![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Nu judecam, dorim sa aflam , sa stim ce facem. Am inteles ca originea colivei este la SF Teodor, care intr-o imprejurare a spus sa se manance gru fiert cu miere. Bun, de unde e obiceiul de a da in numele mortului? Si ce ar insemna asta? A spus glykys ceva pe pagina trecuta, dar parca nu a mentionat originea acestui obicei...
__________________
"Iar mie, să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, și eu pentru lume!" Gal 6:14 Last edited by Doriana; 28.05.2010 at 00:43:03. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Doriana, in invatatura noastra, noi credem in ceea ce numim comuniunea sfintilor, care include si o comuniune intre biserica militanta sau luptatoare, cei care suntem inca vii, si biserica biruitoare, cei trecuti la cele vesnice. Sunt multe indemnuri in Sf Scriptura sa ne rugam unii pentru altii, dar si de a face milostenie. In general, chiar intotdeauna, cand dai ceva de pomana, insotesti si cu o mica rugaciune: "Dumnezeu sa o/il ierte/odihneasca/pomeneasca." Pentru noi, cei plecati pe cealalta lume nu sunt morti cu adevarat, sunt la fel de vii ca si cand erau printre noi, si poate in nevoie de rugaciune, la fel cum sunt si cei vii. Daca Dumnezeu asculta sau nu rugaciunile noastre, asta este alta treaba, dar noi nadajduim ca da.
Nu se da "in numele mortului" desi asa se spune in mod gresit. Pana la urma tot noi dam, tot noi ne rugam, nu va considera Dumnezeu ca fapta buna pe care o facem noi aici, este de fapt o fapta buna in contul celui decedat. Dar din nou, speram ca, pentru rugaciunile noastre, prin mijlocirea sfintilor, Dumnezeu sa ne auda si sa aiba mila de cel plecat. Ca unii ortodocsi habar nu au ce fac, ca au impresia ca il imbraca pe sufletul celui mort, sau il hranesc, asta este alta treaba, si nu inseamna ca practica in sine este rea sau eretica. Si nu, nu toate pomenirile au mult alcool. La noi in familie, de exemplu, nu.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin). |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Inteleg ca pomana este considerata o milostenie, ceea ce , iarasi, nu mi se pare o perceptie generala. Stiu o fata "pocaita" care intr-o zi mergea pe drum si s-a intamplat sa-i fi fost tare foame. Apare in fata ei o batranica si-i intinde un pateu : "Zi bogdaproste!" :) Fata, cu pateul in mana, timida: "Ma iertati, eu nu zic bogdaproste, dar daca vreti sa-mi dati pateul eu va multumesc frumos". Batranica s-a crispat: "A, nu!" I-a luat pateul din mana si a plecat :)) Ma rog, inteleg ca nu toti stiu ce fac, dar totusi de unde acest obicei? Care este provenienta lui? Adica, una e sa-ti faci mila de sarac dezinteresat, sa-i dai pentru ca are nevoie si e flamand, si alta e sa dai pentru ca speri ca Dumnezeu sa aiba mila de mort. Asta nu mai e darnicie dezinteresata, ci se da cu un scop. Ma insel? Exista vreun link catre o pozitie oficiala a BO vis-a-vis de pomeni?
__________________
"Iar mie, să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, și eu pentru lume!" Gal 6:14 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Bun, nu e mila dezinteresata...dar parca rugaciunea in general este dezinteresata? Sigur ne rugam si dezinteresat, dar nerugam si pentru sanatate, mantuire, iertare de pacate, succes, ajutor, etc. etc. Pomana se da cu scopul rugaciunii. Sa luam exemplul de mai sus: batrana da pateul si spune " Sa fie de sufletul lui Ion" " (in sensul ca se roaga pentru mantuirea sufletului lui Ion). Normal ca un raspuns gen "multumesc frumos" nu este raspunsul asteptat si corect, adica o continuare a rugaciunii ei. "Bogdaproste" sau, mai pe romaneste "Dumnezeu primeasca" sau "Dumnezeu sa-l odihneasca" sau ceva de genul, este un raspuns adecvat ca si continuare/raspuns a rugaciunii. Sa spui multumesc frumos cand ti se cere de fapt o rugaciune este ca si cum eu as spune cuiva Buna ziua si mi se raspunde cu "Bat parii", sau mai rau, spun cuiva "Hristos a inviat" si mi se raspunde cu "Buna ziua." Pur si simplu nu se potrivesc. Ia-o asa: pomana este o invitatie la impreuna-rugaciune pentru sufletul cuiva.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin). |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
http://ziua.myforumgratuit.ro/divers...ihaela-t10.htm |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Marilena, multumesc pentru link, se explica pe larg rostul rugaciunii pentru morti si randuiala pomenilor si parastaselor. Inca mai caut un link cu folosul pomenilor in varianta oficiala a BO. Adica, cum explica preotul ce sunt pomenile si la ce folosesc.
__________________
"Iar mie, să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, și eu pentru lume!" Gal 6:14 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Bun, si babuta o leaca habotnica. Sa fi fost in locul ei, as fi lasat pateul fetei si i-as fi spus Doamne ajuta. Nu prea inteleg de ce sa nu fie bine sa mananci din pomeni. Nu-i mancare jertfita idolilor.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin). |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
E normal ca atunci cand auzi pe cineva ca daruieste pentru sufletul cuiva sa faci un pas inapoi...Daca e pentru sufletul lui X sigur nu e pentru al tau si e daruita lui X, tu esti doar canalul de transmitere. Brrr....Scuze, dar asa arata din exterior...
__________________
"Iar mie, să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, și eu pentru lume!" Gal 6:14 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Bogdaproste sau Bodaproste este un cuvânt, provenit din limba bulgară, folosit ca formulă de mulțumire când se primește ceva de pomană. Acest obicei apare doar la creștinii ortodocși. În bulgară, bogŭ da prosti înseamnă "Dumnezeu să-i ierte (pe morții tăi)". Uzual, în prezent, se folosește preponderent forma Bodaproste. Explicatiile pe care le-am afisat in postarea mea (nr. 23) cred ca ar fi suficiente pentru un scop informativ. Si mai mult decat o informatie nu cred ca-ti doresti, nu? Nu exista o info oficiala si alta neofociala. Da, exista si explicatii mai amanuntite. Dar, repet, pentru satisfacerea unei simple curiozitati este suficient textul postat de mine mai sus. Doamne ajuta! |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ma surprinde sa nu gasesc nimic oficial pe net [foarte posibil nu stiu unde sa caut]. Oare pomana este doar un obicei din popor binecuvantat de preot si fara nici o legatura cu dogma ortodoxa?
__________________
"Iar mie, să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, și eu pentru lume!" Gal 6:14 |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Pomana mortului demna de luat in seama? | Yasmina | Slujba inmormantarii | 46 | 27.02.2017 15:56:13 |
Pomana ,instrumentele,SF Canoane | Gyulia | Generalitati | 22 | 13.09.2010 12:00:26 |
Miercuri pomana | roman2010 | Slujba inmormantarii | 7 | 11.09.2010 21:38:31 |
nunta-se poate da de pomana? | nicosim | Nunta | 2 | 03.02.2010 18:57:58 |
poti face pomana inainte de nunta | andreea81 | Nunta | 1 | 03.03.2008 13:56:56 |
|