![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Poate gasesti tu pasajul din Ieremia redat in NT de Ap. Pavel ca sa vedem cum l-a inteles si apostolul, ce zici? |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Or, asta inseamna printre altele si ca, in Biserica, ne aflam in cu totul alt raport cu Dumnezeu decat inainte de Ioan Botezatorul cu al sau "Pocaiti-va...!" Intelegind aici trecerea la Lucrarea Domnului Hristos, Care aduce toata diferenta, saltul mantuirii. E o diferenta cutremuratoare, de nespus, pe care cum oare o putem omite cand privim orice stih / intamplare / cuvant proorocesc din VT? Nu in lumina Evangheliei citim, noi crestinii, VT? Nu in Duhul Sfant vorbeste Pavel? Oare nu este Apostolul cel care spune ca Hristos viaza in el? Oare facem abstractie de Viata si Lucrarea Mantuitorului? Dimpotriva, tocmai prin Acestea noi vedem, gandim, simtim, interpretam si faptuim. Traim... Oare nu toate (timpurile) au fost pentru / intru Lucrarea Lui mantuitoare? Iar de aici, pentru noi crestinii din aste doua milenii? Ce facem acum: privim / fugim inapoi?... Ne asezam cu mintea si interpretam INAINTE de Viata si Lucrarea lui Hristos? Toate cuvintele Apostolului sunt IN BISERICA, Adriana. Iar nu in istoria evreilor de pe vremea lui Noe, Isaac sau Iona... De aici o cu totul alta insemnatate, cu totul alt rod, cu totul alta e situatia credinciosului - a mea, a ta, a oricarui crestin... Noi doi, Adriana si Cezar, botezati in Hristos si madulare ale Bisericii, suntem in cu totul alta ipostaza decat evreii care alcatuiau vechiul popor peregrin... Ei Il iubeau asteptindu-L, noi Il iubim cunoscindu-L deja, cu harul Mangaietorului in noi, prin Botez, prin Mirungere, prin Sfanta Impartasanie. Una e sa mergi condus de Moise prin pustie si sa te hranesti cu mana, alta e sa fii partas la Sfanta Liturghie si sa te impartasesti cu Sfintele Taine. Noi talcuim istoria mantuirii din vremea patriarhilor si proorocilor PRIN DUHUL SFANT, CARE VIAZA IN SFINTII NOSTRI, IN INTREAGA TRADITIE VIE. Acei oameni, evreii din VT erau inainte de Jertfa si Rascumparare. Noi suntem in Biserica. Asadar, orice verset sau fapt din VT am folosi noi astazi (sau in timpul Apostolului) aceasta nu ne aduce inapoi la evreii ratacitori. Ci dimpotriva, ne departeaza si mai mult de conditia lor. SUNTEM IN ALTA IPOSTAZA PRIN HRISTOS. Suntem deja transfigurati, nascuti din nou, iar ce avem de facut e sa lucram via sfintirii noastre prin Duhul, in Biserica lui Hristos. Daca nu vedem in lumina noua, a Bisericii, continutul biblic din VT ... atunci nu suntem crestini, ci evrei ratacitori. Ori asta nu e adevarat, nu-i real. Ma rog, eu unul sunt crestin, nu sunt evreu dinainte de Hristos. Insist pentru constientizarea diferentelor, nu doar a asemanarilor. Altminteri ne facem nu altfel decat prigonitorii lui Hristos, ori pur si simplu aidoma lor, negind si respingind Lucrarea Lui. Prin ce ne deosebim de cei care l-au judecat si condamnat, cata vreme nu luam seama la diferentele dintre noi, crestinii, si ei, evreii? Are sens ce spun, oare? (Apelez la putina atentie din partea ta, la un strop de reflectie.) Last edited by ioan cezar; 04.09.2012 at 23:46:47. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Acel pasaj din Ieremia este preluat de Ap. Pavel si redat in NT tocmai pentru ca ne priveste pe noi, cei de acum, este el, apostolul, cel care o spune. De aceea te sfatuiam sa il citesti pe Pavel. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
E cu totul altceva, Adriana, cum oare nu sesizezi nuanta? Orice ar prelua oricine si de oriunde, una e sa o spui din afara Bisericii iar alta ca om in care viaza insusi Sfantul Duh si Insusi Hristos. Tu te centrezi pe mesajul proorocului si excluzi Biserica si faptul ca Apostolul Ei vorbeste madularelor Ei. Ce crezi despre asta? E Sfantul Pavel, Adriana, e Apostolul Bisericii!!! Daca noi nu am fi botezati, atunci cuvantul Proorocului ar fi altceva, nu stiu ce... Dar noi suntem botezati si cel care ne vorbeste este Apostolul Bisericii. Pentru tine nu inseamna nimic Botezul si Biserica? Nu vezi deloc PRIN Acestea? Crestinul nu este, ontologic vorbind, un om ca toti ceilalti. Omul launtric, omul duhovnicesc nascut la Botez are alta natura si raportare la cuvantul Proorocului decat ceilalti oameni, mai bine zis decat omul trupesc si sufletesc. In fine, am spus tot ce aveam de spus pe tema asta. Deocamdata nu stiu ce ar mai fi de zis. Multumesc, insa, pentru dialog! Doamne ajuta! Last edited by ioan cezar; 05.09.2012 at 03:13:27. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Pentru a fi sigura ca am sesizat nuanta, o sa fortez putin doar pentru a-mi spune daca asta este nuanta sau nu: Deci daca am inteles bine punctul tau de vedere, un pagan (un musulman de exemplu) nu are cum sa spuna profetia pentru ca este in afara bisericii in timp ce un crestin bine-credincios poate sa o spuna pentru ca este din biserica. Daca am inteles nuanta, cum se face ca Domnul insusi ii spune lui Petru sa nu ii mai numeasca pe pagani necurati pentru ca El ii curatise? Si era vorba de pagani nebotezati, care nu faceau parte din Biserica iar Ap. Pavel arata ca era vorba de toti paganii. Cum a putut sa ii curete Domnul fara Botez? Explica-mi te rog si mie aceasta curateala a paganilor nebotezati, ca avem si azi o gramada in jur. Si exact ei sunt neamurile, ca tot ai pomenit de Apostolul neamurilor. Toti musulmanii, ateii, budistii etc sunt neamurile in timp ce crestinii nu fac parte din neamuri ci din poporul Domnului. Last edited by Tartaruga; 05.09.2012 at 03:23:16. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dar ce intelegem oare prin aceasta? Nu oare ca Apostolul a increstinat neamurile? ... Este el apostol al paginilor? Ii reprezinta pe ei? Nu aduce Pavel Evanghelia? Nu o expune/arata Pavel, vie, prin insusi modul lui de a fi intre oameni? Asadar Pavel este Apostolul neamurilor in sensul evident (cum altfel) ca propovaduieste pe Hristos, ca arunca Domnul (Semanatorul) prin el, prin Pavel, samanta... Altminteri, stii bine ce spunea el insusi, despre cei care refuza invatatura, treaba cu praful de pe sandale... Acestora care il resping, el nu le este Apostol. Intrucat ei resping credinta in Hristos propovaduita de Pavel. Lor nu le este pastor Apostolul, desi ii cheama la pastorire in turma pe care Pavel o conduce catre Imparatie; intrucat ei au ales sa se tina in alta turma, cea care va fi despartita la Judecata, cand se vor separa oile de capre; ori in alti termeni ai aceleiasi idei de credinta: cand se va vantura graul de neghina... Cat priveste profetia, o poate spune oricine (dar in ce sens spui tu "a spune"? a o primi de la Dumnezeu?... Si a o transmite mai departe?... Sau a o citi din Scriptura si a o rosti mai departe, la randul sau. Nu inteleg ce vrei sa spui de fapt, te rog precizeaza mai clar.) Daca prin asta vrei sa zici ca profetia poate fi citita de oricine si spusa mai departe de oricine, cu asta sunt de acord. Orice om poate citi ceva, sau i se poate spune in caz ca nu poate citi. Apoi poate transmite intr-un fel sau altul informatia aceasta mai departe. Dar ce treaba are asta cu credinta si cu crestinul? Si ateul poate citi Scriptura si poate comenta, uneori inteligent, sclipitor chiar, insa fara nici un rost in sfintirea omului, a lui sau a altora. Vin aici cu o stire cel putin surprinzatoare, pentru mine. Parintele profesor Coman de la catedra de NT din Bucuresti, ne spunea ca pe un fapt cu totul special ca la Teologie Univ. Oxford, seful catedrei de NT este ... ateu declarat! Vezi ca se poate si asa sub soare? Ce-o insemna insa aceasta, eu ma abtin sa zic... Ca inca nu o pot cuprinde... Last edited by ioan cezar; 05.09.2012 at 14:12:55. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Neamurile sunt exact paganii. Lumea era impartita in evrei si gentilii, adica neamurile sau paganii (si pentru evrei inca este impartita asa). Iar Pavel este apostolul neamurilor pentru ca i-a convertit in special pe pagani. Daca ar fi trait astazi, i-ar fi convertit pe musulmani, hindusi etc., si s-ar fi numit apostolul lor, al paganilor. Iar el a spus ca se facea grec cu grecul etc., deci se facea pagan cu paganul, caci grecii si toti non evreii erau pagani. Bine-nteles ca nu in sensul de a le adopta pacatele, dar un sens exista. Care dupa parerea ta? Deacord cu cei care nu accepta Evanghelia, dar eu vorbeam de cei care nu au auzit-o niciodata. De ce va place sa Il vedeti pe Dumnezeu acuzand pe nedrept nevinovati? Nu pentru ca voi sunteti cei ce acuzati pe nedrept si va justificati invartosarea inimii acuzandu-L pe Dumnezeu pe nedrept?... In ceea ce priveste profetia, Ap. Pavel arata ca tocmai se indeplinise, traim deci Noul Legamant in care copiii nu mai sunt pedepsiti pentru greselile parintilor (asa cum se intampla in VT cu pedepsele pana la a treia generatie) si in care Legea lui Dumnezeu este scrisa in inimile oamenilor direct de Dumnezeu ca sa nu mai aiba nevoie sa-i invete nimeni. Si iata ca exact in BO se invata contrariul, cum ca ar fi nevoie sa te invete oamenii ca altfel tu nu pricepi, nu esti suficient de inaintat ca sa primesti direct revelatii. Concluzia: ori profetia minte, ori spune adevarul si inca nu suntem sub noul legamant, ori spune adevarul si suntem sub noul legamant si invatatura este scrisa direct in inima dar atunci este o alta decat cea din biblioteca: este legea iubirii pe care o stie oricine, indiferent daca crestin sau nu. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sunt de acord cu afrimatiile dvs, in sensul ca deplinatatea vietii duhovnicesti a persoanei umane este doar intru Hristos Iisus prin Sfintele Taine. Prin nasterea din Adam, persoana umana nu putea depasi stadiul iluminarii in viata duhovniceasca... insa numai si numai intru Hristos Iisus persoana umana poate fi indumnezeita prin har, aceasta stare fiind superioara celei de iluminare insa pe aceeasi linie duhovniceasca. Consider adecvat si pertinent sa afriman ca deplinatatea vietii duhovnicesti, specifica ontologiei umane (care incepe cu Adam si se desavarseste -este deplina- intru Hristos Iisus) este exclusiv in Sfanta Biserica, Prin Sfintetel Taine, conform Sfintilor Parinti. Din punct de vedere ontologic "ceva" se schimba in persoana umana care accepta hristificarea (in Sfanta Biserica prin Sfintele Taine, conform Sfintilor Parinti). Acel ceva insa vizeaza conlucrarea cu harul lui Dumnezeu care se manifesta intai in sufletul duhovnicesc al omului si apoi in trupul omului. (Sfintii Parinti, spre exemplu Sfantul Simeon Noul Teolog afirma inechivoc ca intai inviata sufletul intru Hristos Iisus si mai apoi trupul). Consider pertinent sa vorbim de un salt ontologic uman in cazul sfintilor care ating nivelul indumnezeirii prin har specific mantuirii Domnului Iisus Hristos. Insa acest salt ontologic vizeaza doar nivelul conlucrarii persoanei umane cu harul Duhului Sfant, care este deplin, structura ontologia a omului (trup si suflet duhovnicesc) creat, Adam, ramanand neschimbata (adica firii umane nu i se adauga ei ceva trupeste si/sau sufleteste... ci intreaga persoana umana -care cuprinde toata fiinta umana impreuna cu particularitatile specifice persoanei umane- trup si suflet duhovnicesc conlucreaza deplin cu harul lui Dumnezeu... find "trasa" in deplinatatea duhovniceasca conform cu vointa de hristificare a persoanei pe nivelul de indumnezire prin har). Este intocmai exemplului cu bara de fier inrosita in foc. Fierul este firea umana (trup si suflet) iar focul este harul lui Dumnezeu. Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sa ne ajute Domnul Iisus Hristos sa ne ajutam si noi unii pe altii (implinid porunca iubirii de aproapele), fiecare dupa talantii primiti, in invatatura, rugaciune, ajutoare... Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Mantuirea ortodoxa-mantuirea protestanta | Ioana-Andreea | Secte si culte | 77 | 16.11.2013 22:42:56 |
Mantuirea | Daniel777 | Biserica Ortodoxa Romana | 11 | 02.06.2010 12:15:26 |
Mantuirea in lume | Nicolae | Calugarul | 21 | 18.06.2007 15:24:08 |
Mantuirea | danyel | Despre Biserica Ortodoxa in general | 1 | 24.12.2006 22:39:15 |
Mantuirea | vsm | Stiri, actualitati, anunturi | 1 | 02.11.2006 23:56:38 |
|