Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #7  
Vechi 26.07.2012, 09:42:07
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Le aveam în minte de la bun început și încă mai există multe altele. Poate unii nu credeau, însă după ce vor citi măcar câteva cărți din cei pe care i-am numit, dar și din alții, vor înțelege că ceea ce am spus la începutul topicului este o învățătură conformă cu Tradiția autentică a Bisericii. Am dat un exemplu mai extrem, cum este cazul lui Palama, pentru a scoate mai pregnant în evidență adevărul din titlul topicului, însă lucrurile nu merg totdeauna atât de departe, pentru că majoritatea dintre noi nu suntem de așa nivel spirituale și de așa chemări de la Dumnezeu. Fiecare om care este chemat de Dumnezeu este chemat între anumite limite între care se poate dezvolta; exemplul lui Palama nu este neapărat universal pentru toți, ci în primul rând pentru cei de categoria lui spirituală (a "greilor" să zicem), însă opera lui este o foarte bună ocazie ortodoxă pentru a scoate în evidență necesitatea trăirii unei vieți spirituale și nu bazarea doar pe șmecheriile unora sau ale altora care își fac ei iluzia că au pus monopol pe Dumnezeu.

Evident că Dumnezeu nu lucrează doar prin ceea ce a experimentat Palama și alții ca el, dar aici avem în vedere contextul eclezial, sfințit, sacru și sacralizat al Bisericii lui Christos iar nu vreun context desacralizat, sărac și sărăcit al unei secte protestante sau neoprotestante. Neavând nici acte veritabile de sfințire, semn că nici nu au sfinți cum sunt în Biserică, neavând harul sacramental preoțesc pe care ortodocșii îl au de la apostoli care și ei l-au primit direct de la Christos, neavând nici backgroundul pe care și l-a construit Biserica în 2000 de ani, neavând deci ocazia de a gusta nici măcar în vise ceea ce descrie Sfântul Grigorie Palama, sectele protestante și neo- pun accentul pe o viață așa zis creștinească dar care este lipsită de suflul sacramental și de suflul mistic și misteric al Sfântului Spirit. Din lipsa spiritualității autentice vine și această alunecare pe panta emoționalismului și pietismului gol al penticostalismului; nu că anumite manifestări, sau cântări ar fi rele în sine, dar ele fac parte dintr-un sistem desacralizat care are o anumită nevoie de sacru veritabil dar nu are cu ce să și-o acopere și atunci apar aceste fenomene emoționaliste de tip penticostal. Toate aceste alunecări protestante vin însă din căderea din harul sfințitor al Bisericii, har care i-a fost dat chiar de Christos. În lăuntrul acestei vieți de sfințenie sacramentală pun și înțeleg viața de asceză și de mistică prtin care se poate împărtăși har și luminare dumnezeiască inclusiv în afara a ceea ce îndeobște numim sacramente, după cum foarte clar mărturisește Sfântul Grigorie.

Alunecarea greșită care s-a făcut în ortodoxie și de care în primul rând sunt vinovați ierarhii Bisericii din trecutul istoric este că s-a pus prea mult accentul pe acest har sacramental necorelat cu spiritualitatea autentică a omului, și asta pentru că au existat și încă mai există oameni care au vrut și vor să creeze o dependență psihică sau psiho-religioasă a celor mai puțin luminați de Spirit față de ritualismul și sacramentalismul Bisericii fără a lega aceste aspecte de observarea unei vieți spirituale autentice. Tot felul de interese paraecleziale au prevalat în trecut și mai prevalează chiar și în ziua de azi, interese care i-au îndepărtat pe oameni de Spirit în favoarea a tot felul de puteri acaparate de ierarhii și de preoții care au transformat treptat spirtualitatea vie liturgică a Bisericii într-un ritual la care privitorii urmăreau interpretând într-o cheie magică, superstițioasă evenimentele. Bineînțeles că ierarhii și preoții, sau măcar unii dintre ei, nu vor să recunoască pe față greșelile majore, sistematice care s-au făcut și le-au făcut pe seama Bisericii Ortodoxe, însă ei fac într-o anumită măsură o astfel de recunoaștere indirectă prin apropierea pe care o manifestă față de ecumenism și de ecumenismul protestant; oricât ar încerca să acopere adevărul ierarhii ortodocși, cedările în fața ecumenismului, și mai ales în fața celui protestant, sunt semne majore ale erorilor flagrante și foarte grave care s-au comis de-a lungul timpului de clericii care au încetat să mai asculte de Spirit și de Tradiție și au început să asculte de tradiții omenești, de ei înșiși, de tot felul de pofte și interese omenești.
Stiti ce mi-a raspuns un protestant cand am incercat sa-i vorbesc de mistica si asceza ortodoxa (asa saracacios cum m-am priceput)? Mi-a raspuns ca talharul de pe cruce s-a dus cu Domnul in Rai, si nu este canonizat de biserica. Deci pe ei nu ii intereseaza pur si simplu asceza sfintilor ci se ghideaza dupa oamenii simplii pe care i-a mantuit Domnul in Evanghelii fara sa fi fost sfinti sau mari asceti. Eu cred ca fiecare primeste dupa masura straduintei lui. Parabola cu tanarul bogat cred ca este foarte graitoare. Cand a intrebat ce sa faca pentru a avea viata vesnica, parea sa ajunga implinirea poruncilor pe care le facea din copilarie. Pentru desavarsire insa trebuia sa lase totul pentru a-l urma pe Domnul, iar asta nu putea face. Desavarsirea deci cere renuntarea la lume, lucru pe care putini il fac. Cei care insa raman in lume, se multumesc din start cu mai putin, este si cazul protestantilor. Ei nu au pretentia sa devina ca sfintii, ci se multumesc sa ajunga in Rai asa cum a ajuns talharul. Doar Dumnezeu ii poate judeca, cred eu.
Reply With Quote
 



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Harul costel Spiritualitatea ortodoxa 72 06.02.2013 14:11:04
Spalare pacate prin suferinta sau prin facere de bine spre_rasarit Generalitati 0 09.09.2011 13:09:26
Ce este Har,Harul? savudanmihai Intrebari utilizatori 14 30.05.2010 20:21:08
Harul lui Dumnezeu Florin-Ionut Generalitati 7 05.09.2008 20:24:15
Harul Dumnezeiesc Sylvie Generalitati 6 21.08.2007 11:46:31