Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 04.06.2013, 09:30:34
lore86's Avatar
lore86 lore86 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.05.2009
Locație: timisoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.201
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Deci faptul ca Maica Domnului L-a purtat pe Iisus Hristos nu inseamna nimic? Nu cred acest lucru.
Nu am zis lucrul asta. Cum as putea? Doar ca am invatat ca pana la Cincizecime vorbim de o lucrare diferita a Duhului, fata de cea de dupa Cincizecime. daca in Vt Duhul Sfant se pogora asupra oamenilor, pentru a-i lumina in scrieri sau in hotarari, in Nt vedem Duhul care se coboara si salasluieste in ei. In ceea ce o priveste pe Maica Domnului, statutul ei e cu totul special. Orice incercare de a da o explicatie, ramane doar la nivel de supozitie. dar e clar ca cu Imparateasa Cerurilor lucrurile au stat diferit fata de restul oamenilor. Am intalnit pareri care cred ca prima persoana care a aflat Vestea cea Buna, a Invierii a fost tocmai Imparateasa. Si cred lucrul acesta, pentru ca e in firescul lucrurilor ca Ei s a i se acorde o cinste mai speciala, ca una ce a purtat, a nascut, a hranit, a ingrijit pe Domnul.
Singura care, cred eu, a avut un statut mai special decat restul omenirii a fost Maica Domnului.
In cazul Elisabetei a fost o cercetare a Duhului, care ii da cuvant proroocesc. Ptr ca atunci nu vorbim inca de salasluirea Duhului.
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele!

Last edited by lore86; 04.06.2013 at 09:33:13.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 04.06.2013, 12:37:49
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de lore86 Vezi mesajul
Nu am zis lucrul asta. Cum as putea? Doar ca am invatat ca pana la Cincizecime vorbim de o lucrare diferita a Duhului, fata de cea de dupa Cincizecime. daca in Vt Duhul Sfant se pogora asupra oamenilor, pentru a-i lumina in scrieri sau in hotarari, in Nt vedem Duhul care se coboara si salasluieste in ei. In ceea ce o priveste pe Maica Domnului, statutul ei e cu totul special. Singura care, cred eu, a avut un statut mai special decat restul omenirii a fost Maica Domnului.
In cazul Elisabetei a fost o cercetare a Duhului, care ii da cuvant proroocesc. Ptr ca atunci nu vorbim inca de salasluirea Duhului.
Asta am afirmat si eu pana acum. Maica Domnului e singura care are un statut special, tocmai din cauza sfinteniei, nefacand pacate. Inainte de pogorarea Duhului Sfant si instituirea Botezului este curata de urmarile pacatului stramosesc, la Intrupare. Decebal sustine ceva imposibil, ca nici Maica Domnului nu a primit har la Intrupare. E ceva imposibil pentru ca era insusi Dumnezeu Fiul, evident ca era si har, tocmai de aceea a fost curata de pacatul stramosesc. Nu avea cum sa fie doar harul acela exterior din Vechiul Testament, altfel nu ar mai fi fost Dumnezeu in pantece, ci un om, cum spuneau nestorienii.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 05.06.2013, 01:15:18
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Ma gandesc ca Duhul Sfant, care a umplut-o pe Elisabeta, ruda Fecioarei Maria, era indreptat in primul rand inspre cel, care urma sa devina Sf. Ioan Botezatorul.
Despre Sf. Ioan Botezatorul am gasit un articol interesant, care spune asa:
Potrivit Sfintei Scripturi, Ioan Botezatorul a saltat in pantecele maicii sale, in momentul in care Elisabeta se intalneste cu Fecioara Maria atunci cand aceasta Il purta in pantece pe Domnul. Desi a saltat in pantece, Ioan afirma ca "nu-L stia pe Domnul” (Ioan 1, 31). Aceasta marturisire a lui Ioan este adevarata, caci el nu putea cunoaste din proprie experienta ca Cel purtat in pantecele Mariei este Fiul lui Dumnezeu.

Parintele Dumitru Staniloae, comentand acest episod, spune ca Ioan "a simtit venind din Acela o lumina, sau de la Duhul Sfant din El, care l-a facut sa salte de bucurie. Sunt cunostinte care apar in noi in chip tainic, fara niciun efort al nostru de a le castiga”.

Raspunsul la intrebarea "Cum ajunge sa-L cunoasca Sfantul Ioan Botezatorul pe Hristos?", il gasim la Evanghelistul Ioan (In 1, 34), care reda marturia Botezatorului: "Cel ce m-a trimis pe mine sa botez cu apa, Acela mi-a spus: Peste care vei vedea Duhul pogorandu-Se si ramanand peste El, Acesta este Cel ce boteaza cu Duhul Sfant. Si am vazut si marturisit ca El este Fiul lui Dumnezeu" (In 1, 33-34).

Parintele Dumitru Staniloae, talcuieste acest eveniment astfel: "Dumnezeu il poate face pe om sa auda in forma omeneasca ceea ce vrea El sa-i spuna, si sa vada in forma in care vad ochii omenesti vointa Sa dintr-un anumit moment. Ioan a fost proroc cand Dumnezeu i-a spus cum va cunoaste pe Fiul Sau intrupat, si a fost apostol cand a vazut pe Duhul Sfant pogorat peste Hristos si a auzit glasul Tatalui cu privire la El. Cum putea vorbi omeneste Fiul lui Dumnezeu intrupat, asa si Tatal Lui a putut "vorbi" sau face pe Ioan sa-L auda vorbind. Se arata si in aceasta ca omul este dupa chipul lui Dumnezeu".
Continuare...
http://www.crestinortodox.ro/religie...rul-98649.html

Last edited by Miha-anca; 05.06.2013 at 01:39:43.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 07.06.2013, 10:06:45
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Maica Domnului e singura care are un statut special, tocmai din cauza sfinteniei, nefacand pacate. Inainte de pogorarea Duhului Sfant si instituirea Botezului este curata de urmarile pacatului stramosesc, la Intrupare. Decebal sustine ceva imposibil, ca nici Maica Domnului nu a primit har la Intrupare. E ceva imposibil pentru ca era insusi Dumnezeu Fiul, evident ca era si har, tocmai de aceea a fost curata de pacatul stramosesc. Nu avea cum sa fie doar harul acela exterior din Vechiul Testament, altfel nu ar mai fi fost Dumnezeu in pantece, ci un om, cum spuneau nestorienii.
Este imposibil din punctul de vedere al limitelor tale de înțelegere a argumentelor celorlalți, precum și din acela al contradicțiilor evidente în care te-ai băgat până acum. După cum arată și citatul din Evanghelia după Ioan, dăruirea harului interior, sau a Duhului Sfânt în sensul în care evanghelia a patra vorbește, nu este condiționată doar de dumnezeirea Fiului, ci și de preamărirea lui Hristos. Cu alte cuvinte a susține cele susținute mai sus de Cătălin este egal cu a vorbi împotriva Revelației Sfintei Scripturi. Iar Scriptura spune clar: "Iar aceasta a spus-o despre Duhul pe Care aveau să-L primească acei ce cred într'Însul. Că Duhul încă nu era dat, pentru că Iisus încă nu Se preamărise." (Ioan 7, 39) Dăruirea Duhului sau a harului interior este legată în mod evident și condiționată de preamărirea lui Hristos. Deci falsul argument al lui Cătălin își dovedește adevărata natură, și implicit acest fals argument nu poate fi adus în slujba apărării unei superstiții religioase. Faptul că Fecioara Maria nu a făcut păcate sau că i s-ar fi șters păcatul originar nu înseamnă că ea ar fi avut Duhul Sfânt în sensul în care Evanghelia după Ioan vorbește despre dăruirea Duhului Sfânt. Maica Domnului nu o fi avut păcate, dar ea nu avea Viața Învierii în ea la modul în care numai prin Pogorârea Duhului Sfânt ea poate fi făcută prezentă în viața tuturor oamenilor, inclusiv în viața Maicii Domnului.

Faptul că Fecioara Maria L-a zămislit pe Iisus, asta nu înseamnă că în aceeași clipă ea s-ar fi născut duhovnicește de la Sfântul Duh, și asta pentru că pentru ca Misterul Baptismal să fie operant era necesară Jertfa răscumpărătoare a Domnului și Învierea făcătoare-de-Viață; de-abia prin Hristosul răstignit, mort și înviat își poate căpăta și Fecioara Maria nașterea spirituală de la Duhul Sfânt, Hristos lucrând de-acum prin Sfintele Sale Mistere și prin Harul dumnezeiesc ridicarea ființelor umane la a fi făpturi noi, o creație nouă în Domnul. "Că în Hristos Iisus nici tăierea împrejur nu este ceva, nici netăierea împrejur, ci făptura cea nouă." (Galateni 6, 15) "Deci, dacă este cineva în Hristos, este făptură nouă; cele vechi au trecut, iată toate s-au făcut noi." (II Corinteni 5, 17) Iar a fi în mod deplin făpturi noi, pentru oricine nu doar pentru Maica Domnului, nu era posibil decât după Răstignirea Domnului, Moartea Lui, Învierea și Înălțarea la Cer. De-acum prin Duhul Sfânt făgăduit și trimis Hristos și Dumnezeu Tatăl operează înnoirea ontologică a oamenilor.

Pe lângă acestea voi aduce spre lămurire și un citat de la Sf. Chiril al Alexandriei de la comentariul său asupra Ioan 12, 24 (Adevăr vă spun: "Dacă bobul de grâu, care cade în pământ, nu moare, rămâne singur; însă dacă moare, aduce rod mult") precum și o notă a Părintelui Stăniloae la acest comentariu. (A se vedea Comentariul Sf Chiril la Evanghelia după Ioan, ediție 2000, pag. 772-773)

Citat:
Dacă grăuntele de grâu, când cade în pământ, nu va muri, rămâne singur; iar dacă moare, aduce multă roadă” (In 12, 24)

Nu prezice numai că va pătimi, nici numai că a venit timpul pentru aceasta, ci arată cauza pentru care a voit să pătimească, și că e mare câștigul pătimirii. Căci altfel n-ar fi voit să pătimească. Fiindcă n-a pătimit fără voie. De fapt pentru iubirea față de noi a arătat atâta bunătate, încât a voit să pătimească toate cruzimile. Și precum grăuntele de grâu semănat odrăslește multe spice, nepăgubindu-se pe sine din cauza aceasta, ci existând prin putere în toate grăunțele spicului, - căci din el odrăslesc toate -, așa și Domnul a murit și, deschizând sânurile pământului, a ridicat cu Sine sufletele oamenilor, fiind El însuși în toate după adevărul credinței, existând totodată și de Sine. Și n-a dat numai tuturor celor ce mor această putere de-a rodi,[1463] ci și celor vii, deși cuvântul are și un sens de parabolă. Căci viața tuturor, a celor morți și a celor vii, este rod al pătimirilor lui Hristos, fiindcă moartea lui Hristos s-a făcut sămânță a vieții. Firea dumnezeiască a Cuvântului s-a făcut deci primitoare morții? Cum n-ar fi aceasta o afirmație cu totul lipsită de evlavie? Căci Cuvântul lui Dumnezeu-Tatăl este Viața prin fire. El mai vârtos Se scoală decât cade, El desființează moartea, nu e stăpânit de stricăciune. Face viu ceea ce are nevoie de viață, în loc să ceară viața de la altul. Precum deci lumina nu se face întuneric, așa e cu neputință ca Viața să nu fie viață. Cum se spune că Același cade ca și bobul de grâu în pământ și Se scoală ca Dumnezeu? Se spune că gustă moartea, căci I se potrivește aceasta întrucât S-a făcut om, dar e propriu Lui în mod firesc să învie dumnezeiește.
Citat:
[1463] Moartea lui Iisus e un act fecund, ca și moartea unui grăunte de grâu. Moartea lui Iisus e un act de putere, pentru că fiind însușită de Dumnezeu în firea omenească, El poate învia la o viață nouă și veșnică această fire în care există virtual viața înnoită a firii tuturor oamenilor, care e unită cu a Lui. Căci prin moarte a scufundat umanitatea Sa și mai mult în dumnezeirea Sa, moartea Lui fiind o adevărată trecere, sau un Paște, la viață. Dacă omul păcătos nu moare cu sufletul, ci rămâne prin puterea lui Dumnezeu într-o viață sărăcită, Hristos trece cu sufletul deplin în Dumnezeu. Iar cei uniți cu Hristos nu au numai ei această viață nouă, ci o comunică la rândul lor și altora pentru că au fost predați lui Dumnezeu și ei, iar puterea lui Hristos cel înviat este în ei. O au murind prin primirea ei. De aceea, chiar pe cei morți înainte de El, dar cu nădejde în El, îi ridică Iisus cu Sine din iad. Moartea lui Iisus are deci în ea puterea seminței vieții noi a tuturor, fiind în primul rând sămânța vieții Sale veșnice ca om. Viața Lui ca om înviat e în toți, căci e și Dumnezeu. Cuvântul are și sens de proorocie, căci nu-i învie încă pe ceilalți cu trupul, ci deocamdată numai cu sufletul.
După aceste citări cred că lucrurile sunt mai lămurite. Chiar la sfârșitul notei Părintele Stăniloae vorbește despre învierea deocamdată numai cu sufletul. Propriu-zis cam asta ar însemna și nașterea din Duhul Sfânt, iar acesta este unul dintre sensurile Botezului și ale Nașterii din nou, de sus, din Dumnezeu, anume de a opera o renaștere sau o înviere spirituală, lucru care nu a avut deci loc cu Fecioara Maria la zămislirea Domnului în ea. După cum se vede subliniat în ambele citate, viața nouă, restaurată ontologic, a tuturor (inclusiv a Maicii Domnului), întemeiată în Hristos este rodul pătimirilor, morții și învierii Domnului Iisus Hristos. Aici vedeți deci nu cuvintele mele, ci ale Sfinților Apostoli, ale Sfinților Părinți și ale Teologilor Bisericii. Posibil ca astea să nu se înscrie printre sursele ortodoxe consultate și înțelese de Cătălin2.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 07.06.2013, 21:55:04
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Decebal, deci din punctul tau de vedere, Iisus Hristos S-a nascut dintr-o fecioara, care mai avea pacatul stramosesc; deci a vietuit cu pacatul.
Mentionez ca ma disociez cu totul de asa parere.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 08.06.2013, 06:12:25
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Interpretarea dumneavoastră cu privire la mine este greșită. Și vă rog ca atunci când mai trageți astfel de concluzii să veniți cu argumente, nu doar cu afirmații nefondate. Văd că gândirea superstițioasă se aplică și în alte cazuri decât în cazul strict al Religiei. Cine știe, poate mizați pe modalitatea de "gândire" a "ortodocșilor", la care simplele afirmații nefondate capătă, prin simplul fapt că sunt rostite, valoare și putere de adevăr; cam același lucru îl fac și politicienii o dată la patru ani și se vede că le merge treaba, "ortodocșii" "gânditori" îi votează și cu două mâini.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 09.06.2013, 01:32:19
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Interpretarea dumneavoastră cu privire la mine este greșită. Și vă rog ca atunci când mai trageți astfel de concluzii să veniți cu argumente, nu doar cu afirmații nefondate. Văd că gândirea superstițioasă se aplică și în alte cazuri decât în cazul strict al Religiei. Cine știe, poate mizați pe modalitatea de "gândire" a "ortodocșilor", la care simplele afirmații nefondate capătă, prin simplul fapt că sunt rostite, valoare și putere de adevăr; cam același lucru îl fac și politicienii o dată la patru ani și se vede că le merge treaba, "ortodocșii" "gânditori" îi votează și cu două mâini.
Gandire superstitioasa, bazata pe cele scrise de Pr. Staniloae?!? N-as zice. Daca argumentele aduse de mine nu te-au convins, nu e vina mea.
Si te rog, cand vorbesti despre mine, nu scrie ortodox intre ghilimele, rumânule! Nu cred ca ai caderea sa ne impui punctul tau de vedere.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 09.06.2013, 23:56:40
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Este imposibil din punctul de vedere al limitelor tale de înțelegere a argumentelor celorlalți, precum și din acela al contradicțiilor evidente în care te-ai băgat până acum. După cum arată și citatul din Evanghelia după Ioan, dăruirea harului interior, sau a Duhului Sfânt în sensul în care evanghelia a patra vorbește, nu este condiționată doar de dumnezeirea Fiului, ci și de preamărirea lui Hristos. Cu alte cuvinte a susține cele susținute mai sus de Cătălin este egal cu a vorbi împotriva Revelației Sfintei Scripturi. Iar Scriptura spune clar: "Iar aceasta a spus-o despre Duhul pe Care aveau să-L primească acei ce cred într'Însul. Că Duhul încă nu era dat, pentru că Iisus încă nu Se preamărise." (Ioan 7, 39) Dăruirea Duhului sau a harului interior este legată în mod evident și condiționată de preamărirea lui Hristos.
Eu tot nu inteleg de ce insisti atat pe ceva fara sens. Harul exterior este exterior, cum e calculatorul fata de tine. Fecioara Maria nu avea cum sa aiba doar harul exterior, pentru ca Iisus era in pantece, impreuna cu harul, deci era interior, evident. Tocmai de aceea a fost curatata Sfanta Fecioara de pacatul stramosesc, ca sa primeasca tot harul, altfel nu se putea naste Mantuitorul.
Spui ca harul s-a dat la Cincizecime, dar si iertarea pacatului stramosesc tot dupa Cincizecime s-a dat. Jertfa Mantuitorului si lucrarea Sa era stregerea acestui pacat, adica a ridicarii firii omenesti. Harul nu il puteau primi oamenii din cauza aceluiasi lucru, a pacatului stramosesc. Si vezi ca Fecioarei i s-a sters la intrupare si pacatul stramosesc, care se face doar prin Botez.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 10.06.2013, 09:37:44
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Eu tot nu inteleg de ce insisti atat pe ceva fara sens. Harul exterior este exterior, cum e calculatorul fata de tine.
Este fără sens pentru tine, pentru că negi pe față adevărul revelat al Sfintei Scripturi, pentru a susține erezia ta superstițioasă. Cu harul exterior nu stau lucrurile chiar așa de simplu; harul exterior era și el un har care lucra asupra sufletului, dar nu atât de profund ca Duhul după Pentecost. Duhul Sfânt ca har exterior lucra și el asupra sufletului, dădea iluminări și profeții și vederi dumnezeiești, și era vorba în esență de ceva caracterizat prin sfințenie. Deci raportul sfințeniei Duhului cu sufletul și duhul omului în Vechiul Legământ nu era asemenea raportului între un calculator și un om; aș spune că prin ceea ce ai spus, dincolo de cât de necunoscător te arăți, ai spus chiar o blasfemie, dacă ai ajuns să consideri pe Duhul Sfânt la același nivel cu un calculator. Tu nu observi că tocmai ai spus o blasfemie?

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Fecioara Maria nu avea cum sa aiba doar harul exterior, pentru ca Iisus era in pantece, impreuna cu harul, deci era interior, evident. Tocmai de aceea a fost curatata Sfanta Fecioara de pacatul stramosesc, ca sa primeasca tot harul, altfel nu se putea naste Mantuitorul.
Văd că te ții în continuare pe poziția de a te pune împotriva Revelației Sfintei Scripturi. Acolo spune foarte clar că Duhul nu era dat pentru că Iisus nu Se preamărise. Cu alte cuvinte este evidentă condiționarea de preamărirea lui Hristos pentru dăruirea Duhului. Nu este suficient faptul că Hristos era Dumnezeu întrupat, ci trebuia să aibă loc și lucrarea de mântuire, adică jertfa și învierea. Doar după Înviere și Pentecost Duhul Sfânt Se pogoară ca har interior. Sfântul Ioan Damaschin spune că Fecioara Maria a fost curățită de Duhul Sfânt la întruparea Fiului, dar nu spune nimic despre primirea Duhului ca har interior; asta este pur și simplu inovația superstițioșilor care trec și peste cuvintele Sfinților Apostoli, și peste cele ale Sfinților Părinți, doar pentru a își "impune" părerea lor superstițioasă, chipurile având legitimitate teologică. Lucrarea Duhului Sfânt ca har interior se referă la lucrarea în interiorul spiritului, a duhului, nu la lucrarea în interiorul trupului sau în interiorul pântecelui.

Dealtfel, după cum am mai subliniat, nici dogma vaticană a imaculatei concepții nu spune decât că Fecioara Maria a fost ferită de orice întinare sau pată a păcatului originar, dar nu spune că Fecioara avea Duhul Sfânt ca har interior, cu alte cuvinte nu spune că Fecioara ar fi fost în stare de har sfințitor, așa cum înțelegem în Noul Legământ a fi în har sfințitor, precum spuneau unii adepți ai catolicismului chiar și aici pe forum. De aceea, în acest context, i-am și întrebat pe catoliciști ce mai înțeleg ei prin acel "plină de har", devreme ce dogma imaculatei concepții nu spune că Fecioara Maria ar fi fost plină de har, ci doar ferită de păcatul originar.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Spui ca harul s-a dat la Cincizecime, dar si iertarea pacatului stramosesc tot dupa Cincizecime s-a dat. Jertfa Mantuitorului si lucrarea Sa era stregerea acestui pacat, adica a ridicarii firii omenesti. Harul nu il puteau primi oamenii din cauza aceluiasi lucru, a pacatului stramosesc. Si vezi ca Fecioarei i s-a sters la intrupare si pacatul stramosesc, care se face doar prin Botez.
După cum am spus și mai sus, sfântul Ioan Damaschin spune că Fecioara Maria a fost curățită de Duhul Sfânt, a primit puterea de a primi dumnezeirea Cuvântului și puterea de a naște, dar nu spune că Fecioara Maria ar fi primit Duhul Sfânt ca har interior. Deci asta este poziția unor sfinți părinți răsăriteni, și asta este și poziția lui Stăniloae. Din ceea ce am citit nici ei nu spun mai mult de atât. Eu nu am văzut ca vreunul dintre voi să aducă măcar un singur citat de la sfinții părinți din care să rezulte că spusele voastre ar avea vreo legătură cu credința ortodoxă. Văd că faceți numai afirmații, atât tu cât și doamna Miha-Anca, dar nu aduceți nici măcar un argument biblic, patristic, dogmatic pentru a vă susține poziția; în cazul vostru totul rămâne la nivel declarativ, aveți impresia că trebuie să vă credem pe cuvânt, doar pe baza faptului că așa spuneți voi că stau lucrurile. Dar justificări, argumente ioc!

Last edited by Decebal; 10.06.2013 at 09:44:10. Motiv: corectură
Reply With Quote
  #10  
Vechi 10.06.2013, 18:18:48
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Este fără sens pentru tine, pentru că negi pe față adevărul revelat al Sfintei Scripturi, pentru a susține erezia ta superstițioasă. Cu harul exterior nu stau lucrurile chiar așa de simplu; harul exterior era și el un har care lucra asupra sufletului, dar nu atât de profund ca Duhul după Pentecost. Duhul Sfânt ca har exterior lucra și el asupra sufletului, dădea iluminări și profeții și vederi dumnezeiești, și era vorba în esență de ceva caracterizat prin sfințenie. Deci raportul sfințeniei Duhului cu sufletul și duhul omului în Vechiul Legământ nu era asemenea raportului între un calculator și un om; aș spune că prin ceea ce ai spus, dincolo de cât de necunoscător te arăți, ai spus chiar o blasfemie, dacă ai ajuns să consideri pe Duhul Sfânt la același nivel cu un calculator. Tu nu observi că tocmai ai spus o blasfemie?


Văd că te ții în continuare pe poziția de a te pune împotriva Revelației Sfintei Scripturi. Acolo spune foarte clar că Duhul nu era dat pentru că Iisus nu Se preamărise. Cu alte cuvinte este evidentă condiționarea de preamărirea lui Hristos pentru dăruirea Duhului. Nu este suficient faptul că Hristos era Dumnezeu întrupat, ci trebuia să aibă loc și lucrarea de mântuire, adică jertfa și învierea. Doar după Înviere și Pentecost Duhul Sfânt Se pogoară ca har interior. Sfântul Ioan Damaschin spune că Fecioara Maria a fost curățită de Duhul Sfânt la întruparea Fiului, dar nu spune nimic despre primirea Duhului ca har interior; asta este pur și simplu inovația superstițioșilor care trec și peste cuvintele Sfinților Apostoli, și peste cele ale Sfinților Părinți, doar pentru a își "impune" părerea lor superstițioasă, chipurile având legitimitate teologică. Lucrarea Duhului Sfânt ca har interior se referă la lucrarea în interiorul spiritului, a duhului, nu la lucrarea în interiorul trupului sau în interiorul pântecelui.

Dealtfel, după cum am mai subliniat, nici dogma vaticană a imaculatei concepții nu spune decât că Fecioara Maria a fost ferită de orice întinare sau pată a păcatului originar, dar nu spune că Fecioara avea Duhul Sfânt ca har interior, cu alte cuvinte nu spune că Fecioara ar fi fost în stare de har sfințitor, așa cum înțelegem în Noul Legământ a fi în har sfințitor, precum spuneau unii adepți ai catolicismului chiar și aici pe forum. De aceea, în acest context, i-am și întrebat pe catoliciști ce mai înțeleg ei prin acel "plină de har", devreme ce dogma imaculatei concepții nu spune că Fecioara Maria ar fi fost plină de har, ci doar ferită de păcatul originar.


După cum am spus și mai sus, sfântul Ioan Damaschin spune că Fecioara Maria a fost curățită de Duhul Sfânt, a primit puterea de a primi dumnezeirea Cuvântului și puterea de a naște, dar nu spune că Fecioara Maria ar fi primit Duhul Sfânt ca har interior. Deci asta este poziția unor sfinți părinți răsăriteni, și asta este și poziția lui Stăniloae. Din ceea ce am citit nici ei nu spun mai mult de atât. Eu nu am văzut ca vreunul dintre voi să aducă măcar un singur citat de la sfinții părinți din care să rezulte că spusele voastre ar avea vreo legătură cu credința ortodoxă. Văd că faceți numai afirmații, atât tu cât și doamna Miha-Anca, dar nu aduceți nici măcar un argument biblic, patristic, dogmatic pentru a vă susține poziția; în cazul vostru totul rămâne la nivel declarativ, aveți impresia că trebuie să vă credem pe cuvânt, doar pe baza faptului că așa spuneți voi că stau lucrurile. Dar justificări, argumente ioc!
Nu te supara, Decebal, dar ce argument mai bun decat Biblia doresti?!?
Nu degeaba am tot postat versetele din Luca 1, caci acolo se spune despre Elisabeta, ruda Maicii Domnului, ca s-a umplut de Duh Sfant, la auzul salutului Fecioarei Maria. Concluzia nu poate fi decat una: ca inaintea Elisabetei s-a umplut de Duh Sfant Fecioara Maria.
Acum te intreb, daca cineva se poate umple doar pe exterior? Desigur nu, caci verbul a umple ne face trimitere tocmai spre interiorul unei persoane, nu spre exteriorul ei.
In plus am postat cu cateva pagini in urma din Pr. Staniloae, referitor la efectul prezentei lui Iisus asupra Sf. Ioan Botezatorul. Il poti considera si pe acela ca o dovada. Daca vrei.
Chiar nu doresc sa fiu crezuta pe cuvant; dar nici nu vin cu pareri personale, ca sa cer asa ceva.

Last edited by Miha-anca; 10.06.2013 at 18:21:01.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Slujba de Adormirea Maicii Domnului intrerupta de DNA Laura19 Stiri, actualitati, anunturi 51 21.08.2012 16:03:50
Adormirea Maicii Domnului dan73 Generalitati 3 05.07.2012 16:22:32
Adormirea Maicii Domnului partenie Diverse Sarbatori 20 15.08.2009 21:19:08
Adormirea Maicii Domnului Laurentiu Diverse Sarbatori 1 15.08.2008 20:25:15
adormirea maicii domnului Pupi Generalitati 1 12.08.2008 13:13:16