![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Cred ca Fani poate raspunde mult mai bine la asta, dar nu cred ca ecumenismul are ca scop stergere diferentelor dintre BC si BO, ci mai mult reconcilierea lor, ajungerea la intelegere (comuna), la un numitor comun. Este utopic si nesanatos sa crezi vreodata ca ortodocsii ar putea deveni catolici fara diferenta fata de catolicii originali, sau ca catolicii ar putea sa devina ortodocsi in toate. Nu e vorba de a lasa de la tine, ci de a te face inteles, de a comunica...
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Oricum, nici ortodocsii nici catolicii nu vor sa lase de la ei din adevarurile de credinta si nici din traditia liturgica, mai ales ortodocsii. Nu sunt specialista in acest domeniu... Pentru mine acceptarea partii pozitive a dilogului ecumenic este o chestiune de principiu, pentru ca sunt convinsa ca ruperea dialogului nu poate decat sa dauneze ambelor parti. Lipsa comunicarii adevarate poate duce numai la polarizare ainutila a diferentelor (cum s-a intamplat in istorie), la agresivitate necrestina, si la o imagine si mai proasta a crestinilor in fata lumii.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Si imaginea mai proasta a crestinilor in fata lumii are 2 motive: 1. lumea (cu stapanitorul ei) 2. misionarismul politic al catolicilor ( cu alt stapanitor :) ). De-asta zic, nu trebuie blamati credinciosii pentru asta, ci cei ce au generat astfel de atitudini. E drept ca ar trebui sa ne iubim ighemonul, dar putini dintre noi mai respira aerul martirilor. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sa nu uitam, cand vorbim de catolici, ca si ei au avut sfinti si martiri in toata aceasta perioada cand faceau misionarism cu forta. Si la ei au fost oameni care au murit in slujba aproapelui. Sa nu-i judecam pe toti dupa politica papala. Cred ca nu trebuie sa ii oferim lumii un motiv in plus sa dispretuiasca crestinii. Oricum, chiar Hristos ne indeamna sa ne iertam dusmanii. Daca catolicii s-au comportat o vreme ca dusmani ai ortodoxiei, acum lucrurile in buna parte s-au schimbat. De ce sa actionam numai pe baza resentimentelor trecutului? Mi se pare ca noi ortodocsii prea suntem prizonierii mentalitatii postbizantine, a celor haintuiti. A trecut aceasta perioada. A mai trecut si comunismul peste noi, care i-a persecutat, in est, atat pe catolici cat si pe ortodocsi (cred ca stii ca pe grecocatolici cel mai mult, de exemplu).
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Si te rog sa ne spui ce s-a schimbat in bine in BC, pentru ca BO sa poata trece peste resentimentele, pe care le pomenesti tu mai sus. BO are radacini adanci, si nu poate fi haituita de nimeni. Chiar si cuvantul "haituit" mi se pare nepotrivit. Dealtfel toata pledoaria ta are tenta pro-catolica... iar si iar. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Of, Anca, acum ne numaram in calugari? :D
Ideea cu mentalitate haituita are legatura cu constanta impresie ca ortodocsii sunt victimizati, in paericol, etc. Cand de fapt, astazi, nu catolicii sunt dusmanii cei mai mari ai ortodocsilor, nici pe departe, ci cu totul alte lucruri: indiferentismul, secularizarea, extremismul, banalizarea, formalismul....astea daca le-am avea in vedere ar fi foarte bine. Catolicii isi au ei problemele lor, pe care vad ca le observi, transformarea ortodocsilor in catolici sau cucerirea ortodocsilor, este cumva mult in afara listei lor de prioritati si probleme. :) Si ideea cred ca este nu ca Biserica e haituita, ci ca unii se simt haituiti, cand de fapt nu sunt. Last edited by Noesisaa; 29.01.2010 at 16:56:15. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Problema, in opinia mea, consta in "diluarea" adevarului de credinta. Nu stiu daca este cea mai potrivita exprimare. Observ si eu ca imi pun intrebari relativ simple si gasesc zeci de raspunsuri, toate aparent "bune". Este evident chiar si pe acest forum. Are toata lumea dreptate (adica adevarul este relativ? Sau exemplul acela cu multele "fete" ale adevarului.. care nu stiu de ce imi displace)? Sau exista de fiecare data un raspuns "corect", unul singur.. pe care nu-l putem recunoaste cand il auzim? Ced ca adevarata problema este disiparea adevarului de credinta.. chiar daca avem resurse morman pe internet si in biblioteci. Chiar daca bisericile sunt pline. In mod ciudat, cu cat suntem mai asaltati de informatii, cu atat ne este mai greu sa recunoastem adevarul. Pentru ca fiecare lucru pe care-l citim sau auzim il trecem prin filtrul ratiunii noastre formate in spiritul vremurilor moderne.. si selectam ceea ce dupa mintea noastra credem ca ar fi "de folos"! |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Problema este ca intr-o discutie de acest gen se polarizeaza parerile in loc sa se apropie. Eu par mai procatolica decat sunt, iar voi poate mai anti. Am destule de criticat la catolici, insa nu pot sa nu le recunosc si meritele si sa nu vad ca si la ei exista oameni de o credinta vadita in fapte care pur si simpu le straluceste pe fata (cunosc personal cativa). Nu pot sa iti dau cifre despre calugari. Insa stiu ca daca sunt putini calugari in manastirile clasice, sunt o gramada de feluri noi de calugarie, oameni care traiesc in comunitati (in general mici) si lucreaza in lume, in plus asumandu-si lucrari caritative sau de cateheza. Cunosc personal pe cineva care este intr-o asemenea comunitate (este o verisoara a sotului meu) si stiu ca atunci cand au intalnirea anuala a comunitatii lor sunt zeci de mii. Si la ei exista sfinti noi, oameni care si-au dat viata pentru ingrijirea aproapelul in sec 20, de ex. parintele Damian care a murit printre leprosi (a, pardon e de la sf. sec al 19 lea), Edith Stein, ... Ce s-a schimbat in bine in BC? Pai, ca vorbeam de ce le-au facut altora si ortodocsilor prin metodele de convertire, papa si-a cerut oficial de cateva ori scuze pentru aceste erori ale trecutului. Nu se mai practica acest fel de convertire acum (desi, ce e drept, papa Ioan Paul al doilea i-a incurajat din nou pe grecocatolici, si asta a creat din nou tensiuni). Si-au apropiat excleziologia de cea ortodoxa (desi mai raman muuuulte de facut). Au renuntat la limba unica, latina, in slujbe (din pacate insa au pierdut mult pe plan liturgic din cauza unor reforme prost aplicate). Fac cateheza cu adevarat pt copii, tineri si adulti. Ii evanghelizeaza. Despre spiritul haituit al ortodocsilor a raspuns Noesisaa foarte bine dupa parerea mea. Este o problema cu radacini istorice (uite-te cum au trait ortodocsii in ultimele 6 secole mai peste tot), nu are de-a face cu credinta dreapta, care sigur a ramas cel mai bine pastrata in ortodoxie, de asta nu ma indoiesc. As mai scrie mai multe dar ma asteapta sotul.. Seara buna.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Asa ca putinii care se calugaresc incep de la mici comunitati de casa asa cum stiu ca fac citiva. Ideea centrala este ca in Romania, de fapt si de drept, saracia si LIPSA UNUI VIITOR, a perspectivelor, a bataii de joc din LUME care nu se va sfirsii niciodata, ii imping in general pe oameni sa intre la minastire, unde de regula pentru citeva servicii prestate in incinta minastirii(grajduri, cotete, curatenie) ii asteapta un asternut curat si o farfurie de mincare. ASTA ESTE DE FAPT motivul pentru care in Vest nu se inghesuie lumea. De bine de rau in Occident inca mai poti gasi ceva decent de lucru, prin munca si efort mai poti realiza si ajunge in locul si pe pozitia dorita...si asta nu-i concluzia mea ci a unui staret ortodox american cu care discutam cit de greu ii este sa gaseasca mai ales barbati! ...mai zicea ca femei mai gaseste mai ales printre grecoaice, insa barbati aproape deloc! |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Insa evident ca acestia nici nu fac purici prea multi pe acolo, deoarece, in scurt timp, ajung iar sa fie "neintelesi"... In ambele emisfere mai exista o categorie de oameni care sunt atrasi de minastire ...dar... mai bine sa nu ii amintim Doamne ajuta! Last edited by andreicozia; 30.01.2010 at 00:42:26. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Al saptelea Sinod Ecumenic | Ekaterina | Istoria bisericii | 0 | 13.10.2012 01:07:32 |
Al optulea sinod ecumenic de la Florenta | Calin21 | Istoria bisericii | 3 | 08.10.2011 12:12:34 |
Cuvantarea PF Bartolomeu patriarhul ecumenic la sedinta Sfantului Sinod al BOR | mihailt | Generalitati | 1 | 28.10.2010 23:47:48 |
Sfantul Sinod al saptelea ecumenic | mihailt | Despre Biserica Ortodoxa in general | 1 | 17.06.2009 15:56:40 |
Se pregateste un nou sinod ecumenic? | mihailt | Despre Biserica Ortodoxa in general | 3 | 10.11.2008 23:28:33 |
|