Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Morala Crestina
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 08.10.2012, 21:49:22
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Pr. Staniloae vorbea de pacatul adamic, cauzat de initiativa prin placere, pacat care planeaza asupra intregii specii.
Adam si Eva au cazut din rai mancand un mar, gustarea din pomul oprit, al cunostintei binelui si raului.


"Un element al caderii este neascultarea, altul gustarea din pomul oprit al cunostintei binelui si raului. Desi neascultarea si gustarea se produc deodata, gustarea se adauga totusi ca un element deosebit la neascultare. Fiind o materializare a neascultarii, gustarea e si implinirea, dar si urmarea neascultarii." ne spune Pr. Staniloae.

Iata semnificatia spirituala pe care o da Sf. Grigorie de Nissa pomului cunostintei binelui si raului: "Asadar e interzis pomul care rodeste cunostinta amestecata. Caci s-a amestecat fructul acela din cele contrare... poate din motivul acesta, ca raul nu sta gol, de sine insusi, aratandu-se dupa fiinta sa. Caci raul ar fi fara putere daca n-ar fi colorat in vreun bine, prin care sa atraga pe, cel amagit, spre poftirea lui. Dar acum firea raului e amestecata, in adanc avand ascunsa pierzania, ca pe o viclenie, iar la aratare, manifestand prin amagire vreo nalucire a binelui.

Caci cine s-ar rostogoli in noroiul rau mirositor al desfranarii, daca n-ar socoti voluptatea ca un lucru bum si vrednic de preferat... Fiindca deci, cei multi vad "binele in ceea ce desfata simturile, si binele adevarat si cel parut au acelasi nume, de aceea pofta ce se misca spre rau ca spre bine, a fost numita de Scriptura bine si rau... Nu e nici rau in sens absolut (neamestecat cu nimic, n. pr.), deoarece e amestecat cu binele, nici bine in sens curat, deoarece sub el se ascunde raul".

Sf. Grigorie observa ca raul nu poate sta singur de sine si nu poate exercita nici o atractiune prin sine; el are lipsa de bine pentru a cuceri. In ori ce rau e un echivoc, o duplicitate, prin care se vede dependenta lui si a constiintei umane, de bine. De aci vine si viclenia legata inevitabil de rau, si marea lui putere de disimulare, de minciuna. Un rau absolut demascat nu are nici o putere. Numai binele poate exista prin sine in forma pura. Numai el e lipsit de viclenie, de duplicitate, de echivoc.

Cu ce lucru superior s-ar mai putea masca binele? "Binele adevarat e simplu si cu un singur chip prin fire, strain de orice duplicitate si amestecare cu contrarul". Aceasta inseamna ca numai binele are un fundament propriu in existenta, pe cand raul e un parazit. Ideea aceasta o expune Sf. Grigore, interpretand raportul intre cei doi pomi din Paradis. Observand ca de amandoi pomii spune Geneza, ca erau in mijlocul sau in centrul Paradisului, iar doua centre nu pot fi, el zice:

"Trebuie sa intelegem din intelepciunea celor spuse, aceasta invatatura, ca locul cel mai din mijloc dintre cele sadite de Dumnezeu il are viata; iar moartea este nesadita si fara radacina, neavand nicaeri vreun loc propriu, ci se sadeste prin privarea de viata, cand inceteaza impartasirea celor vii de ceea ce e bun. Fiindca deci viata e in mijlocul pomilor dumnezeiesti, iar prin caderea din aceasta se iveste moartea, de aceea cel ce a explicat invatatura aceasta prin ghicituri, a spus si de pomul acesta ca este in mijlocul Paradisului. Iar de rodul lui a spus ca e amestecat din cele contrare. Caci a spus de unul si acelasi lucru ca e bun si rau, indicand prin aceasta firea pacatului.

Fiindca toate cele savarsite in chip pacatos, sunt precedate de o placere si nu se poate afla un pacat lipsit de placere... De aceea se numeste fructul bine dupa judecata cea pacatoasa, intrucat asa li se pare celor ce pun binele in placere. Dar dupa aceea, prin mistuirea amara a mancarii, se afla ca e rau". Ca si Sf. Maxim, asa si Sf. Grigorie de Nissa interpreteaza pomul cunostintei binelui si raului, in sensul ca el ar exprima pe de o parte caracterul simtual al raului, pe de alta parte echivocitatea pacatului, necesitatea lui de a-si da o aparenta a binelui. Dar pe cand Sf. Maxim staruie mai mult asupra primului lucru, Sf. Grigorie staruie mai mult asupra celui de al doilea.
http://www.crestinortodox.ro/dogmati...lor-68910.html
Foarte interesant citat. cat de subtil gandesc parintii!
Dar nu se spune aici ca placerea ar fi rea sau ca ea ar fi provocat pacatul.
Se vorbeste despre echivocitatea ispitei, despre felul cum diavolul a amestecat raul cu bine, ca sa-l ispiteasca pe om. Tocmai ca placerea este descrisa ca partea buna din fructul oprit!
Placerea este de atunci periculoasa pentru ca poate ascunde un rau, fiind partea exterioara, atragatoare. Asta nu am negat nici eu. Sigur ca placerea este periculoasa de la cadere.. Trebuie gustata cu atentie, cu masura, si cu multumire.. altfel devine rea. Insa nu e rea in sine.
Altfel nu ar fi existat in rai...
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 08.10.2012, 22:43:09
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Foarte interesant citat. cat de subtil gandesc parintii!
Dar nu se spune aici ca placerea ar fi rea sau ca ea ar fi provocat pacatul.
Se vorbeste despre echivocitatea ispitei, despre felul cum diavolul a amestecat raul cu bine, ca sa-l ispiteasca pe om. Tocmai ca placerea este descrisa ca partea buna din fructul oprit!
Placerea este de atunci periculoasa pentru ca poate ascunde un rau, fiind partea exterioara, atragatoare. Asta nu am negat nici eu. Sigur ca placerea este periculoasa de la cadere.. Trebuie gustata cu atentie, cu masura, si cu multumire.. altfel devine rea. Insa nu e rea in sine.
Altfel nu ar fi existat in rai...
Da, mai trebuie sa facem diferenta intre ceea ce ESTE si ceea ce PARE a fi bun. Nu se vorbeste despre o parte buna, ci de o parte vopsita in bine, adica menita sa ne atraga - acesta e rolul placerii, caci placerea nu are rol de sine statator, ca sa fie binele- si in concluzie nu este BINE, ci doar pare a fi binele, dupa cum spune Sf. Grigorie de Nissa:

"Dar acum firea raului e amestecata, in adanc avand ascunsa pierzania, ca pe o viclenie, iar la aratare, manifestand prin amagire vreo nalucire a binelui."

Placerea NU ARE CUM sa fie binele catre care trebuie sa aspire omul. Dar asta nu trebuie sa-i nelinisteasca pe familisti. Dumnezeu a fost f prevazator si in aceasta privinta, limitand puterile si dorintele oamenilor, cu cat inainteaza in varsta si boala isi spune cuvantul.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 08.10.2012, 23:22:14
Theodor_de_Mopsuestia
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Da, mai trebuie sa facem diferenta intre ceea ce ESTE si ceea ce PARE a fi bun. Nu se vorbeste despre o parte buna, ci de o parte vopsita in bine, adica menita sa ne atraga - acesta e rolul placerii, caci placerea nu are rol de sine statator, ca sa fie binele- si in concluzie nu este BINE, ci doar pare a fi binele, dupa cum spune Sf. Grigorie de Nissa:

"Dar acum firea raului e amestecata, in adanc avand ascunsa pierzania, ca pe o viclenie, iar la aratare, manifestand prin amagire vreo nalucire a binelui."

Placerea NU ARE CUM sa fie binele catre care trebuie sa aspire omul. Dar asta nu trebuie sa-i nelinisteasca pe familisti. Dumnezeu a fost f prevazator si in aceasta privinta, limitand puterile si dorintele oamenilor, cu cat inainteaza in varsta si boala isi spune cuvantul.
????
In cazul asta, sa le zica cineva unor excelenti doctori de suflete si trupuri precum Ioan Cezar, reespectiv Mihnea Dragomir, care mai sunt si crestini adevarati, aflati clar pe drumul mantuirii, ca au devenit inutili. La ce bun psihologi si medici? Ia sa mai stea acasa, si sa o lase balta cu scamatoriile numite "sedinte terapeutice" si "consultatii", frectii la picioare de lemn. Noi vrem sa fim bolnavi, pentru ca placerea si sanatatea sunt capcanele urzite de Samael. Vrem sa ne mantuim, asa ca mai bine bolnavi. (!!!!!)
Stimata doamna, pe bune, chiar vi se pare boala si/sau batranetea lucru bun? Vizitati un spital, un azil sau o leprozerie. Acolo cuvintele devin grosiere ca substrat de comunicare. Veti avea doar stari si sentimente care, poate/sper, va vor pune pe ganduri inainte de a mai redacta un text precum cel citat...
Reply With Quote
  #4  
Vechi 09.10.2012, 22:55:10
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Theodor_de_Mopsuestia Vezi mesajul
????
In cazul asta, sa le zica cineva unor excelenti doctori de suflete si trupuri precum Ioan Cezar, reespectiv Mihnea Dragomir, care mai sunt si crestini adevarati, aflati clar pe drumul mantuirii, ca au devenit inutili. La ce bun psihologi si medici? Ia sa mai stea acasa, si sa o lase balta cu scamatoriile numite "sedinte terapeutice" si "consultatii", frectii la picioare de lemn. Noi vrem sa fim bolnavi, pentru ca placerea si sanatatea sunt capcanele urzite de Samael. Vrem sa ne mantuim, asa ca mai bine bolnavi. (!!!!!)
Stimata doamna, pe bune, chiar vi se pare boala si/sau batranetea lucru bun? Vizitati un spital, un azil sau o leprozerie. Acolo cuvintele devin grosiere ca substrat de comunicare. Veti avea doar stari si sentimente care, poate/sper, va vor pune pe ganduri inainte de a mai redacta un text precum cel citat...
Scuzati-ma, dar nu cred ca m-ati inteles.
Boala si batranetea nu mi se par placute, dar stiu acum ca isi au rostul lor bine stabilit de Dumnezeu.

Last edited by Miha-anca; 09.10.2012 at 23:05:02.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 09.10.2012, 00:06:21
andreicosmovici andreicosmovici is offline
Member
 
Data înregistrării: 20.05.2008
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Catolic
Mesaje: 91
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Placerea NU ARE CUM sa fie binele catre care trebuie sa aspire omul. Dar asta nu trebuie sa-i nelinisteasca pe familisti. Dumnezeu a fost f prevazator si in aceasta privinta, limitand puterile si dorintele oamenilor, cu cat inainteaza in varsta si boala isi spune cuvantul.
Ok. Ce facem însă când vedem, într-adevăr, că relația conjugală dintre soți vine ca o încununare a iubirii, și nu ca un scop în sine? În mod normal, ordinea firească este aceasta: dacă lucrurile merg bine între soți, aceștia simt nevoia firească de a-și pecetlui iubirea prin actul conjugal. În sens invers, dacă nu merg lucrurile bine între soți, unul din primele semne îl reprezintă scârțâiala din cadrul relațiilor conjugale.

M-am tot întrebat, am tot întrebat, și nu am primit încă nici un răspuns consistent: de ce a lăsat Dumnezeu să existe o perioadă de infertilitate la femeie, în cadrul unui ciclu? Dacă observăm bine, în înțelepciunea ei, Biserica a rânduit postul de la alimente și de la relațiile conjugale în atâtea zile ale anului, încât chiar dacă femeia ar fi fost permanent fertilă, mântuirea ar fi fost oricum asigurată. Din șapte zile, după legea ortodoxă, rămâne doar marțea și joia pentru relații conjugale. Asta în afara perioadelor oprite, după cum am spus.

Iată însă că Dumnezeu vine și spune: Nu, femeia nu trebuie să fie fertilă în toată vremea. Ce discerne rațiunea noastră în acest caz? De ce trebuie să vadă mintea omului că te opui vieții, dacă integrezi ceva ce Dumnezeu însuși a lăsat oamenilor? E ca și când, altfel, aș spune: deși știu că Dumnezeu a lăsat noaptea pentru somn, eu nu vreau să fiu nevrednic și să mă opresc din lucru: eu voi lucra 24h din 24.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 09.10.2012, 22:30:08
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de andreicosmovici Vezi mesajul
...M-am tot întrebat, am tot întrebat, și nu am primit încă nici un răspuns consistent: de ce a lăsat Dumnezeu să existe o perioadă de infertilitate la femeie, în cadrul unui ciclu?...
Eu cred ca femeia nu are perioade de infertilitate.

Last edited by Demetrius; 09.10.2012 at 22:37:24.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 10.10.2012, 23:15:10
andreicosmovici andreicosmovici is offline
Member
 
Data înregistrării: 20.05.2008
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Catolic
Mesaje: 91
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Demetrius Vezi mesajul
Eu cred ca femeia nu are perioade de infertilitate.
In cadrul fiecarui ciclu, indiferent de lungimea acestuia, femeia are, grosso modo, o perioada de fertilitate, urmata de una de infertilitate, care se termina la urmatoarea menstruate. Aceasta însăși (perioada de menstruație) reprezintă o perioadă infertilă în proporție de 99,8%, într-o lungime variabilă (de la 4 la 6 zile, aprox, care se suprapun cu sangerarea). Sunt informatii cunoscute in detaliu, nu exista nici un dubiu asupra acestor realitati.

Ori, tocmai din această cauză mi-am pus întrebarea despre sensul pentru care, totuși, Dumnezeu a dorit să fie așa. Despre multe alte lucruri ne întrebăm sau ne minunăm, zicând: "Oare de ce a făcut Dumnezeu acest lucru în acest fel?". De ce, așadar, să nu extindem această întrebare și asupra alternanței de fertilitate și infertilitate din cadrul unui ciclu al femeii?
Reply With Quote
  #8  
Vechi 11.10.2012, 00:27:15
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de andreicosmovici Vezi mesajul
Ori, tocmai din această cauză mi-am pus întrebarea despre sensul pentru care, totuși, Dumnezeu a dorit să fie așa. Despre multe alte lucruri ne întrebăm sau ne minunăm, zicând: "Oare de ce a făcut Dumnezeu acest lucru în acest fel?". De ce, așadar, să nu extindem această întrebare și asupra alternanței de fertilitate și infertilitate din cadrul unui ciclu al femeii?
Perioada de infertilitate este perioada de predominanță progesteronică. După cum arată însăși denumirea de "progesteron", este vorba de un hormon care pune organismul femeii în condiții optime pentru "prinderea", creșterea și dezvoltarea sarcinii (=gestației). Acest hormon produce numeroase efecte, care converg în direcția acestui scop. Spre exemplu, temperatura bazală a corpului femeii crește peste palierul de 37 de grade, pentru eficiența clocirii. Oricum femeile au dorință de căldură mai mare decât bărbații. Spermiilor le convin temperaturi mai joase, de aceea locul lor de formare este oarecum în afara corpului; dimpotrivă, oălor fecundate le convin temperaturi mai înalte. Uterul însuși suferă modificări în această perioadă, interiorul lui devine mai "stufos", mai "afânat", mai capabil să primească embrionul. Femeia devine mai susceptibilă la retenția de lichide (uneori, de exemplu, apare umflarea ciclică a picioarelor). Pe de altă parte, faza progesteronică o predispune spre mai multă irascibilitate, uneori fiind mai puțin dispusă spre actul matrimonial, deoarece organismul "presupune" că fecundația este în curs sau foarte recent constituită. Când lucrul acesta nu se întâmplă, are loc menstruația și ciclul se reia cu faza estrogenică.

Deci, venirea menstruației reprezintă, de fapt, eșecul unei sarcini. Cu fiecare ciclu, organismul se pregătește, cu răbdare și speranță, pentru o sarcină.

Acum înțelegem de ce Dumnezeu a așezat o perioadă naturală de infertilitate. În vederea sarcinii și nicidecum, așa cum ar putea sugera unii în mod empiric, în vederea contracepției.

In Christo,
M. Dragomir
medic de familie
atestat în planning familial.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 11.10.2012 at 00:31:15.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 11.10.2012, 07:42:58
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Pentru a pune capăt controverselor sterile cu unii colegi de forum, o să încerc să fac câteva precizări de ansamblu asupra poziției, în mod vădit ingrate, adoptate de subsemnatul pe acest forum.

Am spus că o să încerc, deoarece observ că e foarte dificil pentru unii dintre noi să citească în mod corect și onest exprimarea unei atitudini în propriul ei sistem de referință.

Într-un studiu de teorie a lecturii, Umberto Eco observa că majoritatea cititorilor manifestă o tendință de a compensa subiectiv aparenta incompletitudine a unui text cu o contribuție proprie prin care lectorul încearcă să-și lămurească, cu mijloacele culturale din dotare, fapte și idei lăsate deliberat în suspensie de autor. Consecința aceste carențe de percepție este o înțelegere (auto)falsificată asupra mesajului, urmată de eroarea de opinie și, în caz că opinia este exprimată public, dispersia în cascadă a unei întregi suite de minciuni cu efect de infecție informațională asupra altora.

Din abundența de variațiuni a compensației subiective în lectura unui text, evidențiez doar două modele generice, foarte "bine reprezentate" pe forumul acesta:

1. Lectura de tip oglindă. Acest mod eronat de a citi este propriu persoanelor care sunt captive unui sistem închis de idei. Aceștia nu caută să înțeleagă ceea ce vrea să spună interlocutorul textual, ci urmăresc doar dacă mesajul lui încape, fără să rămână ceva pe dinafară, în propriul lor lagăr mentalitar. Dacă autorul are o credibilitate obligatorie, cum este cazul sfinților pentru unii creștini, textul este ajustat/amputat în așa fel încât orice detaliu care nu poate fi înghesuit în cămașa de forță a propriei înțelegeri să pară că-i nesemnificativ sau subordonat părții "arestabile". Protagoniștii acestei autoînșelări perceptive sunt oameni fragili care-și construiesc în timp un mic templu numai a lor, ticsit cu idoli mentali cărora le aduc constant jertfe și închinare la orice confruntare cu alteritatea, întrucât pentru ei mediul exterior este totuna cu haosul infernal al nesiguranței și a lipsei de sens. Partea proastă al acestui mod handicapat (în sens pur "tehnic", nu peiorativ) de relaționare cu semenii este faptul că victimele acestei erori fac eforturi uriașe să dea un sens universal micii lor religii individuale, fiindcă formele folosite în devoțiunea lor idolatră sunt adesea preluate dintr-o rețea vastă de informații care au realmente o relevanță universală, cum este Tradiția Bisericii.

(Întrerup aici postarea din criză de timp, dar revin.)
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 11.10.2012 at 07:55:06.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 11.10.2012, 22:33:08
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
răbdare și speranță, pentru o sarcină.
Acum înțelegem de ce Dumnezeu a așezat o perioadă naturală de infertilitate. În vederea sarcinii și nicidecum, așa cum ar putea sugera unii în mod empiric, în vederea contracepției.
Pai chiar Biserica Romano-Catolica sugereaza asta in Enciclica " Humanae Vitae"

Chipurile, Dumnezeu ar fi pus acea perioada in vederea contraceptiei, deci sa profitam de ea, fara nici o remuscare.

Cam asta este ideea.

Culmea, in acelasi text in care contraceptia in sine, este condamnata.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Poate deveni abstinenta o problema? teodoraianys Generalitati 110 21.09.2013 21:09:21
Cine da lui isi da, cine face lui isi face spre_rasarit Generalitati 0 11.10.2011 14:18:21
Cine poate face o religie unica pe tot pamintul?? Mihai36 Generalitati 14 28.07.2011 20:42:24
Educație sexuală în școli iar Iustin32 Generalitati 21 28.09.2009 22:30:02