Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Botezul
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 09.08.2013, 22:19:13
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Nastya Vezi mesajul
Cand a vazut lumina si a auzit glasul Mantuitorului Iisus Hristos, Saul s-a schimbat brusc. Cand a vazut lumina si a auzit glasul Mantuitorului Iisus Hristos Saul nu era „vrednic” dar a fost ales sa devina VREDNIC.
Consider că ați precizat un criteriu absolut decisiv al autenticității experierii Luminii: schimbarea. Înduhovnicirea celui care trăiește această experiență.
(Oare câți oameni s-au schimbat, convertindu-se și înduhovnicindu-se, ori, pur și simplu luîndu-și mai în serios pocăința, ca urmare a "luminii" din pozele respective? Să fiu iertat, dar dacă lumina aceea ar fi fost ceea ce crede Cătălin, noi cei de pe forum, mai ales cei care cred că ea e har, am fi fost deja alți oameni... Așa consider.)

Cât privește vrednicia lui Saul, însuși Apostolul vorbește despre ea, în mai multe locuri din Epistole. Cu toate acestea, numeroși teologi atrag atenția deseori că Saul nu era un oarecare om, fără însușiri remarcabile ci, tocmai pentru că era foarte credincios, instruit și hotărât (în credința lui pe care o moștenise de la părinți și pe care o șlefuise la școala lui Gamaliel) Domnul l-a ales pentru minunata slujire. (Mai sunt, desigur, și alte motive ale alegerii lui Saul, pe care Dumnezeu nu le-a ascuns de noi ci le-a revelat prin vasele Lui alese.)
Dumnezeu nu mutilează personalitatea omului ci o respectă, o orientează către mântuire, în acord cu Planul Său de Părinte Iubitor.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 10.08.2013, 01:48:09
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Consider că ați precizat un criteriu absolut decisiv al autenticității experierii Luminii: schimbarea. Înduhovnicirea celui care trăiește această experiență.
(Oare câți oameni s-au schimbat, convertindu-se și înduhovnicindu-se, ori, pur și simplu luîndu-și mai în serios pocăința, ca urmare a "luminii" din pozele respective? Să fiu iertat, dar dacă lumina aceea ar fi fost ceea ce crede Cătălin, noi cei de pe forum, mai ales cei care cred că ea e har, am fi fost deja alți oameni... Așa consider.)
Aceasta experienta o pot trai cei care iau si contact cu harul, nu doar cei ce il privesc doar. De exemplu ucenicii Sfantului Serafim si Parintelui Paisie, ambii nu doar au vazut, erau si in lumina emanata de cei doi sfinti. Altul e cazul iudeilor, care doar vedeau acea lumina. La fel si in alte cazuri, cand doar vedeau acea lumina. De exemplu Lumina de la Iersualim, e tot o lumina nemateriala la inceput. Una este s-o privesti in poze si alta e sa fii acolo. Dar minunile nu duc intotdeauna la sporire duhovniceasca. De exemplu Iisus a facut o multime de minuni dar iudeii au ramas la fel, ba chiar L-au si rastignit. Cu atat mai mult o poza.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 10.08.2013, 01:51:03
Nastya
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Pe site-ul nostru, crestin ortodox, gasiti cartea: "Teologia mistica", "Teologia mistica a Bisericii de Rasarit", de Vladimir Lossky
Daca aveti ragaz, cititi macar capitolul „Lumina dumnezeiasca”:
http://www.crestinortodox.ro/carti-o...sca-82725.html

Poate cititi si:
Preasfintitul Corneliu, Episcopul Husilor, „Schimbarea la Fata a Domnului descopera lumina cea pururea fiitoare”
http://www.crestinortodox.ro/sarbato...re-141496.html
Reply With Quote
  #4  
Vechi 10.08.2013, 01:53:37
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Nastya Vezi mesajul
Pe site-ul nostru, crestin ortodox, gasiti cartea: "Teologia mistica", "Teologia mistica a Bisericii de Rasarit", de Vladimir Lossky
Daca aveti ragaz, cititi macar capitolul „Lumina dumnezeiasca”:
http://www.crestinortodox.ro/carti-o...sca-82725.html

Poate cititi si:
Preasfintitul Corneliu, Episcopul Husilor, „Schimbarea la Fata a Domnului descopera lumina cea pururea fiitoare”
http://www.crestinortodox.ro/sarbato...re-141496.html
Mulțumesc frumos!
Voi răsfoi chiar acum și voi încerca să studiez mâine.
Mulțumesc, Doamne ajută!
Reply With Quote
  #5  
Vechi 10.08.2013, 01:56:27
Nastya
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Mi-a fost greu sa aleg un fragment din cartea lui Vladimir Lossky:

<<Cei mai multi dintre Parintii care au vorbit despre Schimbarea la Fata confirma natura necreata, dumnezeiasca, a luminii care s-a aratat Apostolilor. Sfintul Grigorie de Nazianz, Sfintul Chiril al Alexandriei, Sfintul Maxim Marturisitorul, Sfintul Andrei Criteanul, Sfintul Ioan Damaschinul, Sfintul Simeon Noul Teolog, Eftimie Zigaben se exprima in acest sens si ar fi foarte imprudent sa se interpreteze aceste texte ca fiind o emfaza retorica.

Sfintul Grigorie Palama dezvolta aceasta invatatura in raport cu problema trairii mistice. Lumina pe care au vazut-o Apostolii pe Muntele Tabor este proprie lui Dumnezeu prin fire. Vesnica, nesfirsita, existind in afara de timp si spatiu, ea aparea in teofaniile Vechiului Testament ca slava a lui Dumnezeu: aparitie inspaimintatoare si de nesuportat pentru creaturi, fiind exterioara, straina firii omenesti inainte de Hristos, in afara Bisericii.

Pentru aceasta, dupa Sfintul Simeon Noul Teolog, Pavel pe drumul Damascului, neavind inca credinta in Hristos, a fost orbit si trintit la pamint de aparitia luminii dumnezeiesti. Dimpotriva, Maria Magdalena, dupa Sfintul Grigorie Palama, a putut vedea lumina Invierii care umplea mormintul si facea sa se vada tot ce se afla in el, cu tot intunericul noptii, "ziua vazuta" neluminind inca pamintul; tot aceasta lumina a facut-o sa vada ingerii si sa vorbeasca cu ei. In clipa Intruparii, Lumina dumnezeiasca s-a concentrat, ca sa spunem asa, in Hristos, Dumnezeu-Omul, in care salasluia trupeste plinatatea dumnezeirii.

Aceasta inseamna ca firea umana asumata de Hristos era indumnezeita prin unirea ipostatica cu firea divina; ca Hristos, in timpul vietii Sale pamintesti, a stralucit totdeauna lumina dumnezeiasca, ramasa nevazuta pentru cea mai mare parte dintre oameni. Schimbarea la Fata nu a fost un fenomen circumscris in timp si spatiu: in acel moment, pentru Hristos, chiar in firea Sa umana, nu s-a produs nici o schimbare, ci schimbarea s-a produs in constiinta Apostolilor care, pentru un anumit timp, au primit puterea de a vedea pe Invatatorul lor asa cum era El, stralucind de lumina cea vesnica a dumnezeirii Sale. Pentru Apostoli, aceasta era o iesire din istorie, incunostiintare despre realitatile cele vesnice.

Sfintul Grigorie Palama spune in cuvintul sau la Schimbarea la Fata: "Lumina Schimbarii la Fata a Domnului nu a inceput si nu a luat sfirsit; ea a ramas necircumscrisa (in timp si spatiu) si imperceptibila simturilor, cu toate ca a fost vazuta cu ochii trupesti..., dar printr-o transmutare a simturilor lor, ucenicii Domnului trecura de la trup la Duh".

Pentru a vedea Lumina dumnezeiasca cu ochii trupesti, asa cum au vazut-o ucenicii Domnului pe Muntele Tabor, trebuie sa ne impartasim din aceasta lumina, sa fim preschimbati de ea intr-o masura mai mica sau mai mare. Experienta mistica presupune deci o schimbare a firii noastre, preschimbarea prin har. Sfintul Grigorie Palama spune in chip lamurit: "Cel care participa la energia dumnezeiasca... ajunge el insusi, intr-un fel, lumina; el este unit cu Lumina si, o data cu Lumina, el vede cu o deplina constiinta de sine tot ceea ce ramine ascuns celor ce nu au acest har; el depaseste astfel nu numai simturile trupesti, ci si tot ceea ce poate fi cunoscut (prin inteligenta)..., caci cei curati cu inima Il vad pe Dumnezeu... care, fiind Lumina, salasluieste in ei si li se descopera celor care Il iubesc, preaiubitilor Lui". >>
(Vladimir Lossky, "Teologia mistica", "Teologia mistica a Bisericii de Rasarit", Capitolul 11, Lumina dumnezeiasca)

http://www.crestinortodox.ro/carti-o...sca-82725.html
Reply With Quote
  #6  
Vechi 10.08.2013, 02:11:50
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Nastya Vezi mesajul
Sfintul Grigorie Palama spune in cuvintul sau la Schimbarea la Fata: "Lumina Schimbarii la Fata a Domnului nu a inceput si nu a luat sfirsit; ea a ramas necircumscrisa (in timp si spatiu) si imperceptibila simturilor, cu toate ca a fost vazuta cu ochii trupesti..., dar printr-o transmutare a simturilor lor, ucenicii Domnului trecura de la trup la Duh".

Pentru a vedea Lumina dumnezeiasca cu ochii trupesti, asa cum au vazut-o ucenicii Domnului pe Muntele Tabor, trebuie sa ne impartasim din aceasta lumina, sa fim preschimbati de ea intr-o masura mai mica sau mai mare. Experienta mistica presupune deci o schimbare a firii noastre, preschimbarea prin har.
Excepționale precizări!
Săru-mâna, domnule Nastya, mare bine ne-ați făcut cu aceste selecții și cu trimiterile spre cărțile potrivite.
Dumnezeu să vă răsplătească!
Reply With Quote
  #7  
Vechi 10.08.2013, 02:36:01
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Excepționale precizări!
Săru-mâna, domnule Nastya, mare bine ne-ați făcut cu aceste selecții și cu trimiterile spre cărțile potrivite.
Dumnezeu să vă răsplătească!
Sper ca s-a inteles din mesajul precedent ca e vorba de cei ce sunt induhovniciti, imbunatatiti. Cum continua si pasajul: "Sfintul Grigorie Palama spune in chip lamurit: "Cel care participa la energia dumnezeiasca... ajunge el insusi, intr-un fel, lumina; el este unit cu Lumina si, o data cu Lumina, el vede cu o deplina constiinta de sine tot ceea ce ramine ascuns celor ce nu au acest har; el depaseste astfel nu numai simturile trupesti, ci si tot ceea ce poate fi cunoscut (prin inteligenta)..., caci cei curati cu inima Il vad pe Dumnezeu... care, fiind Lumina, salasluieste in ei si li se descopera celor care Il iubesc, preaiubitilor Lui".
Reply With Quote
  #8  
Vechi 10.08.2013, 01:51:59
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Aceasta experienta o pot trai cei care iau si contact cu harul, nu doar cei ce il privesc doar. De exemplu ucenicii Sfantului Serafim si Parintelui Paisie, ambii nu doar au vazut, erau si in lumina emanata de cei doi sfinti. Altul e cazul iudeilor, care doar vedeau acea lumina. La fel si in alte cazuri, cand doar vedeau acea lumina. De exemplu Lumina de la Iersualim, e tot o lumina nemateriala la inceput. Una este s-o privesti in poze si alta e sa fii acolo. Dar minunile nu duc intotdeauna la sporire duhovniceasca. De exemplu Iisus a facut o multime de minuni dar iudeii au ramas la fel, ba chiar L-au si rastignit. Cu atat mai mult o poza.
De acord, intră în joc și credința, împietrirea inimii omului, precum și intervenția expresă a lui Dumnezeu (Care poate trimite un duh de orbire, cum aflăm mai des în VT).
Reply With Quote
  #9  
Vechi 10.08.2013, 15:42:01
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Consider că ați precizat un criteriu absolut decisiv al autenticității experierii Luminii: schimbarea. Înduhovnicirea celui care trăiește această experiență.

(Oare câți oameni s-au schimbat, convertindu-se și înduhovnicindu-se, ori, pur și simplu luîndu-și mai în serios pocăința, ca urmare a "luminii" din pozele respective? Să fiu iertat, dar dacă lumina aceea ar fi fost ceea ce crede Cătălin, noi cei de pe forum, mai ales cei care cred că ea e har, am fi fost deja alți oameni... Așa consider.)
Trecând peste pozele de la care a plecat firul de discuție, argumentul dumitale, frate Cezare, nu se prea susține, în primul rând pentru că în cazul acestor poze nu este vorba despre experierea luminii necreate, ci despre un botez, ori știm că marea majoritate a noilor botezați nu au o experiență a luminii necreate la botez deși primesc harul Botezului, iar în al doilea rând pentru că în general există sau pot exista multe tipuri de reacții în cazul unor minuni, cazul celor nouă leproși care au fost vindecați dar nu s-au întors să mulțumească lui Iisus fiind elocvent; faptul că unii sau mulți nu se înduhovnicesc sau nu se schimbă măcar puțin în plan spiritual și moral în urma unei minuni nu implică inautenticitatea minunii.

Last edited by Decebal; 10.08.2013 at 15:49:43.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 10.08.2013, 16:05:16
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
faptul că unii sau mulți nu se înduhovnicesc sau nu se schimbă măcar puțin în plan spiritual și moral în urma unei minuni nu implică inautenticitatea minunii.
da, aceasta este o afirmatie cred eu corecta.
un alt exemplu care imi vine in minte sunt parintii induhovniciti care prin comportarea lor , felul lor de a fi, chiar simpla prezenta au miscat suflete si le-au indreptat spre Hristos. Ei bine sunt si oameni care au cunoscut astfel de parinti, si totusi nu s-au schimbat , si nu s-au pocait sau induhovnicit. Putem spune noi ca astfel acesti parinti nu sunt ceea ce sunt doar pentru ca nu toti oamenii care i-au cunoscut s-au indreptat?
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
Răspunde