Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 04.05.2011, 22:36:52
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Ca răspuns la problema foarte actuală ridicată de acest thread, am să vă spun o povestioară care ilustrează bine problema asta.
Unii dau citate din sfinti, unii din new-age, fiecare cu ce il atrage. Auzi, raiul budistilor. Saracii atei doar ei sunt demonizati, parca nu ar fi si ei oameni.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 04.05.2011, 23:15:25
AdrianAamz AdrianAamz is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 01.02.2010
Locație: Elada / Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 523
Implicit

Mantuire prin Nirvana ??
Atunci la ce bun a mai venit Hristos, la 6 secole dupa Buddha ??

Mantuire prin Mahomed ??
Atunci Hristos nu e cine zice EL insusi ca e, ci doar cine zice Mahomed ca este Iisus: un profet ca altii, dar in nici un caz mai mare decat marele profet Mahomed...

Povestea e tendentioasa; dar de ar fi numai atat !!

De fapt, e anti-hristica.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 04.05.2011, 23:44:43
Claudiu_Zel Claudiu_Zel is offline
Banned
 
Data înregistrării: 11.03.2011
Mesaje: 18
Implicit

Eu cred ca o sa fie multi elini, islamisti, budisti etc. care o sa ia fata la multi ortodocsi. Fiecare cu talantii lui si oricine zice ''eu sunt'', sunt de parere ca isi ingroapa talantul. Se vorbeste de religii si de Adevar ca la piata, care legume sunt mai proaspete, care mai naturale, cand de fapt nimeni nu stie nimic. Cred ca ''CEL CE ESTE'' trebuie adus pe buzele noastre mai cu cumpatare si sa nu judecam asa lejer ''zidirile'' Lui, in special omul, care este dupa ''chipul si asemanarea Lui'' ( TOTI ). Cei ce au avut norocul sa primeasca din nastere o mostenire mai apropriata de Cer, ii se va cere mai mult decat celui care are nevoie de o munca mai intensa a cugetului pentru a se apropria de Adevar. Multe locasuri sunt si Sus si jos si nu va fi nimeni nerasplatit sau nepedepsit. Sfintii Parintii au o intelepciune ce trebuie cantarita cu atentie si cred ca avem mai mult folos daca zicem ''nu stiu'' decat daca devenim teologi. O sa ne intalnim si cu ei si le vom afla toate la timpul lor.
Eu pana atunci doresc multa dragoste si pace tuturor semenilor mei si sper sa reusesc sa nu las cugetul sa priveasca nici la haina, nici la religia nimanui. Ce-i al meu e pus deoparte si nimeni nu poate sa fure sau sa adauge ....
Reply With Quote
  #4  
Vechi 05.05.2011, 04:28:15
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Claudiu_Zel Vezi mesajul
Ce-i al meu e pus deoparte si nimeni nu poate sa fure sau sa adauge ....
Hmm... Eu pariez ca e cineva care fura si Cineva care adauga. Oare ma insel?
Reply With Quote
  #5  
Vechi 05.05.2011, 06:56:44
Claudiu_Zel Claudiu_Zel is offline
Banned
 
Data înregistrării: 11.03.2011
Mesaje: 18
Implicit

''Fiecare e judecat dupa faptele lui'' ... Cat ai, atat ai ... ca Cineva iti da har si altcineva iti da ispita, astea nu se adauga la ceea ce ai adunat in ''traista''; nu se intervine in fiinta ta cu japca, totul tine de vointa ta ... cred ca e clar ... si nu e nimic de discutat ... Ioan Cezar ... cred ca te cam intrece zelul teologic ...
Reply With Quote
  #6  
Vechi 06.05.2011, 04:34:08
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Claudiu_Zel Vezi mesajul
totul tine de vointa ta ... cred ca e clar ... si nu e nimic de discutat ...
Dimpotriva, abia acum incep discutiile, pentru cine e dispus sa inteleaga cat e de falsa afirmatia "totul tine de vointa ta".
In fine, iti respect opinia si nu mai intervin pe aceasta tema.
Succes in cele bune!
Reply With Quote
  #7  
Vechi 04.05.2011, 23:57:50
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AdrianAamz Vezi mesajul
Mantuire prin Nirvana ??
Atunci la ce bun a mai venit Hristos, la 6 secole dupa Buddha ??

Mantuire prin Mahomed ??
Atunci Hristos nu e cine zice EL insusi ca e, ci doar cine zice Mahomed ca este Iisus: un profet ca altii, dar in nici un caz mai mare decat marele profet Mahomed...

Povestea e tendentioasa; dar de ar fi numai atat !!

De fapt, e anti-hristica.
Nu o luați ad-literam. Este o anecdotă, după părerea mea. Ideea ar fi, pe de o parte, că Dumnezeu ne poate surprinde prin bunătatea sa nebănuită și neînțeleasă de noi, iar, pe de alt parte, noi L-am putea surprinde pe El prin faptul că am putea să ne închidem în cele mai frumoase și mai înalte înțelesuri, însă excluzându-i pe ceilalți, inclusiv pe Dumnezeu.
Cam asta am înțeles eu. E un semnal de alarmă cu privire la închidere.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 06.05.2011, 17:53:01
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Nirvana, mântuirea și alegerea

Citat:
În prealabil postat de AdrianAamz Vezi mesajul
Mantuire prin Nirvana ??
Atunci la ce bun a mai venit Hristos, la 6 secole dupa Buddha ??

Mantuire prin Mahomed ??
Atunci Hristos nu e cine zice EL insusi ca e, ci doar cine zice Mahomed ca este Iisus: un profet ca altii, dar in nici un caz mai mare decat marele profet Mahomed...

Povestea e tendentioasa; dar de ar fi numai atat !!

De fapt, e anti-hristica.
Păi, dacă Sf. Pavel spune în Romani 2:14-16 că Neamurile au scrisă Legea în inimile lor și că, deci, deși n-au auzit de Hristos, ele vor răspunde la Judecată după normele inimii lor și vor putea, în consecință, să se mântuiască doar prin atât (Romani 2:12 și 2:13), atunci îți întorc întrebarea: „La ce a mai venit Hristos la atâtea sute de mii de ani după primul om care a existat cu Legea în inimă și se va fi putut mântui prin aceasta doar?”

Complicată logica asta, așa-i? Dar hai să mergem mai departe. Să-i vedem pe evrei. Să-i vedem pe Avraam, pe Israel, pe Iosif, pe Moise, pe David, pe Solomon — ei erau într-o situație încă și mai bună, ba chiar privilegiată de vreme ce legea lor a fost dată de Dumnezeu Însuși. S-au mântuit ei toți, aceștia sau nu? S-a mântuit Moise? Dar Avraam? Evident că da (Luca 16:19-31). Nu le era destul această lege pentru a se mântui? Se pare că nu. Se pare că Hristos trebuia să vină oricum. Dacă în Nirvana, după tine, nu e mântuire și e nevoie de Hristos, iată că la evrei era mântuire — dar și aici e nevoie de Hristos. Deci criteriul tău s-a năruit.

Și atunci ce înseamnă asta? Înseamnă că mântuire există oricum, în principiu, în orice cultură (sau, măcar, în marea majoritate). Dar, cu toate acestea, Hristos trebuie, totuși, să vină. Cum așa? De ce mai este El necesar? Simplu, pentru că El este condiția de posibilitate a mântuirii prin orice cultură. Pentru că El aduce mântuirea nu aici pe pământ — altfel nu am mai muri, ci am trăi în Rai — ci în Cer. Fiecare cultură are Legea în ea însăși sub o formă sau alta, căci Legea se dă în multe feluri (Legea în sine, așa cum este ea cu adevărat, este în Cer, nu pe pământ; astfel că fiecare cultură întruchipează o înfățișare din infinitele înfățișări pe care Legea infinită le are). Însă Cel Care face eficientă Legea în Cer, factual și obiectiv, pentru orice fel de cultură particulară și istorică de aici de pe pământ, este Hristos. Abia atunci Legea fiecărei culturi își revelează universalitatea pe care o conține (dacă și atâta câtă o are) și este, prin aceasta, făcută în această deplinătate părtașă la mântuire.

Dacă ai fi un fel de creștin înainte de Hristos și ai crede în Hristos înainte de venirea lui (așa cum au cunoscut, în chip minunat, aceste lucruri David sau Moise sau Ilie sau dreptul Simeon), ai avea nevoie de venirea concretă, întrupată a lui Hristos sau nu? Evident că da. Prin urmare, nu e destul să crezi în El și să ai Legea, e nevoie și ca El să vină cu adevărat, concret. Atunci între a crede în venirea lui Hristos, în El și în Legea pe care El o plinește, pe de o parte, și venirea Lui efectivă, pe de alta, este o anumită diferență. Datorită acestei diferențe este posibil (și nu doar posibil) ca și alte culturi să se împărtășească de Lege, adică de Cuvânt, fără să știe, adică fără să cunoască în adevăr nemijlocit dogmatica și Crezul, de pildă. După cum un om din afara creștinismului Îl poate purta în inimă pe Dumnezeu fără să fi auzit vreodată de Hristos sau de Sfânta Treime. („Dacă deci cel netăiat împrejur păzește poruncile Legii, netăierea lui împrejur nu i se va socoti ea ca o tăiere împrejur?” Romani 2:26)

Să nu uităm că Dumnezeu îi poate scoate pe fiii lui Avraam și din pietre, Casa Tatălui are multe locașuri, iar Duhul suflă unde vrea. Dacă vei condamna tot ce se află în afara creștinismului „oficial”, adică vreo câteva miliarde bune de oameni care, datorită accidentelor biografice, pur și simplu nu au apucat să audă de Hristos ori n-au înțeles cine e Hristos și ce e creștinismul, atunci transformi această religie într-o sectă a câtorva „aleși” (pe sprânceană...) care promovează nimic altceva decât fervoarea fanatică și vindicativă a unor „mântuiți la rețetă”. Dacă-ți plac rețetele, însă, nu e nevoie să fii creștin. Poți să te faci bucătar sau farmacist. Și atunci poți să-ți prepari singur și liniștit, vorba lui Moș Teacă, „tocana particuleră” sau îți poți înghiți netulburat hapurile cu doftoriile pe care ți le-ai mântuit ca să pleznești de „sănătate”. Îți poți face un „restaurant” doctrinar sau o „farmacie” ideologică de unde să-ți proferezi și promovezi „marfa” atestată cu ștampila „ministerului igienei mântuirii" care-ți va fi aprobat toate formele. Și așa ai să devii stăpân peste imperiul formal al diplomelor și hârțogăriilor duhului. Adică un birocrat de duhuri care va putea să catalogheze orice idee după conformitate sau lipsă de conformitate, crezând că face cu fiecare catalogare câte o vorbă de duh (Vezi, Romani 2:27-29).

Într-o astfel de ipostază nu știu, zău, cine este „mai antihrist”. Cel care vrea să-i condamne pe toți la iad pentru că el are "certitudini" sau cel care mai degrabă ar vrea să mântuiască pe cât mai mulți pentru că știe că adevărul se dă în istorie în mai multe feluri?

Se va ridica, apoi, poate întrebarea privitoare la rostul de a mai urma religia creștină dacă este mântuire și în altă parte. Păi, e destul de simplu, dacă avem curajul să judecăm. Diferența și asemănarea creștinismului cu celelalte tradiții sunt precum diferența și asemănarea dintre doi constructori de case: amândoi pricepuți, dar unul fără școală și care construiește după intuiție, după simț; celălalt, care construiește după știința arhitecturii și toate regulile ei. Cel care merge după reguli greșește mai puțin, cheltuiește mai puțin și construiește case mai mari, mai frumoase și mai valoroase. Cel care construiește după simț, greșește mai mult, are cheltuieli și tulburări mai multe, construiește case mai mici, mai puțin frumoase și mai ieftine.

Dacă vrem o casă, ideal este să apelăm la cel care are cunoștințe de arhitectură. Dacă suntem, însă, mai săraci, ne mai mulțumim și cu celălalt, care construiește mai ieftin. Așa că totul ține de „averea moștenită” și de „puterea de cumpărare” (adică de bogăția sau sărăcia spirituală). Singura condiție este ca și cel mai ieftin să aibă case trainice, de încredere, chiar dacă mai mici și mai urâte.

Însă, cel mai bogat trebuie să se îndure și de cel mai sărac: săracul numai atâta poate, nu știe să aleagă o cale mai înaltă, mai aproape de desăvârșire. Dar, dacă bogatul se uită cu dispreț la sărac și îl osândește chiar, atunci el însuși se arată ca sărăcit și trădător al averii pe care a primit-o, căci a primit-o ca să se bucure de ea împreună cu ceilalți, iar nu ca să spună că toți cei care s-au născut mai săraci (cu Duhul) vor merge la groapa de gunoi și vor fi îngropați acolo.

Atunci singurii care vor muri săraci sunt cei cărora li s-a arătat că pot să se îmbogățească și chiar au avut șansa asta, dar au refuzat-o. Dar nici pentru ei nu e sigur dacă nu cumva există un fel de... „ajutor social” (Vezi Luca 16:1-12).

Așa că eu nu m-aș grăbi să damnez pe cei care nu sunt creștini.

Last edited by HoratiuM; 06.05.2011 at 18:21:23.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 06.05.2011, 18:16:23
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Magistral!
Reply With Quote
  #10  
Vechi 06.05.2011, 18:19:24
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Și alte considerații

Și mai sunt niște considerații.

Noi nu putem spune cine se mântuiește și cine nu pentru că nu suntem Dumnezeu, nu avem acces la toate faptele unui om și nici la judecata absolută prin care să tranșăm oamenii până la esența ultimă a sufletului lor din fiecare gest. Or, un om se poate mântui, după ce a fost ticălos toată viața, chiar și în ultima lui secundă de suflare dacă s-a pocăit.

Apoi, între ceea ce suntem fiecare dintre noi în calitate de persoană, adică de arhetip sau de principiu ce conține toate posibilitățile de actualizare ale sufletului nostru, și aceste actualizări concrete însele, există anumite raporturi. De pildă, eu pot fi mântuit în principiul meu de posibilitate, în arhetipul meu, chiar dacă ceea ce eu am actualizat din acest principiu a căzut sub pierzanie.

Arhetipul meu înseamnă persoana, adică acel model care ni s-a pregătit fiecăruia în Cer și după care suntem noi în această viață ca oameni empirici (I Corinteni, 3:15).
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Mantuirea ortodoxa-mantuirea protestanta Ioana-Andreea Secte si culte 77 16.11.2013 22:42:56
Mantuirea Tartaruga Dogmatica 413 11.09.2012 03:18:26
Mantuirea danyel Despre Biserica Ortodoxa in general 1 24.12.2006 22:39:15