Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 19.03.2015, 17:42:25
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Persoana si individ, antinomice. In sensul ca, in timp ce a fi persoana presupune dinamism, devenire, depasire, schimbare, parcurgere atat pe orizonatala, cat si pe verticala a drumului de la chip la asemanare, a fi individ, e stagnare, incremenire in proiect, refuz, ramanere la stadiul embrionar, a-ti lasa propriul mugure in voia viforului, autosuficienta, blocaj, nelucrare, ingropare a talantului, etc.
Stimate "stâlp al forumului". Am înțeles că vrei să devii lumina călăuzitoare a forumului, însă ar fi cazul să lași speculațiile filozofice de o parte, în chestiuni dogmatice grele, cum este și cea de față, pentru care a fost nevoie de întrunirea Sinoadelor Ecumenice, cum sunt: Sinodul III Ecumenic de la Efes și Sinodul IV Ecumenic de la Calcedon.

Vin cu aceeași recomandare, ca și în cazul lui Igor, să citești:
Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
Cartea lui Jean Claude Larchet: "Personne et nature ; La Trinité, Le Christ, L'homme". Vezi că o poți citi gratis și pe internet, dacă știi limba franceză. Dacă nu, o poți găsi tradusă și în română la librăriile de profil, cum ar fi de pildă, librăria Sophia - în București.
"Teologul Jean-Claude Larchet, în lucrarea sa Etica procreației în învățătura Sfinților Părinți, alocă un capitol embrionului uman. Acesta susține că teoria însuflețirii imediate a omului, prin care se admite că el primește dintru început un suflet deplin, care îl face din clipa în care a fost conceput o ființă omenească deplină, un ipostas cu o existență independentă și o persoană, corespunde Tradiției Bisericii de Răsărit, primită de timpuriu și păstrată până în ziua de azi. Însuflețirea imediată a omului este afirmată pe scurt la Sfântul Irineu, își găsește temeiuri în opera Sfântului Grigorie de Nyssa, câștigă la Sfântul Maxim Mărturisitorul întreaga sa precizie în cadrul unei antropologii creștine profund elaborate și este apoi confirmată de Părinții care au urmat. Prin concepția creștină, care-l consideră drept ipostas, embrionului i se recunoaște o valoare în sine și, de asemenea, este privit ca o ființă unică și irepetabilă, a cărei existență are astfel o valoare absolută, care obligă la respectarea sa, cu atât mai mult cu cât se consideră totodată că are de la început un suflet rațional și mintal; el este văzut de asemenea ca persoană, care își transcende realitatea biologică și chiar pe cea psihică, legată în chip obiectiv de o realitate mai presus de ea. În termeni biblici, această legătură se exprimă prin încredințarea că embrionul, din prima clipă a existenței sale, poartă în el chipul lui Dumnezeu și este menit să dobândească asemănarea cu El în cadrul unei dezvoltări continue, care transcende dezvoltarea sa biologică, mai spune Jean-Claude Larchet." (George Aniculoaie)

De asemenea, îți recomand cărțile:
Embrionul si sufletul lui la sfintii Parinti si in izvoarele filozofice si medicale grecesti


Etica procreatiei in invatatura Sfintilor Parinti


Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
In alta ordine de idei, cred ca daca initiatorul topicului ar fi pus invers problema, nu cand a devenit Hristos persoana umana, ci cum devine omul persoana indumnezeita? Si nu daca a fi om inseamna a fi persoana umana, ci daca a fi om presupune a fi persoana divino-umana, atunci ar fi vazut simetria om-model in oglinda.
Am rugămintea să deschideți un topic separat pentru alte discuții și tot felul de speculații filozofice. Discuția a deviat mult de la tema topicului. Altfel voi fi nevoit să fac reclamație la administratorul forumului.
Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu prin Întruparea Sa și prin unirea pentru totdeauna a naturii (firii) dumnezeiești (divine) cu natura (firea) omenească (umană) în Persoana (Ipostasul) Său (fără amestecare, fără schimbare, fără împărț›ire, fără despărț›ire), are Îndumnezeirea după Ipostas și după natură (fire, ființă), fiindcă este de aceeași natură (ființă, fire) dumnezeiască cu Tatăl și cu Duhul Sfânt.

Dacă cineva, indiferent cine, susține că persoanele umane (omenești) pot ajunge la îndumnezeire ca și în cazul Mântuitorului Hristos, atunci acel cineva se află într-o erezie cumplită (actus purus - adică identitatea dintre ființă și energie). Îndumnezeirea și unirea cu Dumnezeu la persoanele umane (omenești) se poate realiza numai după har (energie necreată), ci nu îndumnezeire și unire după firea (natura) dumnezeiască ca la Mântuitorul Hristos.

Hristos Cel Unul-Născut, este unicul fiu natural (după natură / fire) a lui Dumnezeu (Ioan 3, 16), spre deosebire de noi, care suntem fiii lui Dumnezeu după har, înfiați prin Taina Botezului și păstrăm această calitate de fii, în măsura în care vom conlucra în viața noastră cu harul Sfântului Duh primit la Sf. Botez și prin celelalte Sfinte Taine ale Bisericii.

"În Tradiția Patristică există două îndumnezeiri. O îndumnezeire este firească, adică este a ființei lui Dumnezeu. Aici este vorba de posesia ființei lui Dumnezeu. La aceasta participă doar Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, pentru că ființa Treimii este cunoscută numai Sfintei Treimi.

Singura dintre cele create care participă la această îndumnezeire este firea omenească a lui Hristos. Astfel că Hristos ca Dumnezeu, dar și ca Om, are ființa lui Dumnezeu ca îndumnezeire. De aceea unirea în Hristos a celor două firi, dumnezeiască și omenească, este și "după ființă" și "după ipostas" și "după fire"
. (Teologia Patristică / Ioannis Romanides - București: Ed. Metafraze, 2012, pag. 283)

Last edited by Capy; 26.12.2016 at 00:29:34.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 19.03.2015, 18:08:56
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Catalin are dreptate. Omul e persoana de la conceptie. Fiindca a fi persoana NU e ceva ce tine de vointa omului, ci de iubirea lui Dumnezeu. Noi suntem persoane si avem fiecare din noi o valoare vesnica si nesfarsita pentru ca Dumnezeu ne iubeste. Iar iubirea lui Dumnezeu e de neinteles pentru noi, fiindca noi nu am facut nimic sa o meritam. Dar simtim ca ea ne da valoare vesnica si noua si ne intemeiaza ca persoane unice si irepetabile. Calitatea de a fi persoana unica cu o valoare vesnica si nesfarsita e ceva ce vine de la Dumnezeu inspre noi, NU invers.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 20.03.2015, 10:17:06
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Catalin are dreptate. Omul e persoana de la conceptie. Fiindca a fi persoana NU e ceva ce tine de vointa omului, ci de iubirea lui Dumnezeu. Noi suntem persoane si avem fiecare din noi o valoare vesnica si nesfarsita pentru ca Dumnezeu ne iubeste. Iar iubirea lui Dumnezeu e de neinteles pentru noi, fiindca noi nu am facut nimic sa o meritam. Dar simtim ca ea ne da valoare vesnica si noua si ne intemeiaza ca persoane unice si irepetabile. Calitatea de a fi persoana unica cu o valoare vesnica si nesfarsita e ceva ce vine de la Dumnezeu inspre noi, NU invers.
Foarte bună observație, Bogdan. Iubirea lui Dumnezeu nu poate lipsi din faptul germinativ al unei ființări ca persoană, este indispensabilă devenirii noastre. Fără ea nu putem deveni persoane, în mod deplin și propriu-zis, ea fiind focul care modelează fierul.
Iar acum te întreb: orice om, orice individ se împlinește ca persoană în virtutea darului lui Dumnezeu?
Orice om poartă în el chipul lui Dumnezeu. Dar ajunge fiecare să fie, să vieze și după asemănare cu Domnul?

*
Eu văd o distincție între cel care participă la Modelul său și cel care nu participă, în virtutea liberului arbitru (Îl neagă, Îl ignoră, se îndoiește de El, ezită, refuză, abandonează, protestează etc.). Primul devine persoană, exercitîndu-și liberul arbitru PRIN PARTICIPARE la Model. Al doilea rămâne un individ care poartă în el embrionul persoanei dar pică într-una din variantele negative ale pildei semănătorului...

Pocăința, această împreună-lucrare dintre om și Dumnezeu, este, cred, modul în care persoana care zace în individ se dezvoltă înlăuntrul acestuia (trece de la potențial la act, se re-constituie prin activități/fapte bineplăcute Domnului) până când ajunge să îl cuprindă cu totul. Acesta fiind sfântul care își continuă neîncetat petrecerea, de data asta dincolo de limitările individuumului sau în ciuda lor.

Precizare: când spun că persoana e în individ și se dezvoltă înlăuntrul acestuia, nu am în vedere două obiecte incluse unul în altul, nu văd persoana ca un homunculus ascuns în individ. Cuget persoana ca pe un mod de a fi ale cărui posibilități sunt constitutive fiecărui om, dar care sunt puse ori ba în lucrare, în activitatea omului, constituindu-l ori nu pe acesta, re-definindu-l sau lăsîndu-l să se desființeze. Aceste posibilități sunt numeroase și constau, în definitiv, în iubire și libertate. Când omul se abandonează lor, prin duhul umilit, inima înfrântă și smerită, prin totala renunțare la sine și încrederea plină de recunoștință în Voia lui Dumnezeu, atunci el saltă din lut în Cer, sporind duhovnicește. Aici cred că trebuie să întrezărim taina persoanei.
Orice discurs sănătos despre pocăință (așa cum întâlnim în Scriptură și în scrierile Părinților) nu face de fapt decât să ne arate cum este omul ca persoană și cum participă Dumnezeu la ființarea omului ca persoană. Practic, acest model este desăvârșit descoperit nouă prin lucrarea și viața Mântuitorului. Iubire jertfelnică, ascultare ș.a.m.d.

Last edited by Ioan_Cezar; 20.03.2015 at 10:40:38.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 19.03.2015, 20:21:52
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
Daca vrei sa-mi transmiti mie ceva, reformuleaza numele/statusul "adrisantului". Numele/id-ul meu nu e stalp.
Si nici cu sensul dat de Barsaumas nu ma identific.
De-abia am revenit de vreo 3 saptamani dupa o lunga absenta si n-am observat sa se fi daramat forumul fara stalpul de mine. So, you may skip it!

cu pace sa iesim!
Reply With Quote
  #5  
Vechi 19.03.2015, 21:24:47
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Delia, eu cred ca trebuie sa privim persoana prin prisma faptului ca Dumnezeu este cel care ne-a iubit mai intai, cum spune Sf apostol si evanghelist Ioan. Iar iubirea Lui personalizeaza pe cel iubit. Chiar parintele Sofronie spunea ca faptul ca Dumnezeu ne iubeste, aceasta ne da fiecaruia din noi o valoare vesnica si fara sfarsit. Eu am luat aceasta ca pe o descoperire dumnezeiasca primita prin sf. Siluan.
Dar acelasi lucru il spune cu alte vorbe si marele ganditor crestin C S Lewis, un anglican, dovada faptului ca Duhul sufla unde voieste.
Acest lucru este coplesitor. Fiindca NU noi am facut ceva ca sa meritam iubirea Lui de neinteles. Ci El ne-a iubit mai intai.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 20.03.2015, 21:16:38
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit De la "veteran ", la "veteran "!:)

Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
Stimate "stâlp al forumului". Am înțeles că vrei să devii lumina călăuzitoare a forumului, însă ar fi cazul să lași speculațiile filozofice de o parte, în chestiuni dogmatice grele, cum este și cea de față, pentru care a fost nevoie de întrunirea Sinoadelor Ecumenice, cum sunt: Sinodul III Ecumenic de la Efes și Sinodul IV Ecumenic de la Calcedon.

Vin cu aceeași recomandare, ca și în cazul lui Igor, să citești:


"Teologul Jean-Claude Larchet, în lucrarea sa Etica procreației în învățătura Sfinților Părinți, alocă un capitol embrionului uman. Acesta susține că teoria însuflețirii imediate a omului, prin care se admite că el primește dintru început un suflet deplin, care îl face din clipa în care a fost conceput o ființă omenească deplină, un ipostas cu o existență independentă și o persoană, corespunde Tradiției Bisericii de Răsărit, primită de timpuriu și păstrată până în ziua de azi. Însuflețirea imediată a omului este afirmată pe scurt la Sfântul Irineu, își găsește temeiuri în opera Sfântului Grigorie de Nyssa, câștigă la Sfântul Maxim Mărturisitorul întreaga sa precizie în cadrul unei antropologii creștine profund elaborate și este apoi confirmată de Părinții care au urmat. Prin concepția creștină, care-l consideră drept ipostas, embrionului i se recunoaște o valoare în sine și, de asemenea, este privit ca o ființă unică și irepetabilă, a cărei existență are astfel o valoare absolută, care obligă la respectarea sa, cu atât mai mult cu cât se consideră totodată că are de la început un suflet rațional și mintal; el este văzut de asemenea ca persoană, care își transcende realitatea biologică și chiar pe cea psihică, legată în chip obiectiv de o realitate mai presus de ea. În termeni biblici, această legătură se exprimă prin încredințarea că embrionul, din prima clipă a existenței sale, poartă în el chipul lui Dumnezeu și este menit să dobândească asemănarea cu El în cadrul unei dezvoltări continue, care transcende dezvoltarea sa biologică, mai spune Jean-Claude Larchet." (George Aniculoaie)

De asemenea, îți recomand cărțile:
Embrionul si sufletul lui la sfintii Parinti si in izvoarele filozofice si medicale grecesti


Etica procreatiei in invatatura Sfintilor Parinti




Am rugămintea să deschideți un topic separat pentru alte discuții și tot felul de speculații filozofice. Discuția a deviat mult de la tema topicului. Altfel voi fi nevoit să fac reclamație la administratorul forumului.
In trecut astfel de discutii mi-au daunat efectiv , si din punct de vedere al sanatatii si din punct de vedere duhovnicesc , renuntand in mare parte la interventile in direct , aducand mai mult invataturi autentice de folos sufletului si nu numai .
Acesta este marele dezavantaj al unui forum , multe discutii inutile , nervi , timp pierdut si alte cele.
Mai mult calm frate !:)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
Răspunde