![]() |
![]() |
|
#1051
|
|||
|
|||
![]()
Invatatura de credinta ortodoxa (catehismul ortodox) se gaseste si pe acest site: http://www.crestinortodox.ro/carti-o...inta-ortodoxa/
Aceasta este invatatura oficiala a Bisericii Ortodoxe. |
#1052
|
|||
|
|||
![]()
Ca sa nu mai existe discutii fara rost ca parintele Cleopa ar susinte altceva decat invatatura ortodoxa (catehismul ortodox), iata cartea sa despre invatatura ortodoxa: http://www.resurse-ortodoxe.ro/carti...e-ilie-cleopa/
"Mantuirea obiectiva s-a realizat numai prin jertfa lui Iisus Hristos, iar mantuirea subiectiva - numita in limbajul Noului Testament si “indreptare”, “sfintire” sau “mantuire” in sens mai restrans - se infaptuieste ca o urmare a celei obiective, prin actiunea noastra" Biserica noastra insa invata ca mantuirea subiectiva - individuala - nu este un dar si nici un simplu act, ci este un proces si o lucrare care se dezvolta treptat si se infaptuieste prin impreuna-lucrarea a doi factori: Dumnezeu si omul insusi. Din partea lui Dumnezeu ni se daruieste harul divin, iar din partea omului sunt necesare credinta si faptele bune. Deci, conditiile mantuirii subiective sunt acestea: harul divin de la Dumnezeu si credinta si faptele bune ale omului. Din partea lui Dumnezeu, harul divin este absolut necesar, fiindca toti am pacatuit si suntem lipsiti de slava lui Dumnezeu; si suntem indreptati in dar, cu harul Lui, “prin rascumpararea cea in Hristos Iisus” (Rom., 3, 23-24; 5, 15-17). Din toate aceste cuvinte rezulta ca harul divin este de neaparata trebuinta pentru mantuirea subiectiva. Acest adevar rezulta si din cuvintele Mantuitorului: “Eu sunt vita, voi mladitele. Cel ce ramane intru Mine si Eu intru el, acesta aduce roada multa, caci fara Mine nu puteti face nimic. Daca cineva nu ramane intru Mine, se arunca afara ca o mladita si se usuca; si o aduna si o arunca in foc si arde. Daca ramaneti intru Mine si cuvintele Mele raman intru voi, cereti orice veti voi si se va da voua” (Ioan, 15, 5-7). Apostolul vrea sa dovedeasca prin acest exemplu ca chemarea si indreptarea oamenilor nu depinde numai de “faptele legii”, ci de bunatatea lui Dumnezeu, Care cheama, prin harul Sau, pe toti oamenii la mantuire, fie iudei, fie pagani (v. 22- 24); fara harul lui Dumnezeu oamenii nu pot face nimic in ceea ce priveste mantuirea lor. In celelalte texte, de asemenea, nu se vorbeste despre predestinatie la mantuirea cea vesnica, ci despre alegerea sau chemarea la harul pe care l-a adus Hristos, nu pe baza vredniciei noastre, ci numai din bunatatea lui Dumnezeu. Aceasta chemare nu este marginita si data numai unora, asa cum zic predestinatianistii, ci se refera la toti oamenii, caci se vorbeste numai la plural, desi nu toti sunt alesi sau chemati in inteles de predestinare. Adevarul este insa ca Hristos a adus mantuirea tuturor, ceea ce teologii numesc mantuire obiectiva; dar mantuirea subiectiva nu o realizeaza toti, ci numai cei ce o cauta. Mantuirea obiectiva a fost daruita tuturor oamenilor, dar cea subiectiva tine de buna alegere a crestinului, iar cei ce doresc sa se mantuiasca si lucreaza pentru ea primesc ajutorul harului. Am vazut ca harul divin nu lucreaza in noi cu de-a sila (irezistibil), ci ca noi avem o anume contributie la lucrarea mantuirii noastre. Prin urmare, despre o predestinatie absoluta si neconditionata nu poate fi vorba. Iata deci care este adevarul in ceea ce priveste predestinatia, soarta sau viata omului. Dar cand se vorbeste de sfintele Taine ale Bisericii, intelegem pe cele sapte Taine, care sunt lucrari sfinte intemeiate de Domnul Iisus Hristos, prin care in mod nevazut, se comunica celor ce se impartasesc din ele harul mantuitor nevazut. |
#1053
|
||||
|
||||
![]()
Cătălin,
De ce nu ai spus de la început cine este autorul catehismului din care ai citat? Dacă e Părintele Cleopa, asta lămurește oarecum problema [pentru mine]. El a mai făcut și alte afirmații nu tocmai corecte, dar care au avut scopul de a nu sminti lumea. Probabil că și-a asumat în mod conștient aceste greșeli, pentru că el se adresa în principal categoriei de oameni simpli, fără pregătire teologică. Cum ar fi putut spune altfel decît a spus despre mîntuire? Nu-i așa că ar fi pierdut suflete care ar fi înțeles că mîntuirea este posibilă și la păgîni? Probabil că oamenii ar fi devenit indiferenți la o interpretare rapidă a acestei propoziții. El a mai făcut și alte afirmații greșite, de exemplu despre starea sufletelor din Iad, dar care erau menite să sperie oamenii care îl ascultau, pentru că se adresa mai ales oamenilor simpli, de la țară. A greșit? Da, dar a facut-o cu intenții bune, știa el bine de ce spune așa. A fost șmecher Părintele, dînd dovadă de dreapta socoteală caracteristică Sfinților. Ai dreptate, nu oricine poate să interpreteze Scripturile. Cine e capabil să spună de la sine ce înseamnă creația după chip? Nimeni, fără să fie inspirat de la Dumnezeu. Așa că citește te rog la Părintele Stăniloae și Galeriu pentru început și vei vedea, după cum am scris și mai sus undeva, că printre altele orice om este înzestrat cu libertate, care este unul dintre atributele chipului divin din noi. Care chip nu se distruge niciodată, fiind etern în oameni și în îngeri. Sîntem și rămînem liberi de a participa la viață împreună cu Dumnezeu sau de a muri, îndepărtîndu-ne de El. Tu sari peste această regulă fundamentală a teologiei ortodoxe, deoarece ai pretenția ca unii oameni, de fapt majoritatea oamenilor să pornească din start spre osîndă, din varii motive, din cauza lipsei Bisericii Ortodoxe în spațiul lor vremelnic de existență pe pămînt. Nu-ți dai seama, omule rațional, că este o aberație ca Dumnezeu Cel Bun să creeze ființe predestinate către Iad?! De ce interpretezi în literă ceea ce scrie în catehism? Nu știi că litera ucide, nu știi că nu ai voie să înțelegi nici Biblia, nici canoanele noastre, nici o scriere sfîntă la talpa literei? Hai să luam un exemplu concret, care se înțelege mai ușor. Imaginează-ți că soția ta naște și, dintr-un oarecare motiv, pruncul moare înainte de a fi botezat. Conform ideii pe care o susții, sufletul copilului tău va merge în Iad pentru totdeauna. Cum ți se pare, e drept, e corect așa? Te rog să răspunzi sincer. Da, mă voi interesa ce scriu marii Sfinți și Teologi ai Bisericii noastre despre mîntuirea păgînilor. Și, dacă voi găsi că opinia lor generală este împotriva posibilității mîntuirii TUTUROR oamenilor, atunci voi veni la Brașov și-mi voi pune cenușă în cap în fața catedralei ortodoxe din centrul orașului.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#1054
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Intrebari aparent simple, necesita un stiudiu stiintific si teologic profund. 1.Cum vine caldura de la soare? 2. Universul este static sau dinamic? Ce spun Sfintii Parinti (Sfantul Ioan Damaschin)? Ce spune stiinta? 3. Exista repaos absolut in univers? Spatiul este absolut (fix) sau relativ? 4. Timpul este absolut sau relativ? 5. Cum percepe omul culorile? Ce sunt culorile? Ce este lumina? 6. Cum asimileaza organismul uman energia din alimente? 7. Ce spun Sfintii Parinti despre diferenta intre sufletul omului si sufletul vietuitoarelor? Citat:
Eu am marturisit tot timpul ca OMUL (trup si suflet) este CREATURA DIRECTA a lui Dumnezeu!!! Daca vrei o prespectiva obiectiva a evolutionismului teist, iti recomand sa studiezi (nu sa doar sa citesti) si cartile unui autor crestin ortodox, dr. Alexandros Kalomiros. (Precizez clar ca nu sunt de acord intru totul cu ce afirma dr. Kalomiros.) http://www.cartiortodoxe.ro/autor-Ka...dros,-dr..html Citat:
Cu ajutorul lui Hristos studiez si inteleg corespunzator stiinta. Sustin creationismul. Creationismul inseamna ca Dumnezeu a pus in natura principiul vietii biologice. Creationism inseamna ca omul (trup si suflet) este creatura directa a lui Dumnezeu. Creationism inseamna ca omul este cununa creatiei! Hristos Iisus este centrul (ca scop) al creatiei (si implicit al universului) caci "Pentru că întru El au fost făcute toate, cele din ceruri și cele de pe pământ, cele văzute, și cele nevăzute, fie tronuri, fie domnii, fie începătorii, fie stăpânii. Toate s-au făcut prin El și pentru El. El este mai înainte decât toate și toate prin El sunt așezate." Coloseni 1,16-17 Slava Tine Doamne Iisuse Hristoase Domnul Dumnezeu nostru si fratele nostru. |
#1055
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
El spune ca si oamenii au evoluat din maimuta si ca abia apoi a fost creat Adam. Asadar, cum vezi si tu nimeni din ortodoxie nu sustine evolutionismul teist (evolutia asistata de DUmnezeu). Pentru ca ortodxia are demult adevarul, e descris in primele capitole din Facere. Citat:
Nu stiu daca ai inteles diferenta intre evolutionism, evolutionismul teist si creationism. Prima este o teorie opusa crestinismului. A doua este o erezie, iar a treia este invatatura de baza a crestinismul si ortodoxiei. Ceea ce sustii tu este evolutionismul teist, nu creationismul. Daca vrei se poate denumi si evolutionismul creationist. P.S. pe langa raspunsurile ample date de parintele Serafim Rose, iata si un mic articol care raspunde ratacirilor doctorului Kalomiros (de observat ca e un laic, deci n-are legatura cu clerul). Vad ca si tu ti-ai insusit unele idei ale doctorului. http://catacombeleortodoxiei.ro/inde...ari-nr-58.html Prima dintre acestea se referă la ideea că soarele, luna și stelele au fost create în prima zi a creației, și nu în cea de-a 4-a zi, cum ne spune Scriptura. El dă chiar o interpretare aparte termenului ’cer’, socotind că acesta se referă la universul material care cuprinde și luminătorii. În al doilea rând, el încearcă să includă omul în această evoluție. Mai întâi dezvoltă un concept numit ’înrudirea lucrurilor create’: ,,Există o relație și înrudire strânsă între toate lucrurile care au fost create. Ființele nu sunt străine una de cealaltă; ele nu sunt fără legătură una cu cealaltă. (...) Legătura naturală universală care unește toate lucrurile între ele fără excepție este legătura nașterii fizice: o ființă creată este născută din alta. Nu există nici o breșă în lanțul continuu al ființelor care sunt născute una din cealaltă. În pomul creației, nu există defel ramuri care sunt independente și fără legătură cu altele, ca și cum ar fi suspendate doar în aer. Viața nu este discontinuă. Nici o plantă sau animal nu se naște din el însuși. Nu există naștere automată. Nu există breșe între indivizi și între specii”. Last edited by catalin2; 20.05.2011 at 21:12:49. |
#1056
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ma refer la predestinarea pe care o expui aici. Daca citeai pasajele sin cartea parintelui Cleopa aflai si raspunsul, ca l-am citat acolo. In legatura cu catehismul, pana acum dezbateam problema ca parintele Cleopa ar fi spus despre mantuirea paganilor si catehismul se insala sau e neclar. Acum daca am spus ca e scris de parintele Cleopa, schimbam, ambii se insala. Cred ca o parte din raspunsuri sunt luate de la parintele Cleopa, nu stiu daca este tot facut de parintele Cleopa. Ce trebuie sa intelegem e ca acesta nu e o carte a parintelui sau a altcuiva. Acest catehism a fost aprobat de Sfantul Sinod ca invatatura oficiala a BO (cel putin romana). Deci orice credincios ortodox trebuie sa creada acea invatatura si nu alta. Nu exista si o invatatura paralela, data unor avansati spiritual. Aceasta este inavatura oficiala atat pentru credinciosul obisnuit, cat si pentru ierarhul sau calugarul ortodox. Citat:
|
#1057
|
||||
|
||||
![]() Citat:
1. Cum rămîne cu acel prunc care a murit înainte de botez? Conform regulamentului stabilit, se va duce automat în Iad pentru că nu a primit Taina Botezului. 2. Cum rămîne cu cele cîteva miliarde bune de păgîni care au trăit de la întemeierea Bisericii încoace, oameni care nu au auzit în viața lor de Hristos, de preoți și de Sfintele Taine? Da, accept explicația cu mîntuirea obiectivă, toți au posibilitatea teoretică a mîntuirii. E clar. Dar cu practica ce ne facem, domnule Cătălin?
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#1058
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Desigur ca si aici exista cazuri si cazuri, si totul difera. Fiecare are o situatie particulara. Daca copilul a murit nebotezat din neglijenta parintilor atunci parintii trebuie sa se pocaiasca, sa planga si sa se caiasca, sa marturiseasca la duhovnic iar, prin cainta si indeplinirea canonului parintilor acesta se va mantui. Soarta copiilor avortati, e alta. Aici , deja acesti copiii nu au apucat sa vada lumina soarelui, si au fost ucisi cu buna stiinta de parintii lor. Acesti copii striga impotriva parintilor care i-a ucis. Si acestia se pot mantui dar numai odata cu parintii lor. Ei nu sunt nici iad nici in rai, ci in locul lor, aparte, Parintele Cleopa spune ca in zona de miazanoapte, unde este nici lumina , nici intuneric, nu se chinuie dar nici nu veselesc , iar prin pocainta si marturisirea si canonul parintilor se pot mantui odata cu parintii lor. 2. Toti cei care nu au auzit de Hristos si de Sfintele taine niciodata, vor fi judecati in vederea mantuirii prin legea pe care au auzit-o si vazut-o. Aici eu am mai dat un link al parintelui Cleopa cu cele 4 legi cu care vor fi judecati oamenii. Unii au luat in ras asta, ba m-au facut inculta, dar sa stiti ca Parintele Cleopa merita citit cu atentie pentru ca spune multe adevaruri. Mai dau odata linkul ca sa fie lamurit pentru totdeauna cum se mantuie oamenii care nu au cunoscut pe Dumnezeu, pe Iisus Hristos si nu s-au bucurat de Tainele ortodoxiei. http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/12patrulegi.htm
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#1059
|
|||
|
|||
![]()
Eu cred ca atata timp cat esti o persoana buna ajungi in rai, indiferent de religie.
|
#1060
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Afirmatia ta este foarte la general, si foarte departata de esenta. Da, daca esti un om bun si nu ai auzit niciodata de Hristos si de Dumnezeu, fiind intr-un trib indepartat care nu a vazut civilizatie de exemplu , atunci da, esti mantuit. Dar daca ai auzit de Hristos si nu ai cercetat si nu ai cautat sa afli adevarul atunci esti un ignorant si nu meriti sa fii in rai. Iar daca ai cercetat si nu ai aflat ca exista si hristosi mincinosi si nu ai reusit sa gasesti pe Hristos cel adevarat atunci iarasi nu mai poti fi in rai. Ca doar scrie in Scriptura ca vor fi hristosi mincinosi care vor minti in numele lui Hristos. Si sa nu picam in inselare. Ca daca esti in inselare, chiar daca ai intentii bune mergi pe calea gresita indicata de inselator. si nu ai cum sa ajungi in rai urmand o cale gresita. Adevarul e unul singur, nu mai multe. asa si calea mantuirii e una stramta nu mai multe. Prin Hristos cel adevarat si viu.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Mantuirea ortodoxa-mantuirea protestanta | Ioana-Andreea | Secte si culte | 77 | 16.11.2013 22:42:56 |
Mantuirea | Tartaruga | Dogmatica | 413 | 11.09.2012 03:18:26 |
Mantuirea | danyel | Despre Biserica Ortodoxa in general | 1 | 24.12.2006 22:39:15 |
|