![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#441
|
|||
|
|||
![]()
Delia, eu cred ca trebuie sa privim persoana prin prisma faptului ca Dumnezeu este cel care ne-a iubit mai intai, cum spune Sf apostol si evanghelist Ioan. Iar iubirea Lui personalizeaza pe cel iubit. Chiar parintele Sofronie spunea ca faptul ca Dumnezeu ne iubeste, aceasta ne da fiecaruia din noi o valoare vesnica si fara sfarsit. Eu am luat aceasta ca pe o descoperire dumnezeiasca primita prin sf. Siluan.
Dar acelasi lucru il spune cu alte vorbe si marele ganditor crestin C S Lewis, un anglican, dovada faptului ca Duhul sufla unde voieste. Acest lucru este coplesitor. Fiindca NU noi am facut ceva ca sa meritam iubirea Lui de neinteles. Ci El ne-a iubit mai intai. |
#442
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In teologia protestanta frea omului s-a degradat complet. Asadar, probabil, chipul lui Dumnezeu s-a atrofiat si s-ar putea spune ca omul nu mai e persoana. Si doar cresterea spirituala il poate face sa-si recapete chipul si, astfel, sa devina persoana. Observam o asemanare? Am scris de mai multe ori ca unii teologi rusi din apus, dar si teologi contemporani (pe langa Yannaras am inteles ca si Zizoulas are aceleasi conceptii) au fost atinsi si de idei protestante, din ecumenism. Am observat ca unii credinciosi au o evlavie la teologi. Sfintii sunt baza, teologii sunt scriitori. Vad o diferenta foarte mare intre teologii de acest gen si Parintele Staniloae. Parintele Staniloae nu am observat sa aiba invataturi exagerate, e mai apropiat de intelegerea sfintilor conemporani. Pentru ca are mare importanta si viata duhovniceasca a celui ce scrie. |
#443
|
|||
|
|||
![]()
Intr-adevar Cata, chiar si dupa cadere firea umana si-a pastrat logosul, adica chipul dumnezeiesc din ea. Doar ca s-a intunecat in oarecare masura. Dar si eu consider ca e exagerat si gresit spus ca persoana se realizeaza impotriva firii ei. Noi avem de luptat cu pacatul iar pacatul NU e in firea omului. Pacatul NU reprezinta firea.
Aceste conceptii exagerate sustinute de Losski, Yannaras, Zizioulas sunt conceptii ale unor teologi moderni. Dar ele NU se regasesc la parintii din trecut, si niciodata la sfintii parinti, care desi NU au confundat persoana cu individul, nici NU au pomenit de vreo opozitie intre ele. |
#444
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Referitor la autor, este traducator, a terminat filologia. In chiar pasajul dat de tine in acest mesaj apare o nota de subsol, unde vedem eroarea de intelegere: "Aceasta înseamnă că îngerii nu sunt persoane? Totul depinde de felul în care definim persoana: dacă acceptăm că este o vorba de o existență conștientă de sine, atunci nu numai îngerii și aproape toți oamenii, dar și unele animale ar putea fi încadrate aici. În fond, Peter Singer, un respectabil profesor de bioetică de la Princeton, susține, plecând de la percepția suferinței și de la principiile unei etici bazate pe „calitatea vieții” că unele ființe umane sunt non-persoane, în timp ce unele animale sunt persoane. Dar aceasta ar însemna că am rămas tot la definiția lui Boetius." O explicatie complet aiurea. Tot articolul este doar o constructie filozofica, avand la baza conceptiile acelor teologi. Vedem din celelalte articole ca altceva se intleege prin persoana. |
#445
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#446
|
|||
|
|||
![]()
De aceea eu cred ca parintele Staniloae, impreuna cu marele Iustin Popovici, reprezinta culmile teologiei acestui secol. Dintre teologii greci, probabil ca un Panayotis Nellas ar fi cel mai aproape de conceptia patristica, cel putin din ce stiu eu.
|
#447
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Fii cu ochii pe Seneca, frate, fii cu ochii-n șaișpe! Precis că-i protestant sau ecumenist. |
#448
|
|||
|
|||
![]()
"... Prin concepția creștină, care-l consideră drept ipostas, embrionului i se recunoaște o valoare în sine și, de asemenea, este privit ca o ființă unică și irepetabilă, a cărei existență are astfel o valoare absolută, care obligă la respectarea sa, cu atât mai mult cu cât se consideră totodată că are de la început un suflet rațional și mintal; el este văzut de asemenea ca persoană, care își transcende realitatea (s.m.)biologică și chiar pe cea psihică, legată în chip obiectiv de o realitate mai presus de ea. În termeni biblici, această legătură se exprimă prin încredințarea că embrionul, din prima clipă a existenței sale, poartă în el chipul lui Dumnezeu și este menit să dobândească asemănarea cu El în cadrul unei dezvoltări continue, care transcende dezvoltarea sa biologică, mai spune Jean-Claude Larchet." (George Aniculoaie)
Capy, care îl citează pe Aniculoaie, care îl citează pe Larchet care îi citează pe Părinți mi-a luat o piatră mare de pe inimă - am aflat în sfârșit definiția embrionului: persoana care își transcende realitatea.... Cât de mult am decăzut în mine însumi, între timp, de când am părăsit transcendenta ipostază de embrion... Am rămas netranscens și real, vai mie! Last edited by Ioan_Cezar; 20.03.2015 at 10:01:21. |
#449
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Iar acum te întreb: orice om, orice individ se împlinește ca persoană în virtutea darului lui Dumnezeu? Orice om poartă în el chipul lui Dumnezeu. Dar ajunge fiecare să fie, să vieze și după asemănare cu Domnul? * Eu văd o distincție între cel care participă la Modelul său și cel care nu participă, în virtutea liberului arbitru (Îl neagă, Îl ignoră, se îndoiește de El, ezită, refuză, abandonează, protestează etc.). Primul devine persoană, exercitîndu-și liberul arbitru PRIN PARTICIPARE la Model. Al doilea rămâne un individ care poartă în el embrionul persoanei dar pică într-una din variantele negative ale pildei semănătorului... Pocăința, această împreună-lucrare dintre om și Dumnezeu, este, cred, modul în care persoana care zace în individ se dezvoltă înlăuntrul acestuia (trece de la potențial la act, se re-constituie prin activități/fapte bineplăcute Domnului) până când ajunge să îl cuprindă cu totul. Acesta fiind sfântul care își continuă neîncetat petrecerea, de data asta dincolo de limitările individuumului sau în ciuda lor. Precizare: când spun că persoana e în individ și se dezvoltă înlăuntrul acestuia, nu am în vedere două obiecte incluse unul în altul, nu văd persoana ca un homunculus ascuns în individ. Cuget persoana ca pe un mod de a fi ale cărui posibilități sunt constitutive fiecărui om, dar care sunt puse ori ba în lucrare, în activitatea omului, constituindu-l ori nu pe acesta, re-definindu-l sau lăsîndu-l să se desființeze. Aceste posibilități sunt numeroase și constau, în definitiv, în iubire și libertate. Când omul se abandonează lor, prin duhul umilit, inima înfrântă și smerită, prin totala renunțare la sine și încrederea plină de recunoștință în Voia lui Dumnezeu, atunci el saltă din lut în Cer, sporind duhovnicește. Aici cred că trebuie să întrezărim taina persoanei. Orice discurs sănătos despre pocăință (așa cum întâlnim în Scriptură și în scrierile Părinților) nu face de fapt decât să ne arate cum este omul ca persoană și cum participă Dumnezeu la ființarea omului ca persoană. Practic, acest model este desăvârșit descoperit nouă prin lucrarea și viața Mântuitorului. Iubire jertfelnică, ascultare ș.a.m.d. Last edited by Ioan_Cezar; 20.03.2015 at 10:40:38. |
#450
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In alta ordine de idei, nu e vina mea ca nu ma iau dupa ce scrie un traducator, ci dupa ce scriu acei doi mitropoliti si dupa invatatura Bisericii. Invatatura Bisericii e sigura, intuitia ne poate insela. Asta a fost intotdeauna problema in toate disuctiile pe care le-am purtat amandoi. |
|