Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 23.03.2015, 16:22:55
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de EzioAuditore Vezi mesajul
Asta e vrajeala de doi lei... Tu intelegi ce ai spus logic?

Tu intelegi logic ce sustin nestorienii?

Convingerile lor au fost eretice, pentru că, urmând logica afirmaiilor până la capăt, se ajunge la negarea mântuirii și salvarii; dacă numai Omul Iisus a suferit pe cruce și a murit pentru păcatele oamenilor, cum ar fi posibil ca suferința unui om să mântuiască întreaga omenire?
Păi tocmai, că nu era doar om, era și Dumnezeu deopotrivă. Două firi, însă unite într-o singură Persoană din momentul Întrupării de la Sf. Duh și din Fecioara Maria, (fără schimbare, fără amestecare, fără împărțire și fără despărțire). Nu înseamnă că nu era și Dumnezeu, numai pentru că a suferit doar firea Sa omenească pe cruce, iar nu și cea dumnezeiască.

N-am timp de miștocăreli. Citește ce au hotărât Sinoadele Ecumenice III și IV. Acolo s-a separat adevărul de minciună în această problemă. Am explicat deja toate acestea în comentariile anterioare.

Last edited by Capy; 23.03.2015 at 16:28:10.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 23.03.2015, 16:38:23
EzioAuditore
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
(fără schimbare, fără amestecare, fără împărțire și fără despărțire)
M-am saturat de repetarea asta obsesiva de turma! sincer...

Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
Păi tocmai, că nu era doar om, era și Dumnezeu deopotrivă. Două firi, însă unite într-o singură Persoană din momentul Întrupării de la Sf. Duh și din Fecioara Maria. Nu înseamnă că nu era și Dumnezeu, numai pentru că a suferit doar firea Sa omenească pe cruce, iar nu și cea dumnezeiască.

N-am timp de miștocăreli. Citește ce au hotărât Sinoadele Ecumenice III și IV. Acolo s-a separat adevărul de minciună în această problemă. Am explicat deja toate acestea în comentariile anterioare.
Domnule Capy nestorienii sustineau ca doar firea omeneasca a patimit pe cruce, in timp ce Biserica sustinea ca si firea dumnezeiasca a patimit. Ai inteles?
Reply With Quote
  #3  
Vechi 23.03.2015, 16:55:28
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de EzioAuditore Vezi mesajul
M-am saturat de repetarea asta obsesiva de turma! sincer...
E, in timp ce Biserica sustinea ca si firea dumnezeiasca a patimit. Ai inteles?
Biserica nu suținea și nu susține că și firea dumnezeiască a pătimit.

"Chenoza ne infatiseaza pe Fiul lui Dumnezeu patimind, iar indumnezeirea pe Fiul Omului atotputernic. Nu se poate spune insa ca Dumnezeu a suferit prin trup, ci cu trupul, adica aceeasi persoana a suferit in firea omeneasca, fara ca suferintele sa fie simtite de cealalta fire, de cea dumnezeiasca."
http://www.crestinortodox.ro/sarbato...hin-68849.html
Reply With Quote
  #4  
Vechi 23.03.2015, 19:57:11
EzioAuditore
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
Biserica nu suținea și nu susține că și firea dumnezeiască a pătimit.

"Chenoza ne infatiseaza pe Fiul lui Dumnezeu patimind, iar indumnezeirea pe Fiul Omului atotputernic. Nu se poate spune insa ca Dumnezeu a suferit prin trup, ci cu trupul, adica aceeasi persoana a suferit in firea omeneasca, fara ca suferintele sa fie simtite de cealalta fire, de cea dumnezeiasca."
http://www.crestinortodox.ro/sarbato...hin-68849.html

Sfântului Chiril al Alexandriei:

"Dacă cineva separă în Unul Hristos ipostazele după unire, unindu-le doar printr-o demnitate sau autoritate sau putere și nu o unire prin natură, să fie anatema.

Dacă cineva nu mărturisește că trupul Domnului este dătător de viață și aparține Cuvântului din Dumnezeu Tatăl, ci susține că aparține altcuiva, unit cu El în demnitate sau bucurându-se de o simplă locuință divină și nu este dătător de viață, așa cum am spus, devenind trupul Cuvântului care are puterea de a aduce toate lucrurile la viață, să fie anatema."

Unire prin natura si trup datator de viata, deci este evident ce a sustinut Biserica, patimire prin fire omeneasca cat si dumnezeiasca.

Ce este ilar in lupta lor împotriva nestorianismului, la un moment dat au mers pana la extrema. Au negat complet prezenta naturii umane în Iisus Hristos - Monofiziti
Reply With Quote
  #5  
Vechi 23.03.2015, 20:57:10
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de EzioAuditore Vezi mesajul
Sfântul Chiril al Alexandriei:

"Dacă cineva separă în Unul Hristos ipostazele după unire, unindu-le doar printr-o demnitate sau autoritate sau putere și nu o unire prin natură...
Hopa! Unire prin natură....!!
Oare ce implică aceasta?
Reply With Quote
  #6  
Vechi 23.03.2015, 21:32:22
Barsaumas
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Implica "communicatio idiomatum".
Ma surprinde chiar tare ca acest extraordinar concept, produs al ortodoxiei Tomosului (deci gandire "latina", elaborata de un Papa sfant), dar si din alte documente dinainte de si dupa Calcedon, nu a fost amintit mai amnauntit si aprofundat pe acest topic.
Daca tu, Delia, Catalin sau Bogdan ati fi deschis topicul, era altceva. Asa, s-a pornit de la inceput la un nivel foarte jos, astfel incat sunteti, voi cei enumerati si altii, nevoiti sa tineti stacheta jos, si sa nu dati drumul la tot ce puteti da ca si cultura si exprimare teologica.
Ezio a avut mare dreptate sa posteze o parte cel putin din anatematismele Sf. Patriarh si Papa Chiril cel Mare.

Last edited by Barsaumas; 23.03.2015 at 21:34:31.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 23.03.2015, 22:18:06
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Intr-adevar, comunicarea insusirilor. Am amintit doar voalat de asta si am vrut la un moment dat sa pomenesc formula papei Leon. Asta ar fi rezolvat definitiv discutia.
Marele papa Leon.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 24.03.2015, 04:06:13
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Barsaumas Vezi mesajul
Implica "communicatio idiomatum".
Ma surprinde chiar tare ca acest extraordinar concept, produs al ortodoxiei Tomosului (deci gandire "latina", elaborata de un Papa sfant), dar si din alte documente dinainte de si dupa Calcedon, nu a fost amintit mai amnauntit si aprofundat pe acest topic.
Daca tu, Delia, Catalin sau Bogdan ati fi deschis topicul, era altceva. Asa, s-a pornit de la inceput la un nivel foarte jos, astfel incat sunteti, voi cei enumerati si altii, nevoiti sa tineti stacheta jos, si sa nu dati drumul la tot ce puteti da ca si cultura si exprimare teologica.
Ezio a avut mare dreptate sa posteze o parte cel putin din anatematismele Sf. Patriarh si Papa Chiril cel Mare.
Nu! Ce comunicare a insusirilor la o chestie de logica? Initiatorul topicului admite ca Hristos e om desavarsit dar nu admite ca ipostasul lui sa fie numit simultan cu doua atribute, si divin si uman.
Era suficient doar sa cugete mai bine la ideea Sf. Ioan Damaschin de ipostas simplu devenit compus, amintita de n ori.
Marturisesc ca nu inteleg rationamentul lui Capy de aceea am tot cerut detalii suplimentare despre ce intelege prin enipostaziere, impropriere, personalizare, insa n-am primit decat citate cu ce intelege Hieroteos Vlachos.

La un moment dat, aveam impresia ca inclina spre ideea unei firi intermediare intre cea umana si cea divina, inaugurata odata cu Intruparea, Hristos fiind primul si singurul ipostas al acesteia, putandu-se deduce de aici ca nimeni, niciodata in afara de El nu va face parte din firea asta. Or, aici e vorba de un hibrid cu ceva reminiscente din erezia monofizita despre firea compusa, plus ceva ambiguitati a la Eutihie cu firea întrupată a lui Dumnezeu-Cuvântul, plus suspiciuni de apolinarism (da inca discutia n-a ajuns pana acolo, fiindca Capy nu raspunde cu cuvintele lui).

Nu firea lui Hristos e unicat, ci Persoana Lui care vietuieste si intr-o fire si
intr-alta, una sfintind iar cealalta lasandu-se sfintita.

N-ar fi greu de combatut, ca doar Logosul nu si-a luat inca o fire doar asa, ca se plictisea avand doar firea divina si s-a gandit sa incerce o diversiune ontologica.
Firea umana si-a luat-o ca sa fie in ea ca unul din noi si sa vietuiasca si cu noi asa cum vietuieste si in Treime, sa fie in comuniune prin har cu fiecare din noi asa cum e cu Tatal si cu Sf. Duh. Sa inaugureze si in firea umana modul perihoretic de vietuire existent in firea divina.

Repet, nu stiu sigur daca la chestia de mai sus se refera, fiindca nu a raspuns la intrebari decat selectiv si doar cu citate de-ale altora.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 24.03.2015, 16:09:31
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Barsaumas Vezi mesajul
Implica "communicatio idiomatum".
Ma surprinde chiar tare ca acest extraordinar concept, produs al ortodoxiei Tomosului (deci gandire "latina", elaborata de un Papa sfant), dar si din alte documente dinainte de si dupa Calcedon, nu a fost amintit mai amnauntit si aprofundat pe acest topic.
S-a mai discutat deja asta. "Communicatio idiomatum" înseamnă comunicarea însușirilor (atributelor) în Hristos, de la o natură (fire) la alta. Adică cele două naturi (firi), care sunt unite pentru totdeauna în Persoana lui Hristos, își comunică însușirile una alteia - fără schimbare, fără amestecare, fără despărțire și fără împărțire. Termenul de "idiomatum" este corespondentul termenului grec "idiómaton", "idiomata" = însușiri, atribute, trăsături. Așadar, nu are importanță că este în latină, în greacă sau în română. Hristos fiind Dumnezeu-Om, Dumnezeu desăvârșit și om desăvârșit, fiecare fire în Hristos lucrează în Ipostasul Cuvântului fiind în comuniune cu cealaltă - fără schimbare, fără amestecare, fără despărțire și fără împărțire.

Am explicat deja că altceva sunt însușirile (idiomatum) firii și altceva sunt însușirile (idiomatum) Ipostasului. Altceva este ipostasul și altceva este firea, după cum explică și Sf. Ioan Damaschin. În Hristos firile nu se confundă cu Ipostasul/Persoana. Nu se poate vorbi despre două persoane cu referire la Fiul lui Dumnezeu, nici înainte, nici după întruparea, asumarea și impropierea firii omenești de către Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu, fiindcă astfel se ajunge la dioprosopism. Însușirile Ipostasului sunt unice și necomunicabile/netransmisibile.

Așadar după Întrupare, Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu dobândește însușirile naturii (firii) omenești, ci nu însușirile unei persoane omenești. Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu devine o Persoană în două naturi (firi), astfel încât fiecare dintre ele se mișcă în comuniune cu cealaltă, în ipostasul Cuvântului.
Altceva sunt însușirile firii omenești și altceva sunt însușirile unei persoanei omenești.


Ipostasul Fiului și Cuvântului lui Dumnezeu după întrupare își păstrează însușirea fiimii dumnezeiești prin care se deosebește de Tatăl și de Sfântul Duh, iar după trup poartă însușirile caracteristice și distinctive care Îl deosebesc de PreaSfânta Fecioară și Maică a Sa și de noi. Totodată, posedă însușirile naturii (firii) divine prin care este unit cu Tatăl și cu Duhul, și însușirile naturii (firii) omenești, prin care este unit cu PreaSfânta Fecioară și Maică a Sa și cu noi. Însă, însușirea cea mai specială prin care se deosebește atât de Tatăl și de Duhul, cât și de Maica Sa și de noi, constă în faptul că Același este deopotrivă și Dumnezeu și Om.

Last edited by Capy; 24.03.2015 at 16:35:34.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 24.03.2015, 03:22:02
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Hopa! Unire prin natură....!!
Oare ce implică aceasta?

In inteles dogmatic, se poate vorbi de 3 tipuri de unire. (inventariate astfel de Sf. Ioan Damaschin)

1.unirea in fiinta sau dupa fiinta – henosis kat’ousian
2. unirea in ipostas sau dupa ipostas sau a celor doua firi ale lui Hristos - henosis kath' hypostasin
3. unirea in har sau dupa energii – henosis kat’energeian


luate putin in extenso

1. Unirea in fiinta - se refera exclusiv la modul de fiintare si intrepatrundere a Persoanelor Sf. Treimi, una in Fiinta intreit in Persoane (ipostasuri). Tatal este in Fiul si Sf. Duh, Fiul in Tatal si Sf. Duh si Duhul Sfant in Tatal si in Fiul.

Ca sa se exprime simultan si unitatea de fiinta dar si Treimea de Persoane, se foloseste termenul perihoreza. Termenul e grecesc ; peri inseamna in jurul iar chorein, a se da la o parte, a face loc, a contine.

Ideea sugerata semantic e aceea ca prin iubire desavarsita reciproca, fiecare din cele Trei Persoane se goleste pe Sine pt. a face loc Celorlalte si astfel fiecare o contine pe fiecare, intr-o intrepatrundere absoluta.

Modul de existenta a fiecarei Persoane a Treimii e sa traiasca iubind in alta Persoana ( apropos de ce inseamna persoana). Iubirea transfera fiinta persoanei care iubeste in fiintele iubite.
Termenul perihoreza se aplica si in terminologia hristologica, pt. a arata unirea celor doua firi, fara confuzie.

2. Unirea in ipostas sau dupa ipostas sau unirea naturilor (firilor) - se mai numeste unire ipostatica si se refera la unirea prin intrupare a firii divine cu firea umana in unicul Ipostas al Logosului.

Aici se vorbeste despre comunicarea insusirilor divine si umane, lat.communicatio idiomatum sau gr.koinonia idiomaton, amintind obligatoriu de cele 4 adverbe celebre de la Calcedon, repetate de nu-stiu-cate-ori pe acest topic (fără schimbare, fără amestecare, fără împărțire și fără despărțire).

3. Unirea in har sau dupa energii – se refera la unirea, comuniunea dintre om si Dumnezeu, care nu e in fiinta, ci prin har. Despre asta stiu mai bine cei ce iubesc isihia.
Reply With Quote
Răspunde