![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#181
|
||||
|
||||
![]()
Excelent punctat, critirg.
Capy, tot agitat ești. Însă eu tot nădăjduiesc că nu mai reiei din nou, tot forumul în fiecare postare :) Te rog din suflet :) știm deja ce s-a postat, sau putem verifica. Sfântul Maxim Mărturisitorul, este al 2-lea Sfânt al meu preferat. Nu îți spun care-i primu, sâc, sâc :) Am citit de la Sfântul Maxim Mărturisitorul, foarte mult din ce s-a tipărit în limba română. Nu știu dacă-i bine să spun asta, că e laudă. Îți voi reda mai jos, ideile principale, expuse dogmatic, dar întro dogmatică, cât mai simplă, să înțeleagă oricine citeștre, din cartea "Scrieri și epistole hristologice și duhovnicești" și din cartea "Ambigua", scrise de Sfântul Maxim Mărturisitorul. Nu îți dau citate și pasaje, că sunt câteva zeci de pagini. Nu le printez și nici nu le dactilografiez la tastatură, că mă apucă dimineața în ambele cazuri. Analizează "la sânge", cu atenție extremă, fiecare sintagmă, mergem în cea mai pură dogmatică. Sper să te fac să înțelegi ce spune Sfântul Ioan Damaschin și Sfântul Maxim Mărturisitoul, în același timp: 1. Hristos este Persoana Omenească a Sfintei Treimi. Din veșnicie. Înainte de crearea omului. Dar să nu te smintești. Fi atent: nu cum o înțelegi tu și cum o separi tu. Nu separa Persoana cea Una a lui Hristos. Nici nu uni Persoana lui Hristos, cu cele două voințe și două lucrări. Că dai în nestorianism, sau în monofizitism. Rămâi ortodox. Fi atent :) Mergem mai adânc: 2. Hristos este fire(!) omenească și fire(!) dumnezeiască! Poate omul de rând, să fie de aceași fire(!) cu Hristos? Cu Dumnezeu? Nu poate. Ar înseamna să intre în esența și natura Sfintei Treimi. Asta a crezut și lucifer... 3. Hristos a venit să îndumnezeiască omul. Îndumnezeirea este luare sau imitarea persoanei(!) umane a lui Hristos. Așa devi sfânt. Îndumnezeirea nu poate fi dată omului prin firea lui Dumnezeu. Nu poți intra în fire(!), în esență, în natură, în ousia. Ce îl face pe Hristos, Persoană Omenească? S-a născut ca un om, deși era născut din veșnicie din Tatăl, a crescut din băiat, în bărbat că un om, a chinuit ca un om, deși putea să biruie totul, întro clipă, a fost ispitit de diavol ca un om, deși putea, Dumnezeu fiind, să termine cu diavolul întro miime de secundă. Hristos a murit ca un om, și a înviat ca un Dumnezeu, tocmai ca omul de rând, să poată învia și el, în Hristos. Nici diavolul, spune Sfântul Maxim Mărturisitorul, la cele 3 ispitiri, înainte de a începe activitatea Mântuitoare, nici diavolul nu știa sigur dacă Hristos este sau nu este Dumnezeu și Fiul lui Dumnezeu. Și când s-a convins diavolul că Hristos Este Cel Ce Este, ce striga prin demonizatul din ținutul Ghergehsenilor? "De ce ai venit mai înainte de vreme să ne chinuiești?" Îi chinuia iubirea lui Hristos. Dar asta-i altă latură teologică. Revin. 4. Ce este îndumnezeirea deci? Suntem dumnezei (cu d mic) prin har, în firea omenească și firea Dumnezeiască a lui Hristos? Asta ar fi erezie. Suntem dumnezei prin har, datorită actului chenotic, sau prin chenoză: "Dumnezeu S-a deșertat pe Sine, chip de rob luând, făcându-se pe sine, asemenea oamenilor" spune la Filipeni, capitolul 2. El S-a făcut om, ca noi să ne putem face dumnezeu. 5. Îndumnezeirea omului de rând, arată Persoana Omenească a lui Hristos. Raportat la Sfânta Treime, Hristos este fire(!) omenească și fire(!) dumnezeiască, și O Persoană, Un Ipostas, sau O Ipostasă în Sfânta Treime, iar raportat la omenirea creată, Hristos, Persoană a Sfintei Treimi, care S-a făcut OM DEPLIN, ispitit, chinuit, ucis, Persoana Omenească, ne-o dă nouă, oamenilor, ca exemplu suprem de urmat, pe care au urmato sfinții în fiecare secol și pe care o vor urma până la sfârșitul lumii. Urmând Persoana Omenească a lui Hristos, spunem că urmăm firea omenească a lui Hristos, tocmai ca să ajungem la Persoana Dumnezeiască a lui Hristos, anume persoane dumnezeiești, taina persoanei, greaca veche: prosopon. Omul nu poate fi după fire(!) Dumnezeu. Nici dumnezeu (scris cu d mic), că după fire, Sfânta Treime, Creatorul, nu atinge în esență și natură Creatura. 6. De aceea Hristos, are DOUĂ LUCRĂRI și DOUĂ VOINȚE. Firea și Persoana, lui Hristos, omenească (nu dumnezeiască) pentru îndumnezeirea omului, sunt același lucru (!) Nu se poate altfel. Dar firea(!) și Persoana Dumnezeiască ale lui Hristos, pentru îndumnezeirea omului, nu pot fi același lucru, căci omul nu poate deveni după fire(!) cu Hristos. Citește și din Sfântul Grigorie PALAMA, prăznuit chiar astăzi, să vezi CE ESTE îndumnezeirea omului. Doamne, frățior Capy, spune-mi că ai înțeles. Te implor, spune-mi că ai înțeles... Că sincer, chiar că nu știu cum să te mai ajut în alt fel. Sincer acuma... Iertare dacă am smintit...
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia Last edited by Igor_Paslusnik; 08.03.2015 at 21:51:07. |
#182
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Pastorala nu e gresita cu nimic. Scrie acelasi lucru, in pastorala, dar in alta forma. Sa spui ca Hristos Intrupat, adica Iisus Hristos, nu este o fiinta umana este apollinarism pur. Adica erezie condamnata. Cu alte cuviinte, tu si Capy, tomcai sunteti pe cale sa va luati un bilet in bolgia ereticilor. Cauta singur despre Apolinarius. Iti spun doar atit: omul acela sustinea ca...Domnul nu avea nous-ul, adica mintea, si nici sufletul omaenilor, si cumva aspectul sau uman era o masca, sufletul de om avind in loc cica firea divina. Asa o blasfemie a fost combatuta perfect la Sinodul din 381. Daca tu si Capy vreti sa fiti apolllinaristi, Dumnezeu cu mila! Eu ma retrag de pe topicul asta. Delia, Lucian si Mosh-Neagu sunt mult mai tari ca mine, din toate punctele de vedere. Probabil ca intr-un final se va lamuri ce este de lamurit, insa eu asa va vad pe voi doi: simaptizanti de apollinarism, si prea dispusi la neascultare gaunoasa. Sper sa ma insel in aceasta anume privinta. |
#183
|
|||
|
|||
![]() Citat:
"Trupul lui Dumnezeu Cuvântul nu există într-o ipostasă proprie [PERSOANA OMENEASCA], nici nu s-a făcut o altă ipostasă [PERSOANA OMENEASCA], în afară de ipostasa lui Dumnezeu Cuvântul, ci există în aceea, își are mai degrabă ipostasa sa în ipostasa Cuvântului, si nu are o ipostasă care să existe prin sine însăși. -cele două firi ale Lui se reduc la o singur ă persoană si la o singură ipostasă a lui Dumnezeu Cuvântul. -Nu propovăduim două persoane deosebite, ci una și aceeași, și Dumnezeu și om în același timp, Dumnezeu desavârsit și om desavârsit; în totul Dumnezeu și în totul om; același în totul Dumnezeu împreună cu trupul său și în totul om împreună cu Dumnezeirea Lui mai presus de Dumnezeire. Prin expresia „Dumnezeu desavârsit și om desavârsit", arătăm deplinătatea si desăvârșirea firilor. Prin expresia „în totul Dumnezeu si în totul om", ar ătăm unitatea și indivizibilitatea ipostasei.[dumnezeiesti nu omenesti] |
#184
|
|||
|
|||
![]()
Pe mine ma doare sa vad atata mov si rosu :))
|
#185
|
||||
|
||||
![]()
Ei "barsaumas", că nu ești tu chiar extra eclesiam întocmai :) ești intra eclesiam, dar ai ochelari cu sticlă foarte groasă și vezi în ceață. Dar probabil spui că e bine cu ei. Când ai să iubești cu adevărat, ai să vrei să -vezi-, fața -chipul- celuilalt, și atunci ai să dai ochelarii jos. Atunci(!) ce frumuseți ai să vezi... :) Domnul să ne miluiască pe amândoi.
Cristirg, NU s-a greșit în pastorală. Am explicat mai sus, cum și de ce. Și de ce persoana omenească, trebuie înțeleasă prin omenirea îndumnezeită. Am explicat mai sus, Pastorala nu contrazice pe Sfântul Ioan Damaschin, nici pe Sfântul Mărturisitorul, nici pe Sfântul Grigorie Palama. Care toți 3 spun, același lucru. Persoana e UNA, a lui Hristos în Sfânta Treime. Dar Hristos pentru îndumnezeirea omului, oferă persoana Sa omenească, ca omul să devină persoană dumnezeiască, și nu fire dumnezeiască (!!!) Ce ai pus tu în paranteze pătrate, e adaosul tău personal, logica ta, nu apare la Sfântul Ioan Damaschin, parantezele pătrate. Iar logica ta, nu este prin Sfinții: Ioan Damaschim, Maxim Mărturisitorul și Grigorie Palama, toți 3 în același timp. Of, oare înțelegeți ?
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia Last edited by Igor_Paslusnik; 08.03.2015 at 22:04:09. |
#186
|
|||
|
|||
![]() Citat:
-deci da fiinta (firea) este umana dar nu ipostasa (persoana),firea dumnezeiasca a ramas dumnezeiasca si firea umana a ramas umana -de ce nu citesti atent de vreo 3 ori ceea ce am postat din Sfantul Ioan Damaschin "și Dumnezeu și om în același timp, Dumnezeu desavârsit și om desavârsit; în totul Dumnezeu și în totul om; același în totul Dumnezeu împreună cu trupul său și în totul om împreună cu Dumnezeirea Lui mai presus de Dumnezeire. Prin expresia „Dumnezeu desavârsit și om desavârsit", arătăm deplinătatea si desăvârșirea firilor. Prin expresia „în totul Dumnezeu si în totul om", ar ătăm unitatea și indivizibilitatea ipostasei." |
#187
|
|||
|
|||
![]() Citat:
"Nu propovăduim două persoane deosebite, ci una și aceeași,singură ipostasă a lui Dumnezeu Cuvântul. " -deci o singura ipostasa (persoana) dumnezeiasca -de ce vrei tu sa explici ceea ce zice foarte clar Sfantul Ioan Damaschin, si sa interpretezi aiurea ? |
#188
|
||||
|
||||
![]()
ESTE O SINGURĂ PERSOANĂ. Dar fi atent:
Cristirg, NU s-a greșit în pastorală. Am explicat mai sus, cum și de ce. Și de ce persoana omenească, trebuie înțeleasă prin omenirea îndumnezeită. Am explicat mai sus, Pastorala nu contrazice pe Sfântul Ioan Damaschin, nici pe Sfântul Mărturisitorul, nici pe Sfântul Grigorie Palama. Care toți 3 spun, același lucru. Persoana e UNA, a lui Hristos în Sfânta Treime. Dar Hristos pentru îndumnezeirea omului, oferă persoana Sa omenească, ca omul să devină persoană dumnezeiască, și nu fire dumnezeiască (!!!) Ce ai pus tu în paranteze pătrate, e adaosul tău personal, logica ta, nu apare la Sfântul Ioan Damaschin, parantezele pătrate. Iar logica ta, nu este prin Sfinții: Ioan Damaschim, Maxim Mărturisitorul și Grigorie Palama, toți 3 în același timp. Deci persoana omenească, în Pastorală, primește sensul omului îndumnezeit, nu că ar fi două persoane în Persoana lui Hristos. Dar omul nu poate lua firea omenească a lui Hristos, că automat ia și firea Dumnezeiască. Și separând firea Dumnezeiască, de firea omenească, devenim arieni. Unind firile, devenim monofiziți. Separând firile, fără să expludem vreouna, devenim nestorieni. Separând firea omenească de cea Dumnezeiască, devenim apolinariști. Deci trebuie avut grijă, că acolo e inclusă îndumnezeirea omului, care nu poate avea loc, decât preluând persoana umană, ca omul să devină persoană dumnezeiască, sau îndumnezeit. Nu după fire, ci prin Persoană.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia Last edited by Igor_Paslusnik; 08.03.2015 at 22:09:38. |
#189
|
||||
|
||||
![]() Citat:
hello, cristirg! la cine strigi asa? Te-ai molipsit de la Capy? Corect e asa - o singura persoana (una, nu doua) teandrica sau divino-umana. A spune despre Hristos ca e doar Persoana dumnezeiasca e incomplet. Pana la Intrupare, da, Logosul era doar Persoana divina (ipostas simplu avand doar o fire). Dupa Intrupare, Logosul nu mai e ipostas simplu, ci ipostas compus, avand doua firi, dar ramanand UNUL SINGUR. Adica Ipostas divino-uman. Lasand Pastorala la o parte, nimeni de pe acest topic nu a zis ca in Hristos sunt doua persoane distincte, una divina si alta umana. Doar unii au interpretat asa. Nimeni nu a zis ca ipostasul Lui divin s-a transformat in ipostas uman, fara sa mai fie divin. Nimeni nu a zis ca ipostasul Lui compus ar fi compus din doua persoane distincte care s-ar fi unit nu-stiu-cum. Ci compus din doua firi. Cand Pastorala spune ca Hristos s-a facut persoana umana si ramane asa in vesnicie, se refera la ideea ca Hristos nu va renunta vreodata la firea umana pe care si-a luat-o, ci tocmai de aceea si-a luat firea umana, pentru a duce umanitatea si a o uni in Sine cu Dumnezeu, prin har, nu in fiinta. Nicidecum nu se refera la faptul ca Hristos n-ar mai avea cumva fire divina. Hristos nu s-a des-trupat, ci ramane intrupat in veci. Dumnezeu, de aceea S-a facut om, pentru ca omul sa se indumnezeiasca. Last edited by delia31; 08.03.2015 at 22:21:59. |
#190
|
|||
|
|||
![]() Citat:
"Sfânta Fecioară n-a născut simplu om, ci un Dumnezeu adevărat." -deja ai modificat cu mintea ta dogmatica Sfantului Ioan Damaschin |
|