Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 22.11.2012, 11:02:23
Seraphim7 Seraphim7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.12.2009
Mesaje: 1.417
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Marturisesc ca nu inteleg aceasta disjunctie. Aceasta punere a problemei in termeni de "sau-sau". In ceea ce ma priveste, cred SI cercetez. Banuiesc ca de asta mi-a dat Domnul atat darul credintei, cat si pe acela al glagoriei: cu scopul de a le folosi intru descoperirea cailor Lui.
Ce credeti?Si unde il cautati pe Dumnezeu?
__________________
Cheamă-Mă, și-ți voi răspunde și îți voi vesti lucruri mari, lucruri ascunse, pe care nu le cunoști.(Ieremia 33:3)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 23.11.2012, 01:15:03
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Seraphim7 Vezi mesajul
Ce credeti?Si unde il cautati pe Dumnezeu?
Un raspuns a dat Sfantul Grigorie Palama, pe vremea disputei isihaste.
Din topicul deschis de Pelerin la sectiunea Patrologie, am selectat pasajul de mai jos.

Parintele Staniloae sintetizeaza asa:

Pentru Palama, Dumnezeu se manifesta in lume prin lucrarile Sale.
Fiinta ramane dincolo de orice relatie, de orice impartasire, ascunsa in transcendenta absoluta, pana la care nu ne putem ridica pe nici o cale.
Toate numirile ce le dam lui Dumnezeu NU se refera la fiinta Lui, care e mai presus de intelesul oricarui nume
ci la lucrarile Lui care vin in lume: numirile viata, lumina, intelepciune, Dumnezeu, fiinta dumnezeiasca - nu exprima ascunsul nearatat in lume si neimpartasit
ci puterile si lucrarile de viata nascatoare, de fiinta facatoare, de intelepciune datatoare, indumnezeitoare,
care coboara la noi.
Numai prin derivatie de la lucrari numim ascunsul necunoscut fiinta si Dumnezeu. Nu in sens propriu, ci prin derivatie.
Sfantul Vasile cel Mare zice: "Lucrarile Lui coboara la noi, fiinta Lui insa ramane inaccesibila." Ea e propriu-zis mai presus de ceea ce numim fiinta dumnezeiasca si mai presus de principiu si de dumnezeire.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 23.11.2012, 21:05:32
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Un raspuns a dat Sfantul Grigorie Palama, pe vremea disputei isihaste.
Din topicul deschis de Pelerin la sectiunea Patrologie, am selectat pasajul de mai jos.

Parintele Staniloae sintetizeaza asa:

Pentru Palama, Dumnezeu se manifesta in lume prin lucrarile Sale.
Fiinta ramane dincolo de orice relatie, de orice impartasire, ascunsa in transcendenta absoluta, pana la care nu ne putem ridica pe nici o cale.
Toate numirile ce le dam lui Dumnezeu NU se refera la fiinta Lui, care e mai presus de intelesul oricarui nume
ci la lucrarile Lui care vin in lume: numirile viata, lumina, intelepciune, Dumnezeu, fiinta dumnezeiasca - nu exprima ascunsul nearatat in lume si neimpartasit
ci puterile si lucrarile de viata nascatoare, de fiinta facatoare, de intelepciune datatoare, indumnezeitoare,
care coboara la noi.
Numai prin derivatie de la lucrari numim ascunsul necunoscut fiinta si Dumnezeu. Nu in sens propriu, ci prin derivatie.
Sfantul Vasile cel Mare zice: "Lucrarile Lui coboara la noi, fiinta Lui insa ramane inaccesibila." Ea e propriu-zis mai presus de ceea ce numim fiinta dumnezeiasca si mai presus de principiu si de dumnezeire.

"Fiinta Lui Dumnezeu este inaccesibila"

O afirmatie plina de adevar...

(...din perspectiva cognitiei egotice. Cognitia non-egotica nu are sens, pentru ca "eul" este 'inexistent' in acest caz.)

In aceeasi nota:
"Fiinta Lui Dumnezeu este non-cogniscibila, intangibila, cu desavarsire inaccesibila"

Dar daca nu putem afirma absolut nimic cu privire la Natura Fiintei Lui, cum putem afirma ca Aceasta se manifesta in lume prin Lucrarile Sale?

De ce afirmam ca Lucrarea este non-Fiinta cand nu putem afirma nimic cu privire la Natura Fiintei?

Este doar o simpla observatie care urmareste logica definitiei patristice.

Definitia Sfantului Grigorie Palama este valoroasa nu prin respectarea logicii, ci din punct de vedere intuitiv.

Cei care valideaza aceasta definitie (cugeta la miezul ei), prin rugaciune si har ajung dincolo de intiparirile si inchipuirile mintii.
__________________

Reply With Quote
  #4  
Vechi 26.11.2012, 18:29:15
Seraphim7 Seraphim7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.12.2009
Mesaje: 1.417
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Un raspuns a dat Sfantul Grigorie Palama, pe vremea disputei isihaste.
Din topicul deschis de Pelerin la sectiunea Patrologie, am selectat pasajul de mai jos.

Parintele Staniloae sintetizeaza asa:

Pentru Palama, Dumnezeu se manifesta in lume prin lucrarile Sale.
Fiinta ramane dincolo de orice relatie, de orice impartasire, ascunsa in transcendenta absoluta, pana la care nu ne putem ridica pe nici o cale.
Toate numirile ce le dam lui Dumnezeu NU se refera la fiinta Lui, care e mai presus de intelesul oricarui nume
ci la lucrarile Lui care vin in lume: numirile viata, lumina, intelepciune, Dumnezeu, fiinta dumnezeiasca - nu exprima ascunsul nearatat in lume si neimpartasit
ci puterile si lucrarile de viata nascatoare, de fiinta facatoare, de intelepciune datatoare, indumnezeitoare,
care coboara la noi.
Numai prin derivatie de la lucrari numim ascunsul necunoscut fiinta si Dumnezeu. Nu in sens propriu, ci prin derivatie.
Sfantul Vasile cel Mare zice: "Lucrarile Lui coboara la noi, fiinta Lui insa ramane inaccesibila." Ea e propriu-zis mai presus de ceea ce numim fiinta dumnezeiasca si mai presus de principiu si de dumnezeire.
E pura speculatie,preluata de la platonicieni,insa nu o contrazic...Si nu prea inteleg cum poate cobori la tine si in acelasi timp sa ramana inacesibil....Atunci pentru ce mai coboara?De ce sa ne incurcam in teorii pe care nici macar nu le intelegem,le acceptam pentru ca ni se par *profunde* insa nu ne lamuresc prea mult...
__________________
Cheamă-Mă, și-ți voi răspunde și îți voi vesti lucruri mari, lucruri ascunse, pe care nu le cunoști.(Ieremia 33:3)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 27.11.2012, 02:11:29
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Seraphim7 Vezi mesajul
Si nu prea inteleg cum poate cobori la tine si in acelasi timp sa ramana inacesibil....Atunci pentru ce mai coboara?De ce sa ne incurcam in teorii pe care nici macar nu le intelegem,le acceptam pentru ca ni se par *profunde* insa nu ne lamuresc prea mult...
Atunci cand intalnim Tainele, avem nevoie de un cu totul alt mod de asezare sufleteascsa decat cea rationalista. Ne-o insufla Duhul. Sau n-o avem deloc.
Prin gandire rupta de inima, intr-adevar, nu pricepem nimic si riscam sa punem ghilimele acolo unde, de fapt, aflam ca, dimpotriva: cugetarea noastra lumeasca e cu ghilimele.

Lucrurile duhovnicesti se cugeta duhovniceste, Seraphim...
Domnul fie cu noi!
Reply With Quote
  #6  
Vechi 27.11.2012, 11:58:46
Seraphim7 Seraphim7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.12.2009
Mesaje: 1.417
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Atunci cand intalnim Tainele, avem nevoie de un cu totul alt mod de asezare sufleteascsa decat cea rationalista. Ne-o insufla Duhul. Sau n-o avem deloc.
Prin gandire rupta de inima, intr-adevar, nu pricepem nimic si riscam sa punem ghilimele acolo unde, de fapt, aflam ca, dimpotriva: cugetarea noastra lumeasca e cu ghilimele.

Lucrurile duhovnicesti se cugeta duhovniceste, Seraphim...
Domnul fie cu noi!
Cu totii suntem fascinati de mister,crezi ca eu nu am trait experiente asa-zise mistice si am incercat sa le inteleg ,dar misterele sunt intelese de fiecare in mod diferit si nu pot fi catalogate intr-un mod obiectiv.Eu aici vorbesc despre o cunoastere apolinica,care sa poata fi concretizata,cunoaterea bazata pe revelatii e mult mai fragila fiindca nu are un suport concret si izvorul ei este invaluit intr-un misticism greu penetrabil.
__________________
Cheamă-Mă, și-ți voi răspunde și îți voi vesti lucruri mari, lucruri ascunse, pe care nu le cunoști.(Ieremia 33:3)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 27.11.2012, 11:59:23
Marius22 Marius22 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.07.2007
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.345
Implicit

Nu exista alta cale catre adevarata filosofie despre Dumnezeu decat rugaciunea. Si nu orice rugaciune, ci rugaciunea curata. Iar adevarata filosofie nu este bagajul de cunostinte pe care omul il dobandeste pe parcursul vietii sale, ci intelepciunea si sfintenia aduse de salasluirea Sfintei Treimi in inima Sa.

Astfel stand lucrurile, trebuie sa recunoastem ca filosofia noastra insemna adesea speculatie, ipoteze, pe cand cea a sfintilor consta in marturisire, rod al unei experiente vii.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 27.11.2012, 12:06:10
Seraphim7 Seraphim7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.12.2009
Mesaje: 1.417
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Marius22 Vezi mesajul
Nu exista alta cale catre adevarata filosofie despre Dumnezeu decat rugaciunea. Si nu orice rugaciune, ci rugaciunea curata. Iar adevarata filosofie nu este bagajul de cunostinte pe care omul il dobandeste pe parcursul vietii sale, ci intelepciunea si sfintenia aduse de salasluirea Sfintei Treimi in inima Sa.

Astfel stand lucrurile, trebuie sa recunoastem ca filosofia noastra insemna adesea speculatie, ipoteze, pe cand cea a sfintilor consta in marturisire, rod al unei experiente vii.
Sa sti ca exista multe moduri de a intra in contact cu Dumnezeu si rugaciunea este unul dintr-e ele,nu toti se roaga,dar asta nu inseamna ca nu sunt in contact cu El...
__________________
Cheamă-Mă, și-ți voi răspunde și îți voi vesti lucruri mari, lucruri ascunse, pe care nu le cunoști.(Ieremia 33:3)
Reply With Quote
  #9  
Vechi 27.11.2012, 12:24:45
Marius22 Marius22 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.07.2007
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.345
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Seraphim7 Vezi mesajul
Sa sti ca exista multe moduri de a intra in contact cu Dumnezeu si rugaciunea este unul dintr-e ele,nu toti se roaga,dar asta nu inseamna ca nu sunt in contact cu El...
Asa este. Insa rugaciunea se afla - sau se poate afla - pe treapta cea mai inalta, ca dialog al iubirii, personal si constient, cu Dumnezeu.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Crede si nu cerceta anna21 Despre Sfanta Scriptura 343 04.01.2016 16:34:17
"Crede si nu cerceta!" ??? moro.d Despre Biserica Ortodoxa in general 20 03.09.2013 12:29:18
Cine nu crede in Dumnezeu ladyanda Generalitati 235 14.08.2011 14:08:26
cine crede in soarta ? pocoo Vrajitoria 46 18.07.2011 21:09:02
Nevoia de a crede dorinastoica14 Pocainta 15 21.07.2009 12:41:01