Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 25.07.2012, 01:35:07
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Dar cine spune ca Duhul Sfant se primeste pasiv prin Sfintele Taine?...

In Ortodoxie vorbim despre impreuna-lucrare, aceasta fiind permanenta, cu atat mai mult la impartasirea cu Sfintele Taine.
Viata crestinului, pentru a se invrednici de Sfintele Taine este efort! Este pocainta, metanoia. Acestea sunt lupte si lupte cu propriile slabiciuni, cu amaraciunile vietii, cu durerile, cu PATIMILE. O uriasa decentrare de pe sine. sau mai bine zis o mica, insignifianta decentrare (cat sa intre o raza de lumina pe acolo!) care, insa, cere un efort urias...

Renuntarea la "toate ale tale" este adeseori un lucru imposibil, daca nu ar fi rugaciunea preotilor, a sfintilor, a ingerilor, a Preasfintei Nascatoare si deasupra tuturor Mila lui Dumnezeu.

Crestinii au fost numiti, tocmai pentru ca nu e nimic pasiv in impartasirea de Taine, "atletii lui Hristos". Nevointa crestinului, asceza (cu atat mai mult cea monahala) - sunt demersuri active foarte! Pana la sange, uneori!

Crestinul nu merge dormitind la Biserica! Nici dansind si topaind si cintind cantecele dulcici, voioase si tembele. Nu suntem "soimii patriei" si nu cantam "Am cravata mea!..."
NOI MERGEM LA BISERICA CU FRICA DE DUMNEZEU! CU BUCURIE SI CUTREMUR!

Of, cate neintelegeri... Imi pare rau, tare, tare rau de atata neintelegere...
Doamne, ocroteste-ne, miluieste-ne, lumineaza-ne!

P.S. Nu m-am impotrivit ideii din topic, asa cum i s-a parut lui Decebal. Ma impotrivesc, insa, de la inceput, rodului care poate iesi din ideea asta... De aceea l-am intrebat pe Decebal: bun, si mai departe? Care-i tinta? ce vrei sa ne spui de fapt? (revedeti va rog postarea cu pricina!)
Dar Decebal tace ... Si, cazind in ispita unui siretlic ieftin, mi-a reprosat deja ca iau problema in derizoriu, ca sunt condeier smecher ... si alte rautati. Hei, Decebal! Inca astept, rabdator, sa imi spui unde vrei sa ajungi cu teoria ta pe care, deocamdata, daca ai observat cumva, eu NU am contrazis-o! Sau n-ai observat...:).
Revezi te rog postarea 29, in care eu te-am intampinat cu "Bine, bine, de acord..."

Last edited by ioan cezar; 25.07.2012 at 01:43:05.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 25.07.2012, 03:07:02
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan cezar Vezi mesajul
Dar cine spune ca Duhul Sfant se primeste pasiv prin Sfintele Taine?...

In Ortodoxie vorbim despre impreuna-lucrare, aceasta fiind permanenta, cu atat mai mult la impartasirea cu Sfintele Taine.
Viata crestinului, pentru a se invrednici de Sfintele Taine este efort! Este pocainta, metanoia. Acestea sunt lupte si lupte cu propriile slabiciuni, cu amaraciunile vietii, cu durerile, cu PATIMILE. O uriasa decentrare de pe sine. sau mai bine zis o mica, insignifianta decentrare (cat sa intre o raza de lumina pe acolo!) care, insa, cere un efort urias...

Renuntarea la "toate ale tale" este adeseori un lucru imposibil, daca nu ar fi rugaciunea preotilor, a sfintilor, a ingerilor, a Preasfintei Nascatoare si deasupra tuturor Mila lui Dumnezeu.

Crestinii au fost numiti, tocmai pentru ca nu e nimic pasiv in impartasirea de Taine, "atletii lui Hristos". Nevointa crestinului, asceza (cu atat mai mult cea monahala) - sunt demersuri active foarte! Pana la sange, uneori!

Crestinul nu merge dormitind la Biserica! Nici dansind si topaind si cintind cantecele dulcici, voioase si tembele. Nu suntem "soimii patriei" si nu cantam "Am cravata mea!..."
NOI MERGEM LA BISERICA CU FRICA DE DUMNEZEU! CU BUCURIE SI CUTREMUR!

Of, cate neintelegeri... Imi pare rau, tare, tare rau de atata neintelegere...
Doamne, ocroteste-ne, miluieste-ne, lumineaza-ne!

P.S. Nu m-am impotrivit ideii din topic, asa cum i s-a parut lui Decebal. Ma impotrivesc, insa, de la inceput, rodului care poate iesi din ideea asta... De aceea l-am intrebat pe Decebal: bun, si mai departe? Care-i tinta? ce vrei sa ne spui de fapt? (revedeti va rog postarea cu pricina!)
Dar Decebal tace ... Si, cazind in ispita unui siretlic ieftin, mi-a reprosat deja ca iau problema in derizoriu, ca sunt condeier smecher ... si alte rautati. Hei, Decebal! Inca astept, rabdator, sa imi spui unde vrei sa ajungi cu teoria ta pe care, deocamdata, daca ai observat cumva, eu NU am contrazis-o! Sau n-ai observat...:).
Revezi te rog postarea 29, in care eu te-am intampinat cu "Bine, bine, de acord..."
:) In cazul acesta suntem pe deplin deacord :)
Ramane acum de facut partea cea mai grea: practica. In practica nu stiu daca sunt multi cei care se roaga sa primeasca Duh Sfant. Unii considera ca o fac atunci cand spun, in cadrul rugaciunilor incepatoare: Imparate Ceresc, Mangaietorule... In principiu au dreptate, in practica insa, eu am facut mereu rugaciunea fara sa imi dau seama ca ceea ce ceream era Duh Sfant. Poate Decebal a vrut doar sa ne faca sa fim mai constienti de aceasta lucrare a Duhului Sfant si prin toate cele anexe Sfintelor Taine :) Iar constiinta celor facute, duce la o lucrare mai rodnica, atata tot :)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 25.07.2012, 06:47:22
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Tartaruga Vezi mesajul
:) In cazul acesta suntem pe deplin deacord :)
Ramane acum de facut partea cea mai grea: practica. In practica nu stiu daca sunt multi cei care se roaga sa primeasca Duh Sfant. Unii considera ca o fac atunci cand spun, in cadrul rugaciunilor incepatoare: Imparate Ceresc, Mangaietorule... In principiu au dreptate, in practica insa, eu am facut mereu rugaciunea fara sa imi dau seama ca ceea ce ceream era Duh Sfant. Poate Decebal a vrut doar sa ne faca sa fim mai constienti de aceasta lucrare a Duhului Sfant si prin toate cele anexe Sfintelor Taine :) Iar constiinta celor facute, duce la o lucrare mai rodnica, atata tot :)
Și în Rugăciunea Domnească noi cerem tot Duhul Sfînt cînd spunem "vie Împărăția Ta". "Vie", adică forma învechită a conjunctivului "să vină" și "Împărăția Ta" este "Duhul Tău Cel Sfînt". Nici eu nu am conștientizat multă vreme acest adevăr.

Cînd Hristos avertizează că "Adevărat, adevărat zic ție: De nu se va naște cineva din apă și din Duh, nu va putea să intre în împărăția lui Dumnezeu.", El Se referă tocmai la imposibilitatea comuniunii depline cu Dumnezeu în Duhul Sfînt a celor care nu sînt botezați. A scăpa de demoni sau a te mîntui este doar primul pas în urcușul spre înălțimi, este o exorcizare la urma urmei, dar îndumnezeirea este accesibilă numai și numai celor din Biserică și numai prin Sfintele Taine.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 25.07.2012, 08:20:54
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
dar îndumnezeirea este accesibilă numai și numai celor din Biserică și numai prin Sfintele Taine.
Deși am argumentat că lucrurile nu stau așa, și tocmai în asta stă și conținutul topicului, deși am și dat trimiteri la autori ortodocși din care se poate că lucrurile nu stau așa, că lucrurile nu se limitează la atâta, unii mai meșcheri se încăpățânează să o țină pe a lor, deși chiar și domnul Eugen7 îi contrazice (adică nu doar că îi contrazice Sfânta Tradiție, dar și Eugen7 îi contrazice):

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Spiritualitatea ortodoxa (patristica, filocalica)
1. Viziunea spirituala: perspectiva tamaduioare, ce implica conlucrarea cu harul lui Dumnezeu.
2. Tinta hristificarii: starea de indumnezeirea prin har intru Hristos Iisus (Tabor, Schimbarea la Fata).
Explicatie: Scopul vietii omului este mantuirea, sfintenia, hristificarea inteleasa ca dobandire a Duhului Sfant intru Hristos Iisus care asigura viata duhovniceasca, a carei tinta este Schimbarea la Fata pe Muntete Tabor a Mantuitorului. Modele nu sunt Sfintii Apostoli martori ai acestui eventiment, care nu atinsesera starea de indumnezeire prin har, ci modelele sunt Sfantul Moise si Sfantul Ilie Tesviteanul care arata starea de indumnezeire prin har. In aceasta stare de indumnezeire prin har omul conlucreaza cu Hristos Iisus, comunica cu El asemenea Sfintilor Moise si Sfantul Ilie. Omul este patruns de lumina (harul) dumnezeiasca trup si suflet.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 25.07.2012, 08:32:02
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

În prealabil postat de Florin-Ionut
dar îndumnezeirea este accesibilă numai și numai celor din Biserică și numai prin Sfintele Taine.

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Deși am argumentat că lucrurile nu stau așa, și tocmai în asta stă și conținutul topicului, deși am și dat trimiteri la autori ortodocși din care se poate că lucrurile nu stau așa, că lucrurile nu se limitează la atâta, unii mai meșcheri se încăpățânează să o țină pe a lor, deși chiar și domnul Eugen7 îi contrazice (adică nu doar că îi contrazice Sfânta Tradiție, dar și Eugen7 îi contrazice):
Salut Decebal,

Vrei să zici că Hristos nu spune adevărul cînd îi expică atît de clar lui Nicodim necesitatea botezului pentru accesibilitatea Duhului Sfînt?

Tu în titlu vorbești despre har, eu aici mă refer la a treia Persoană a Preasintei Treimi.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 25.07.2012, 08:39:48
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Am senzația că purtați un monolog paralel cu dialogul și cu tema acestui topic. Eu nu am făcut decât să infirm afirmația pe care ați făcut-o pe baza Sfintei Tradiții a Bisericii lui Christos, dacă recunoașteți Tradiția. Nu vorbeam despre ce spuneți ori întrebați în ultima postare. Prin urmare nu cred că are rost să o lungim pe aspecte sterile care nu au legătură cu tema și conținutul topicului.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 25.07.2012, 10:16:04
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Și în Rugăciunea Domnească noi cerem tot Duhul Sfînt cînd spunem "vie Împărăția Ta". "Vie", adică forma învechită a conjunctivului "să vină" și "Împărăția Ta" este "Duhul Tău Cel Sfînt". Nici eu nu am conștientizat multă vreme acest adevăr.

Cînd Hristos avertizează că "Adevărat, adevărat zic ție: De nu se va naște cineva din apă și din Duh, nu va putea să intre în împărăția lui Dumnezeu.", El Se referă tocmai la imposibilitatea comuniunii depline cu Dumnezeu în Duhul Sfînt a celor care nu sînt botezați. A scăpa de demoni sau a te mîntui este doar primul pas în urcușul spre înălțimi, este o exorcizare la urma urmei, dar îndumnezeirea este accesibilă numai și numai celor din Biserică și numai prin Sfintele Taine.
Interesant aspect. Domnul Iisus a spus sa nu cautam Imparatia in afara noastra ci inauntru nostru, deci cand noi spunem "Vie Imparatia Ta" putem intelege si faptul de a cere sa vina Imparatia in inimile noastre. Iar fara Duh Sfant nimeni nu poate intra in Imparatie, deci implicit cerem Duh Sfant. Nu ma gandisem niciodata la acest aspect :)

Prin faptul ca spuneti ca indumnezeirea este accesibila numai prin Sfintele Taine cred ca doriti sa exprimati ideea ca un nebotezat sau unul care nu participa la Taina Euharistiei de exemplu degeaba le face pe toate celelalte ca tot nu-l ajuta sa-si atinga scopul de a primi Duh Sfant. Sunteti deacord totusi ca participand la Tainele Bisericii, Duhul Sfant il primeste apoi si in urma rugaciunilor de exemplu. Cred ca asta doriti sa exprimati, sau am inteles gresit?
Reply With Quote
  #8  
Vechi 25.07.2012, 10:30:28
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Tartaruga Vezi mesajul
Interesant aspect. Domnul Iisus a spus sa nu cautam Imparatia in afara noastra ci inauntru nostru, deci cand noi spunem "Vie Imparatia Ta" putem intelege si faptul de a cere sa vina Imparatia in inimile noastre. Iar fara Duh Sfant nimeni nu poate intra in Imparatie, deci implicit cerem Duh Sfant. Nu ma gandisem niciodata la acest aspect :)

Prin faptul ca spuneti ca indumnezeirea este accesibila numai prin Sfintele Taine cred ca doriti sa exprimati ideea ca un nebotezat sau unul care nu participa la Taina Euharistiei de exemplu degeaba le face pe toate celelalte ca tot nu-l ajuta sa-si atinga scopul de a primi Duh Sfant. Sunteti deacord totusi ca participand la Tainele Bisericii, Duhul Sfant il primeste apoi si in urma rugaciunilor de exemplu. Cred ca asta doriti sa exprimati, sau am inteles gresit?
Salve Tartaruga,

Vezi că am primit cartonaș roșu pentru discuții pe lîngă subiect... :)

Da, exact asta am vrut să spun. Da, sînt de acord și cu ultima parte. Există în Sfînta Tradiție cazuri de oameni care s-au căit de păcate fiind în biserică la rugăciune, făgăduind Domnului că vor duce mai departe o viață autentic creștină, și au fost văzuți de cei îmbunătățiți scăldați într-o lumină cerească cînd au ieșit pe ușa bisericii.

Noi, cei din Biserica Ortodoxă, primim Duhul Sfînt o dată cu cuminecarea și-L pierdem la primul păcat. Îl primim iarăși cînd ne rugăm cu căință și apoi El iarăși pleacă atunci cînd comitem infracțiuni sau poate numai cînd greșim... Asta este viața noastră, o continuă succesiune de căderi și de ridicări, tinzînd spre starea de mîntuire continuă în care sperăm să ne aflăm în momentul trecerii la cele veșnice.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 25.07.2012, 11:42:20
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Noi, cei din Biserica Ortodoxă, primim Duhul Sfînt o dată cu cuminecarea și-L pierdem la primul păcat. Îl primim iarăși cînd ne rugăm cu căință și apoi El iarăși pleacă atunci cînd comitem infracțiuni sau poate numai cînd greșim... Asta este viața noastră, o continuă succesiune de căderi și de ridicări, tinzînd spre starea de mîntuire continuă în care sperăm să ne aflăm în momentul trecerii la cele veșnice.
Cam asa este, asta am explicat si din catehism. Crestinul se boteaza cu apa si Duh, acestea fiind echivalente cu Botezul si Mirungerea. Se considera ca prin Mirungerea a primit harul, de aceea aceasta nu se mai repeta decat in cazul revenirii din apostazie.
Asa cum explica si catehismul, singura cale prin care se poate primi harul de inceput este botezul cu apa si Duh. Este vorba de harul interior, din inima, cei din din afara Bisericii pot avea doar har exterior (doar cei ce sunt vrednici sa vina in Biserica, nu au har hindusii si altii).
Dupa ce se primeste acest har el poate fi primit si fara Sfinte Taine, pentru ca are botezul. Dar, cum scrie si in catehism, omul are nevoie in continuare sa primesca har din Sfintele Taine, pentru ca nu e capabil sa devina sfant imediat.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 25.07.2012, 14:38:18
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Salve Tartaruga,

Vezi că am primit cartonaș roșu pentru discuții pe lîngă subiect... :)

Da, exact asta am vrut să spun. Da, sînt de acord și cu ultima parte. Există în Sfînta Tradiție cazuri de oameni care s-au căit de păcate fiind în biserică la rugăciune, făgăduind Domnului că vor duce mai departe o viață autentic creștină, și au fost văzuți de cei îmbunătățiți scăldați într-o lumină cerească cînd au ieșit pe ușa bisericii.

Noi, cei din Biserica Ortodoxă, primim Duhul Sfînt o dată cu cuminecarea și-L pierdem la primul păcat. Îl primim iarăși cînd ne rugăm cu căință și apoi El iarăși pleacă atunci cînd comitem infracțiuni sau poate numai cînd greșim... Asta este viața noastră, o continuă succesiune de căderi și de ridicări, tinzînd spre starea de mîntuire continuă în care sperăm să ne aflăm în momentul trecerii la cele veșnice.
Salve Florin-Ionut,

Vad ca suntem deacord :)
Ce credeti, cainta celor de care ati scris, care au fost vazuti intr-o lumina cereasca la iesirea din biserica, de ce anume a fost motivata? Este Duhul Sfant cel care cheama la cainta si duce la aceasta miscare a sufletului, sau este o alta cauza? Ce credeti?
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Harul costel Spiritualitatea ortodoxa 72 06.02.2013 14:11:04
Spalare pacate prin suferinta sau prin facere de bine spre_rasarit Generalitati 0 09.09.2011 13:09:26
Ce este Har,Harul? savudanmihai Intrebari utilizatori 14 30.05.2010 20:21:08
Harul lui Dumnezeu Florin-Ionut Generalitati 7 05.09.2008 20:24:15
Harul Dumnezeiesc Sylvie Generalitati 6 21.08.2007 11:46:31