![]() |
![]() |
|
#15
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Există o mare deosebire între a fi cineva rațional și a fi cineva raționalist. Dumnezeu a lăsat omului rațiunea pentru a se sluji de ea în viața de zi cu zi, ci nu pentru a-și face idol din rațiune. Omul rațional este cel care se slujește corect de rațiune în lumina lui Hristos, pe când omul raționalist este cel care își face idol din rațiunea umană. Cum este și exemplul următor: "Credințele religioase sunt doar niște rămășițe din pruncia inteligenței umane. Ele vor dispărea pe măsură ce vom adopta rațiunea și știința ca ghiduri călăuzitoare." (Bertrand Russell) Acesta este motivul pentru care mintea trebuie să fie luminată de harul dumnezeiesc. Din mintea bolnavă și întunecată care nu este luminată de harul dumnezeiesc, fiindcă nu are cunoașterea cea duhovnicească și adevărată, provine gândirea bolnavă și întunecată. Așadar, din cele spuse nu rezultă că ar trebui anulată activitate minții, ci rezultă că mintea are nevoie de asistența harului dumnezeiesc pentru a gândi și a acționa în conformitate cu voia lui Dumnezeu. "Cuvântul nous are felurite accepții în învățătura patristică. El se referă fie la suflet, fie la inimă, fie chiar la energia sufletului, însă nous este, în primul rând, ochiul sufletului, partea cea mai curată a sufletului, atenția cea mai înaltă. Se mai numește și energie noetică (mintală), clar nu se identifică cu rațiunea (logos)." (ÎPS Vlachos) "sufletul omului are o lucrare înțelegătoare-noetică (noerá enérgeia) și una rațională (logikí enérgeia), mintea (nous) - prin care se desfășoară lucrarea înțelegătoare-noetică (noerá enérgeia) - fiind prima care pătimește, se dezorientează, se îndepărtează de Dumnezeu, este robită de un anume gând sau închipuire, se amestecă cu plăcerea ți apoi este atrasă de partea poftitoare și partea mânioasă a sufletului, cu urmarea săvârșirii păcatului. Iar când păcatul se repetă, atunci devine patimă. Prin urmare, este de trebuință vindecarea puterilor sufletului - adică a părții raționale, a celei poftitoare și a celei mânioase - și, desigur, trebuie să se lumineze mintea (nous) a omului." (ÎPS Vlachos) Există o foarte strânsă legătură între "vederea lui Dumnezeu" și "cunoașterea lui Dumnezeu". Pentru Sfinții Părinții sunt două realități aproape sinonime fiind strâns legate una de alta. De aceea nu există "cunoașterea lui Dumnezeu" fără "vederea lui Dumnezeu" așa cum nu există "vederea lui Dumnezeu" fără "cunoașterea lui Dumnezeu". Sf. Simeon Noul Teolog explică foarte limpede că "Nu cunoașterea este lumină, ci Lumina este cunoașterea." El se referă la lumina dumnezeiască necreată, la harul dumnezeiesc necreat, care se mai numește și "slava lui Dumnezeu" (Romani 3:23), "lumina Feței Sale" (Ps. 88, 16; Ps. 4, 6) "strălucirea Feței Lui" (Ps. 17, 14), "putere de sus" (Luca 24, 49) etc... Iar Sfântul Grigorie Palama expică: "Dumnezeu este numit lumină nu după esența Sa, ci după energia Sa". La această cunoaștere se referă și Troparul Nașterii Domnului când spune: "Nașterea Ta Hristoase, Dumnezeul nostru, Răsărit-a lumii lumina cunoștinței, Că-ntru dânsa cei ce slujeau stelelor, De la stea s-au învățat Să se-nchine Ție, Soarelui Dreptății Și să Te cunoască pe Tine, Răsăritul cel de sus. Doamne, mărire Ție!" La aceeași cunoaștere și lumină se referă și textul din "Pavecernița Mică" în care se spune: "Doamne, scăpare Te-ai făcut nouă în neam și în neam. Eu am zis : Doamne, miluiește-mă, vindecă sufletul meu, că am greșit Ție. Doamne, la Tine am scăpat, învață-mă să fac voia Ta, că Tu ești Dumnezeul Meu. Că la Tine este izvorul vieții, întru lumina Ta vom vedea lumina. Tinde mila Ta celor ce te cunosc pe Tine." Iar viața veșnică aceasta este: Să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, și pe Iisus Hristos, pe Care L-ai trimis. (Ioan 17:3) "Pe Dumnezeu nimeni nu L-a văzut vreodată; Fiul cel Unul-Născut, Care este în sânul Tatălui, Acela L-a făcut cunoscut." (Ioan 1, 18) În rânduiala înmormântării mirenilor se spune că: "Pe Dumnezeu a-L vedea nu este cu putință oamenilor..." Mântuitorul spune însă:"Fericiți cei curați cu inima, că aceia vor vedea pe Dumnezeu" (Matei 5, 8). De aici se poate înțelege limpede că Același Dumnezeu este atât unul în ființă și Întreit în Persoane, cât și energie necreată. Ființa Sa divină nu poate fi văzută, însă energia Sa divină necreată poate fi văzută ca lumină necreată, așa cum citim în viețile mai multor Sfinți. "Lumina era cea adevărată, Care, venind în lume, luminează pe tot omul. În lume era și lumea printr'Însul s'a făcut, dar lumea nu L-a cunoscut. Întru ale Sale a venit, dar ai Săi nu L-au primit. Dar celor câți L-au primit, care cred întru numele Lui, le-a dat putere să devină fii ai lui Dumnezeu, cei ce nu din sânge, nici din voie trupească, nici din vrere bărbătească, ci de la Dumnezeu s'au născut. Și Cuvântul trup S'a făcut și S'a sălășluit întru noi; și noi văzutu-I-am slava ca pe slava Unuia-Născut din Tatăl, plin de har și de adevăr." (Ioan 1:9-14) În legătură cu această temă îți recomand să citești capitolul "Cunoașterea/vederea lui Dumnezeu" din cartea "Terapeutica bolilor spirituale" scrisă de teologul Jean Claude Larchet. Cuviosul Sofronie Saharov - chiar dacă în context vorbește despre budism, este vorba și despre raționalism - spunea că: "In budism, oamenii încearcă să facă o smucitură sau o sfâșiere și să ajungă în nirvana. Dezvoltă o țintă într-o teorie misticistă, văd lumina zidită a cugetului lor, și asta s-a petrecut în mod similar și la Plotin, la neoplatonicieni. Părinții au știut asta, pe care o putem numi nor, dar trec peste ea și ajung la vederea luminii necreate. Atunci trăiesc faptul că lumina vine din Persoană și nu dintr-o idee și simt legătura personală cu Dumnezeu și în același timp dezvoltă o mare dragoste față de Dumnezeu și față de toată lumea, pănă la martiriu și ură de sine." Setea cea mai adâncă a omului este pentru adevăr - iar vestea cea bună, Evanghelia, e că Adevărul nu este o idee abstractă, ci o Persoană: Dumnezeu-Omul Iisus Hristos! Acesta este principalul motiv pentru care "cunoașterea lui Dumnezeu" nu trebuie confundată cu "cunoașterea despre Dumnezeu" adică cu informația despre Dumnezeu. Una este să știi multe despre Dumnezeu din cărți sau din diferite texte pe care le-ai citit și altceva este să-L cunoști pe Dumnezeu dintr-o experiere și comuniune duhovnicească / harică cu Dumnezeu. Multa informație despre Dumnezeu fără trăirea unei vieți în Hristos și comuniune duhovnicească cu Dumnezeu, nu duce automat la "cunoașterea lui Dumnezeu", ci mai degrabă la un raționalism sec despre Dumnezeu. Last edited by Capy; 27.12.2016 at 09:24:28. |
|