul șirului, palierele nu au decât o actualitate determinată care, deci, nu se poate extinde pentru întregul șir, ci e nevoie de o actualitate nedeterminată care să coaguleze șirul; apoi, privind local, la interstițiul a cel puțin două paliere, de vreme ce diferența dintre un palier și altul înseamnă sfârșitul aceluia, dacă se trece la următorul, este în mod evident nevoie de un termen median transcendent sau de altă calitate decât termenii între care se face trecerea pentru ca aceasta din urmă să aibă loc. De altfel, problema nu e nouă în filosofie, ci o cunoaștem deja de la Aristotel care adusese inițial împotriva ideilor platoniciene celebrul "argument al celui de-al treilea om" (între sensibile și Ideea lor e nevoie de o mijlocire care să le adecveze, căci ele sunt eterogene; dar, cum orice unitate e dată prin Idei, rezultă că e nevoie de un alt palier de Idei care să medieze între primul palier de Idei și sensibilele subsumate etc. etc. la infinit). Dacă privim mai bine problema ne dăm seama că paradigma "șirului spart" (evoluționismul este, la rândul său, unul dintre bastioanele acesteia) suferă de un radical agramatism în stăpânirea conceptelor filosofice cu privire la infinit și cazurile sale. Căci "șirul spart" ține de ceea ce tradiția filosofică a numit "infinitul posibil sau potențial" (nihil privativum) și care e definit de o privație fundamentală a unei cuprinderi exhaustive a întregului său orizont, întrucât lasă mereu un rest nedeterminat, dar determinabil. Împotriva acestui tip de infinit potențial filosofia idealistă, respectiv teologia, susțin existența unui Infinit Absolut Actual care, așadar, este "încheiat" sau întreg, fiind, simultan, nedeterminat, necuprins într-o limitare oarecare: ne putem reprezenta acest Absolut gândind un infinit potențial care a fost actualizat global, fără rest în infinitul său, fără ca aceasta să însemne limitarea sau determinarea lui; ceea ce duce la faptul că el este inepuizabil, pe de o parte, pe de alta, oricare parte a lui, în extensiune sau în intensiune, este pur identică întregului și, nu în ultimul rând, el este absolut divizat, dar unificat tocmai în această divizare sau diferențiere absolută în mod exhaustiv. (Știu, gândirea se simte violată de atari concepte; dar nu există gândire matură și ultimă în aceste chestiuni fără aprehendarea corectă a acestor concepte, oricât de greu ne este să ne obișnuim cu ele.) Probleme de acest tip apar, de pildă, în ideea trecerii la limită din "Analogiile experienței" la Kant (Analitica transcendentală) unde filosoful de la Königsberg arată că orice senzație a noastră e o sumă, o unificare sintetică de multipli, deci de diferențieri, iar noi nu putem cunoaște originea manifestării acestor senzații căci reducția analitică a diversului oricăreia dintre ele pentru a-i dibui originea, rădăcina transcendentală ne-ar pune doar în posesia unui neant, a unei intuiții oarbe a nimicului. În acest fel, noi nu putem ști cum are loc "izbucnirea" primă, originară a manifestului unei senzații ca atare căci atunci am vedea constituirea ei pură prin trecerea la limită a ceea ce este 1. diferențierea originarului, 2. trecerea la limită a unificării acelei diferențieri date. Știm bine că aceste probleme stau la fundamentele matematicii unde odată cu G. Cantor s-a intrat în chestiunea trecerii la limită a numerelor (una dintre problemele cele mai grele ale matematicii este trecerea de la un număr la altul, să zicem de la 0 la 1 tocmai pentru că parcursul este infinit divizibil - recunoaștem aici gândirea eleată cu paradoxurile mișcării, "Ahile și broasca țestoasă" etc. pe care un Dawkins le dă la o parte în "The God Delusion" cu neglijența și siguranța celui care este satisfăcut de propria prostie). Last edited by HoratiuM; 25.08.2009 at 18:44:49. |
#116
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Acum să revenim la chestiunea privitoare la diferențiere și exhaustiune în conștiință. Pentru că Infinitul Actual (cel Absolut; vezi că există și infinit actual determinat - apropo de Cantor care îl definește riguros matematic pentru prima oară după ce îi preia ideea din angelologia lui Toma d'Aquino și din conceptul de infinit în gen din "Etica" lui Spinoza) dă prin ideea de plinire, de exhaustiune, deci de încheiere totală sau, ca să fiu mai clar, de Totalitate absolută, iluzia celor care nu meditează îndeajuns asupra conceptului că un astfel de Infinit ar fi, de fapt, o determinare de tip imanent sau monist, deci o coagulare absolut nediferențiată. Motiv pentru care aici survine celălalt aspect al "șirului spart" (infinitul potențial): completa relativitate, deci neexhaustiune prin suprimarea referinței ireductibilității, a oricărui palier al șirului, adică nominalismul pur al fiecărui moment din tot acest multiplu hemoragic. Singularizarea momentelor șirului este, vedem bine, contradictorie cu ideea monistă de la început: complet singular înseamnă complet diferențiat de orice altceva. Or, monismul din debut respinge tocmai diferențierea, fie că ține de ideea multiplului, fie că de cea a dualismului, pentru a postula o indiferență pură. Aici vedem câtă dreptate avea Hegel când vorbea în Prefața de la „Fenomenologia Spiritului” despre faptul că radicala nediferențiere, adică imediatul sau nemijlocitul pur, fără urmă de multiplu, este diferențiere pură în sine prin tocmai această imediatețe. Marile probleme sunt, așadar, că: 1. niciodată conștiința nu este o divizare sau o diferențiere nominală, exclusivă, reificată astfel încât momentele diferențierii să fie distincte material unele de altele - postulatul homunculului asta vizualizează: un termen complet și exclusiv despărțit de celălalt ca momente ale cogitației. Ci conștiința este o paradoxală concidență potențial infinită a identității și diferențierii: identitatea vine din aceea că există un termen final, o exhaustiune ce ține de infinitul actual al cogitației, și acest punct de exhaustiune este punctul arhimedic al reflecției noastre; dar acest punct arhimedic ne este dat, ne găsește, nu ni-l dăm noi și nici nu îl găsim noi - asta aduce cu sine diferența "la fel de" absolută față de fiecare moment determinat din conținutul cogitației. Faptul că noi nu suntem în punctul exhaustiunii ne dă parcursul potențial; și faptul că, paradoxal, acest capăt e cel care ne instituie și cu care, în mod straniu, ne identificăm ne face să avem actualitatea mereu determinabilă, deși niciodată determinată până la capăt, a conștiinței noastre. 2. Infinitul Absolut este apodictic și ireductibil - adică el nu înseamnă determinare (aici e de găsit una dintre confuziile grosolane de tip Hume, Russell sau Dawkins care își pun, cu toții, întrebarea stupidă și agramată filosofic: "Cine l-a creat pe Dumnezeu?" (sic!); sau inconștiența cu care același Dawkins ne arată că nu a făcut o minimă reducție fenomenologică spunând: "Cu toții suntem atei în privința unui zeu sau altul. Ateismul ca atare nu face decât să meargă cu un zeu mai departe"). 3. Infinitul Absolut presupune identitatea cu propria negație prin chiar "definiția" Lui. O Identitate absolută nu poate fi pusă decât ca unificare și interiorizare a unui Multiplu absolut: în istoria revelațiilor și sistemelor metafizice speculative sau religioase există doar o singură articulare riguroasă a acestei antinomii - cea formulată în 325 la Niceea în conceptul Trinității. Și anume, se spune că Dumnezeu Își conține Propria Alteritate sau Propria Limită prin Sine, fiind chiar El Însuși în mod real diferit de Sine și în mod real identic cu Această Diferență, adică fiind El Însuși Diferența (Tatăl, Fiul și Duhul pot fi, pentru o ușurare a reprezentării, numiți ca Identitatea absolută și reală - Duhul - a Identității originare nemijlocite - Tatăl - cu Diferența ei absolută și nemijlocită - Fiul). Mă opresc aici. Cred că am mers deja suficient de departe. |
#117
|
|||
|
|||
![]() Citat:
În ce privește actualitatea evoluției, aici e o mare contradicție înăuntrul doctrinei evoluției înseși. Unii spun că evoluția s-a petrecut odată, ea nu mai poate fi observată azi căci azi există doar animale moderne (vezi ce răspunde însuși Dawkins aici: http://www.youtube.com/watch?v=zaKryi3605g). Alții se străduiesc să ne convingă nici mai mult nici mai puțin de actualitatea evoluției, ea având, așadar, loc astăzi, sub ochii noștri (un exemplu poate fi vizionat aici: http://www.youtube.com/watch?v=ffrnS7AJDrs - de remarcat "flexibilitatea", adică imprecizia conceptului de "specie" termenul fiind folosit când pentru toate salamandrele, când pentru câte una dintre familiile, rasele, subspeciile sau ce or fi fiind animalele prezentate). |
#118
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dar rămâne faptul că, sub raportul logicii formale, argumentul ontologic nu poate fi decât un paralogism al tautologiei. Pentru a-l înțelege, e nevoie de o analitică a semanticii conceptelor de infinit, determinat, actual, potențial, mijlocit, nemijlocit etc. etc.. E ceea ce am încercat să fac mai sus. Argumentul ontologic e valid nu prin aceea că NOI gândim sau imaginăm sau avem reprezentarea unei Ființe perfecte. Ci pentru că reducția fenomenologică ne pune în posesia ideii Absolutului în care pozitivul și negativul ontologic coincid absolut. Iar datorită acestei coincidențe, ireductibilitatea Absolutului e pusă prin aceea că, el conținându-și negativul, nu are o anterioritate diferită de sine, "înainte" de el însuși fiind doar el însuși. Și dacă facem nu o reducție fenomenologică, ci una ontologică și ajungem la postularea ireductibilă a unui Neant pur ca origine, meditația asupra a ceea ce exhaustiunea Neantului implică, ne pune tot în posesia Identității absolute - cum spuneam, Ființa și negativul Ei sunt una în Absolut. |
#119
|
|||
|
|||
![]()
Pe onoarea mea, toata stima pentru expunerea ta, desi mi-a luat ceva timp sa ma familiarizez cu termenii in acceptiunea pe care le-ai dat-o. Asta ca sa evit confuziile precum cea rezultata din utilizarea termenului "aperceptie". Eu l-am folosit nu in intelegerea lui kantiana, ci in cea data de psihologie care vorbeste de transformarea si asimilarea noilor experiente intr-un nou intreg (cat mai coerent), pe baza datelor mai vechi. Am luat acest sens tocmai pentru ca el nu implica ideea de "constiinta" (de sine, daca mai trebuie adaugat), astfel ca aperceptia devine o facultate mai pasiva decat era la Kant, ceea ce se incadreaza perfect intr-o logica schioapa reductionista. Pentru aceasta pozitie nu conteaza atat de mult principiul de coeziune, (Dawkin nici nu vorbeste atat de mult de logica, cat de "dovezi"), care poate va fi candva descoperit pe o insula, cat faptele mai mult sau mai putin sustinute experimental. Daca noi legam acele experiente noi de cele mai vechi nu se va spune ca o facem in virtutea unei facultati abstracte cu functie de inlantuire (oricum o vom fi numind), ci totul se va rezuma la o reconstructie "sinapsoidala".
Combaterea trebuie avansata in termenii lor, si de aceea pana la urma s-a ajuns la un Wittgenstein care credea ca probleme filosofice se rezuma la limbaj. Sper ca elucidat am intentia mea. Gasisem intr-o carte ideea ca monistii nu-si dau seama ca vorbesc in termenii dualismului (sau intr-o paradigma platonica) atunci cand se refera la depozite/stocuri cerebrale, simboluri procedurale sau programe computationale incorporate in sistemul nervos, ca urmare a faptului ca ele pot fi intrucatva imitate in spatiul inteligentei artificiale. E vorba intr-adevar de mai multe confuzii conceptuale – in cazul acesta, identitatea e confundata cu similaritati partiale obtinute in laborator. La fel s-a incercat si cu demonstrarea faptului ca si animalele au constiinta de sine pentru ca pot recunoaste si indica in oglinda punctul pictat pe fruntea lor. Asta e behaviorismul...combatut nu foarte cu succes de noi aporturi conceptuale precum „qualia”. Totusi, pentru cei care cred in asemanarile de esenta intre om-animal, este de vazut analitica fenomenologica (care deci nu porneste de la nici o presupozitie de tip transcendental) a Daseinului [o omului, propriu-zis] la Heidegger. L-am amintit pentru ca si tu vorbeai de „diferenta ontologica”. Fiintarea numita om este speciala prin comportamentul ei interogativ vizavi de posibilitatea existentei, a verbului „a fi/ a exista” in genere. Desigur, Heidegger respinge perspectiva „cogito sum” carteziana in ideea (pe scurt spus) ca omul nu poate fi o fiinta de laborator tocmai pentru ca el este cel ce (se) studiaza. Reduci fiinta umana atunci cand nu o gandesti in plenarul vietuirii ei, ci incerci sa o surprinzi ca pe un obiect de muzeu. Feuerbach sustinea ca singurul adevar al teologiei este antropologia. Dupa un secol, Heidy vine si spune ca omul e mai mult decat antropologie, psihologie sau biologie si asta nepornind deloc de la Dumnezeu si fara sa asume pe parcurs o instanta divina. In alte cuvinte este ceea ce a scris Steinhardt : „ Experienta fizicienilor Michelson si Morley a dovedit in chip hotarat ca dinlauntrul unui sistem inchis nu se pot face observatii asupra miscarilor absolute ale acelui sistem deorece observatorul, aflandu-se si el in interiorul sistemului , e prins, deci antrenat in miscarea absoluta a acestuia. Asadar, nu poate „iesi” dintr-insul ca sa-l observe „din afara” si sa emita constatari obiective cu valoare ne-relativa.” A se tine cont de faptul ca numai materialistii vorbesc de om si de univers ca sistem inchis... Uite, as vrea sa te intreb ceva pentru care nu am primit o lamurire multumitoare : desi analiza omului in „Fiinta si timp” este de o acuratete execeptionala, cum se face ca nu a vorbit totusi de inclinatia nativa a omului catre „sacru”, nu a considerat-o indeajuns de „fenomenala”? Citat:
|
#120
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Apoi, da, ideea de juxtapunere cred ca a fost demontata la nivel lingvistic de teoria jocurilor de limbaj a lui Wittgenstein, de unde reiese importanta contextului, deci a unei semantici care nu trebuie neaparat sa fie verbalizata, dar e mereu cel putin presupusa. Vastitatea de asumptii moderne care se vor in raspar cu Adevarul revelat nu se poate referi decat la un univers disparat. In sfarsit, in filmuletul cu salamandre imi pare ca se vorbeste pur si simplu despre eventuale variatii ale speciilor, la fel cum un soricar se deosebeste atat prin aspect, cat si prin tendintele de comportament de un caine ciobanesc. Apoi, se arata un hibrid care nefiind prea bine adaptata la mediu "e foarte posibil sa dispara", in ciuda faptului ca a supravietuit la fel de mult precum celelalte doua tipuri de salamndre. De observat ca salamandra portocalie se foloseste tot de un miraj coloristic, nu a devenit o specie noua de animal otravitor. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Creationism-Stiintific | Tudor | Resurse ortodoxe on-line | 17 | 10.11.2012 13:24:16 |
Nervul laringial si viclenia lui Richard Dawkins | flying | Teologie si Stiinta | 88 | 23.09.2011 18:24:40 |
Richard Dawkins | bubulyna | Generalitati | 79 | 11.06.2010 10:30:44 |
george becali | alexandra28again | Generalitati | 130 | 01.06.2010 00:30:00 |
|